REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?

Usługi związane z wyżywieniem - stawka VAT. Zasada i i wyjątki

Dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowane według PKWiU 2015 w grupowaniu "usługi związane z wyżywieniem" (PKWiU 56) są opodatkowane stawką 8%.
Wyjątek dotyczy sprzedaży w zakresie:

REKLAMA

1) napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania, np. kawa, herbata, alkohol, woda mineralna;

2) towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3) posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,

która jest opodatkowana stawką 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napój dostarczany w ramach usługi gastronomicznej - załącznik nr 3 lub załącznik nr 10 do ustawy o VAT

Dlatego należy zawsze ustalić, czy dostarczany w ramach usługi gastronomicznej napój jest wymieniony w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Oznacza to, że napoje wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, sprzedawane w ramach usługi gastronomicznej, są opodatkowane stawką 8%.

W załączniku nr 10 do ustawy o VAT są wymienione m.in.:

1) jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,

2) napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

3) preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

4) niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:

a) napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),

b) napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15).

To oznacza, że do 31 października 2022 r. są opodatkowane stawką 0%, a sprzedawane w ramach usług restauracyjnych są opodatkowane stawką 8%.

Soki owocowe

Soki, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Dlatego są opodatkowane stawką 8% w przypadku sprzedaży ich restauracji. Nie ma znaczenia, że podatnik kupuje go ze stawką 0%.

Potwierdzają to organy podatkowe. W WIS z 26 stycznia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG) uznał:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 20, o którym mowa we wniosku, mieści się w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały przetwory z warzyw, owoców, orzechów lub pozostałych części roślin - z wyłączeniem produktów o rzeczywistej masowej mocy alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z tym, usługa przygotowania i podania klientowi siedzącemu przy stole w lokalu gastronomicznym (restauracji) soku - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniem, o którym mowa w art. 41 ust. 12f pkt 1 ustawy o VAT (przedmiotowy sok jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Herbata owocowa

Inaczej będzie w przypadku herbaty owocowej. Herbata klasyczna podlega opodatkowaniu stawką 23% jako niewymieniona w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy o VAT. Tak samo jest w przypadku herbaty owocowej. MF klasyfikuje ten napój pod numerem CN 2202, ale nie możemy jej zaklasyfikować do napojów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Nie jest również wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego podlega opodatkowaniu stawką 23%, również gdy jest sprzedawana w ramach usługi restauracyjnej. W WIS z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że:

Uwzględniając powyższe, przedmiotowy towar - herbata owocowa "(…)" - spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją CN 2202. Klasyfikacja towaru do tej pozycji jest zgodna z ww. postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej. Wśród towarów - na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT - objętych stawką VAT w wysokości 8%, nie zostały wymienione towary sklasyfikowane do CN 2202. Po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 2202, nie mieści się także w poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Smoothie

Tak jak w przypadków soków, smoothie sprzedawane w restauracji jest opodatkowane stawką 8% VAT, gdyż tego rodzaju napoje możemy zaklasyfikować jako wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w WIS z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP):

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 2 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały m.in. napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

W związku z tym, sprzedaż SMOOTHIE (…) - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniami, o których mowa w art. 41 ust. 12f ustawy o VAT (przedmiotowy towar jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Shake

Popularne shaki mają w swoim składzie produkty mleczne. Są klasyfikowane pod numerem CN 2202. Zdaniem organów są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, gdy nie zawierają ekstraktu kawy. W WIS z 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS) czytamy:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 1 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty.

To oznacza, że shaki podawane w restauracji muszą być opodatkowane stawką 8%.

Podstawa prawna:

• art. 41 ust. 12f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS)

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA