REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka VAT w zakresie wstępu na obiekty sportowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Preferencyjna stawka VAT dotyczy jedynie samego wstępu na obiekty sportowe/ fot. Fotolia
Preferencyjna stawka VAT dotyczy jedynie samego wstępu na obiekty sportowe/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla usług związanych z rozrywką i rekreacją ustawodawca przewidział 8-proc. stawkę VAT. Obniżona stawka podatku ma jednak zastosowanie do usług wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów. Czy zatem preferencyjna stawka VAT może być stosowana do sprzedaży usług oferowanych przez siłownie, kluby fitness, czy parki rozrywki, skoro w cenie biletu są inne atrakcje?

Organy podatkowe w  interpretacjach nakazywały ściśle interpretować słowo „wstęp”, co prowadziło do absurdalnego wniosku, że preferencyjna 8-proc. stawka VAT dotyczy jedynie samego wstępu, rozumianego jako możliwość wejścia do obiektu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W batalii na argumenty sięgano więc do językowego znaczenia rekreacji i parku rozrywki. Na tej podstawie podatnicy podnosili, że rekreacja to aktywny wypoczynek, a park rozrywki to teren służący odprężeniu i wypoczynkowi, na którym znajdują się określone atrakcje. Zatem skoro mowa o usługach związanych z rozrywką czy rekreacją, nie sposób twierdzić, że dotyczą one jedynie biernego uczestnictwa. W rzeczywistości trudno wyobrazić sobie, że kupujemy karnet na siłownię czy bilet do parku rozrywki tylko po to, aby przyglądać się innym i spacerować po obiekcie. Takie stanowisko potwierdził także Minister Finansów, wydając w tym zakresie ogólną interpretację.

W wyroku z 3 lutego 2017 r., sygn. akt I FSK 567/15 NSA również stanął po stronie podatnika, zwracając przy tym uwagę, że  celem wprowadzenia 8% stawki VAT było w tym wypadku rozpowszechnienie zdrowego trybu życia. Nieracjonalnym postępowaniem byłoby zatem preferowanie usług rekreacyjnych polegających jedynie na biernym uczestnictwie. Ponadto sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” ma wskazywać, że pozostałe usługi niezwiązane z normalnym i typowym użytkowaniem takich obiektów jak siłownia czy parki rozrywki nie są objęte stawką preferencyjną. Dla parków rozrywki usługami nietypowymi są np. usługi restauracyjne. Natomiast w przypadku karnetu na siłownię  będzie to sprzedaż napojów czy odżywek.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku siłowni czy klubów fitness, ostatnio bardzo modnej formy aktywnego spędzania czasu, ustalenie czy mamy do czynienia z usługą typową czy nie, nie jest oczywiste i może zaskakiwać. Kupując karnet uprawniający do uczestnictwa w typowych zajęciach fitness, prowadzonych przez wykwalifikowanego trenera, płacimy w cenie 8% VAT. Natomiast jeśli ten sam trener poprowadzi dla klubowicza indywidualne zajęcia jako trener personalny, cena będzie zawierała już 23% VAT. W tym przypadku dla klienta to usługa trenera będzie istotna, a samo korzystanie z klubu fitness czy siłowni ma znaczenie drugorzędne, gdyż zajęcia równie dobrze mogłyby odbywać się na świeżym powietrzu.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ostatecznie wszystko to po to, aby sądy doszły do zaskakujących konkluzji, że rekreacja to aktywny wypoczynek, a park rozrywki to miejsce, które służy do odprężania się, zaś grupowe zajęcia w klubie fitness są typową usługą dla tego miejsca. Logika zwyciężyła!

Autor: Marta Mikosz, doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

marta.mikosz@ksplegal.pl

KSP Legal – Blog o Podatkach

Marta Mikosz doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA