REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?

Usługi związane z wyżywieniem - stawka VAT. Zasada i i wyjątki

Dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowane według PKWiU 2015 w grupowaniu "usługi związane z wyżywieniem" (PKWiU 56) są opodatkowane stawką 8%.
Wyjątek dotyczy sprzedaży w zakresie:

REKLAMA

1) napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania, np. kawa, herbata, alkohol, woda mineralna;

2) towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3) posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,

która jest opodatkowana stawką 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napój dostarczany w ramach usługi gastronomicznej - załącznik nr 3 lub załącznik nr 10 do ustawy o VAT

Dlatego należy zawsze ustalić, czy dostarczany w ramach usługi gastronomicznej napój jest wymieniony w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Oznacza to, że napoje wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, sprzedawane w ramach usługi gastronomicznej, są opodatkowane stawką 8%.

W załączniku nr 10 do ustawy o VAT są wymienione m.in.:

1) jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,

2) napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

3) preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

4) niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:

a) napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),

b) napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15).

To oznacza, że do 31 października 2022 r. są opodatkowane stawką 0%, a sprzedawane w ramach usług restauracyjnych są opodatkowane stawką 8%.

Soki owocowe

Soki, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Dlatego są opodatkowane stawką 8% w przypadku sprzedaży ich restauracji. Nie ma znaczenia, że podatnik kupuje go ze stawką 0%.

Potwierdzają to organy podatkowe. W WIS z 26 stycznia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG) uznał:

REKLAMA

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 20, o którym mowa we wniosku, mieści się w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały przetwory z warzyw, owoców, orzechów lub pozostałych części roślin - z wyłączeniem produktów o rzeczywistej masowej mocy alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z tym, usługa przygotowania i podania klientowi siedzącemu przy stole w lokalu gastronomicznym (restauracji) soku - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniem, o którym mowa w art. 41 ust. 12f pkt 1 ustawy o VAT (przedmiotowy sok jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Herbata owocowa

REKLAMA

Inaczej będzie w przypadku herbaty owocowej. Herbata klasyczna podlega opodatkowaniu stawką 23% jako niewymieniona w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy o VAT. Tak samo jest w przypadku herbaty owocowej. MF klasyfikuje ten napój pod numerem CN 2202, ale nie możemy jej zaklasyfikować do napojów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Nie jest również wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego podlega opodatkowaniu stawką 23%, również gdy jest sprzedawana w ramach usługi restauracyjnej. W WIS z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że:

Uwzględniając powyższe, przedmiotowy towar - herbata owocowa "(…)" - spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją CN 2202. Klasyfikacja towaru do tej pozycji jest zgodna z ww. postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej. Wśród towarów - na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT - objętych stawką VAT w wysokości 8%, nie zostały wymienione towary sklasyfikowane do CN 2202. Po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 2202, nie mieści się także w poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Smoothie

Tak jak w przypadków soków, smoothie sprzedawane w restauracji jest opodatkowane stawką 8% VAT, gdyż tego rodzaju napoje możemy zaklasyfikować jako wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w WIS z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP):

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 2 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały m.in. napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

W związku z tym, sprzedaż SMOOTHIE (…) - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniami, o których mowa w art. 41 ust. 12f ustawy o VAT (przedmiotowy towar jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Shake

Popularne shaki mają w swoim składzie produkty mleczne. Są klasyfikowane pod numerem CN 2202. Zdaniem organów są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, gdy nie zawierają ekstraktu kawy. W WIS z 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS) czytamy:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 1 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty.

To oznacza, że shaki podawane w restauracji muszą być opodatkowane stawką 8%.

Podstawa prawna:

• art. 41 ust. 12f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS)

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA