REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?
Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?

REKLAMA

REKLAMA

Z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów mamy do czynienia przede wszystkim przy współpracy dwóch unijnych przedsiębiorców-VAT-owców. Do WDT może jednak również dojść w ramach wewnętrznych działań jednej firmy, kiedy nie jest znany nabywca lub kiedy towary mają służyć innym niż dostawa czynnościom. Są też jasno wyszczególnione przypadki, kiedy w ramach przemieszczania towarów WDT nie będzie.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów traktuje się również przemieszczenie przez VAT-owca lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego, jeśli te towary mają służyć działalności gospodarczej VAT-owca.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi tu zarówno o towary wydobyte, wytworzone i nabyte w kraju, jak i towary nabyte w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy importowane.

Podatnik VAT UE „przesuwa” ze swojej siedziby w Krakowie partię towarów do własnego magazynu w Rzymie, z którego dokonuje dostaw na rzecz kontrahentów włoskich. W tym momencie nie ma sprzedaży tych towarów, a ich dostawa będzie miała miejsce później. Takie przesunięcie jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

REKLAMA

Cechą przemieszczenia towarów uznawanego za WDT jest brak dostawy, czyli brak przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

 

Tu nie będzie przemieszczenia w ramach WDT

Przepis art. 13 ust. 4 ustawy o VAT wskazuje bezpośrednio, jakie przemieszczenie towarów nie jest WDT. I tak po pierwsze do WDT w ramach przemieszczenia nie dojdzie w przypadku, gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Instalacją lub montażem nie są proste czynności umożliwiające funkcjonowanie towaru. Przy  grubszych pracach za opodatkowanie VAT-em towarów, jakie polska firma sprzedaje do innego kraju UE, odpowie VAT-owiec unijny – miejscem opodatkowania jest tu bowiem miejsce instalacji lub montażu (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Po drugie WDT nie jest przemieszczenie towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, czyli kiedy wysyłamy towar do osoby fizycznej, podatnika zwolnionego z VAT czy rolnika ryczałtowego.

Po trzecie przemieszczenia towarów nie uznaje się za WDT, gdy towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego na terytorium UE z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów.

WDT nie nastąpi również, jeśli przemieszczane przez podatnika VAT UE towary podatnik chce przeznaczyć na eksport.

Następnie, przepisy VAT-owskie nie uznają za WDT przemieszczenia towarów między dwoma państwami UE, kiedy towary mają być przedmiotem WDT, jeśli mają one być przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta WDT.

Polski przedsiębiorca dokonuje przemieszczenia swoich towarów z Poznania do Berlina, gdzie po przeładunku mają one pojechać do Lizbony. Dopiero w Portugalii trzeba będzie rozliczyć transakcję wewnątrzwspólnotową.

Dalej, przemieszczenie towarów nie będzie WDT, jeśli towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju na rzecz podatnika VAT UE usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju.

Polski jubiler bardzo często wysyła biżuterię do kilku zagranicznych rzeczoznawców, aby dokonali oni jej wyceny. Rzeczoznawcy rozsiani są po różnych państwach UE. Wysłanie biżuterii, która powróci do polskiego przedsiębiorcy nie stanowi WDT.

Dwa przedostatnie punkty art. 13 ust. 4 znów dotyczą czasowego wywozu towaru. Nie uznaje się za WDT przemieszczenia towarów własnych, jeśli mają być one czasowo używane przez polskiego przedsiębiorcę w innym państwie UE w celu świadczenia usług. Nie uznaje się za WDT również i przemieszczenia towarów własnych, jeżeli mają być one czasowo używane w innym państwie UE maksymalnie przez 24 miesiące, pod warunkiem, że ich import z uwagi na przywóz czasowy byłby zwolniony od cła.

Przedsiębiorca z siedzibą w Warszawie w ramach swojej działalności gospodarczej buduje magazyny w Paryżu. Na czas ich budowy wywiózł na terytorium Francji swoje dźwigi. Po oddaniu magazynów, dźwigi powróciły do Polski. Nie doszło tu do WDT.

Ostatnim wyjątkiem, kiedy przemieszczenie towarów nie jest traktowane jako WDT, jest sytuacja, gdy przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym oraz energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA