REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje niezłożenia informacji VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szczepkowska
Czy firma, która nieterminowo złożyła VAT-26, ma prawo do pełnego odliczenia VAT od zakupu samochodu / Fot. Fotolia
Czy firma, która nieterminowo złożyła VAT-26, ma prawo do pełnego odliczenia VAT od zakupu samochodu / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonująca zakupu samochodu, który będzie wykorzystywany wyłącznie w celach gospodarczych musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, ustalić regulamin wewnętrzny zakazujący korzystania z pojazdu w celach prywatnych oraz złożyć w terminie VAT-26. Dopiero po dokonaniu tych czynności może odliczyć 100% VAT. W przypadku natomiast, gdy nie dotrzyma terminu złożenia informacji VAT-26, poda informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym lub dokona odliczenia niezgodnego z przepisami, podlega stosownej karze na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.

Ustawodawca w art. 86a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, określił kiedy samochody są używane wyłącznie do celów gospodarczych, tj.:

REKLAMA

Autopromocja

- kiedy sposób wykorzystywania tych pojazdów, określony w ustalonych przez podatnika zasadach ich używania, potwierdzony przez prowadzoną ewidencję przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów innych niż gospodarcze;

- kiedy konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Odliczenie VAT od samochodu, gdy firma prowadzona jest w domu

Co jeżeli firma nie złoży w terminie VAT-26?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Natomiast zgodnie z art. 86a ust.12 ustawy o VAT podatnik, wykorzystujący samochody wyłącznie do celów gospodarczych, prowadzący ewidencję przebiegu pojazdów, zobowiązany jest do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniesie pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Ustawa o VAT nie definiuje jakiego rodzaju wydatek musi być poniesiony. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 15 lipca 2014 r. (sygn. ILPP5/443-86/14-4/PG) wyjaśnia: „ Przez poniesienie wydatku należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi, w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.”

Jeżeli informacja VAT-26 zostanie złożony po ustawowym terminie, ale w miesiącu, w którym podatnik, poniósł pierwsze koszta związane z pojazdem, dalej ma możliwość otrzymania pełnego zwrotu VAT. Np. Jeżeli kupiliśmy samochód 15 maja 2015 r. Od dnia zapłaty prowadzimy ewidencję przebiegu pojazdu, został ustalony regulamin wewnętrzny zakazujący używania pojazdu do celów prywatnych, ale wniosek VAT-26 złożyliśmy 25 maja 2015 r. dalej mamy prawo do odliczenia 100% VAT, ponieważ w tym samym okresie rozliczeniowym co auto kupiliśmy, złożyliśmy VAT-26.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, gdy w jednym miesiącu został nabyty pojazd, a w innym została złożona informacja VAT-26. Wtedy do czasu złożenia wniosku można ubiegać się o odliczenie 50% VAT. Całość odliczenia nastąpi od dnia złożenia VAT-26. Reguluje to art. 86a ust. 13, który mówi, że w przypadku niezłożenia w terminie informacji uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

REKLAMA

Podatnik, który spóźnił się ze złożeniem wniosku może dokonać korekty rozliczenia. Zasady wyjaśnia art. 90b ust. 3 ustawy. Jeżeli podatnik posiada samochód o wartości większej niż 15 000 zł i nabył go z ograniczonym do 50% prawem do odliczania jest uprawniony do korekty części nieodliczonego podatku VAT w terminie 60 miesięcy od nabycia. Jeżeli wartość pojazdu jest mniejsza, termin ustalono na 12 miesięcy od dnia nabycia do sporządzenia korekty. Np. Jeżeli samochód został nabyty 15 maja 2015 r., a wniosek złożono 15 czerwca 2015 r. za maj zostanie odliczone 50% podatku. W drodze korekty, w zależności od wartości pojazdu (15 000 zł czy mniej), będzie można podwyższyć kwotę odliczonego podatku za czerwiec.

Zgodnie z ustawą, co do zasady korekta dotyczy nabycia, importu lub wytworzenia pojazdu. Odliczanie pozostałych wydatków odbywa się na bieżąco. Zatem osoba prowadząca działalność gospodarczą musi na bieżąco sprawdzać prawo do odliczania VAT, żeby otrzymać zwrot.

Zobacz wzór: Informacja VAT-26

Co z odpowiedzialnością karną skarbową za naruszenie terminu VAT-26?

Co do zasady Kodeks Karny Skarbowy, uznaje winę  podatnika, który nie składa wniosku, robi to w nieodpowiednim terminie, podaje informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym lub dokonuje odliczenia niezgodnego z przepisami. Podatnik podlega wtedy karze grzywny 720 stawek dziennych. Natomiast jeżeli złożono właściwemu organowi informację o pojeździe, po terminie, ale przed dniem rozpoczęcia czynności sprawdzających w zakresie od podatków i usług, wszczęciem postępowania podatkowego, doręczeniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego w ramach kontroli skarbowej, nie podlega w/w karze ( k.k.s. art. 56a ust. par. 3).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA