REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę VAT zastosować do budowy przydomowego basenu

Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy zastanawiają się wbudowaniem przydomowego basenu powinni wiedzieć, że jednym z najistotniejszych składników kosztu budowy jest podatek VAT. Stawka podatku zależy od tego, czy basen jest ściśle związany z podłożem, czy też przenośny.

W budownictwie stosowane są dwie stawki VAT. Pierwsza, obniżona, która obecnie wynosi 8%, dotyczy mieszkań o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 oraz domów o powierzchni mniejszej niż 300 m2. W przypadku lokali lub domów, których powierzchnia przekracza te limity, nalicza się podatek w stawce podstawowej, czyli 23% (od powierzchni ponad limit).

REKLAMA

Autopromocja

To rozwiązanie miało sprawić, że mieszkania czy domy służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Polaków będą tańsze, zaś ponadprzeciętnie duże budynki czy lokale – jako luksusowe – będą objęte stawką podstawową, a wiec i droższe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ale co z basenami czy mini basenami do jacuzzi? Wydawałoby się, że to także luksusowe urządzenia, więc powinny być objęte podstawową stawką VAT.

Nie tylko wielkość budynku ma znaczenie

Jest jednak inaczej. O tym, czy budowa basenu przydomowego czy mini basenu do jacuzzi objęta jest stawką podstawową, czy też obniżoną, decyduje… wielkość budynku oraz sposób powiązania tych instalacji z budynkiem czy podłożem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wynika z interpretacji podatkowej, wydanej przez izbę skarbową w Katowicach. Opinia została wydana 29 lipca 2016 r. (ma sygnaturę IBPP2/4512-281/16/WN).

Wniosek przysłała firma, która zajmuje się montażem basenów i mini basenów do spa (jak napisano w piśmie do izby skarbowej). Jej przedstawiciele chcieli wiedzieć, czy na usługę dostawy i montażu czy też budowy muszą wystawić fakturę z 8-proc. czy też z 23-proc. VAT.

Sugerowali, że jeśli budynek czy mieszkanie, przy którym (albo w którym) powstaje basen czy minibasen, nie przekracza 150 m2 powierzchni dla mieszkań i 300 m2 dla domów, to wtedy zaliczają się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. A właśnie to, czy budynek lub mieszkanie mieści się w ramach społecznego programu, decyduje o stawce VAT.

Stawka VAT na sprzedaż posiłków i dań przez placówki gastronomiczne - interpretacja ogólna MF

8% tylko dla stałych urządzeń

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała rację częściowo. To znaczy, urzędnicy, owszem, potwierdzili, że stawkę obniżoną stosuje się do budynków lub mieszkań objętych społecznym programem. Ale firma we wniosku pytała o dwa rodzaje basenów i mini basenów.

Pierwszy to taki, który jest budowany na stałe, połączony z podłożem czy ścianą oraz instalacją elektryczną w sposób, jaki uniemożliwia przenoszenie basenu w inne miejsce. Drugi typ, który oferuje klientom firma, to basen przenośny, który da się złożyć i przenieść w inne miejsce.

Zobacz: Ustawa o VAT


Urzędnicy powiedzieli, że owszem, w przypadku dostawy pierwszego, stałego typu basenu, usługa jest objęta 8-proc. VAT. To w sumie taka sama zasada jak np. w przypadku zakupu i montażu okien, która to usługa również objęta jest stawką obniżoną.

Ale już baseny przenośne nie mogą być objęte stawką obniżoną. Te, jako niezwiązane z budynkiem, można uznać za element wystroju, a więc trzeba naliczyć stawkę 23-proc.

Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

Lepsza usługa całościowa

Tu warto dodać, że nieco inaczej będzie wyglądać opodatkowanie, kiedy oddzielnie kupuje się materiały i urządzenia, a oddzielnie najmuje się firmę, która basen zainstaluje, inaczej zaś, jeśli zamówi się wszystko w ramach jednej usługi (wtedy zakupem zajmuje się usługodawca). Ci, którzy budują domy poniżej 300 m2, a chcą mieć basen, powinni zamówić całą usługę w jednej firmie, obejmująca zakup urządzeń i potem ich montaż, wtedy zaoszczędzą na podatku.

Jeśli zaś popełnią błąd i kupią np. wannę do jacuzzi oddzielnie, a potem zlecą montaż, zapłacą niższy VAT wyłącznie od samej usługi montażu.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA