REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?

Usługi związane z wyżywieniem - stawka VAT. Zasada i i wyjątki

Dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowane według PKWiU 2015 w grupowaniu "usługi związane z wyżywieniem" (PKWiU 56) są opodatkowane stawką 8%.
Wyjątek dotyczy sprzedaży w zakresie:

REKLAMA

Autopromocja

1) napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania, np. kawa, herbata, alkohol, woda mineralna;

2) towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3) posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,

która jest opodatkowana stawką 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napój dostarczany w ramach usługi gastronomicznej - załącznik nr 3 lub załącznik nr 10 do ustawy o VAT

Dlatego należy zawsze ustalić, czy dostarczany w ramach usługi gastronomicznej napój jest wymieniony w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Oznacza to, że napoje wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, sprzedawane w ramach usługi gastronomicznej, są opodatkowane stawką 8%.

W załączniku nr 10 do ustawy o VAT są wymienione m.in.:

1) jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,

2) napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

3) preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

4) niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:

a) napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),

b) napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15).

To oznacza, że do 31 października 2022 r. są opodatkowane stawką 0%, a sprzedawane w ramach usług restauracyjnych są opodatkowane stawką 8%.

Soki owocowe

Soki, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Dlatego są opodatkowane stawką 8% w przypadku sprzedaży ich restauracji. Nie ma znaczenia, że podatnik kupuje go ze stawką 0%.

Potwierdzają to organy podatkowe. W WIS z 26 stycznia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG) uznał:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 20, o którym mowa we wniosku, mieści się w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały przetwory z warzyw, owoców, orzechów lub pozostałych części roślin - z wyłączeniem produktów o rzeczywistej masowej mocy alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z tym, usługa przygotowania i podania klientowi siedzącemu przy stole w lokalu gastronomicznym (restauracji) soku - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniem, o którym mowa w art. 41 ust. 12f pkt 1 ustawy o VAT (przedmiotowy sok jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Herbata owocowa

Inaczej będzie w przypadku herbaty owocowej. Herbata klasyczna podlega opodatkowaniu stawką 23% jako niewymieniona w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy o VAT. Tak samo jest w przypadku herbaty owocowej. MF klasyfikuje ten napój pod numerem CN 2202, ale nie możemy jej zaklasyfikować do napojów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Nie jest również wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego podlega opodatkowaniu stawką 23%, również gdy jest sprzedawana w ramach usługi restauracyjnej. W WIS z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że:

Uwzględniając powyższe, przedmiotowy towar - herbata owocowa "(…)" - spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją CN 2202. Klasyfikacja towaru do tej pozycji jest zgodna z ww. postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej. Wśród towarów - na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT - objętych stawką VAT w wysokości 8%, nie zostały wymienione towary sklasyfikowane do CN 2202. Po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 2202, nie mieści się także w poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Smoothie

Tak jak w przypadków soków, smoothie sprzedawane w restauracji jest opodatkowane stawką 8% VAT, gdyż tego rodzaju napoje możemy zaklasyfikować jako wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w WIS z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP):

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 2 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały m.in. napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

W związku z tym, sprzedaż SMOOTHIE (…) - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniami, o których mowa w art. 41 ust. 12f ustawy o VAT (przedmiotowy towar jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Shake

Popularne shaki mają w swoim składzie produkty mleczne. Są klasyfikowane pod numerem CN 2202. Zdaniem organów są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, gdy nie zawierają ekstraktu kawy. W WIS z 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS) czytamy:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 1 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty.

To oznacza, że shaki podawane w restauracji muszą być opodatkowane stawką 8%.

Podstawa prawna:

• art. 41 ust. 12f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS)

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA