REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w handlu elektronicznym w UE – nowelizacja przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
VAT w handlu elektronicznym w UE – nowelizacja przepisów
VAT w handlu elektronicznym w UE – nowelizacja przepisów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska nowelizuje VAT w handlu elektronicznym (e-handlu). Nowe przepisy, dyrektywy 2017/2455 oraz 2019/1995, mają wejść w życie 1 lipca 2021 roku. Zmiany przepisów mają na celu przede wszystkim uszczelnienie systemu rozliczenia podatku VAT oraz poprawienie konkurencyjności unijnych firm na wspólnym rynku.

Zmiany dotyczące podatku VAT w handlu elektronicznym

Powodem nowelizacji dyrektyw w zakresie VAT mają na celu usunięcie barier w transgranicznym handlu elektronicznym (e-handlu), które wynikają z braku neutralności podatkowej oraz z uciążliwych zobowiązań dotyczących podatku VAT.  W przypadku neutralności podatkowej chodzi o sytuację, w której przedsiębiorstwa unijne są w mniej korzystnej sytuacji, niż podmioty spoza UE, które mogą dostarczać towary, lub świadczyć usługi w Unii Europejskiej bez płacenia VAT. Dodatkowo, złożoność istniejącego systemu oraz zwolnienie z VAT przywozu małych przesyłek powodują utratę istotnych dochodów podatkowych przez podmioty unijne.

REKLAMA

Autopromocja

Drugim powodem wprowadzonych zmian jest złożoność rozliczeń podatku VAT. Skutkuje to zmniejszeniem podejmowanych działań transgranicznych przez przedsiębiorców w zakresie handlu elektronicznego.

Najważniejsze zmiany w nowelizacji dyrektywy 2017/2455 dotyczą:

  • usunięcia istniejących progów dotyczących wewnątrzwspólnotowej sprzedaży elektronicznej,
  • zniesienie istniejącego zwolnienia z VAT przywozu małych przesyłek z państw spoza Unii Europejskiej,
  • umożliwienie przedsiębiorcom z UE stosowania przepisów z kraju pochodzenia (dotyczących np. fakturowania),
  • wprowadzenie uproszczonych przepisów identyfikacji nabywców,
  • wprowadzenie wewnątrzwspólnotowego środka upraszczającego, obejmującego próg VAT dla sprzedaży na odległość w ramach UE,
  • zwiększenie koordynacji państw członkowskich w zakresie kontroli podmiotów transgranicznych,
  • rozszerzenie zakresu systemu MOSS (czyli mały punkt kompleksowej obsługi w zakresie podatku VAT – to mechanizm ułatwiający rozliczanie podatku VAT należnego w różnych krajach UE w jednym kraju UE) o sprzedaż na odległość rzeczy materialnych oraz usług (poza telekomunikacyjnymi, nadawczymi i elektronicznymi) – w ramach UE; oraz sprzedaż na odległość towarów z państw trzecich – spoza UE,
  • wprowadzenie uproszczonych postanowień dotyczących deklarowania z zapłaty VAT (jeżeli VAT nie został opłacony przez MOSS).

Dyrektywy uzupełniające VAT

Wprowadzenie dyrektywy 2019/1995 jest niejako uzupełnieniem powyżej opisanej dyrektywy dotyczącej VAT i wprowadza dodatkowe przepisy konieczne z punktu widzenia zmian wprowadzonych w dyrektywie 2017/2455. Wprowadzana ona:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • umożliwienie korzystania z kompleksowych punktów obsługi, w przypadkach dotychczas wyłączonych (dotyczy podatników prowadzących interfejsy elektroniczne),
  • uregulowanie kwestii dostaw pomiędzy podmiotami gospodarczymi, przede wszystkim zwolnienie z podatku dostaw między interfejsami elektronicznymi i możliwość odliczenia podatku,
  • zamianę regulacji dotyczących deklarowania i zapłaty podatku VAT z tytułu importu (w przypadku niekorzystania z punktu kompleksowej obsługi (sprzedaż na odległość spoza UE)).

Na kształt unijnych przepisów będzie miało również wpływ rozporządzenie wykonawcze 2019/2026, będące uzupełnieniem dyrektywy 2019/1995, dotyczące dostaw towarów lub świadczenia usług ułatwianych przez użycie interfejsów elektronicznych oraz procedur szczególnych dla podatników świadczących usługi na rzecz osób niebędącymi podatnikami, prowadzących sprzedaż towarów na odległość oraz dokonujących niektórych krajowych dostaw towarów.

Celem wprowadzonych zmian jest przede wszystkim zagwarantowanie jednakowego stosowania przepisów dotyczących handlu elektronicznego przez wszystkie państwa członkowskie, ograniczenie rozbieżności interpretacyjnych przepisów oraz ułatwienie podatnikom prowadzenia działalności w zakresie handlu elektronicznego i rozliczeń podatku VAT.

Terminy wprowadzenia zmian w e-handlu

Większość przepisów miała być stosowana już od 1 stycznia 2020 roku, jednak ze względu na nieprzewidziany rozwój pandemii w większości państw Unii Europejskiej zdecydowano o przesunięciu wprowadzenia zmian.

Nowelizacja przepisów dotyczących handlu elektronicznego wymaga aktualizacji systemów informatycznych wszystkich krajów członkowskich, dlatego 20 lipca 2020 roku Rada UE zdecydowała o przeniesieniu wszelkich obowiązków wynikających z nowelizacji dyrektyw dla poszczególnych krajów członkowskich na 1 lipca 2020 roku.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA