REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę VAT zastosować do budowy przydomowego basenu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy zastanawiają się wbudowaniem przydomowego basenu powinni wiedzieć, że jednym z najistotniejszych składników kosztu budowy jest podatek VAT. Stawka podatku zależy od tego, czy basen jest ściśle związany z podłożem, czy też przenośny.

W budownictwie stosowane są dwie stawki VAT. Pierwsza, obniżona, która obecnie wynosi 8%, dotyczy mieszkań o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 oraz domów o powierzchni mniejszej niż 300 m2. W przypadku lokali lub domów, których powierzchnia przekracza te limity, nalicza się podatek w stawce podstawowej, czyli 23% (od powierzchni ponad limit).

REKLAMA

To rozwiązanie miało sprawić, że mieszkania czy domy służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Polaków będą tańsze, zaś ponadprzeciętnie duże budynki czy lokale – jako luksusowe – będą objęte stawką podstawową, a wiec i droższe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ale co z basenami czy mini basenami do jacuzzi? Wydawałoby się, że to także luksusowe urządzenia, więc powinny być objęte podstawową stawką VAT.

Nie tylko wielkość budynku ma znaczenie

Jest jednak inaczej. O tym, czy budowa basenu przydomowego czy mini basenu do jacuzzi objęta jest stawką podstawową, czy też obniżoną, decyduje… wielkość budynku oraz sposób powiązania tych instalacji z budynkiem czy podłożem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wynika z interpretacji podatkowej, wydanej przez izbę skarbową w Katowicach. Opinia została wydana 29 lipca 2016 r. (ma sygnaturę IBPP2/4512-281/16/WN).

Wniosek przysłała firma, która zajmuje się montażem basenów i mini basenów do spa (jak napisano w piśmie do izby skarbowej). Jej przedstawiciele chcieli wiedzieć, czy na usługę dostawy i montażu czy też budowy muszą wystawić fakturę z 8-proc. czy też z 23-proc. VAT.

Sugerowali, że jeśli budynek czy mieszkanie, przy którym (albo w którym) powstaje basen czy minibasen, nie przekracza 150 m2 powierzchni dla mieszkań i 300 m2 dla domów, to wtedy zaliczają się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. A właśnie to, czy budynek lub mieszkanie mieści się w ramach społecznego programu, decyduje o stawce VAT.

Stawka VAT na sprzedaż posiłków i dań przez placówki gastronomiczne - interpretacja ogólna MF

8% tylko dla stałych urządzeń

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała rację częściowo. To znaczy, urzędnicy, owszem, potwierdzili, że stawkę obniżoną stosuje się do budynków lub mieszkań objętych społecznym programem. Ale firma we wniosku pytała o dwa rodzaje basenów i mini basenów.

Pierwszy to taki, który jest budowany na stałe, połączony z podłożem czy ścianą oraz instalacją elektryczną w sposób, jaki uniemożliwia przenoszenie basenu w inne miejsce. Drugi typ, który oferuje klientom firma, to basen przenośny, który da się złożyć i przenieść w inne miejsce.

Zobacz: Ustawa o VAT


Urzędnicy powiedzieli, że owszem, w przypadku dostawy pierwszego, stałego typu basenu, usługa jest objęta 8-proc. VAT. To w sumie taka sama zasada jak np. w przypadku zakupu i montażu okien, która to usługa również objęta jest stawką obniżoną.

Ale już baseny przenośne nie mogą być objęte stawką obniżoną. Te, jako niezwiązane z budynkiem, można uznać za element wystroju, a więc trzeba naliczyć stawkę 23-proc.

Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

Lepsza usługa całościowa

Tu warto dodać, że nieco inaczej będzie wyglądać opodatkowanie, kiedy oddzielnie kupuje się materiały i urządzenia, a oddzielnie najmuje się firmę, która basen zainstaluje, inaczej zaś, jeśli zamówi się wszystko w ramach jednej usługi (wtedy zakupem zajmuje się usługodawca). Ci, którzy budują domy poniżej 300 m2, a chcą mieć basen, powinni zamówić całą usługę w jednej firmie, obejmująca zakup urządzeń i potem ich montaż, wtedy zaoszczędzą na podatku.

Jeśli zaś popełnią błąd i kupią np. wannę do jacuzzi oddzielnie, a potem zlecą montaż, zapłacą niższy VAT wyłącznie od samej usługi montażu.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA