REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę VAT zastosować do budowy przydomowego basenu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy zastanawiają się wbudowaniem przydomowego basenu powinni wiedzieć, że jednym z najistotniejszych składników kosztu budowy jest podatek VAT. Stawka podatku zależy od tego, czy basen jest ściśle związany z podłożem, czy też przenośny.

W budownictwie stosowane są dwie stawki VAT. Pierwsza, obniżona, która obecnie wynosi 8%, dotyczy mieszkań o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 oraz domów o powierzchni mniejszej niż 300 m2. W przypadku lokali lub domów, których powierzchnia przekracza te limity, nalicza się podatek w stawce podstawowej, czyli 23% (od powierzchni ponad limit).

REKLAMA

Autopromocja

To rozwiązanie miało sprawić, że mieszkania czy domy służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Polaków będą tańsze, zaś ponadprzeciętnie duże budynki czy lokale – jako luksusowe – będą objęte stawką podstawową, a wiec i droższe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ale co z basenami czy mini basenami do jacuzzi? Wydawałoby się, że to także luksusowe urządzenia, więc powinny być objęte podstawową stawką VAT.

Nie tylko wielkość budynku ma znaczenie

Jest jednak inaczej. O tym, czy budowa basenu przydomowego czy mini basenu do jacuzzi objęta jest stawką podstawową, czy też obniżoną, decyduje… wielkość budynku oraz sposób powiązania tych instalacji z budynkiem czy podłożem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wynika z interpretacji podatkowej, wydanej przez izbę skarbową w Katowicach. Opinia została wydana 29 lipca 2016 r. (ma sygnaturę IBPP2/4512-281/16/WN).

Wniosek przysłała firma, która zajmuje się montażem basenów i mini basenów do spa (jak napisano w piśmie do izby skarbowej). Jej przedstawiciele chcieli wiedzieć, czy na usługę dostawy i montażu czy też budowy muszą wystawić fakturę z 8-proc. czy też z 23-proc. VAT.

Sugerowali, że jeśli budynek czy mieszkanie, przy którym (albo w którym) powstaje basen czy minibasen, nie przekracza 150 m2 powierzchni dla mieszkań i 300 m2 dla domów, to wtedy zaliczają się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. A właśnie to, czy budynek lub mieszkanie mieści się w ramach społecznego programu, decyduje o stawce VAT.

Stawka VAT na sprzedaż posiłków i dań przez placówki gastronomiczne - interpretacja ogólna MF

8% tylko dla stałych urządzeń

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała rację częściowo. To znaczy, urzędnicy, owszem, potwierdzili, że stawkę obniżoną stosuje się do budynków lub mieszkań objętych społecznym programem. Ale firma we wniosku pytała o dwa rodzaje basenów i mini basenów.

Pierwszy to taki, który jest budowany na stałe, połączony z podłożem czy ścianą oraz instalacją elektryczną w sposób, jaki uniemożliwia przenoszenie basenu w inne miejsce. Drugi typ, który oferuje klientom firma, to basen przenośny, który da się złożyć i przenieść w inne miejsce.

Zobacz: Ustawa o VAT


Urzędnicy powiedzieli, że owszem, w przypadku dostawy pierwszego, stałego typu basenu, usługa jest objęta 8-proc. VAT. To w sumie taka sama zasada jak np. w przypadku zakupu i montażu okien, która to usługa również objęta jest stawką obniżoną.

Ale już baseny przenośne nie mogą być objęte stawką obniżoną. Te, jako niezwiązane z budynkiem, można uznać za element wystroju, a więc trzeba naliczyć stawkę 23-proc.

Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

Lepsza usługa całościowa

Tu warto dodać, że nieco inaczej będzie wyglądać opodatkowanie, kiedy oddzielnie kupuje się materiały i urządzenia, a oddzielnie najmuje się firmę, która basen zainstaluje, inaczej zaś, jeśli zamówi się wszystko w ramach jednej usługi (wtedy zakupem zajmuje się usługodawca). Ci, którzy budują domy poniżej 300 m2, a chcą mieć basen, powinni zamówić całą usługę w jednej firmie, obejmująca zakup urządzeń i potem ich montaż, wtedy zaoszczędzą na podatku.

Jeśli zaś popełnią błąd i kupią np. wannę do jacuzzi oddzielnie, a potem zlecą montaż, zapłacą niższy VAT wyłącznie od samej usługi montażu.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA