REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) – jest kluczowa dla poprawnego rozliczania VAT. Sprawdź, czy wiesz, jak ją uzyskać.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
VAT WIS stawki VAT podatnik VAT
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) – jest kluczowa dla poprawnego rozliczania VAT. Sprawdź, czy wiesz, jak ją uzyskać.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiążąca informacja stawkowa może być kluczowa dla poprawnego rozliczania przez podatnika VAT. Od 1 stycznia 2024 r. zmienił się zasady wnioskowania o jej wydanie. Sprawdź, czy wiesz jak to zrobić.

Po co podatnikowi WIS?

WIS są wykorzystywane przede wszystkim do ustalenia stawki VAT właściwej dla danego towaru lub usługi. Przy czym organ podatkowy wydający WIS (tj. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej) obowiązany jest do odpowiedniego sklasyfikowania będącej przedmiotem wniosku towaru lub usługi. Wyłącza to konieczność dokonywania takiego sklasyfikowania przez wnioskującego o wydanie WIS, co znacznie ułatwia składanie takich wniosków.
Zakres możliwego wykorzystywania WIS jest jednak szerszy. Wniosek o wydanie WIS może bowiem zawierać żądanie sklasyfikowania towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku (zob. art. 42b ust. 4 ustawy o VAT). W konsekwencji WIS mogą być również wykorzystywane np. w celu określenia:
- obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności, 
- prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego,
- prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej czy stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może wystąpić z wnioskiem o wydanie WIS?

Od 1 lipca 2023 r. z wnioskami o wydanie WIS występować może pięć kategorii podmiotów wymienionych przepisami art. 42b ust. 1 ustawy o VAT (wcześniej uprawnione do składania wniosków o wydanie WIS były trzy kategorie podmiotów). Są to:
1) podatnicy posiadający NIP,
2) podmioty inne niż wskazane w pkt 1, dokonujące lub zamierzające dokonywać dostaw towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów albo świadczenia usług,
3) zamawiający w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym,
4) podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym - w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym (od 1 lipca 2023 r.),
5) zamawiający w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi - w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi (od 1 lipca 2023 r.).

Czego może dotyczyć WIS?

Co do zasady przedmiotem wniosku o wydanie WIS może być jeden towar lub jedna usługa (zob. art. 42b ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT). Nie jest możliwe składanie wniosku o WIS dotyczącego dwóch lub więcej towarów lub usług.
W drodze wyjątku od tej zasady możliwe jest składanie wniosku o wydanie WIS dotyczącego towarów lub usług, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (zob. art. 42b ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT). Wynika z tego, że przez wnioskowanie o wydanie WIS istnieje też możliwość ustalania, czy dana czynność ma charakter kompleksowy.

Do kogo złożyć wniosek o wydanie WIS?

Do końca 2023 r. wnioski o wydanie WIS składane były do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako Dyrektor KIS) w postaci papierowej lub drogą elektroniczną przez e-PUAP na adres skrytki Krajowej Informacji Skarbowej. Z początkiem 2024 r. stan prawny w tym zakresie uległ zmianie, gdyż obecnie pisma w sprawie WIS co do zasady składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym (zob. art. 42g ust. 4 ustawy o VAT). Nieistotny wyjątek ma miejsce w przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających organowi KAS doręczenie pisma na konto w e-Urzędzie Skarbowym, kiedy to pisma w sprawach WIS mogą być doręczane na zasadach ogólnych (zob. art. 42g ust. 4 ustawy o VAT w zw. z art. 35e ust. 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej).
Spowodowało to, że od 1 stycznia 2024 r. wnioski o wydanie WIS mogą być składane tylko w postaci elektronicznej w systemie e-Urząd Skarbowy (dlatego też z dodanego 1 stycznia 2024 r. art. 42b ust. 1a ustawy o VAT wynika, że wniosek o wydanie WIS może złożyć tylko podmiot posiadający konto w e-Urzędzie Skarbowym, na którym użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym podał aktualny adres poczty elektronicznej lub numer telefonu w celu przekazywania powiadomień o umieszczeniu pisma organu KAS na koncie w e-Urzędzie Skarbowym. Dotyczy to również wnioskodawcy działającego przez pełnomocnika lub przedstawiciela, jeżeli wniosek jest składany za ich pośrednictwem - zob. art. 42b ust. 1b ustawy o VAT.

REKLAMA

 

Pełna treść artykułu z Monitora Księgowego dostępna jest na Platformie IFK >>>

ifk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA