REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzje WIS. Jak zapewnić sobie ochronę w zakresie stawki VAT?

Co to jest Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)? Jak korzystać?

REKLAMA

REKLAMA

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) to narzędzie wprowadzone do systemu podatkowego, które ma na celu zapewnienie przedsiębiorcom pewności co do właściwej stawki VAT dla określonych towarów lub usług. W poniższym artykule przybliżymy szczegóły dotyczące WIS.

rozwiń >

Co to jest Wiążącą Informacja Stawkowa?

Wiążąca Informacja Stawkowa to oficjalna decyzja administracyjna wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jej głównym celem jest określenie, która stawka VAT jest właściwa dla konkretnego towaru lub usługi wskazanego przez przedsiębiorcę. Dzięki WIS przedsiębiorcy mogą zyskać pewność co do stosowanej stawki VAT, co jest niezwykle ważne w kontekście unikania ewentualnych nieporozumień z organami podatkowymi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak sprawdzić WIS?

Wszystkie decyzje WIS są publicznie dostępne w Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA. Dzięki temu przedsiębiorcy, ale także inni zainteresowani, mogą łatwo sprawdzić, czy dana decyzja WIS dotyczy ich działalności. Co więcej, korzystając z tej decyzji, przedsiębiorcy mogą uzyskać ochronę prawną w zakresie stosowanej stawki VAT.

Kto może złożyć wniosek o WIS?

Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i ma wątpliwości co do właściwej klasyfikacji lub stawki VAT dla oferowanych towarów lub usług, może złożyć wniosek o wydanie WIS. Proces składania wniosku jest stosunkowo prosty i można go złożyć zarówno w formie pisemnej, jak i elektronicznej. W przypadku wniosków elektronicznych, muszą one być podpisane podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.

Jak długo ważna jest WIS?

Standardowy termin wydania decyzji WIS wynosi do 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Niemniej jednak, w pewnych sytuacjach, ten termin może ulec wydłużeniu. Może się tak stać, gdy konieczne jest uzupełnienie wniosku o dodatkowe informacje, przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz. Ważne jest, aby przedsiębiorca regularnie kontrolował ważność decyzji WIS, zwłaszcza w kontekście ewentualnych zmian w przepisach prawa.

REKLAMA

Jakie są skutki wydania WIS?

Głównym skutkiem wydania WIS jest wiążący charakter decyzji dla wszystkich organów podatkowych w Polsce. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca stosuje się do stawki VAT wskazanej w WIS, organy podatkowe nie mogą nałożyć na niego sankcji za nieprawidłowe stosowanie stawki VAT. Jest to kluczowe dla zapewnienia stabilności i pewności działania przedsiębiorcom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy WIS działa wstecz?

Nie, decyzja WIS nie ma charakteru wstecznego. Jej ochrona dotyczy zdarzeń mających miejsce od momentu jej wydania. W przypadku zmiany lub uchylenia WIS, przedsiębiorca, który stosował się do niej przed jej zmianą, nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności.

Podsumowanie

Wiążąca Informacja Stawkowa to niezwykle ważny element w polskim systemie podatkowym, który pozwala przedsiębiorcom na działanie z pełną pewnością co do stosowanej stawki VAT. Dzięki WIS mogą oni unikać nieporozumień i potencjalnych konfliktów z organami podatkowymi, co przekłada się na większą stabilność i pewność prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: PODATKI 2023. Praktyczny komplet wiedzy o zmianach w podatkach. Sprawdź ofertę specjalną

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA