REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?

Usługi związane z wyżywieniem - stawka VAT. Zasada i i wyjątki

Dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowane według PKWiU 2015 w grupowaniu "usługi związane z wyżywieniem" (PKWiU 56) są opodatkowane stawką 8%.
Wyjątek dotyczy sprzedaży w zakresie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania, np. kawa, herbata, alkohol, woda mineralna;

2) towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3) posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,

REKLAMA

która jest opodatkowana stawką 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napój dostarczany w ramach usługi gastronomicznej - załącznik nr 3 lub załącznik nr 10 do ustawy o VAT

Dlatego należy zawsze ustalić, czy dostarczany w ramach usługi gastronomicznej napój jest wymieniony w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Oznacza to, że napoje wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT, sprzedawane w ramach usługi gastronomicznej, są opodatkowane stawką 8%.

W załączniku nr 10 do ustawy o VAT są wymienione m.in.:

1) jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,

2) napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

3) preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

4) niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:

a) napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),

b) napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15).

To oznacza, że do 31 października 2022 r. są opodatkowane stawką 0%, a sprzedawane w ramach usług restauracyjnych są opodatkowane stawką 8%.

Soki owocowe

Soki, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Dlatego są opodatkowane stawką 8% w przypadku sprzedaży ich restauracji. Nie ma znaczenia, że podatnik kupuje go ze stawką 0%.

Potwierdzają to organy podatkowe. W WIS z 26 stycznia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG) uznał:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 20, o którym mowa we wniosku, mieści się w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały przetwory z warzyw, owoców, orzechów lub pozostałych części roślin - z wyłączeniem produktów o rzeczywistej masowej mocy alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z tym, usługa przygotowania i podania klientowi siedzącemu przy stole w lokalu gastronomicznym (restauracji) soku - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniem, o którym mowa w art. 41 ust. 12f pkt 1 ustawy o VAT (przedmiotowy sok jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Herbata owocowa

Inaczej będzie w przypadku herbaty owocowej. Herbata klasyczna podlega opodatkowaniu stawką 23% jako niewymieniona w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy o VAT. Tak samo jest w przypadku herbaty owocowej. MF klasyfikuje ten napój pod numerem CN 2202, ale nie możemy jej zaklasyfikować do napojów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Nie jest również wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego podlega opodatkowaniu stawką 23%, również gdy jest sprzedawana w ramach usługi restauracyjnej. W WIS z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że:

Uwzględniając powyższe, przedmiotowy towar - herbata owocowa "(…)" - spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją CN 2202. Klasyfikacja towaru do tej pozycji jest zgodna z ww. postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej. Wśród towarów - na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT - objętych stawką VAT w wysokości 8%, nie zostały wymienione towary sklasyfikowane do CN 2202. Po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że napój sklasyfikowany do CN 2202, nie mieści się także w poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Smoothie

Tak jak w przypadków soków, smoothie sprzedawane w restauracji jest opodatkowane stawką 8% VAT, gdyż tego rodzaju napoje możemy zaklasyfikować jako wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w WIS z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP):

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 2 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały m.in. napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

W związku z tym, sprzedaż SMOOTHIE (…) - w okolicznościach opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku - jest klasyfikowana do działu PKWiU 56 - Usługi związane z wyżywieniem, przy czym nie jest objęta wyłączeniami, o których mowa w art. 41 ust. 12f ustawy o VAT (przedmiotowy towar jest napojem wymienionym w załączniku nr 10 do ustawy o VAT), dlatego też podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12f ustawy o VAT w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy o VAT.

Shake

Popularne shaki mają w swoim składzie produkty mleczne. Są klasyfikowane pod numerem CN 2202. Zdaniem organów są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, gdy nie zawierają ekstraktu kawy. W WIS z 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS) czytamy:

(...) po analizie treści załącznika nr 10 do ustawy o VAT stwierdzić należy, że przedmiotowy napój - sklasyfikowany do CN 2202 - spełnia warunki, o których mowa w poz. 17 pkt 1 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w której wymienione zostały jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty.

To oznacza, że shaki podawane w restauracji muszą być opodatkowane stawką 8%.

Podstawa prawna:

• art. 41 ust. 12f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.1084.2020.2.AG)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.886.2020.6.IP)

  • wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 2 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.450.854.2020.7.PS)

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA