REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – nowe rozwiązanie w walce z oszustami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Romanek
Split payment – nowe rozwiązanie w walce z oszustami /fot.Shutterstock
Split payment – nowe rozwiązanie w walce z oszustami /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Metoda podzielnej płatności (MPP), czyli inaczej split payment, to kolejny instrument w rękach fiskusa w walce z wyłudzeniami podatku VAT. Stosowanie go jest na razie fakultatywne, a przedsiębiorcy którzy zdecydują się na ten rodzaj odprowadzania podatku od wartości dodanej mogą liczyć na korzyści w postaci zwrotu VAT na rachunek VAT w terminie 25 dni od daty złożenia rozliczenia, bez dodatkowych warunków czy obniżenie podatku od zapłaty w przypadku kiedy przedsiębiorca opłaci VAT przed ustawowym terminem zapłaty.

Należy podkreślić iż split payment będzie możliwy tylko w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). Zmiany w ustawie o VAT dotyczące podzielnej płatności mają wejść od 1 lipca 2018 roku, podatnicy którzy zdecydują się na tę metodę płatności będą zobowiązani po otrzymaniu faktury z wykazaną kwotą podatku dokonać zapłaty:

REKLAMA

• Wartości netto – na rachunek rozliczeniowy dostawcy towarów lub usługodawcy

• Kwoty podatku – na rachunek VAT dostawcy towarów lub usługodawcy

Rachunek VAT bank będzie otwierał wraz z rachunkiem rozliczeniowym, nie będzie wymagana oddzielna umowa na otwarcie rachunku VAT, nie będą również pobierane opłaty i prowizje za prowadzenie rachunku VAT. Środki na rachunku VAT będą mogły być wypłacane w kilku sytuacjach:

• W celu dokonania płatności kwoty podatku VAT na rachunek VAT dostawcy towarów bądź usługodawcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Przy zwrocie kwoty od podatku od towarów i usług w wyniku wystawienia faktury korygującej

• Podczas wpłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego

• Przy przelewie z rachunku VAT na rachunek VAT podatnika posiadającego konto w innym banku albo SKOKu

• Po wydaniu zgody przez naczelnika urzędu skarbowego na przekazanie środków z rachunku VAT na rachunek bankowy albo rachunek SKOK dla których prowadzony jest ten rachunek VAT

Warto podkreślić, że środki na rachunku VAT nie podlegają zajęciu sądowemu lub administracyjnemu innemu niż egzekucja z tytułu należności podatkowych.

W przypadku zamknięcia rachunku rozliczeniowego bank wypłaca środki z rachunku VAT na inny rachunek VAT, bądź w przypadku nie posiadania takiego na rachunek wskazany pisemnie przez właściwego dla posiadacza rachunku VAT naczelnika urzędu skarbowego.

Potencjalne korzyści płynące z wykorzystania split payment:

• Brak stosowania podwyższonych odsetek od zaległości w VAT

• Odstąpienie od solidarnej odpowiedzialności

• Wcześniejszy zwrot VAT – już po 25 dniach (zamiast 60)

Split payment od lipca 2018 będzie fakultatywny, natomiast od 2019 roku Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie go jako obligatoryjnego dla branż wrażliwych na wyłudzenia.

W Europie najbardziej popularnym narzędziem w walce z wyłudzeniami jest reverse charge czyli odwrócone obciążenia podatkiem VAT, w którym to nabywca towarów lub usług jest zobowiązany go odprowadzić, a następnie odliczyć od dochodu. Split payment stosowany jest we Włoszech jako obowiązkowy dla wybranych gałęzi gospodarki, w Czechach w postaci dobrowolnej, w Turcji również jako sposób fakultatywny.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

REKLAMA

Głównymi obawami przed wprowadzeniem tego rodzaju rozwiązania w Polsce są zaburzenia płynności finansowej, środki na rachunku VAT będą mogły być rozporządzane przez przedsiębiorcę tylko za pisemną zgodą naczelnika skarbowego, ustawodawca nie precyzuje jednak w jakich sytuacjach taka zgoda ma być wydawana.

Jak pokazuje przykład włoski, tamtejszy rząd chwali sobie to rozwiązanie i planuje przedłużyć stosowanie podzielnej płatności do 2022 roku, należy jednak dodać, że liczne stowarzyszenia właścicieli firm we Włoszech protestują przeciwko takiemu rozwiązaniu ze względu na utratę płynności finansowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA