REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Advicero Tax Sp. z o.o.
Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT
Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT dają podatnikom możliwość uproszczenia rozliczeń wielostronnych dostaw towaru. Niemniej jednak, uprawnienie takie obwarowane jest pewnymi warunkami przewidzianymi przez ustawodawcę, które różnią się, w zależności od tego jaką rolę w transakcji spełnia dany podmiot.

Procedura uproszczona w wewnątrzwspólnotowej transakcji przewiduje objęcie obowiązkiem zapłaty podatku odbiorcę towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika. Co więcej przy zastosowaniu tej procedury uznaje się, że opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonał drugi podatnik VAT w obu dostawach przedstawionych powyżej (tj. zarówno na terytorium kraju zakończenia dostawy, jak też kraju który wydał numer VAT drugiemu w kolejności podatnikowi). Konkludując, procedura uproszczona sprowadza się do sytuacji, w której pomimo istnienia trzech kontrahentów w transakcji, jedynie odbiorca towaru zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT od takiej dostawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg warunków koniecznych do spełnienia, zanim podatnicy skorzystać będą mogli z procedury uproszczonej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dostawa może zostać uznana jako wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:

  • dostawa na rzecz ostatniego podatnika jest bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru u drugiego podmiotu,
  • drugi podmiot transakcji nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie wysyłki lub dostawy towaru,
  • drugi podatnik musi także stosować ten sam numer VAT zarówno wobec dostawcy jak też odbiorcy towaru, a także wskazać ostatniego kontrahenta jako podatnika zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT,
  • ostatni podmiot, czyli odbiorca towaru musi stosować numer VAT państwa, w którym kończy się wysyłka.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

W konsekwencji, w zależności od usytuowania podmiotu polskiego w trójstronnej transakcji, mogą na nim ciążyć obowiązki z tytułu jej rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie transakcji, gdy podatnik polski jest pierwszym podmiotem uczestniczącym w transakcji trójstronnej

W pierwszej kolejności można rozważyć sytuację, gdy podatnik polski jest pierwszym podmiotem w transakcji, który sprzedaje towar do podatnika słowackiego, a ten odsprzedaje go dalej do podatnika niemieckiego, przy czym towar przesyłany jest bezpośrednio z Polski do Niemiec. W takim przypadku zgodnie z procedurą uproszczoną podatnik polski dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy na rzecz drugiego w kolejności podatnika. Należy pamiętać jednak, że fizycznie towar dostarczany jest bezpośrednio do ostatniego w kolejności kontrahenta. Podatnik polski zobowiązany jest także do posiadania aktywnego numeru VAT-UE oraz wystawienia faktury VAT dokumentującej dostawę na rzecz drugiego podatnika. Sam zaś, w swojej polskiej deklaracji podatkowej, ewidencji oraz informacji podsumowującej VAT-UE, wykazuje dostawę z 0% stawką WDT na rzecz drugiego podmiotu w transakcji (oczywiście jeżeli spełnia warunki do zastosowania takiej stawki).

Rozliczenie transakcji, gdy podatnik polski jest drugim podmiotem uczestniczącym w transakcji trójstronnej

Kolejnym przypadkiem, jaki należy rozważyć, jest sytuacja, gdy podatnik polski jest drugim w kolejności podmiotem w łańcuchu dostawy, który zakupuje towar od podatnika słowackiego, a następnie odsprzedaje go dalej do podatnika niemieckiego, przy czym towar przesyłany jest bezpośrednio ze Słowacji do Niemiec.

W takiej sytuacji w swojej deklaracji podatkowej podatnik polski wykazuje jedynie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru od podmiotu pierwszego (nie wykazuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz ostatniego podatnika, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług). Wystawiając polską fakturę VAT na rzecz trzeciego podmiotu, poza standardowymi danymi przewidzianymi w ustawie o VAT podatnik zobowiązany jest do zawarcia adnotacji o zastosowaniu uproszczonej procedury rozliczenia VAT i stwierdzenia, że podatek z tytułu dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego podatnika w transakcji, a także wskazania polskiego numeru VAT-UE stosowanego wobec pierwszego i ostatniego podatnika oraz numeru VAT stosowanego na potrzeby VAT przez ostatniego w kolejności podatnika.

W informacji podsumowującej VAT-UE podatnik polski wykazuje jednak nie tylko wewnątrzwspólnotowe nabycie od pierwszego z podmiotów, ale także dane dotyczące WDT na rzecz trzeciego z podmiotów (wskazując przy tym że chodzi o transakcję trójstronną). Warto wskazać, że w ewidencji drugi podatnik poza standardowymi danymi dotyczącymi w tym wypadku WDT oraz WNT wykazują ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach uproszczonej transakcji trójstronnej oraz nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika.


Rozliczenie transakcji, gdy podatnik polski jest ostatnim podmiotem uczestniczącym w transakcji trójstronnej

O ile podmiot polski jest ostatnim z podatników w transakcji trójstronnej w ramach procedury uproszczonej, to jest on zobowiązany do rozliczenia podatku w swojej polskiej deklaracji VAT z tytułu nabytego towaru na zasadzie samoobliczenia. Co więcej, zarówno w deklaracji, ewidencji, jak też informacji podsumowującej powinien wykazać on daną transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru od drugiego w kolejności podmiotu transakcji.

Więcej na temat zagadnień związanych z rozliczaniem VAT z tytułu transakcji trójstronnych uproszczonych znajdą Państwo w raporcie „E-commerce pod lupą fiskusa” przygotowanym przez zespół ekspertów z Advicero Tax. Pobierz raport

Sławomir Patejuk, Senior Manager w Advicero Tax

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA