REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka VAT dla montażu oświetlenia i sprzętu AGD

Subskrybuj nas na Youtube
Stawka VAT dla montażu oświetlenia i sprzętu AGD/ Fot. Fotolia
Stawka VAT dla montażu oświetlenia i sprzętu AGD/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montaż lamp podtynkowych, podobnie jak montaż sprzętu AGD w zabudowie, nie stanowi usługi modernizacji w rozumieniu ustawy o VAT. Elementy te należy zaliczyć do wyposażenia lokalu, jako że nie stanowią one – po ich zamontowaniu – trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Nie mogą być zatem elementem modernizacji. Usługa ta nie może więc korzystać z obniżonej stawki VAT.

Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2016 r., sygn. akt I FSK 587/15.

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny

Spółka zamierza wynajmować lokale mieszkalne na cele mieszkaniowe. Zawiera w związku z tym umowy o dzieło z wykonawcami, których przedmiotem są prace wykończeniowe, jak również dostarczenie i zamontowanie sprzętu i wyposażenia.

Spółka wystąpiła o interpretację, jaką stawkę VAT zastosować do czynności polegających na wykonaniu prac wykończeniowych w lokalu mieszkalnym z użyciem dostarczonych materiałów oraz czynności polegających na dostarczeniu i zamontowaniu sprzętu i wyposażenia (lampy podtynkowe i wiszące, szafy, meble, drzwi, sprzęt AGD, tzw. biały montaż).

REKLAMA

Zdaniem spółki zastosowanie ma stawka 8%. Istotne jest bowiem, że przedmiotem świadczenia jest realizacja prac wykończeniowych z użyciem dostarczonych materiałów, jak również dostarczenie i zamontowanie sprzętu i wyposażenia, za które określono jedną cenę. Świadczenie to nie ogranicza się jedynie do instalacji czy montażu towarów, lecz obejmuje wykonanie poszczególnych rodzajów prac, jak również nie ogranicza się do dostawy i montażu poszczególnych części (lamp, mebli, itd.), ale należy je łączyć z ww. pracami. Całość świadczenia powoduje trwałe ulepszenie lokali, zwiększając ich wartość użytkową. Organ uznał stanowisko spółki za:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● prawidłowe – w części dotyczącej usług parkieciarskich, malarskich, elektrycznych, dostawy i montażu tzw. białego montażu i drzwi,

● nieprawidłowe – w zakresie dotyczącym usług polegających na dostawie i montażu lamp podtynkowych i wiszących, mebli i szaf w kuchni, łazience, pomieszczeniach gospodarczych, sprzętu AGD.

Stanowisko sądu

Spółka wniosła skargę do WSA w Krakowie, który uznał ją za zasadną. Za istotę sporu WSA uznał to, czy usługa polegająca na dostawie i montażu lamp podtynkowych i wiszących, mebli i szaf w kuchni, łazience oraz sprzętu AGD powinna być kwalifikowana dla potrzeb VAT jako usługa modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, i opodatkowana stawką obniżoną, czy też jako dostawa towaru opodatkowana stawką podstawową. Sąd zwrócił uwagę na uchwałę siedmiu sędziów NSA z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13, dotyczącą wykonania trwałej zabudowy meblowej jako usługi modernizacji obiektu budowlanego. Sąd zauważył, że wykładnia trwałości zabudowy zaprezentowana przez organ odpowiada argumentacji zaprezentowanej w zdaniu odrębnym do ww. uchwały, podczas gdy ze względu na moc wiążącą uchwały organowi nie wolno powoływać się na zdanie odrębne i na nim opierać interpretację.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Sąd przyznał rację skarżącej, że usługa polegająca na dostawie i montażu mebli i szaf w kuchni, łazience, w sytuacji gdy mamy do czynienia z trwałą zabudową meblową, stanowi modernizację obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Jeśli zaś chodzi o montaż lamp oraz sprzętu AGD, to nie można mówić o modernizacji. Wymienione elementy można bez szkody dla ich funkcjonalności oraz dla elementów konstrukcyjnych lokalu w każdym czasie zdemontować.

Wyrok został zaskarżony w całości zarówno przez organ, jak i przez skarżącą.


Stanowisko NSA

NSA stwierdził, że obie skargi kasacyjne nie zawierają usprawiedliwionych podstaw. Odnosząc się do zarzutów organu, NSA zauważył, że uchwała składu siedmiu sędziów posiada ogólną moc wiążącą. Wiąże ona sądy administracyjne we wszystkich sprawach, w których miałby być stosowany interpretowany przepis. Z tych też względów zarzuty podniesione w skardze kasacyjnej organu nie mogą wywołać skutku w postaci uchylenia zaskarżonego wyroku.

Na uwzględnienie nie zasługuje również sposób wykładni art. 41 ust. 12 ustawy o VAT zaprezentowany w skardze kasacyjnej spółki. W ocenie sądu montaż lamp podtynkowych, podobnie jak montaż sprzętu AGD w zabudowie, nie stanowi usługi modernizacji w rozumieniu powołanego przepisu. Jak trafnie wskazał sąd pierwszej instancji w zaskarżonym wyroku, ww. elementy nie mogą być elementem modernizacji. Wymiana uszkodzonej lub przestarzałej lampy, nawet zamontowanej podtynkowo, jest możliwa bez zmian konstrukcyjnych w budynku.

Wiesława Moczydłowska

ekspert w zakresie rachunkowości i podatków, praktyk, autorka licznych publikacji w prasie specjalistycznej, wykładowca na wyższych uczelniach, kursach i szkoleniach

Od redakcji:

Wyrok NSA jest korzystny dla podatników. NSA uznał wprawdzie, że montaż sprzętu AGD oraz oświetlenia (w tym montaż lamp podtynkowych) nie jest modernizacją i nie może korzystać z preferencyjnej stawki VAT. Potwierdził jednak, że pozostałe usługi obejmujące m.in. dostawę i montaż mebli i szaf w kuchni i łazience może korzystać z preferencyjnej stawki VAT, ponieważ taką wykładnię zaprezentował NSA w swojej uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów. Przypomnijmy, że po uchwale NSA Minister Finansów wydał interpretację ogólną, w której wyraził stanowisko, iż meble muszą być odpowiednio „silnie połączone konstrukcyjnie z obiektem budowlanym lub lokalem”, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki VAT. MF jako przykład takiego połączenia podał wykonanie zabudowy kuchennej z cegły klinkierowej zespolonej zaprawą murarską ze ścianą i podłogą lokalu (por. interpretację ogólną Ministra Finansów z 31 marca 2014 r., sygn. PT10/033/5/133/WLI/14/RD30577). W praktyce interpretacja ogólna MF była zatem sprzeczna z uchwałą NSA. Po prawie trzech latach od uchwały widać, że praktyka MF nadal nie uległa zmianie. Wskazuje na to spór rozstrzygnięty omawianym wyrokiem NSA. Mimo uchwały NSA Minister Finansów nadal forsuje stanowisko, że montaż mebli nie jest modernizacją. Podatnicy wykonujący tego rodzaju prace i stosujący preferencyjną stawkę VAT muszą się liczyć z ryzykiem sporu z organami podatkowymi. Na pozytywne rozwiązanie sporu mogą liczyć dopiero przed sądem.

Bezsporne jest natomiast, że z preferencyjnej stawki mogą korzystać usługi parkieciarskie, malarskie, elektryczne, dostawa i montaż tzw. białego montażu i drzwi. Nie ma też wątpliwości (co potwierdza wyrok NSA), że montaż oświetlenia i sprzętu AGD nie może z takiej preferencyjnej stawki korzystać.

Ewa Sławińska

prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA