REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT marża a handel samochodami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT marża może znaleźć zastosowanie w handlu samochodami
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

VAT marża może znaleźć zastosowanie w handlu samochodami. Przepisy pozwalają bowiem na skorzystanie z tego mechanizmu w przypadku sprzedaży towarów używanych. Jakie są warunki zastosowania VAT marża? Wyjaśniamy.

Faktura VAT marża jest dokumentem szczególnym w ramach podatku VAT. Na standardowej fakturze VAT stawka jest liczona od całości kwoty netto towaru lub usługi. Polski ustawodawca przewiduje jednak inne rozwiązanie w niektórych przypadkach – jest nim VAT marża. 

REKLAMA

Autopromocja

VAT marża – na czym polega

Jest to o wiele korzystniejszy dla sprzedawców sposób rozliczania sprzedaży, gdyż podatek VAT jest obliczany na podstawie prowizji, którą pobiera sprzedawca od nabywcy. W takiej sytuacji na fakturze nie będzie informacji o kwocie podatku, a sprzedawca będzie zobowiązany sam obliczyć kwotę podatku oraz odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podatnicy, którzy mogą skorzystać z tego rozwiązania to podatnicy którzy:

  • świadczą usługi turystyczne,
  • dokonują dostaw towarów używanych,
  • dokonują dostaw przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
  • dokonują dostaw dzieł sztuki. 

W kontekście handlu samochodami najważniejszy jest punkt dotyczący dostaw towarów używanych. Kategoria towarów używanych obejmuje swoim zakresem właśnie samochody używane.

Przed rozpoczęciem rozważań dotyczących samochodów warto wspomnieć o tym, że warunkiem zastosowania VAT marża jest oprócz przedmiotu dostawy także to, od kogo podatnik nabył towar lub usługę.  VAT marża mianowicie ma zastosowanie w przypadku towarów nabytych od:

  • osób innych niż podatnicy podatku VAT, czyli zwykły nabywca nieprowadzący działalności,
  • podatników podatku VAT zwolnionych – są to podatnicy, którzy mogą być przedsiębiorcami, jednak podlegają oni podmiotowemu zwolnieniu z tego podatku, w związku z czym nie podlegają oni większości obowiązków związanych z procedurami VAT,
  • podatników, ale takich którzy zastosowali tę samą procedurę przy dostarczaniu nam towarów.

Towary używane – czym są?

REKLAMA

Ważne w kontekście handlu samochodami jest również samo pojęcie towarów używanych, które jest zdefiniowane jako ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie innymi niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki oraz innymi niż metale i kamienie szlachetne. Ważne, że powyższa definicja wskazuje na to, że wśród samochodów może być wyjątek, którym są samochody kolekcjonerskie o wartości historycznej, co potwierdza interpretacja KIS z 19.04.2018 r., 0111-KDIB3-3.4012.56.2018.1.JS, i 17.08.2018 r., 0112-KDIL1-3.4012.396.2018.2.JN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, sama procedura VAT marża nie będzie miała zastosowania w sytuacji, gdy samochód nie jest nabyty z zamiarem odsprzedaży oraz gdy odsprzedajemy samochód, który został nabyty jako nowy i nieużywany. Ciekawy jest wątek samego zdefiniowania zamiaru odsprzedaży. Jest to zapis, który może budzić kontrowersje. Organy jednak podchodzą dość liberalnie do tego pojęcia, stąd jako zamiar odsprzedaży organy podatkowe akceptują nabycie np. pojazdu w celu odsprzedaży w dalszej przyszłości po zakończonym okresie używania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. 

VAT marża – zasady rozliczenia

REKLAMA

Po ustaleniu czy samochód, którego sprzedaż chcemy objąć procedurą VAT marża nadejdzie pora na rozliczenie w ramach procedury. Wątpliwości budzi to, jak rozumiemy marży i jak powinna być wyliczana. Zaczynając od podstaw, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług marżę rozumiemy jako różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia. Wątpliwości budzi to, jak rozumiemy kwotę nabycia i sprzedaży, bo teoretycznie ilość kosztów związana z samym nabyciem może być szeroka. Zaczynając  od zdefiniowania i określenia kwoty sprzedaży – zgodnie z tym samym przepisem ustawy jest to cała kwota, jaką podatnik otrzymał lub otrzyma od osoby trzeciej, w czego skład wchodzą również dotacje, subwencje, dopłaty, podatki, cła, opakowania, transport, ubezpieczenie itd. Kwotę nabycia z kolei traktuje się jako wszystkie składniki wynagrodzenia (wymienione szczegółowo w art. 120 ust. 10 pkt 5), które dostawca otrzymał lub otrzyma od podatnika. W świetle interpretacji IS w Katowicach z 16.11.2016 r. (2461-IBPP2.4512.641.2016.3.JJ), koszt nabycia powinien być rozumiany jako suma tego, co pierwotny sprzedawca otrzymał od podatnika. Powoduje to zatem, że automatycznie podatnik nie zwiększy koszty nabycia poprzez wliczenie do niego kosztów administracyjnych, przeglądów, ubezpieczeń, podatków, a także napraw. 

Warta omówienia również jest następująca interpretacja: fakt, że wnioskodawca należności za zakup auta, opłatę za usługę przygotowania dokumentów związanych z pojazdem, opłatę za usługę przygotowania samochodu, opłatę transportową oraz opłatę aukcyjną wpłaca na to samo konto bankowe, nie zmienia podmiotów, wobec których wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić te należności. Należności z tytułu usług przygotowania dokumentów związanych z pojazdem, usług przygotowania samochodu, usług transportowych (…) oraz opłat aukcyjnych przysługują innym podmiotom, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, co potwierdzają faktury wystawione przez różne podmioty. W związku z powyższym nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy (interpretacja KIS z 29.05.2019 r. (0112-KDIL1-3.4012.108.2019.2.AK).

Oznacza to, że nawet w sytuacji, w której podatnik wszelkie opłaty zostały wliczone w koszt nabycia i jednocześnie na rachunek pierwotnego sprzedawcy, to nadal nie będzie można w uwzględnić tego sumie nabycia w ramach procedury VAT marża. 

VAT marża a podatek dochodowy

Ostatnią kwestią wartą omówienia są konsekwencje stosowania VAT marża na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • Na gruncie VAT możliwości są mocno ograniczone na skutek ustępów 17–19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenia te dotyczą jednak jedynie towarów nabywanych w ramach samej procedury, natomiast od wszystkich innych kosztów takich jak np. paliwo i usługi związane z samochodem można odliczyć VAT na zasadach ogólnych, co potwierdza interpretacja wydana przez informację skarbową w łodzi w dniu 29 sierpnia 2011 r.
  • Przepisy w ramach PIT nie przewidują procedury podobnej do tej stosowanej na gruncie VAT, stąd przychody powstają na zasadach ogólnych, czyli poprzez pomniejszenie cenę sprzedaży o wartość podatku VAT marża. 
Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA