REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w przypadku WNT trzeba rozliczyć w miejscu zakończenia wysyłki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT w przypadku WNT trzeba rozliczyć w miejscu zakończenia wysyłki
VAT w przypadku WNT trzeba rozliczyć w miejscu zakończenia wysyłki

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli towary opodatkowane z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego (WNT) uznanego za dokonany w państwie członkowskim identyfikacji podatkowej, nie zostały w rzeczywistości wwiezione na terytorium Polski, transakcje te nie mogą zostać uznane za dające prawo do odliczenia w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym takie nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może korzystać z ogólnego systemu odliczenia przewidzianego w tym przepisie.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 30 września 2013 r., sygn. I SA/Wr 597/13.

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki dokonującej zakupu towarów od podmiotów zarejestrowanych na terytorium innych państw członkowskich, które składowała na terytorium Niemiec, a stamtąd na podstawie otrzymanych zamówień dokonywała ich sprzedaży na rzecz kontrahentów na terytorium UE. Dla celów rozliczenia powyższych transakcji podatnik wykazywał polski numer identyfikacyjny.

Po przeprowadzeniu kontroli podatkowej wobec spółki, a następnie w wyniku wszczętego z urzędu postępowania podatkowego, organy podatkowe zarówno pierwszej jak i drugiej instancji uznały, że transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce, tj. w kraju identyfikacji a nie faktycznego miejsca zakończenia wysyłki towarów nie dają prawa do pomniejszenia podatku należnego z tytułu ich nabycia.

Ubezpieczenie OC dla nieokreślonego kręgu osób - skutki w PIT

Zakup na raty a obowiązek korekty kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dywidenda rzeczowa bez CIT dla spółki wypłacającej

Po wyczerpaniu toku instancyjnego sprawa trafiła do wrocławskiego WSA. Sąd oddalił skargę spółki.

W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu towarów i usług nabytych przez podatnika, w szczególności w ramach nabyć wewnątrzwspólnotowych, jest uzależnione od warunku, iż towary i usługi nabyte w ten sposób służą wykonywaniu czynności podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce. W ocenie WSA, w niniejszej sprawie towary opodatkowane z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego uznanego za dokonane w państwie członkowskim identyfikacji podatkowej nie zostały w rzeczywistości wwiezione na terytorium Polski, zatem ich dalsza odsprzedaż nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych w Polsce. W tych okolicznościach nie można zdaniem sądu stwierdzić, że przeprowadzone transakcje dają prawo do odliczenia.  

Przygotowanie opisu orzeczenia: Magdalena Polak, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

WNT nie zawsze neutralne z perspektywy podatku VAT

REKLAMA

Jedną z przesłanek stanowiących o prawie podatnika do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów z jego działalnością opodatkowaną. Warto zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym w komentowanym stanie faktycznym (tj. we wrześniu 2009 r.), w ustawie o VAT nie było wprost odrębnych, szczególnych uregulowań dotyczących pozbawienia podatnika prawa do odliczenia z tytułu WNT, w sytuacji gdy miejscem zakończenia wysyłki towarów był kraj inny niż kraj, który przyznał podatnikowi numer dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W omawianym stanie faktycznym spółka odliczyła podatek VAT naliczony z tytułu transakcji WNT (których wysyłka zakończyła się w Niemczech), w stosunku do których podała polski numer VAT-UE. Niemniej jednak organy podatkowe zakwestionowały prawo spółki do odliczenia VAT podkreślając brak związku tego nabycia z działalnością służącą wykonywaniu czynności opodatkowanych w Polsce. Nie sposób nie zgodzić się z argumentacją organów podatkowych, gdyż w komentowanym przypadku dalsza odsprzedaż towarów, które faktycznie nie znajdowały się w Polsce, nie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce. Tym samym brak było wspomnianego powyżej, kluczowego elementu stanowiącego o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego.

REKLAMA

Powyższe stanowisko znajduje także swoje odzwierciedlenie między innymi w następujących wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”): C-98/98 (Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc) oraz C-408/98 (Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise), w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczenia podatku powstaje tylko w przypadku istnienia związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a działalnością opodatkowaną podatnika.

Warto również dodać, iż w stanie prawnym obecnie obowiązującym (od 1 kwietnia 2013 r.) ustawodawca wprost pozbawił podatników prawa do odliczenia z tytułu WNT w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się w państwie członkowskim UE innym niż Polska. W praktyce oznacza to, iż podatnik nie nabywa prawa do odliczenia z tytułu WNT gdy posłużył się polskim numerem NIP, a towary nie znajdowały się faktycznie w Polsce w momencie zakończenia ich wysyłki.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

komentarz: Mariusz Rabiński , konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich Działu Prawno-Podatkowego PwC 


Wybór przepisów

Ustawa o VAT

Art. 25. 1. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

2. Nie wyłączając zastosowania ust. 1 w przypadku gdy nabywca, o którym mowa w art. 9 ust. 2, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

1) zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub

2) zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w dziale XII.

 Art. 86. 1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:

4) kwota podatku należnego z tytułu:

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Art. 88. 6. Nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA