REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy mamy do czynienia z transakcją sporadyczną

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonując rozliczenia podatku VAT podatnik nie musi uwzględniać w obrocie czynności wykonywanych sporadycznie, incydentalnie. Warunkiem jest jednak stwierdzenie, ze dane czynności taki charakter rzeczywiście posiadają.

W art. 90 ustawy o VAT znajdziemy reguły odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność polegającą na sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do odliczenia podatku VAT jak i sprzedaży zwolnionej bądź niepodlegającej opodatkowaniu – nieuprawniającej do odliczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady określonej w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany odrębnie określać kwoty podatku naliczonego, w zależności od kategorii czynności, z którą są związane (opodatkowanej bądź nie).

W przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie podatku naliczonego podlegającego odliczeniu rozliczamy podatek proporcjonalnie jako udział rocznego obrotu opodatkowanego w całkowitym obrocie opodatkowanym i nieopodatkowanym (art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

W art. 90 ust. 6 ustawy o VAT ustawodawca zawarł zapis, zgodnie z którym do obrotu służącemu obliczaniu proporcji nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług pośrednictwa finansowego (wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3) – w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Jako, że ustawodawca nie sprecyzował co należy rozumieć przez „dokonywanie czynności w sposób sporadyczny” podatnicy mają problem z uznaniem czy dana czynność należy do takiej kategorii czy też nie, a tym samym czy powinno się ją wliczyć do obrotu, na podstawie którego oblicza się proporcję, czy też należałoby ją z tego obrotu wykluczyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co należy rozumieć przez sporadyczność transakcji?

W art. 174 ust. 2 lit. b Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.) odstąpiono od sformułowania „sporadyczne” (zawartego w ustawie VAT oraz w VI Dyrektywie Rady 77/388/EWG z 17.05.1977r.) i posłużono się zwrotem „pomocnicze transakcje finansowe”.

Odwołując się do wykładni językowej i definicji zawartej w internetowym słowniku języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) „sporadyczny” oznacza występujący rzadko nieregularnie.

W świetle orzecznictwa ETS dane transakcje mogą być określone jako transakcje sporadyczne (incydentalne), gdy przychody z tych transakcji nie stanowią bezpośredniej, stałej i koniecznej konsekwencji zasadniczej działalności przedsiębiorcy – realizacja tych transakcji wymaga jedynie znikomego zaangażowania zasobów majątkowych firmy. Jako dodatkowe kryterium ETS wskazuje na skalę przychodów uzyskiwanych z danych transakcji w stosunku do przychodów z podstawowej działalności podatnika (m.in. Rozstrzygnięcie ETS w sprawie C-306/94 pomiędzy Regie Dauphinoise-Cabinet A. Forest SARL, a Ministre du Budget, Francja).

W świetle wyżej przedstawionych wywodów czynności sporadyczne należałoby rozumieć jako czynności występujące incydentalnie, pobocznie do działalności gospodarczej podatnika.

W praktyce oznacza to, że podatnik kwalifikując daną czynność powinien ocenić czy wykonane np. usługi pośrednictwa finansowego mają istotny związek z prowadzoną działalnością , biorąc pod uwagę zarówno wysokość kwot uzyskanych z tych czynności jak również wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej - wzrost obrotów ogółem.

Polecamy serwis: Koszty

Może bowiem dojść do sytuacji, gdy pomimo rzadkiego ich występowania wpływ na prowadzoną działalność będzie duży, tym samym konieczne byłoby w takiej sytuacji uwzględnienie ich przy ustalaniu proporcji.

Podatnik prowadząc działalność polegającą na sprzedaży pojazdów tak nowych jak i używanych w okresie roku sprzedał 150 samochodów. W trzech przypadkach świadczył usługi pośrednictwa finansowego.

W takiej sytuacji należałoby uznać, że czynności pośrednictwa finansowego podatnik wykonał sporadycznie. W skali bowiem obrotów uzyskanych w ciągu roku z prowadzonej działalności głównej tj. sprzedaży samochodów wykonane czynności miały charakter czynności pobocznych, incydentalnych. Tych obrotów zatem podatnik nie musi uwzględniać przy ustalaniu proporcji.

Zobacz także: Błędna stawka podatku a nierzetelność ewidencji VAT

Podatnik prowadząc działalność polegającą na sprzedaży pojazdów tak nowych jak i używanych w okresie roku sprzedał 150 samochodów. W 40 przypadkach świadczył usługi pośrednictwa finansowego.

W takiej sytuacji należałoby uznać, że czynności pośrednictwa finansowego nie mają charakteru sporadycznego. Obroty bowiem uzyskane w ciągu roku z tytułu świadczenia tych usług są znaczące i bezpośrednio wpływają na zwiększenie obrotów z działalności głównej tj. sprzedaży samochodów. Należy je zatem uwzględnić przy ustalaniu proporcji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA