REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT w 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Przyzwyczailiśmy się już, że wraz z nadejściem nowego roku ustawodawca funduje nam szereg zmian w przepisach podatkowych, które w mniej lub bardziej znaczący sposób rzutują na dalsze funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa. Najwięcej kontrowersji budzą nowe regulacje w zakresie podatku VAT, a tym bardziej tak rozległe nowelizacje, jakie weszły w życie wraz z nadejściem nowego 2017 roku. Zazwyczaj krytykujemy wówczas nowe niekorzystne dla nas rozwiązania. Spróbujmy jednak przyjrzeć się zmianom w skali globalnej – zwłaszcza tym, których celem jest uszczelnienie systemu i walka z wyłudzeniami podatku VAT.

Mówiąc o nowelizacji przepisów w zakresie podatku VAT mamy na myśli nie tylko ustawę z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 2024), ale również ustawę z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 846) oraz ustawę z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1206).

REKLAMA

REKLAMA

To one stworzyły podwaliny pod obecny kształt ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.). Czy nowe regulacje są dla nas wyłącznie powodem do obaw? Z pewnością nie jest tak w każdym przypadku.

VAT 2017 - kluczowe zmiany

Które ze zmian w podatku VAT należy uznać za najbardziej znaczące? Należą do nich przede wszystkim:

REKLAMA

  • uwzględnienie przepisów o dodatkowym zobowiązaniu podatkowym (sankcje VAT), które rozwiniemy w dalszej części artykułu,
  • przedłużenie obowiązywania podwyższonych stawek VAT do końca 2018 r. (zastosowanie stawek 23% i 8% oraz stawki należnego rolnikom ryczałtowym zryczałtowanego zwrotu podatku w wysokości 7%, a także stawki ryczałtu dla taksówkarzy w wysokości 4%),
  • podwyższenie limitu uprawniającego do korzystania z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT (zgodnie z nowymi regulacjami zwalnia się od tego podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł),
  • uniemożliwienie składania kwartalnych deklaracji VAT przez podatników innych niż mali podatnicy VAT oraz przez podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu,
  • obowiązek składania deklaracji VAT oraz informacji podsumowujących w formie elektronicznej (część podatników w formie elektronicznej będzie składała swoje deklaracje VAT dopiero od 1 stycznia 2018 r.),
  • objęcie odwrotnym obciążeniem znacznej części wykonywanych przez podwykonawców robót budowlanych,
  • rozszerzenie katalogu towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Najwięcej kontrowersji wywołują dziś nowe sankcje w zakresie VAT. Są one nakładane w przypadkach nierzetelnego rozliczania podatku VAT oraz wystawiania tzw. pustych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wyłudzenia VAT a dochody budżetowe

Wedle wniosków płynących z przeprowadzanych w naszym kraju kontroli skarbowych aż 80% ujawnionych uszczupleń podatkowych dotyczy wyłudzeń podatku VAT. – Jest to jedno z najpopularniejszych obecnie przestępstw podatkowych. Stąd mamy do czynienia z coraz większą presją ustawodawcy na działania zapobiegawcze w tym zakresie – potwierdza Katarzyna Kacza - Księgowa w biurze rachunkowym Marshal Lion.

Wyłudzenia VAT można zasadniczo podzielić na te dotyczące podatku należnego, jak również podatku naliczonego i zwrotu podatku. Wspólną cechą tych działań uzyskanie nienależnej korzyści w wysokości nie przekraczającej kwoty podatku należnego i braku zapłaty zobowiązania podatkowego. Takie działania mają wymierny finansowo i bardzo negatywny skutek dla dochodów budżetowych naszego państwa.

Wprowadzone od stycznia 2017 r. nowelizacje przepisów w zakresie podatku VAT przewidują sankcję odpowiadającą:

  • 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego,
  • 30% kwoty zawyżonego zwrotu podatku VAT.

Sankcje w takiej wysokości będą nakładane zwłaszcza w przypadku, gdy w złożonej deklaracji podatkowej zostanie wykazana kwota niższa od należnej. Będą również nakładane, jeśli podatnik nie złoży deklaracji podatkowej, a także nie wpłaci swojego zobowiązania podatkowego.

Nowe regulacje w zakresie VAT przewidują ponadto możliwość nałożenia na nierzetelnego podatnika sankcji w wysokości 100% podatku naliczonego (jako dodatkowego zobowiązania podatkowego), który zostanie wykazany przy tzw. pustych fakturach. Dotyczy to faktur wystawianych przez podmioty, które faktycznie nie istnieją, albo też faktur stwierdzających czynności, które nie zostały dokonane. Nierzetelny podatnik straci także prawo do odliczenia VAT z zakwestionowanej faktury.

Jak widać nowe regulacje w zakresie VAT, to nie tylko pewien zestaw udogodnień dla podatników (np. limity zwolnienia podmiotowego z VAT), ale też pakiet instrumentów poprawiających ściągalność zobowiązań podatkowych. Co roku bowiem przestępcy podatkowi okradają państwo na kilkadziesiąt miliardów złotych. Wprowadzone zmiany z pewnością nie zniwelują procederu do zera, jednakże będą kolejnym istotnym krokiem na drodze do walki z tego rodzaju patologiami i wymuszania przestrzegania prawa.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA