REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę VAT zastosować do budowy przydomowego basenu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy zastanawiają się wbudowaniem przydomowego basenu powinni wiedzieć, że jednym z najistotniejszych składników kosztu budowy jest podatek VAT. Stawka podatku zależy od tego, czy basen jest ściśle związany z podłożem, czy też przenośny.

W budownictwie stosowane są dwie stawki VAT. Pierwsza, obniżona, która obecnie wynosi 8%, dotyczy mieszkań o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 oraz domów o powierzchni mniejszej niż 300 m2. W przypadku lokali lub domów, których powierzchnia przekracza te limity, nalicza się podatek w stawce podstawowej, czyli 23% (od powierzchni ponad limit).

REKLAMA

To rozwiązanie miało sprawić, że mieszkania czy domy służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Polaków będą tańsze, zaś ponadprzeciętnie duże budynki czy lokale – jako luksusowe – będą objęte stawką podstawową, a wiec i droższe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ale co z basenami czy mini basenami do jacuzzi? Wydawałoby się, że to także luksusowe urządzenia, więc powinny być objęte podstawową stawką VAT.

Nie tylko wielkość budynku ma znaczenie

Jest jednak inaczej. O tym, czy budowa basenu przydomowego czy mini basenu do jacuzzi objęta jest stawką podstawową, czy też obniżoną, decyduje… wielkość budynku oraz sposób powiązania tych instalacji z budynkiem czy podłożem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wynika z interpretacji podatkowej, wydanej przez izbę skarbową w Katowicach. Opinia została wydana 29 lipca 2016 r. (ma sygnaturę IBPP2/4512-281/16/WN).

Wniosek przysłała firma, która zajmuje się montażem basenów i mini basenów do spa (jak napisano w piśmie do izby skarbowej). Jej przedstawiciele chcieli wiedzieć, czy na usługę dostawy i montażu czy też budowy muszą wystawić fakturę z 8-proc. czy też z 23-proc. VAT.

Sugerowali, że jeśli budynek czy mieszkanie, przy którym (albo w którym) powstaje basen czy minibasen, nie przekracza 150 m2 powierzchni dla mieszkań i 300 m2 dla domów, to wtedy zaliczają się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. A właśnie to, czy budynek lub mieszkanie mieści się w ramach społecznego programu, decyduje o stawce VAT.

Stawka VAT na sprzedaż posiłków i dań przez placówki gastronomiczne - interpretacja ogólna MF

8% tylko dla stałych urządzeń

REKLAMA

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała rację częściowo. To znaczy, urzędnicy, owszem, potwierdzili, że stawkę obniżoną stosuje się do budynków lub mieszkań objętych społecznym programem. Ale firma we wniosku pytała o dwa rodzaje basenów i mini basenów.

Pierwszy to taki, który jest budowany na stałe, połączony z podłożem czy ścianą oraz instalacją elektryczną w sposób, jaki uniemożliwia przenoszenie basenu w inne miejsce. Drugi typ, który oferuje klientom firma, to basen przenośny, który da się złożyć i przenieść w inne miejsce.

Zobacz: Ustawa o VAT


Urzędnicy powiedzieli, że owszem, w przypadku dostawy pierwszego, stałego typu basenu, usługa jest objęta 8-proc. VAT. To w sumie taka sama zasada jak np. w przypadku zakupu i montażu okien, która to usługa również objęta jest stawką obniżoną.

Ale już baseny przenośne nie mogą być objęte stawką obniżoną. Te, jako niezwiązane z budynkiem, można uznać za element wystroju, a więc trzeba naliczyć stawkę 23-proc.

Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

Lepsza usługa całościowa

Tu warto dodać, że nieco inaczej będzie wyglądać opodatkowanie, kiedy oddzielnie kupuje się materiały i urządzenia, a oddzielnie najmuje się firmę, która basen zainstaluje, inaczej zaś, jeśli zamówi się wszystko w ramach jednej usługi (wtedy zakupem zajmuje się usługodawca). Ci, którzy budują domy poniżej 300 m2, a chcą mieć basen, powinni zamówić całą usługę w jednej firmie, obejmująca zakup urządzeń i potem ich montaż, wtedy zaoszczędzą na podatku.

Jeśli zaś popełnią błąd i kupią np. wannę do jacuzzi oddzielnie, a potem zlecą montaż, zapłacą niższy VAT wyłącznie od samej usługi montażu.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA