REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.
Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE, VAT-UEK). Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory ma wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.

Wprowadzenie nowych wzorów VAT-UE i VAT-UEK przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lutego 2020 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany mają związek z nowymi regulacjami jakie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implementuje przepis art. 262 ust. 2 dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE, zgodnie z którymi podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, którzy przemieszczają towary z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w procedurze magazynu typu call-off stock obowiązani są składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych przemieszczeniach towarów oraz o wszelkich zmianach w zakresie tej procedury, zawartych w tych informacjach.

Zmiany w dotychczasowych wzorach VAT-UE i VAT-UEK

Zaproponowane nowe wzory informacji podsumowującej (VAT-UE(5)) oraz jej korekty (VAT-UEK(5)) zostały oparte na dotychczasowych wzorach określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. poz. 2268).

W powyższych wzorach wprowadzono następujące zmiany:

REKLAMA

- zniesiono wymóg podawania REGON;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w nazwach kolumn części C, D i E zmieniono wielkość liter;

- w częściach C D i E nazwę kolumny „Kwota transakcji w zł” zastąpiono „Łączna wartość transakcji w zł” – zgodnie z brzmieniem art. 100 ust. 8 pkt 4 ustawy;

- w VAT-UE dodano nową część F o nazwie „Informacja o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”, i analogicznie w VAT-UEK dodano część F o nazwie „Korekta informacji o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”, zawierające cztery kolumny „Kod kraju”, „Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta”, „Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta zastąpionego” i „Powrotne przemieszczenie”;

- dostosowano formularze do zmian spowodowanych dodaniem części F (zmiana zasadnicza to zmiana tytułów formularzy).

Ponadto w korekcie informacji podsumowującej VAT-UEK - w częściach C, D i E wprowadzono oznaczenia kolumn analogicznie do już istniejących w VAT-UE.

Zobacz: wzór informacji VAT-UE(5), wzór korekty VAT-UEK(5)

Do zmian dostosowano także Objaśnienia do informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE), które obejmą również objaśnienia o dokonanych przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock.

Przykłady wypełnienia informacji

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia zawarte zostały praktyczne przykłady mające na celu wyjaśnienie sposobu wypełniania części F formularzy VAT-UE i VAT-UEK.

Przykład wypełnienia informacji VAT-UE składanej za miesiąc styczeń:

1. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU12345678,

2. zastąpienie kontrahenta LU12345678 przez innego kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU72352532 (może być dla części towarów),

3. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (LU72352532),

4. powrotne przemieszczenie towarów, które były przeznaczone dla kontrahenta LU72352532 (może być dla części towarów),

5. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Belgii, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (BE90123456),

6. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Niemczech, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (DE32165498).

Przykłady wypełnienia korekty informacji VAT-UEK złożonej za miesiąc styczeń: 

1. zastąpienie kontrahenta LU12345678 przez kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy drugiego wiersza VAT-UE),

2. powrotne przemieszczenie towarów przeznaczonych dla kontrahenta LU12345678 (dotyczy pierwszego wiersza VAT-UE), które wystąpiło w styczniu, jednakże nie zostało wykazane w VAT-UE,

3. powrotne przemieszczenie towarów, które były przeznaczone dla kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy czwartego wiersza VAT-UE),

4. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy trzeciego wiersza VAT-UE),

5. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU55566677, które wystąpiło w styczniu, jednakże nie zostało wykazane w VAT-UE,

6. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Niemczech, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (DE32165498), które wystąpiło w styczniu, jednakże w VAT-UE błędnie zamiast numeru identyfikacji VAT kontrahenta 32165498 wpisano 32165499. 

Jeżeli w tym samym okresie występuje kilka przemieszczeń towarów przeznaczonych dla tego samego kontrahenta, w informacji podsumowującej VAT-UE należy podać jego numer identyfikacyjny VAT tylko raz. Jednak, w przypadku gdy przemieszczane towary są przeznaczone dla różnych kontrahentów, wszystkie odpowiednie ich numery identyfikacyjne VAT muszą być zawarte w informacji podsumowującej VAT-UE. Te same zasady odnoszą się do zastąpienia i powrotnego przemieszczenia towarów.

W projektowanym rozporządzeniu umieszczono również zapis, zgodnie z którym nowe wzory VAT-UE(5) i VAT-UEK(5) stosuje się od rozliczenia za marzec 2020 r.

Przepisy krajowe ustawy o VAT albo przepisy dyrektywy

Jak wyjaśnia resort finansów, w związku z brakiem terminowego wdrożenia do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2018/1910 powstała szczególna sytuacja, gdy podatnicy w okresie przejściowym mogą stosować przepisy krajowe ustawy o VAT albo zastosować bezpośrednio przepisy dyrektywy 2018/1910.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

W przypadku gdy podatnik przemieszczający towary własne, chce skorzystać z uproszczenia jakim jest procedura magazynu typu call-off stock, musi on spełnić kumulatywnie warunki wynikające z tej dyrektywy, w szczególności zaraportować w informacji podsumowującej o dokonanych przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, daje takim podatnikom możliwość wywiązania się z obowiązku złożenia informacji podsumowującej bądź ich korekty za miesiące styczeń lub luty, co powinno nastąpić w terminie do dnia 25 kwietnia 2020 r. Dlatego też, w projekcie rozporządzenia umieszczono zapis, zgodnie z którym w powyższych przypadkach stosuje się nowe wzory  VAT-UE(5) i VAT-UEK(5)

Wejście w życie rozporządzenia zostało określone zgodnie z terminem wejścia w życie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (UC 11), czyli na dzień 1 kwietnia 2020 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA