REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.
Nowe wzory VAT-UE i VAT-UEK od 1 kwietnia 2020 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE, VAT-UEK). Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory ma wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.

Wprowadzenie nowych wzorów VAT-UE i VAT-UEK przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lutego 2020 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany mają związek z nowymi regulacjami jakie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implementuje przepis art. 262 ust. 2 dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE, zgodnie z którymi podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, którzy przemieszczają towary z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w procedurze magazynu typu call-off stock obowiązani są składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych przemieszczeniach towarów oraz o wszelkich zmianach w zakresie tej procedury, zawartych w tych informacjach.

Zmiany w dotychczasowych wzorach VAT-UE i VAT-UEK

Zaproponowane nowe wzory informacji podsumowującej (VAT-UE(5)) oraz jej korekty (VAT-UEK(5)) zostały oparte na dotychczasowych wzorach określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. poz. 2268).

W powyższych wzorach wprowadzono następujące zmiany:

- zniesiono wymóg podawania REGON;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w nazwach kolumn części C, D i E zmieniono wielkość liter;

- w częściach C D i E nazwę kolumny „Kwota transakcji w zł” zastąpiono „Łączna wartość transakcji w zł” – zgodnie z brzmieniem art. 100 ust. 8 pkt 4 ustawy;

- w VAT-UE dodano nową część F o nazwie „Informacja o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”, i analogicznie w VAT-UEK dodano część F o nazwie „Korekta informacji o przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”, zawierające cztery kolumny „Kod kraju”, „Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta”, „Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta zastąpionego” i „Powrotne przemieszczenie”;

- dostosowano formularze do zmian spowodowanych dodaniem części F (zmiana zasadnicza to zmiana tytułów formularzy).

Ponadto w korekcie informacji podsumowującej VAT-UEK - w częściach C, D i E wprowadzono oznaczenia kolumn analogicznie do już istniejących w VAT-UE.

Zobacz: wzór informacji VAT-UE(5), wzór korekty VAT-UEK(5)

Do zmian dostosowano także Objaśnienia do informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE), które obejmą również objaśnienia o dokonanych przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock.

Przykłady wypełnienia informacji

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia zawarte zostały praktyczne przykłady mające na celu wyjaśnienie sposobu wypełniania części F formularzy VAT-UE i VAT-UEK.

Przykład wypełnienia informacji VAT-UE składanej za miesiąc styczeń:

1. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU12345678,

2. zastąpienie kontrahenta LU12345678 przez innego kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU72352532 (może być dla części towarów),

3. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (LU72352532),

4. powrotne przemieszczenie towarów, które były przeznaczone dla kontrahenta LU72352532 (może być dla części towarów),

5. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Belgii, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (BE90123456),

6. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Niemczech, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (DE32165498).

Przykłady wypełnienia korekty informacji VAT-UEK złożonej za miesiąc styczeń: 

1. zastąpienie kontrahenta LU12345678 przez kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy drugiego wiersza VAT-UE),

2. powrotne przemieszczenie towarów przeznaczonych dla kontrahenta LU12345678 (dotyczy pierwszego wiersza VAT-UE), które wystąpiło w styczniu, jednakże nie zostało wykazane w VAT-UE,

3. powrotne przemieszczenie towarów, które były przeznaczone dla kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy czwartego wiersza VAT-UE),

4. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta LU72352532 nie miało miejsca (dotyczy trzeciego wiersza VAT-UE),

REKLAMA

5. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Luksemburgu, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych pod numerem LU55566677, które wystąpiło w styczniu, jednakże nie zostało wykazane w VAT-UE,

6. przemieszczenie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przeznaczonych dla kontrahenta z siedzibą w Niemczech, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (DE32165498), które wystąpiło w styczniu, jednakże w VAT-UE błędnie zamiast numeru identyfikacji VAT kontrahenta 32165498 wpisano 32165499. 

Jeżeli w tym samym okresie występuje kilka przemieszczeń towarów przeznaczonych dla tego samego kontrahenta, w informacji podsumowującej VAT-UE należy podać jego numer identyfikacyjny VAT tylko raz. Jednak, w przypadku gdy przemieszczane towary są przeznaczone dla różnych kontrahentów, wszystkie odpowiednie ich numery identyfikacyjne VAT muszą być zawarte w informacji podsumowującej VAT-UE. Te same zasady odnoszą się do zastąpienia i powrotnego przemieszczenia towarów.

W projektowanym rozporządzeniu umieszczono również zapis, zgodnie z którym nowe wzory VAT-UE(5) i VAT-UEK(5) stosuje się od rozliczenia za marzec 2020 r.

Przepisy krajowe ustawy o VAT albo przepisy dyrektywy

Jak wyjaśnia resort finansów, w związku z brakiem terminowego wdrożenia do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2018/1910 powstała szczególna sytuacja, gdy podatnicy w okresie przejściowym mogą stosować przepisy krajowe ustawy o VAT albo zastosować bezpośrednio przepisy dyrektywy 2018/1910.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

REKLAMA

W przypadku gdy podatnik przemieszczający towary własne, chce skorzystać z uproszczenia jakim jest procedura magazynu typu call-off stock, musi on spełnić kumulatywnie warunki wynikające z tej dyrektywy, w szczególności zaraportować w informacji podsumowującej o dokonanych przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, daje takim podatnikom możliwość wywiązania się z obowiązku złożenia informacji podsumowującej bądź ich korekty za miesiące styczeń lub luty, co powinno nastąpić w terminie do dnia 25 kwietnia 2020 r. Dlatego też, w projekcie rozporządzenia umieszczono zapis, zgodnie z którym w powyższych przypadkach stosuje się nowe wzory  VAT-UE(5) i VAT-UEK(5)

Wejście w życie rozporządzenia zostało określone zgodnie z terminem wejścia w życie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (UC 11), czyli na dzień 1 kwietnia 2020 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA