REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup paliwa za granicą - rozliczenie VAT

GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Jak rozliczyć paliwo zakupione za granicą? /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć paliwo zakupione za granicą? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy bardzo często mają wątpliwości dotyczące rozliczania na gruncie VAT kosztów zakupu paliwa za granicą. Zasadniczą kwestią pozostaje odpowiedź na pytanie, czy zakupienie paliwa wlewanego na zagranicznej stacji do baku naszego samochodu, w tym w ramach kart paliwowych, podlega opodatkowaniu w kraju, w którym je nalewamy, czy też w Polsce na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?

REKLAMA

Autopromocja

W mojej ocenie zakup paliwa (nawet na karty paliwowe) musimy traktować jako zakup towaru. Zgodnie z akceptowanym powszechnie domniemaniem, towar ten zostaje zużyty w kraju nabycia, stąd zasadne jest zastosowanie do niego krajowej stawki podatku w kraju nabycia. Jakie to rodzi konsekwencje?

Paliwo to towar a nie usługa

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT), przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Sądzę zatem, że paliwo (nawet kupowane na karty paliwowe) nie stanowi usługi, ale towar w rozumieniu ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to również organy podatkowe. Według interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2013 r., sygn. IPPP3/443-592/13-5/KC): transakcje sprzedaży paliwa przy wykorzystaniu mechanizmu kart paliwowych na rzecz polskich klientów dokonywane na stacjach paliw znajdujących się poza Unią Europejską, należy zakwalifikować jako dostawę towarów (o której mowa w art. 7 ust. 1 i art. 7 ust. 8 ustawy o VAT), której miejsce opodatkowania VAT znajduje się poza Polską na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Paliwo zatankowane na zagranicznej stacji nie jest dostawą wewnętrzwspólnotową

Skoro zakup benzyny jest w istocie zakupem towaru, temat miejsca i zasad jego opodatkowania musimy rozpatrywać w kategoriach dostawy krajowej towarów albo wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT).

Dla uproszczenia przyjęło się, że paliwo wlane do auta za granicą uważa się za zużyte w kraju, w którym zostało zatankowane. Oznacza to, że nie mamy do czynienia z WNT, ponieważ paliwo nie jest wysyłane ani transportowane z terytorium jednego do innego państwa członkowskiego. Podobne stanowisko zaprezentowała Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (z dnia 22 listopada 2007 r., sygn. ILPP2/443-14/07-2/GZ).

Skoro paliwo nie jest wysyłane ani transportowane, miejsce świadczenia należy ustalić zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Z tego przepisu wynika, że miejscem dostawy (tj. miejscem opodatkowania) towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Nabycie paliwa powinno być zatem opodatkowane w kraju, w którym paliwo zostało kupione i na zasadach w nim obowiązujących. W konsekwencji w przypadku zakupu paliwa poza terytorium Polski, które jest wlewane do baku pojazdu, obowiązek rozliczenia VAT w Polsce nie występuje.

Oznacza to, że w przypadku zakupu paliwa dokonanego poza terytorium kraju na polskim nabywcy nie ciążą żadne obowiązki w zakresie rozliczenia VAT w Polsce.

Rozliczanie VAT w obrocie paliwami - zmiany od 1 sierpnia 2016 r.

Zakup benzyny z kartą paliwową

Stanowisko to potwierdza Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. IBPP3/443-668/09/IK. W sprawie, do której się odwołuje, podatnik dokonywał zakupu paliwa, za które płacił kartą paliwową na terenie Unii Europejskiej. Faktury za zakup paliwa wystawiane były na właściciela karty paliwowej (firmę francuską), który występował o zwrot zapłaconego w cenie paliwa podatku w krajach, gdzie paliwo było tankowane. Na koniec miesiąca firma francuska refakturowała koszty zakupu paliwa bez podatku.


Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że dostawą wewnątrzwspólnotową nie jest sama czynność faktyczna, jaką jest wywóz towarów. Wywóz musi nastąpić w wyniku dokonania dostawy, czyli przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Refakturowanie kosztów paliwa w przedstawionym przypadku, nie stanowił zatem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zatem stanowisko wnioskodawcy, że refakturowanie kosztów zakupu paliwa przez francuską firmę nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należało uznać za prawidłowe.

 

Od paliwa kupionego za granicą nie odliczysz VAT, ale będzie kosztem

Skoro paliwo nie podlega opodatkowaniu w Polsce, to nie stanowi na gruncie polskich przepisów wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku VAT w Polsce (podatnik musiałby na podstawie odrębnych przepisów wystąpić o zwrot podatku w kraju nabycia paliwa). Skoro zaś kwoty zakupu paliwa nie mogą zostać odliczone na gruncie podatku od towarów i usług, cała kwota brutto zapłacona za kupione paliwo, łącznie z VAT, będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na gruncie podatków dochodowych ( art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a tiret drugie updop i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a tiret drugie updof ). Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. ILPB3/423-853/10-3/GC).

Czy nieodliczony VAT od paliwa do samochodów służbowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Deklaracja VAT bez zagranicznego paliwa

Ponieważ zakup paliwa poza terytorium Polski nie jest opodatkowany w kraju (nie występuje WNT), nie wywołuje również żadnych skutków w Polskim podatku VAT. Transakcji tej zatem nie wykazuje się ani w deklaracji VAT, ani w informacji podsumowującej.

Autor: Bartosz Kubista, Menager działu podatkowego, Doradca podatkowy

GLC

https://glc.pl/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA