REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?

Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?
Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?

REKLAMA

REKLAMA

Z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów mamy do czynienia przede wszystkim przy współpracy dwóch unijnych przedsiębiorców-VAT-owców. Do WDT może jednak również dojść w ramach wewnętrznych działań jednej firmy, kiedy nie jest znany nabywca lub kiedy towary mają służyć innym niż dostawa czynnościom. Są też jasno wyszczególnione przypadki, kiedy w ramach przemieszczania towarów WDT nie będzie.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów traktuje się również przemieszczenie przez VAT-owca lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego, jeśli te towary mają służyć działalności gospodarczej VAT-owca.

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi tu zarówno o towary wydobyte, wytworzone i nabyte w kraju, jak i towary nabyte w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy importowane.

Podatnik VAT UE „przesuwa” ze swojej siedziby w Krakowie partię towarów do własnego magazynu w Rzymie, z którego dokonuje dostaw na rzecz kontrahentów włoskich. W tym momencie nie ma sprzedaży tych towarów, a ich dostawa będzie miała miejsce później. Takie przesunięcie jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

Cechą przemieszczenia towarów uznawanego za WDT jest brak dostawy, czyli brak przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

 

Tu nie będzie przemieszczenia w ramach WDT

Przepis art. 13 ust. 4 ustawy o VAT wskazuje bezpośrednio, jakie przemieszczenie towarów nie jest WDT. I tak po pierwsze do WDT w ramach przemieszczenia nie dojdzie w przypadku, gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Instalacją lub montażem nie są proste czynności umożliwiające funkcjonowanie towaru. Przy  grubszych pracach za opodatkowanie VAT-em towarów, jakie polska firma sprzedaje do innego kraju UE, odpowie VAT-owiec unijny – miejscem opodatkowania jest tu bowiem miejsce instalacji lub montażu (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Po drugie WDT nie jest przemieszczenie towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, czyli kiedy wysyłamy towar do osoby fizycznej, podatnika zwolnionego z VAT czy rolnika ryczałtowego.

Po trzecie przemieszczenia towarów nie uznaje się za WDT, gdy towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego na terytorium UE z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów.

WDT nie nastąpi również, jeśli przemieszczane przez podatnika VAT UE towary podatnik chce przeznaczyć na eksport.

REKLAMA

Następnie, przepisy VAT-owskie nie uznają za WDT przemieszczenia towarów między dwoma państwami UE, kiedy towary mają być przedmiotem WDT, jeśli mają one być przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta WDT.

Polski przedsiębiorca dokonuje przemieszczenia swoich towarów z Poznania do Berlina, gdzie po przeładunku mają one pojechać do Lizbony. Dopiero w Portugalii trzeba będzie rozliczyć transakcję wewnątrzwspólnotową.

Dalej, przemieszczenie towarów nie będzie WDT, jeśli towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju na rzecz podatnika VAT UE usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju.

Polski jubiler bardzo często wysyła biżuterię do kilku zagranicznych rzeczoznawców, aby dokonali oni jej wyceny. Rzeczoznawcy rozsiani są po różnych państwach UE. Wysłanie biżuterii, która powróci do polskiego przedsiębiorcy nie stanowi WDT.

Dwa przedostatnie punkty art. 13 ust. 4 znów dotyczą czasowego wywozu towaru. Nie uznaje się za WDT przemieszczenia towarów własnych, jeśli mają być one czasowo używane przez polskiego przedsiębiorcę w innym państwie UE w celu świadczenia usług. Nie uznaje się za WDT również i przemieszczenia towarów własnych, jeżeli mają być one czasowo używane w innym państwie UE maksymalnie przez 24 miesiące, pod warunkiem, że ich import z uwagi na przywóz czasowy byłby zwolniony od cła.

Przedsiębiorca z siedzibą w Warszawie w ramach swojej działalności gospodarczej buduje magazyny w Paryżu. Na czas ich budowy wywiózł na terytorium Francji swoje dźwigi. Po oddaniu magazynów, dźwigi powróciły do Polski. Nie doszło tu do WDT.

Ostatnim wyjątkiem, kiedy przemieszczenie towarów nie jest traktowane jako WDT, jest sytuacja, gdy przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym oraz energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA