REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury magazynu call-of-stock, transakcje łańcuchowe oraz 0% VAT z tytułu WDT po 1 stycznia 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Procedury magazynu call-of-stock, transakcje łańcuchowe oraz 0% VAT z tytułu WDT po 1 stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
Procedury magazynu call-of-stock, transakcje łańcuchowe oraz 0% VAT z tytułu WDT po 1 stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe regulacje w obszarze procedury magazynu typu call-of-stock, transakcji łańcuchowych oraz warunków niezbędnych do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT. Podatnicy mogą wybrać - polskie przepisy VAT albo przepisy unijne.

Od 1 stycznia 2020 r. podatnicy mogą wybrać czy stosować polskie przepisy VAT dotyczące m.in. rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), czy przepisy Dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z 4 grudnia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Taka sytuacja jest spowodowana niewdrożeniem przez Polskę tzw. szybkich poprawek do unijnych przepisów VAT (ang. quick fixes), na co członkowie UE mieli czas do końca 2019 r. W związku z tym, od 1 stycznia 2020 r. do momentu uchwalenia nowelizacji przepisów VAT podatnicy mają wybór – mogą stosować przepisy wynikające z Dyrektywy albo z ustawy o VAT. Wybrane przepisy (krajowe albo unijne) należy stosować konsekwentnie we wszystkich aspektach danej transakcji, które wiążą się z podatkiem VAT – co zostało potwierdzone w komunikacie Ministerstwa Finansów.

Dyrektywa 2018/1910 wprowadza nowe regulacje w obszarze: procedury magazynu typu call-of-stock, transakcji łańcuchowych oraz warunków niezbędnych do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT.

Pierwszy obszar, w którym podatnik może dokonać wyboru dotyczy magazynów w innych krajach UE -  stosowane mogą być przepisy ustawy o VAT dotyczące magazynu konsygnacyjnego albo przepisy dyrektywy dotyczące magazynów call-off stock. Przy czym stosowanie unijnych przepisów będzie możliwe tylko przy spełnieniu określonych warunków. Zmiany wprowadzają jednolite wymogi co do zasad deklarowania dla VAT przemieszczeń towarów z jednego kraju UE do składu w innym kraju UE, jak również ich sprzedaży ze składu (umożliwiając uniknięcie obowiązku rejestracji VAT dostawcy towarów w tym innym kraju UE). Tym samym przepisy te będą korzystniejsze dla podatników prowadzących działalność w różnych krajach UE, gdzie te zmiany zostały zaimplementowane. Pozwoli to na zharmonizowanie rozliczeń.

REKLAMA

Drugi obszar dotyczy transakcji łańcuchowych, dokonywanych wyłącznie pomiędzy państwami członkowskimi – są to uproszczenia, dzięki którym strony transakcji łańcuchowych będą mogły ustalić (jednolicie w ramach całej UE) jak opodatkować VAT poszczególne dostawy towarów, szczególnie kiedy podmiot pośredniczący w ramach transakcji łańcuchowej odpowiada za organizację transportu towarów. Co istotne, Ministerstwo Finansów w tym wypadku zaleca stosowanie wprost przepisów Dyrektywy. Można także korzystać z przepisów z ustawy o VAT, ale w sytuacji gdy zagraniczne podmioty (kontrahenci w łańcuchu dostaw) będą stosować Dyrektywę powstanie ryzyko podwójnego opodatkowania lub braku opodatkowania transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecia regulacja wprowadzona przez Dyrektywę dotyczy warunków niezbędnych do zastosowania opodatkowania stawką 0% transakcji WDT. Przepisy nakładają obowiązek posiadania ważnego numeru indentyfikacyjnego VAT przez nabywcę oraz obowiązek złożenia prawidłowej informacji podsumowującej. Te wymogi mają odzwierciedlenie w ustawie o VAT więc każdy podatnik stosujący się do przepisów będzie wypełniał warunki z Dyrektywy. Dotychczas, w oparciu o wyroki TSUE dopuszczano możliwość zastosowania stawki 0%, nawet jeśli nabywca nie posiadał rejestracji VAT w innym kraju UE, ale mógł wykazać, iż faktycznie działa w nim w charakterze podatnika VAT. Brak takiej rejestracji traktowany był jako niespełnienie przesłanki formalnej, która nie wyłącza automatycznie prawa do stosowania stawki 0% VAT w tego typu transakcjach. Od 2020 r. rejestracja na VAT jest przesłanką materialną tzn. warunkującą zasadniczo możliwość zastosowania stawki preferencyjnej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

To nie jedyne zmiany związane z unijnymi przepisami podatkowym w zakresie podatku VAT. Od 1 stycznia 2020 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1912 z 4 grudnia 2018 r., które zrewidowało zasady dokumentowania WDT w zakresie dowodów wymaganych do zastosowania stawki 0% (w przypadku niespełnienia warunków, dowodzić poprawnego zastosowania stawki należy zgodnie z przepisami krajowymi) oraz wprowadziło regulacje w zakresie szczegółowych danych dotyczących ewidencji prowadzonej przez podatników uczestniczących w procedurze magazynu typu call-of stock. W odróżnieniu od Dyrektywy, Rozporządzenie nie wymaga implementacji przez państwo członkowskie, ale jest stosowane bezpośrednio.

Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA