REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spadek dochodów budżetowych wyeliminuje „biznes optymalizacyjny”

Spadek dochodów budżetowych wyeliminuje „biznes optymalizacyjny”
Spadek dochodów budżetowych wyeliminuje „biznes optymalizacyjny”
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Załamanie dochodów podatkowych z podatku od towarów i usług w marcu 2014 r. (spadek o 3 mld w stosunku do poprzedniego miesiąca) jest przede wszystkim wynikiem upowszechnienia oszustw podatkowych, agresywnej optymalizacji podatkowej oraz patologicznych zmian w ustawodawstwie. Jest to fakt, którego już nie można dalej ukrywać.

Uchwała Sądu Najwyższego z 18 grudnia 2013 r., uznająca za przestępstwo prania brudnych pieniędzy wyłudzenia VAT-u, zmienia również praktykę podatkową naszego kraju, zwłaszcza w stosunku do beneficjentów tego krachu. Nikt przecież nie chce być rzucany na ziemię podczas zatrzymania, w dodatku w świetle kamer jako podejrzany o jedno z najcięższych przestępstw gospodarczych, za które można dostać wieloletnią karę więzienia.

REKLAMA

Autopromocja

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Uchwała SN kończy pseudooptymalizację w VAT

Co więcej traci się tu dwukrotnie uzyskane „oszczędności podatkowe” - raz jako przepadek tych korzyści, drugi raz jako zaległości podatkowe, które powstały dzięki „działaniom optymalizacyjnym”. Dziś dla wielu przedsiębiorców „agresywne planowanie podatkowe”, dające owe „oszczędności”, stało się przeszłością, o której raczej chciałoby się szybko zapomnieć.

Co prawda obecnie organy ścigania likwidują głównie bardziej toporne przypadki „przestępczości optymalizacyjnej” w handlu stalą, paliwami czy elektroniką, ale śledztwa dotyczą również bardziej „zaawansowanych” oszustw podatkowych. Jakich?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu, nawet bardzo wielu, bo od kilku lat ów „biznes optymalizacyjny” czuł się całkowicie bezkarny. Dla firm oferujących te „usługi” byliśmy  jako kraj „rajem podatkowym”, gdzie przechodzą „operacje”, na które inne państwa od dawna nie pozwalają. Oferenci tych usług powoływali się często publicznie na „wyśmienite relacje z wysokimi urzędnikami”, „polityczne parasole” oraz „uczestnictwo w tworzeniu przepisów podatkowych”, które faktycznie legalizują ich działania.

Niestety zbyt wielu przedsiębiorców skorzystało z tych ofert, po cichu licząc na bezkarność, która – jak zawsze – przez pewien czas wydawała się faktem, bo w latach 2009-2012 przysłowiowy pies z kulawą nogą nie interesował się skutkami tych działań, a władza potulnie zwracała wielomilionowe kwoty, mimo postępującej obniżki dochodów budżetowych. Jedyna akcja przeprowadzona wówczas przez organy ścigania i inspektorów skarbowych dotyczyła handlu złomem: zapadają tu już wyroki sądów karnych i administracyjnych.

Marzec 2014 – katastrofa wpływów na 10-lecie VAT-u

Teraz przyszedł strach. Jest on często w pełni zasadny, bo jedynym wyjściem dla oferentów tych „usług” jest art. 299 § 8 kodeksu karnego, czyli ujawnienie tychże przestępstw organom ścigania w zamian za przyrzeczenie niekaralności: to dla podejrzanych jedyna szansa. Oczywiście przedsiębiorca może uprzedzić ten cios i ujawnić z własnej woli okoliczności, w których przy pomocy fikcyjnych działań i równie fikcyjnych faktur uzyskano „oszczędności podatkowe”. I nic nie pomoże, że oferent tych „usług” ma międzynarodową renomę, a „wyśmienite relacje” z kim trzeba mogą być okolicznością obciążającą.

REKLAMA

Wspomniana na wstępie uchwała Sądu Najwyższego podważa sens istnienia istotnej części oferty, która funkcjonuje dziś na rynku doradczym. Radykalne posunięcia organów ścigania nasilą się przecież w związku z zapaścią dochodów budżetowych, które po przypadkowej poprawie w styczniu br. lecą znów, tak  jak w poprzednim roku, do dołu, a dno jest jeszcze przed nami.

Część przedsiębiorstw chce dziś zatrzeć ślady korzystania z „usług optymalizacyjnych”, zwłaszcza likwidując podmioty, które były beneficjentami „oszczędności podatkowych” oraz zrywać kontakty z byłymi oferentami. Po drugiej stronie też się wiele zmienia: znikają z obiegu medialnego ludzie jeszcze do niedawna przedstawiani jako uznani „liderzy działań optymalizacyjnych”. Część z nich gorliwie przechodzi na stronę  zwycięzców, mówiąc już językiem antyoptymalizacyjnym, co jednak brzmi w ich ustach tu zupełnie niewiarygodnie.

Powoli ale nieuchronnie czas agresywnego planowania podatkowego, wypełniony głównie przez korporacyjny biznes podatkowy, przechodzi do historii. I bardzo dobrze: nie było przecież możliwości oferowania uczciwych usług doradczych, jeśli konkurent, powołując się na współpracę z kim trzeba, oferował wielomilionowe korzyści podatkowe, zwłaszcza polegające na zwrocie podatku, przy pomocy „międzynarodowych struktur optymalizacyjnych”. Może wrócimy wreszcie do uczciwych źródeł doradztwa podatkowego sprzed 15 lat, odrzucając „dorobek” ostatniego okresu?


A tymczasem ustawodawca popełnia znów błąd za błędem. W ostatnich tygodniach wprowadził pozorne restrykcje w dziedzinie odliczenia VAT-u od samochodów osobowych, pozostawiając jednak lukę, którą wyciekną z budżetu kolejne setki milionów złotych. Na początku stycznia tak zamieszał w fakturowaniu i ewidencjonowaniu podatku od towarów i usług, że w tym chaosie nie połapią się nawet doświadczeni kontrolerzy skarbowi.

Najważniejsze jest jednak to, że z chwilą wejścia w życie najnowszej „deregulacji”, tym razem dotyczącej doradztwa podatkowego, zezwoli się na wykonywanie tych usług wszystkim, również ludziom o przestępczej przeszłości. Kiedy tu nastąpi opamiętanie?

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA