REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę VAT zastosować do budowy przydomowego basenu

Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu
Jaka stawka VAT od budowy przydomowego basenu

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy zastanawiają się wbudowaniem przydomowego basenu powinni wiedzieć, że jednym z najistotniejszych składników kosztu budowy jest podatek VAT. Stawka podatku zależy od tego, czy basen jest ściśle związany z podłożem, czy też przenośny.

W budownictwie stosowane są dwie stawki VAT. Pierwsza, obniżona, która obecnie wynosi 8%, dotyczy mieszkań o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 oraz domów o powierzchni mniejszej niż 300 m2. W przypadku lokali lub domów, których powierzchnia przekracza te limity, nalicza się podatek w stawce podstawowej, czyli 23% (od powierzchni ponad limit).

REKLAMA

REKLAMA

To rozwiązanie miało sprawić, że mieszkania czy domy służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Polaków będą tańsze, zaś ponadprzeciętnie duże budynki czy lokale – jako luksusowe – będą objęte stawką podstawową, a wiec i droższe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ale co z basenami czy mini basenami do jacuzzi? Wydawałoby się, że to także luksusowe urządzenia, więc powinny być objęte podstawową stawką VAT.

REKLAMA

Nie tylko wielkość budynku ma znaczenie

Jest jednak inaczej. O tym, czy budowa basenu przydomowego czy mini basenu do jacuzzi objęta jest stawką podstawową, czy też obniżoną, decyduje… wielkość budynku oraz sposób powiązania tych instalacji z budynkiem czy podłożem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wynika z interpretacji podatkowej, wydanej przez izbę skarbową w Katowicach. Opinia została wydana 29 lipca 2016 r. (ma sygnaturę IBPP2/4512-281/16/WN).

Wniosek przysłała firma, która zajmuje się montażem basenów i mini basenów do spa (jak napisano w piśmie do izby skarbowej). Jej przedstawiciele chcieli wiedzieć, czy na usługę dostawy i montażu czy też budowy muszą wystawić fakturę z 8-proc. czy też z 23-proc. VAT.

Sugerowali, że jeśli budynek czy mieszkanie, przy którym (albo w którym) powstaje basen czy minibasen, nie przekracza 150 m2 powierzchni dla mieszkań i 300 m2 dla domów, to wtedy zaliczają się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. A właśnie to, czy budynek lub mieszkanie mieści się w ramach społecznego programu, decyduje o stawce VAT.

Stawka VAT na sprzedaż posiłków i dań przez placówki gastronomiczne - interpretacja ogólna MF

8% tylko dla stałych urządzeń

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała rację częściowo. To znaczy, urzędnicy, owszem, potwierdzili, że stawkę obniżoną stosuje się do budynków lub mieszkań objętych społecznym programem. Ale firma we wniosku pytała o dwa rodzaje basenów i mini basenów.

Pierwszy to taki, który jest budowany na stałe, połączony z podłożem czy ścianą oraz instalacją elektryczną w sposób, jaki uniemożliwia przenoszenie basenu w inne miejsce. Drugi typ, który oferuje klientom firma, to basen przenośny, który da się złożyć i przenieść w inne miejsce.

Zobacz: Ustawa o VAT


Urzędnicy powiedzieli, że owszem, w przypadku dostawy pierwszego, stałego typu basenu, usługa jest objęta 8-proc. VAT. To w sumie taka sama zasada jak np. w przypadku zakupu i montażu okien, która to usługa również objęta jest stawką obniżoną.

Ale już baseny przenośne nie mogą być objęte stawką obniżoną. Te, jako niezwiązane z budynkiem, można uznać za element wystroju, a więc trzeba naliczyć stawkę 23-proc.

Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

Lepsza usługa całościowa

Tu warto dodać, że nieco inaczej będzie wyglądać opodatkowanie, kiedy oddzielnie kupuje się materiały i urządzenia, a oddzielnie najmuje się firmę, która basen zainstaluje, inaczej zaś, jeśli zamówi się wszystko w ramach jednej usługi (wtedy zakupem zajmuje się usługodawca). Ci, którzy budują domy poniżej 300 m2, a chcą mieć basen, powinni zamówić całą usługę w jednej firmie, obejmująca zakup urządzeń i potem ich montaż, wtedy zaoszczędzą na podatku.

Jeśli zaś popełnią błąd i kupią np. wannę do jacuzzi oddzielnie, a potem zlecą montaż, zapłacą niższy VAT wyłącznie od samej usługi montażu.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA