REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
VAT marża może znaleźć zastosowanie w handlu samochodami
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

VAT marża może znaleźć zastosowanie w handlu samochodami. Przepisy pozwalają bowiem na skorzystanie z tego mechanizmu w przypadku sprzedaży towarów używanych. Jakie są warunki zastosowania VAT marża? Wyjaśniamy.

Faktura VAT marża jest dokumentem szczególnym w ramach podatku VAT. Na standardowej fakturze VAT stawka jest liczona od całości kwoty netto towaru lub usługi. Polski ustawodawca przewiduje jednak inne rozwiązanie w niektórych przypadkach – jest nim VAT marża. 

REKLAMA

REKLAMA

VAT marża – na czym polega

Jest to o wiele korzystniejszy dla sprzedawców sposób rozliczania sprzedaży, gdyż podatek VAT jest obliczany na podstawie prowizji, którą pobiera sprzedawca od nabywcy. W takiej sytuacji na fakturze nie będzie informacji o kwocie podatku, a sprzedawca będzie zobowiązany sam obliczyć kwotę podatku oraz odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podatnicy, którzy mogą skorzystać z tego rozwiązania to podatnicy którzy:

  • świadczą usługi turystyczne,
  • dokonują dostaw towarów używanych,
  • dokonują dostaw przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
  • dokonują dostaw dzieł sztuki. 

W kontekście handlu samochodami najważniejszy jest punkt dotyczący dostaw towarów używanych. Kategoria towarów używanych obejmuje swoim zakresem właśnie samochody używane.

Przed rozpoczęciem rozważań dotyczących samochodów warto wspomnieć o tym, że warunkiem zastosowania VAT marża jest oprócz przedmiotu dostawy także to, od kogo podatnik nabył towar lub usługę.  VAT marża mianowicie ma zastosowanie w przypadku towarów nabytych od:

REKLAMA

  • osób innych niż podatnicy podatku VAT, czyli zwykły nabywca nieprowadzący działalności,
  • podatników podatku VAT zwolnionych – są to podatnicy, którzy mogą być przedsiębiorcami, jednak podlegają oni podmiotowemu zwolnieniu z tego podatku, w związku z czym nie podlegają oni większości obowiązków związanych z procedurami VAT,
  • podatników, ale takich którzy zastosowali tę samą procedurę przy dostarczaniu nam towarów.

Towary używane – czym są?

Ważne w kontekście handlu samochodami jest również samo pojęcie towarów używanych, które jest zdefiniowane jako ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie innymi niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki oraz innymi niż metale i kamienie szlachetne. Ważne, że powyższa definicja wskazuje na to, że wśród samochodów może być wyjątek, którym są samochody kolekcjonerskie o wartości historycznej, co potwierdza interpretacja KIS z 19.04.2018 r., 0111-KDIB3-3.4012.56.2018.1.JS, i 17.08.2018 r., 0112-KDIL1-3.4012.396.2018.2.JN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, sama procedura VAT marża nie będzie miała zastosowania w sytuacji, gdy samochód nie jest nabyty z zamiarem odsprzedaży oraz gdy odsprzedajemy samochód, który został nabyty jako nowy i nieużywany. Ciekawy jest wątek samego zdefiniowania zamiaru odsprzedaży. Jest to zapis, który może budzić kontrowersje. Organy jednak podchodzą dość liberalnie do tego pojęcia, stąd jako zamiar odsprzedaży organy podatkowe akceptują nabycie np. pojazdu w celu odsprzedaży w dalszej przyszłości po zakończonym okresie używania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. 

VAT marża – zasady rozliczenia

Po ustaleniu czy samochód, którego sprzedaż chcemy objąć procedurą VAT marża nadejdzie pora na rozliczenie w ramach procedury. Wątpliwości budzi to, jak rozumiemy marży i jak powinna być wyliczana. Zaczynając od podstaw, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług marżę rozumiemy jako różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia. Wątpliwości budzi to, jak rozumiemy kwotę nabycia i sprzedaży, bo teoretycznie ilość kosztów związana z samym nabyciem może być szeroka. Zaczynając  od zdefiniowania i określenia kwoty sprzedaży – zgodnie z tym samym przepisem ustawy jest to cała kwota, jaką podatnik otrzymał lub otrzyma od osoby trzeciej, w czego skład wchodzą również dotacje, subwencje, dopłaty, podatki, cła, opakowania, transport, ubezpieczenie itd. Kwotę nabycia z kolei traktuje się jako wszystkie składniki wynagrodzenia (wymienione szczegółowo w art. 120 ust. 10 pkt 5), które dostawca otrzymał lub otrzyma od podatnika. W świetle interpretacji IS w Katowicach z 16.11.2016 r. (2461-IBPP2.4512.641.2016.3.JJ), koszt nabycia powinien być rozumiany jako suma tego, co pierwotny sprzedawca otrzymał od podatnika. Powoduje to zatem, że automatycznie podatnik nie zwiększy koszty nabycia poprzez wliczenie do niego kosztów administracyjnych, przeglądów, ubezpieczeń, podatków, a także napraw. 

Warta omówienia również jest następująca interpretacja: fakt, że wnioskodawca należności za zakup auta, opłatę za usługę przygotowania dokumentów związanych z pojazdem, opłatę za usługę przygotowania samochodu, opłatę transportową oraz opłatę aukcyjną wpłaca na to samo konto bankowe, nie zmienia podmiotów, wobec których wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić te należności. Należności z tytułu usług przygotowania dokumentów związanych z pojazdem, usług przygotowania samochodu, usług transportowych (…) oraz opłat aukcyjnych przysługują innym podmiotom, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, co potwierdzają faktury wystawione przez różne podmioty. W związku z powyższym nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy (interpretacja KIS z 29.05.2019 r. (0112-KDIL1-3.4012.108.2019.2.AK).

Oznacza to, że nawet w sytuacji, w której podatnik wszelkie opłaty zostały wliczone w koszt nabycia i jednocześnie na rachunek pierwotnego sprzedawcy, to nadal nie będzie można w uwzględnić tego sumie nabycia w ramach procedury VAT marża. 

VAT marża a podatek dochodowy

Ostatnią kwestią wartą omówienia są konsekwencje stosowania VAT marża na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • Na gruncie VAT możliwości są mocno ograniczone na skutek ustępów 17–19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenia te dotyczą jednak jedynie towarów nabywanych w ramach samej procedury, natomiast od wszystkich innych kosztów takich jak np. paliwo i usługi związane z samochodem można odliczyć VAT na zasadach ogólnych, co potwierdza interpretacja wydana przez informację skarbową w łodzi w dniu 29 sierpnia 2011 r.
  • Przepisy w ramach PIT nie przewidują procedury podobnej do tej stosowanej na gruncie VAT, stąd przychody powstają na zasadach ogólnych, czyli poprzez pomniejszenie cenę sprzedaży o wartość podatku VAT marża. 
Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA