REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
VAT marża może znaleźć zastosowanie w handlu samochodami
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

VAT marża może znaleźć zastosowanie w handlu samochodami. Przepisy pozwalają bowiem na skorzystanie z tego mechanizmu w przypadku sprzedaży towarów używanych. Jakie są warunki zastosowania VAT marża? Wyjaśniamy.

Faktura VAT marża jest dokumentem szczególnym w ramach podatku VAT. Na standardowej fakturze VAT stawka jest liczona od całości kwoty netto towaru lub usługi. Polski ustawodawca przewiduje jednak inne rozwiązanie w niektórych przypadkach – jest nim VAT marża. 

REKLAMA

Autopromocja

VAT marża – na czym polega

Jest to o wiele korzystniejszy dla sprzedawców sposób rozliczania sprzedaży, gdyż podatek VAT jest obliczany na podstawie prowizji, którą pobiera sprzedawca od nabywcy. W takiej sytuacji na fakturze nie będzie informacji o kwocie podatku, a sprzedawca będzie zobowiązany sam obliczyć kwotę podatku oraz odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podatnicy, którzy mogą skorzystać z tego rozwiązania to podatnicy którzy:

  • świadczą usługi turystyczne,
  • dokonują dostaw towarów używanych,
  • dokonują dostaw przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
  • dokonują dostaw dzieł sztuki. 

W kontekście handlu samochodami najważniejszy jest punkt dotyczący dostaw towarów używanych. Kategoria towarów używanych obejmuje swoim zakresem właśnie samochody używane.

Przed rozpoczęciem rozważań dotyczących samochodów warto wspomnieć o tym, że warunkiem zastosowania VAT marża jest oprócz przedmiotu dostawy także to, od kogo podatnik nabył towar lub usługę.  VAT marża mianowicie ma zastosowanie w przypadku towarów nabytych od:

  • osób innych niż podatnicy podatku VAT, czyli zwykły nabywca nieprowadzący działalności,
  • podatników podatku VAT zwolnionych – są to podatnicy, którzy mogą być przedsiębiorcami, jednak podlegają oni podmiotowemu zwolnieniu z tego podatku, w związku z czym nie podlegają oni większości obowiązków związanych z procedurami VAT,
  • podatników, ale takich którzy zastosowali tę samą procedurę przy dostarczaniu nam towarów.

Towary używane – czym są?

Ważne w kontekście handlu samochodami jest również samo pojęcie towarów używanych, które jest zdefiniowane jako ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie innymi niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki oraz innymi niż metale i kamienie szlachetne. Ważne, że powyższa definicja wskazuje na to, że wśród samochodów może być wyjątek, którym są samochody kolekcjonerskie o wartości historycznej, co potwierdza interpretacja KIS z 19.04.2018 r., 0111-KDIB3-3.4012.56.2018.1.JS, i 17.08.2018 r., 0112-KDIL1-3.4012.396.2018.2.JN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, sama procedura VAT marża nie będzie miała zastosowania w sytuacji, gdy samochód nie jest nabyty z zamiarem odsprzedaży oraz gdy odsprzedajemy samochód, który został nabyty jako nowy i nieużywany. Ciekawy jest wątek samego zdefiniowania zamiaru odsprzedaży. Jest to zapis, który może budzić kontrowersje. Organy jednak podchodzą dość liberalnie do tego pojęcia, stąd jako zamiar odsprzedaży organy podatkowe akceptują nabycie np. pojazdu w celu odsprzedaży w dalszej przyszłości po zakończonym okresie używania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. 

VAT marża – zasady rozliczenia

Po ustaleniu czy samochód, którego sprzedaż chcemy objąć procedurą VAT marża nadejdzie pora na rozliczenie w ramach procedury. Wątpliwości budzi to, jak rozumiemy marży i jak powinna być wyliczana. Zaczynając od podstaw, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług marżę rozumiemy jako różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia. Wątpliwości budzi to, jak rozumiemy kwotę nabycia i sprzedaży, bo teoretycznie ilość kosztów związana z samym nabyciem może być szeroka. Zaczynając  od zdefiniowania i określenia kwoty sprzedaży – zgodnie z tym samym przepisem ustawy jest to cała kwota, jaką podatnik otrzymał lub otrzyma od osoby trzeciej, w czego skład wchodzą również dotacje, subwencje, dopłaty, podatki, cła, opakowania, transport, ubezpieczenie itd. Kwotę nabycia z kolei traktuje się jako wszystkie składniki wynagrodzenia (wymienione szczegółowo w art. 120 ust. 10 pkt 5), które dostawca otrzymał lub otrzyma od podatnika. W świetle interpretacji IS w Katowicach z 16.11.2016 r. (2461-IBPP2.4512.641.2016.3.JJ), koszt nabycia powinien być rozumiany jako suma tego, co pierwotny sprzedawca otrzymał od podatnika. Powoduje to zatem, że automatycznie podatnik nie zwiększy koszty nabycia poprzez wliczenie do niego kosztów administracyjnych, przeglądów, ubezpieczeń, podatków, a także napraw. 

REKLAMA

Warta omówienia również jest następująca interpretacja: fakt, że wnioskodawca należności za zakup auta, opłatę za usługę przygotowania dokumentów związanych z pojazdem, opłatę za usługę przygotowania samochodu, opłatę transportową oraz opłatę aukcyjną wpłaca na to samo konto bankowe, nie zmienia podmiotów, wobec których wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić te należności. Należności z tytułu usług przygotowania dokumentów związanych z pojazdem, usług przygotowania samochodu, usług transportowych (…) oraz opłat aukcyjnych przysługują innym podmiotom, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, co potwierdzają faktury wystawione przez różne podmioty. W związku z powyższym nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy (interpretacja KIS z 29.05.2019 r. (0112-KDIL1-3.4012.108.2019.2.AK).

Oznacza to, że nawet w sytuacji, w której podatnik wszelkie opłaty zostały wliczone w koszt nabycia i jednocześnie na rachunek pierwotnego sprzedawcy, to nadal nie będzie można w uwzględnić tego sumie nabycia w ramach procedury VAT marża. 

VAT marża a podatek dochodowy

Ostatnią kwestią wartą omówienia są konsekwencje stosowania VAT marża na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • Na gruncie VAT możliwości są mocno ograniczone na skutek ustępów 17–19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenia te dotyczą jednak jedynie towarów nabywanych w ramach samej procedury, natomiast od wszystkich innych kosztów takich jak np. paliwo i usługi związane z samochodem można odliczyć VAT na zasadach ogólnych, co potwierdza interpretacja wydana przez informację skarbową w łodzi w dniu 29 sierpnia 2011 r.
  • Przepisy w ramach PIT nie przewidują procedury podobnej do tej stosowanej na gruncie VAT, stąd przychody powstają na zasadach ogólnych, czyli poprzez pomniejszenie cenę sprzedaży o wartość podatku VAT marża. 
Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA