REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zawsze wlicza się akcyzę do podstawy VAT importowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Czy wlicza się akcyzę do podstawy VAT importowego?
Czy wlicza się akcyzę do podstawy VAT importowego?

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową zasadą wyliczania podstawy opodatkowania VAT w imporcie jest, kolokwialnie mówiąc, „dodawanie wszystkiego, co się rusza”, co wynika bezpośrednio z treści art. 29 ust. 13-16 ustawy o VAT.

W myśl powyższych przepisów, podstawę opodatkowania VAT w imporcie stanowi suma: wartości celnej (podstawy wyliczenia cła), należnego cła, należnego podatku akcyzowego, nieujętych w wartości celnej kosztów transportu (i pokrewnych) poniesionych od granicy UE do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju oraz wszelkie odrębne opłaty i inne należności, które pobierają organy celne z tytułu importu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo, w przypadku niektórych procedur celnych, do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dolicza się również cło „hipotetyczne”, tj. takie cło, którego faktycznie nie płaci się w momencie objęcia towarów tą procedurą (oclenia), ale należałoby zapłacić, jakby w tym samym momencie dokonywałoby się „normalnego” clenia.

Zdarzają się jednak przypadki, kiedy do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu nie dolicza się jednej z powyższych, bardzo istotnych danin, tj. podatku akcyzowego, co ma bardzo duży wpływ na wysokość tej podstawy a w konsekwencji na wysokość należnego VAT.

Chodzi tu o nie wskazaną bezpośrednio w ustawie o VAT, ale wynikającą z ustawy o podatku akcyzowym sytuację, kiedy to w momencie importu towarów, są one jednocześnie obejmowane procedurą zawieszenia poboru akcyzy i przemieszczane do dowolnego składu podatkowego na terytorium Polski lub UE.

REKLAMA

POLECAMY: Ustawa o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobą uprawnioną do dokonania takiej czynności jest podmiot, który posiada, wydane przez naczelnika urzędu celnego, zezwolenie na wykonywanie działalności w charakterze zarejestrowanego wysyłającego.

Jeżeli zatem zarejestrowany wysyłający w momencie clenia towaru (objęcia go procedurą dopuszczenia do obrotu), wypełni jednocześnie warunki niezbędne do objęcia tego towaru procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu nie dolicza się akcyzy, która podlega zawieszeniu, pomimo jej wyliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym. Skutkiem tej operacji jest znaczne zmniejszenie zarówno podstawy jaki i wysokości VAT z tytułu importu.

Kluczowe w tym wypadku znaczenie ma użycie przez ustawodawcę w treści art. 29 ust. 13 ustawy o VAT sformułowania „należne cło i podatek akcyzowy”, co zinterpretowane zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (w interpretacji podatkowej nr IPTPP2/443-98/11-3/S/IR z 27 stycznia 2012 r.), jako konieczność doliczenia do podstawy VAT wyłącznie faktycznie zapłaconego przez importera cła i faktycznie zapłaconego podatku akcyzowego.

Zobacz także: Jak płacić VAT z tytułu importu

Tym samym, zawieszony podatek akcyzowy, jako faktycznie nie uiszczany w momencie importu, nie może być doliczany do podstawy opodatkowania VAT.

Przyjęcie tego stanowiska nie było łatwe dla organów podatkowych. Jak wynika z treści tej interpretacji, pierwotnie nie zgodziły się one z podatnikiem i później podtrzymały swoją wersję przy ponownym rozpatrywaniu sprawy.

Do zmiany stanowiska doszło dopiero na etapie analizy skargi podatnika do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, na skutek czego organ podatkowy, korzystając z tzw. trybu autokontroli, zmienił zwoje dotychczasowe stanowisko w sprawie.

Zauważyć jednocześnie należy, iż interpretacja ta nie godzi w dochody budżetu Państwa, gdyż przy kolejnej transakcji, w trakcie której towar będzie już objęty akcyzą (opuści procedurę zawieszenia poboru akcyzy), akcyza ta odpowiednio powiększy podstawę opodatkowania VAT i budżet otrzyma to, co jest mu należne.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, procedura zawieszenia poboru akcyzy staje się coraz bardziej atrakcyjna dla podatników, również z uwagi na mniejsze zaangażowanie środków pieniężnych w związku z faktycznym przesunięciem konieczności zapłaty części VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA