REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.

Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.
Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE, VAT-UEK). Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory ma wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.

Wprowadzenie nowych wzorów VAT-UE i VAT-UEK przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lutego 2020 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany mają związek z nowymi regulacjami jakie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implementuje przepis art. 262 ust. 2 dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE, zgodnie z którymi podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, którzy przemieszczają towary z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w procedurze magazynu typu call-off stock obowiązani są składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych przemieszczeniach towarów oraz o wszelkich zmianach w zakresie tej procedury, zawartych w tych informacjach.

Zmiany w dotychczasowych wzorach VAT-UE i VAT-UEK

Zaproponowane nowe wzory informacji podsumowującej (VAT-UE(5)) oraz jej korekty (VAT-UEK(5)) zostały oparte na dotychczasowych wzorach określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. poz. 2268).

W powyższych wzorach wprowadzono następujące zmiany:

- zniesiono wymóg podawania REGON;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w nazwach kolumn części C, D i E zmieniono wielkość liter;

- w częściach C D i E nazwę kolumny „Kwota transakcji w zł” zastąpiono „Łączna wartość transakcji w zł” – zgodnie z brzmieniem art. 100 ust. 8 pkt 4 ustawy;

- w VAT-UE dodano nową część F o nazwie „Informacja o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”, i analogicznie w VAT-UEK dodano część F o nazwie „Korekta informacji o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”, zawierające cztery kolumny „Kod kraju”, „Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta”, „Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta zastąpionego” i „Powrotne przemieszczenie”;

- dostosowano formularze do zmian spowodowanych dodaniem części F (zmiana zasadnicza to zmiana tytułów formularzy).

Ponadto w korekcie informacji podsumowującej VAT-UEK - w częściach C, D i E wprowadzono oznaczenia kolumn analogicznie do już istniejących w VAT-UE.

Zobacz: wzór informacji VAT-UE(5), wzór korekty VAT-UEK(5)

Do zmian dostosowano także Objaśnienia do informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE), które obejmą również objaśnienia o dokonanych przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock.

Przykłady wypełnienia informacji

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia zawarte zostały praktyczne przykłady mające na celu wyjaśnienie sposobu wypełniania części F formularzy VAT-UE i VAT-UEK.

Przykład wypełnienia informacji VAT-UE składanej za miesiąc styczeń:

1. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU12345678,

2. zastąpienie kontrahenta LU12345678 przez innego kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU72352532 (może być dla części towarów),

3. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (LU72352532),

4. powrotne przemieszczenie towarów, które były przeznaczone dla kontrahenta LU72352532 (może być dla części towarów),

5. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Belgii, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (BE90123456),

6. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Niemczech, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (DE32165498).

Przykłady wypełnienia korekty informacji VAT-UEK złożonej za miesiąc styczeń: 

1. zastąpienie kontrahenta LU12345678 przez kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy drugiego wiersza VAT-UE),

2. powrotne przemieszczenie towarów przeznaczonych dla kontrahenta LU12345678 (dotyczy pierwszego wiersza VAT-UE), które wystąpiło w styczniu, jednakże nie zostało wykazane w VAT-UE,

3. powrotne przemieszczenie towarów, które były przeznaczone dla kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy czwartego wiersza VAT-UE),

4. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy trzeciego wiersza VAT-UE),

5. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU55566677, które wystąpiło w styczniu, jednakże nie zostało wykazane w VAT-UE,

6. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Niemczech, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (DE32165498), które wystąpiło w styczniu, jednakże w VAT-UE błędnie zamiast numeru identyfikacji VAT kontrahenta 32165498 wpisano 32165499. 

Jeżeli w tym samym okresie występuje kilka przemieszczeń towarów przeznaczonych dla tego samego kontrahenta, w informacji podsumowującej VAT-UE należy podać jego numer identyfikacyjny VAT tylko raz. Jednak, w przypadku gdy przemieszczane towary są przeznaczone dla różnych kontrahentów, wszystkie odpowiednie ich numery identyfikacyjne VAT muszą być zawarte w informacji podsumowującej VAT-UE. Te same zasady odnoszą się do zastąpienia i powrotnego przemieszczenia towarów.

W projektowanym rozporządzeniu umieszczono również zapis, zgodnie z którym nowe wzory VAT-UE(5) i VAT-UEK(5) stosuje się od rozliczenia za marzec 2020 r.

Przepisy krajowe ustawy o VAT albo przepisy dyrektywy

Jak wyjaśnia resort finansów, w związku z brakiem terminowego wdrożenia do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2018/1910 powstała szczególna sytuacja, gdy podatnicy w okresie przejściowym mogą stosować przepisy krajowe ustawy o VAT albo zastosować bezpośrednio przepisy dyrektywy 2018/1910.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

REKLAMA

W przypadku gdy podatnik przemieszczający towary własne, chce skorzystać z uproszczenia jakim jest procedura magazynu typu call-off stock, musi on spełnić kumulatywnie warunki wynikające z tej dyrektywy, w szczególności zaraportować w informacji podsumowującej o dokonanych przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, daje takim podatnikom możliwość wywiązania się z obowiązku złożenia informacji podsumowującej bądź ich korekty za miesiące styczeń lub luty, co powinno nastąpić w terminie do dnia 25 kwietnia 2020 r. Dlatego też, w projekcie rozporządzenia umieszczono zapis, zgodnie z którym w powyższych przypadkach stosuje się nowe wzory  VAT-UE(5) i VAT-UEK(5)

Wejście w życie rozporządzenia zostało określone zgodnie z terminem wejścia w życie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (UC 11), czyli na dzień 1 kwietnia 2020 r.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

REKLAMA

JPK CIT od 2025 roku: nowe obowiązki podatników. JPK-KR-PD, JPK-ST

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

Kredyt ekologiczny: dofinansowanie nawet 80% kosztów zrównoważonego rozwoju dla firm. Nabór wniosków od 17 października 2024 r.

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz zaostrzających się przepisów dotyczących ochrony środowiska, firmy coraz częściej muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem zrównoważonych praktyk biznesowych. Inwestycje w technologie przyjazne środowisku są jednak kosztowne i wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego. Odpowiedzią na te potrzeby jest kredyt ekologiczny, który staje się kluczowym narzędziem umożliwiającym firmom realizację proekologicznych inwestycji bez nadmiernego obciążania budżetu. 

REKLAMA