REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w przypadku WNT trzeba rozliczyć w miejscu zakończenia wysyłki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT w przypadku WNT trzeba rozliczyć w miejscu zakończenia wysyłki
VAT w przypadku WNT trzeba rozliczyć w miejscu zakończenia wysyłki

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli towary opodatkowane z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego (WNT) uznanego za dokonany w państwie członkowskim identyfikacji podatkowej, nie zostały w rzeczywistości wwiezione na terytorium Polski, transakcje te nie mogą zostać uznane za dające prawo do odliczenia w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym takie nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może korzystać z ogólnego systemu odliczenia przewidzianego w tym przepisie.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 30 września 2013 r., sygn. I SA/Wr 597/13.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki dokonującej zakupu towarów od podmiotów zarejestrowanych na terytorium innych państw członkowskich, które składowała na terytorium Niemiec, a stamtąd na podstawie otrzymanych zamówień dokonywała ich sprzedaży na rzecz kontrahentów na terytorium UE. Dla celów rozliczenia powyższych transakcji podatnik wykazywał polski numer identyfikacyjny.

Po przeprowadzeniu kontroli podatkowej wobec spółki, a następnie w wyniku wszczętego z urzędu postępowania podatkowego, organy podatkowe zarówno pierwszej jak i drugiej instancji uznały, że transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce, tj. w kraju identyfikacji a nie faktycznego miejsca zakończenia wysyłki towarów nie dają prawa do pomniejszenia podatku należnego z tytułu ich nabycia.

Ubezpieczenie OC dla nieokreślonego kręgu osób - skutki w PIT

REKLAMA

Zakup na raty a obowiązek korekty kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dywidenda rzeczowa bez CIT dla spółki wypłacającej

Po wyczerpaniu toku instancyjnego sprawa trafiła do wrocławskiego WSA. Sąd oddalił skargę spółki.

W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu towarów i usług nabytych przez podatnika, w szczególności w ramach nabyć wewnątrzwspólnotowych, jest uzależnione od warunku, iż towary i usługi nabyte w ten sposób służą wykonywaniu czynności podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce. W ocenie WSA, w niniejszej sprawie towary opodatkowane z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego uznanego za dokonane w państwie członkowskim identyfikacji podatkowej nie zostały w rzeczywistości wwiezione na terytorium Polski, zatem ich dalsza odsprzedaż nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych w Polsce. W tych okolicznościach nie można zdaniem sądu stwierdzić, że przeprowadzone transakcje dają prawo do odliczenia.  

Przygotowanie opisu orzeczenia: Magdalena Polak, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

WNT nie zawsze neutralne z perspektywy podatku VAT

Jedną z przesłanek stanowiących o prawie podatnika do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów z jego działalnością opodatkowaną. Warto zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym w komentowanym stanie faktycznym (tj. we wrześniu 2009 r.), w ustawie o VAT nie było wprost odrębnych, szczególnych uregulowań dotyczących pozbawienia podatnika prawa do odliczenia z tytułu WNT, w sytuacji gdy miejscem zakończenia wysyłki towarów był kraj inny niż kraj, który przyznał podatnikowi numer dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W omawianym stanie faktycznym spółka odliczyła podatek VAT naliczony z tytułu transakcji WNT (których wysyłka zakończyła się w Niemczech), w stosunku do których podała polski numer VAT-UE. Niemniej jednak organy podatkowe zakwestionowały prawo spółki do odliczenia VAT podkreślając brak związku tego nabycia z działalnością służącą wykonywaniu czynności opodatkowanych w Polsce. Nie sposób nie zgodzić się z argumentacją organów podatkowych, gdyż w komentowanym przypadku dalsza odsprzedaż towarów, które faktycznie nie znajdowały się w Polsce, nie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce. Tym samym brak było wspomnianego powyżej, kluczowego elementu stanowiącego o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego.

Powyższe stanowisko znajduje także swoje odzwierciedlenie między innymi w następujących wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”): C-98/98 (Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc) oraz C-408/98 (Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise), w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczenia podatku powstaje tylko w przypadku istnienia związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a działalnością opodatkowaną podatnika.

Warto również dodać, iż w stanie prawnym obecnie obowiązującym (od 1 kwietnia 2013 r.) ustawodawca wprost pozbawił podatników prawa do odliczenia z tytułu WNT w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się w państwie członkowskim UE innym niż Polska. W praktyce oznacza to, iż podatnik nie nabywa prawa do odliczenia z tytułu WNT gdy posłużył się polskim numerem NIP, a towary nie znajdowały się faktycznie w Polsce w momencie zakończenia ich wysyłki.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

komentarz: Mariusz Rabiński , konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich Działu Prawno-Podatkowego PwC 


Wybór przepisów

Ustawa o VAT

Art. 25. 1. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

2. Nie wyłączając zastosowania ust. 1 w przypadku gdy nabywca, o którym mowa w art. 9 ust. 2, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

1) zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub

2) zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w dziale XII.

 Art. 86. 1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:

4) kwota podatku należnego z tytułu:

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Art. 88. 6. Nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA