REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka VAT przy sprzedaży lokalu mieszkalnego z garażem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Stawka VAT przy sprzedaży lokalu mieszkalnego z garażem
Stawka VAT przy sprzedaży lokalu mieszkalnego z garażem

REKLAMA

REKLAMA

Lokale mieszkalne o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2 są, co do zasady, opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wątpliwości mogą pojawić się w sytuacji, gdy wraz z lokalem (jako jego część składowa) jest sprzedawany garaż albo, gdy powierzchnia lokalu przekracza 150 m2.

Stawka VAT na lokale mieszkalne

REKLAMA

REKLAMA

W świetle art. 41 ust. 12 ust. w zw. z ust. 2 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie zaś z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z powyższych regulacji wynika, że, z reguły, lokale mieszkalne stanowiące odrębny przedmiot własności powinny być sprzedawane ze stawką VAT 8%.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Polecamy: Biuletyn VAT

Ponadto, jak stawowi art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jeżeli więc, lokal ma powierzchnię powyżej 150 m2 to należy podzielić podstawę opodatkowania na dwie części – jedną opodatkowaną według stawki 8%, a drugą według stawki 23%.

Deweloper sprzedaje lokal mieszkalny o powierzchni 170 m2 za 340.000 zł netto. Należy podzielić podstawę opodatkowania na dwie części:

1. 300.000 zł (340.000 zł*150 m2/170 m2) – do niej znajdzie zastosowanie stawka 8%, co daje podatek należy w wysokości 24.000 zł;
2. 40.000 zł (340.000 zł*20 m2/170 m2) – do niej znajdzie zastosowanie stawka 23%, co daje podatek należny w wysokości 9.200 zł.

Tak więc wartość brutto transakcji wynosi 373.200 zł.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powierzchni garażu nie liczymy...

Wraz z mieszkaniem może być sprzedawany garaż. Zazwyczaj taki garaż stanowi część składową lokalu (objęty wraz z nim jedną księgą wieczystą). Należy przyjąć, że jego powierzchni nie należy wliczać do limitu powierzchni 150 m2. Jest to uzasadnione tym, że taki garaż jest jedynie pomieszczeniem przynależnym do lokalu. Chociaż więc w sensie prawnym garaż stanowi część lokalu mieszkalnego, to w sensie funkcjonalnym służy do zaspokajania innych niż mieszkaniowe potrzeb. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15.4.2016 r., znak IBPP2/4512-19/16/KO.

Sprzedawany lokal mieszkalny ma powierzchnię 145 m2. Wraz z lokalem, jako jego część składowa, jest sprzedawany garaż o powierzchni 15 m2. Cała transakcja jest opodatkowana stawką 8%.

… ale sam garaż jest opodatkowany tak jak lokal

Mimo że powierzchni garażu nie wliczamy do powierzchni lokalu, to jednakże cała transakcja jest opodatkowana według jednolitych zasad, zwłaszcza odnośnie stawki VAT. Stawka, według której opodatkowana jest taka jednolita transakcja zależy więc od powierzchni samego lokalu. Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 20.2.2017 r., znak 2461-IBPP2.4512.1015.2016.1.RSz.

Lokal mieszkalny ma powierzchnię 180 m2. Z lokalem, jako jego część składowa jest sprzedawany garaż o powierzchni 20 m2. Cena sprzedaży wynosi 360.000 zł netto.  Należy podzielić podstawę opodatkowania na dwie części:
1. 300.000 zł (360.000 zł*150 m2/180 m2) – do niej znajdzie zastosowanie stawka 8%, co daje podatek należy w wysokości 24.000 zł oraz
2. 60.000 zł (360.000 zł*30 m2/180 m2) – do niej znajdzie zastosowanie stawka 23%, co daje podatek należny w wysokości 13.800 zł.

Tak więc wartość brutto transakcji wynosi 397.800 zł.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA