REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzje WIS. Jak zapewnić sobie ochronę w zakresie stawki VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co to jest Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)? Jak korzystać?

REKLAMA

REKLAMA

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) to narzędzie wprowadzone do systemu podatkowego, które ma na celu zapewnienie przedsiębiorcom pewności co do właściwej stawki VAT dla określonych towarów lub usług. W poniższym artykule przybliżymy szczegóły dotyczące WIS.
rozwiń >

Co to jest Wiążącą Informacja Stawkowa?

Wiążąca Informacja Stawkowa to oficjalna decyzja administracyjna wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jej głównym celem jest określenie, która stawka VAT jest właściwa dla konkretnego towaru lub usługi wskazanego przez przedsiębiorcę. Dzięki WIS przedsiębiorcy mogą zyskać pewność co do stosowanej stawki VAT, co jest niezwykle ważne w kontekście unikania ewentualnych nieporozumień z organami podatkowymi.

REKLAMA

Autopromocja

Jak sprawdzić WIS?

Wszystkie decyzje WIS są publicznie dostępne w Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA. Dzięki temu przedsiębiorcy, ale także inni zainteresowani, mogą łatwo sprawdzić, czy dana decyzja WIS dotyczy ich działalności. Co więcej, korzystając z tej decyzji, przedsiębiorcy mogą uzyskać ochronę prawną w zakresie stosowanej stawki VAT.

Kto może złożyć wniosek o WIS?

Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i ma wątpliwości co do właściwej klasyfikacji lub stawki VAT dla oferowanych towarów lub usług, może złożyć wniosek o wydanie WIS. Proces składania wniosku jest stosunkowo prosty i można go złożyć zarówno w formie pisemnej, jak i elektronicznej. W przypadku wniosków elektronicznych, muszą one być podpisane podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.

Jak długo ważna jest WIS?

Standardowy termin wydania decyzji WIS wynosi do 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Niemniej jednak, w pewnych sytuacjach, ten termin może ulec wydłużeniu. Może się tak stać, gdy konieczne jest uzupełnienie wniosku o dodatkowe informacje, przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz. Ważne jest, aby przedsiębiorca regularnie kontrolował ważność decyzji WIS, zwłaszcza w kontekście ewentualnych zmian w przepisach prawa.

Jakie są skutki wydania WIS?

Głównym skutkiem wydania WIS jest wiążący charakter decyzji dla wszystkich organów podatkowych w Polsce. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca stosuje się do stawki VAT wskazanej w WIS, organy podatkowe nie mogą nałożyć na niego sankcji za nieprawidłowe stosowanie stawki VAT. Jest to kluczowe dla zapewnienia stabilności i pewności działania przedsiębiorcom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy WIS działa wstecz?

Nie, decyzja WIS nie ma charakteru wstecznego. Jej ochrona dotyczy zdarzeń mających miejsce od momentu jej wydania. W przypadku zmiany lub uchylenia WIS, przedsiębiorca, który stosował się do niej przed jej zmianą, nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności.

Podsumowanie

Wiążąca Informacja Stawkowa to niezwykle ważny element w polskim systemie podatkowym, który pozwala przedsiębiorcom na działanie z pełną pewnością co do stosowanej stawki VAT. Dzięki WIS mogą oni unikać nieporozumień i potencjalnych konfliktów z organami podatkowymi, co przekłada się na większą stabilność i pewność prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: PODATKI 2023. Praktyczny komplet wiedzy o zmianach w podatkach. Sprawdź ofertę specjalną

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA