REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka VAT w zakresie wstępu na obiekty sportowe

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Preferencyjna stawka VAT dotyczy jedynie samego wstępu na obiekty sportowe/ fot. Fotolia
Preferencyjna stawka VAT dotyczy jedynie samego wstępu na obiekty sportowe/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla usług związanych z rozrywką i rekreacją ustawodawca przewidział 8-proc. stawkę VAT. Obniżona stawka podatku ma jednak zastosowanie do usług wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów. Czy zatem preferencyjna stawka VAT może być stosowana do sprzedaży usług oferowanych przez siłownie, kluby fitness, czy parki rozrywki, skoro w cenie biletu są inne atrakcje?

Organy podatkowe w  interpretacjach nakazywały ściśle interpretować słowo „wstęp”, co prowadziło do absurdalnego wniosku, że preferencyjna 8-proc. stawka VAT dotyczy jedynie samego wstępu, rozumianego jako możliwość wejścia do obiektu.

REKLAMA

Autopromocja

W batalii na argumenty sięgano więc do językowego znaczenia rekreacji i parku rozrywki. Na tej podstawie podatnicy podnosili, że rekreacja to aktywny wypoczynek, a park rozrywki to teren służący odprężeniu i wypoczynkowi, na którym znajdują się określone atrakcje. Zatem skoro mowa o usługach związanych z rozrywką czy rekreacją, nie sposób twierdzić, że dotyczą one jedynie biernego uczestnictwa. W rzeczywistości trudno wyobrazić sobie, że kupujemy karnet na siłownię czy bilet do parku rozrywki tylko po to, aby przyglądać się innym i spacerować po obiekcie. Takie stanowisko potwierdził także Minister Finansów, wydając w tym zakresie ogólną interpretację.

W wyroku z 3 lutego 2017 r., sygn. akt I FSK 567/15 NSA również stanął po stronie podatnika, zwracając przy tym uwagę, że  celem wprowadzenia 8% stawki VAT było w tym wypadku rozpowszechnienie zdrowego trybu życia. Nieracjonalnym postępowaniem byłoby zatem preferowanie usług rekreacyjnych polegających jedynie na biernym uczestnictwie. Ponadto sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” ma wskazywać, że pozostałe usługi niezwiązane z normalnym i typowym użytkowaniem takich obiektów jak siłownia czy parki rozrywki nie są objęte stawką preferencyjną. Dla parków rozrywki usługami nietypowymi są np. usługi restauracyjne. Natomiast w przypadku karnetu na siłownię  będzie to sprzedaż napojów czy odżywek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku siłowni czy klubów fitness, ostatnio bardzo modnej formy aktywnego spędzania czasu, ustalenie czy mamy do czynienia z usługą typową czy nie, nie jest oczywiste i może zaskakiwać. Kupując karnet uprawniający do uczestnictwa w typowych zajęciach fitness, prowadzonych przez wykwalifikowanego trenera, płacimy w cenie 8% VAT. Natomiast jeśli ten sam trener poprowadzi dla klubowicza indywidualne zajęcia jako trener personalny, cena będzie zawierała już 23% VAT. W tym przypadku dla klienta to usługa trenera będzie istotna, a samo korzystanie z klubu fitness czy siłowni ma znaczenie drugorzędne, gdyż zajęcia równie dobrze mogłyby odbywać się na świeżym powietrzu.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ostatecznie wszystko to po to, aby sądy doszły do zaskakujących konkluzji, że rekreacja to aktywny wypoczynek, a park rozrywki to miejsce, które służy do odprężania się, zaś grupowe zajęcia w klubie fitness są typową usługą dla tego miejsca. Logika zwyciężyła!

Autor: Marta Mikosz, doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

marta.mikosz@ksplegal.pl

KSP Legal – Blog o Podatkach

Marta Mikosz doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA