REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?

Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?
Które przemieszczanie towarów pomiędzy krajami UE nie będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów?

REKLAMA

REKLAMA

Z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów mamy do czynienia przede wszystkim przy współpracy dwóch unijnych przedsiębiorców-VAT-owców. Do WDT może jednak również dojść w ramach wewnętrznych działań jednej firmy, kiedy nie jest znany nabywca lub kiedy towary mają służyć innym niż dostawa czynnościom. Są też jasno wyszczególnione przypadki, kiedy w ramach przemieszczania towarów WDT nie będzie.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów traktuje się również przemieszczenie przez VAT-owca lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego, jeśli te towary mają służyć działalności gospodarczej VAT-owca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi tu zarówno o towary wydobyte, wytworzone i nabyte w kraju, jak i towary nabyte w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy importowane.

Podatnik VAT UE „przesuwa” ze swojej siedziby w Krakowie partię towarów do własnego magazynu w Rzymie, z którego dokonuje dostaw na rzecz kontrahentów włoskich. W tym momencie nie ma sprzedaży tych towarów, a ich dostawa będzie miała miejsce później. Takie przesunięcie jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

REKLAMA

Cechą przemieszczenia towarów uznawanego za WDT jest brak dostawy, czyli brak przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

 

Tu nie będzie przemieszczenia w ramach WDT

Przepis art. 13 ust. 4 ustawy o VAT wskazuje bezpośrednio, jakie przemieszczenie towarów nie jest WDT. I tak po pierwsze do WDT w ramach przemieszczenia nie dojdzie w przypadku, gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Instalacją lub montażem nie są proste czynności umożliwiające funkcjonowanie towaru. Przy  grubszych pracach za opodatkowanie VAT-em towarów, jakie polska firma sprzedaje do innego kraju UE, odpowie VAT-owiec unijny – miejscem opodatkowania jest tu bowiem miejsce instalacji lub montażu (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Po drugie WDT nie jest przemieszczenie towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, czyli kiedy wysyłamy towar do osoby fizycznej, podatnika zwolnionego z VAT czy rolnika ryczałtowego.

Po trzecie przemieszczenia towarów nie uznaje się za WDT, gdy towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego na terytorium UE z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów.

WDT nie nastąpi również, jeśli przemieszczane przez podatnika VAT UE towary podatnik chce przeznaczyć na eksport.

Następnie, przepisy VAT-owskie nie uznają za WDT przemieszczenia towarów między dwoma państwami UE, kiedy towary mają być przedmiotem WDT, jeśli mają one być przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta WDT.

Polski przedsiębiorca dokonuje przemieszczenia swoich towarów z Poznania do Berlina, gdzie po przeładunku mają one pojechać do Lizbony. Dopiero w Portugalii trzeba będzie rozliczyć transakcję wewnątrzwspólnotową.

Dalej, przemieszczenie towarów nie będzie WDT, jeśli towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju na rzecz podatnika VAT UE usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju.

Polski jubiler bardzo często wysyła biżuterię do kilku zagranicznych rzeczoznawców, aby dokonali oni jej wyceny. Rzeczoznawcy rozsiani są po różnych państwach UE. Wysłanie biżuterii, która powróci do polskiego przedsiębiorcy nie stanowi WDT.

Dwa przedostatnie punkty art. 13 ust. 4 znów dotyczą czasowego wywozu towaru. Nie uznaje się za WDT przemieszczenia towarów własnych, jeśli mają być one czasowo używane przez polskiego przedsiębiorcę w innym państwie UE w celu świadczenia usług. Nie uznaje się za WDT również i przemieszczenia towarów własnych, jeżeli mają być one czasowo używane w innym państwie UE maksymalnie przez 24 miesiące, pod warunkiem, że ich import z uwagi na przywóz czasowy byłby zwolniony od cła.

Przedsiębiorca z siedzibą w Warszawie w ramach swojej działalności gospodarczej buduje magazyny w Paryżu. Na czas ich budowy wywiózł na terytorium Francji swoje dźwigi. Po oddaniu magazynów, dźwigi powróciły do Polski. Nie doszło tu do WDT.

Ostatnim wyjątkiem, kiedy przemieszczenie towarów nie jest traktowane jako WDT, jest sytuacja, gdy przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym oraz energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA