REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy mamy do czynienia z transakcją sporadyczną

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Dokonując rozliczenia podatku VAT podatnik nie musi uwzględniać w obrocie czynności wykonywanych sporadycznie, incydentalnie. Warunkiem jest jednak stwierdzenie, ze dane czynności taki charakter rzeczywiście posiadają.

W art. 90 ustawy o VAT znajdziemy reguły odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność polegającą na sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do odliczenia podatku VAT jak i sprzedaży zwolnionej bądź niepodlegającej opodatkowaniu – nieuprawniającej do odliczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady określonej w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany odrębnie określać kwoty podatku naliczonego, w zależności od kategorii czynności, z którą są związane (opodatkowanej bądź nie).

W przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie podatku naliczonego podlegającego odliczeniu rozliczamy podatek proporcjonalnie jako udział rocznego obrotu opodatkowanego w całkowitym obrocie opodatkowanym i nieopodatkowanym (art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

W art. 90 ust. 6 ustawy o VAT ustawodawca zawarł zapis, zgodnie z którym do obrotu służącemu obliczaniu proporcji nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług pośrednictwa finansowego (wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3) – w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

REKLAMA

Jako, że ustawodawca nie sprecyzował co należy rozumieć przez „dokonywanie czynności w sposób sporadyczny” podatnicy mają problem z uznaniem czy dana czynność należy do takiej kategorii czy też nie, a tym samym czy powinno się ją wliczyć do obrotu, na podstawie którego oblicza się proporcję, czy też należałoby ją z tego obrotu wykluczyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co należy rozumieć przez sporadyczność transakcji?

W art. 174 ust. 2 lit. b Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.) odstąpiono od sformułowania „sporadyczne” (zawartego w ustawie VAT oraz w VI Dyrektywie Rady 77/388/EWG z 17.05.1977r.) i posłużono się zwrotem „pomocnicze transakcje finansowe”.

Odwołując się do wykładni językowej i definicji zawartej w internetowym słowniku języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) „sporadyczny” oznacza występujący rzadko nieregularnie.

W świetle orzecznictwa ETS dane transakcje mogą być określone jako transakcje sporadyczne (incydentalne), gdy przychody z tych transakcji nie stanowią bezpośredniej, stałej i koniecznej konsekwencji zasadniczej działalności przedsiębiorcy – realizacja tych transakcji wymaga jedynie znikomego zaangażowania zasobów majątkowych firmy. Jako dodatkowe kryterium ETS wskazuje na skalę przychodów uzyskiwanych z danych transakcji w stosunku do przychodów z podstawowej działalności podatnika (m.in. Rozstrzygnięcie ETS w sprawie C-306/94 pomiędzy Regie Dauphinoise-Cabinet A. Forest SARL, a Ministre du Budget, Francja).

W świetle wyżej przedstawionych wywodów czynności sporadyczne należałoby rozumieć jako czynności występujące incydentalnie, pobocznie do działalności gospodarczej podatnika.

W praktyce oznacza to, że podatnik kwalifikując daną czynność powinien ocenić czy wykonane np. usługi pośrednictwa finansowego mają istotny związek z prowadzoną działalnością , biorąc pod uwagę zarówno wysokość kwot uzyskanych z tych czynności jak również wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej - wzrost obrotów ogółem.

Polecamy serwis: Koszty

Może bowiem dojść do sytuacji, gdy pomimo rzadkiego ich występowania wpływ na prowadzoną działalność będzie duży, tym samym konieczne byłoby w takiej sytuacji uwzględnienie ich przy ustalaniu proporcji.

Podatnik prowadząc działalność polegającą na sprzedaży pojazdów tak nowych jak i używanych w okresie roku sprzedał 150 samochodów. W trzech przypadkach świadczył usługi pośrednictwa finansowego.

W takiej sytuacji należałoby uznać, że czynności pośrednictwa finansowego podatnik wykonał sporadycznie. W skali bowiem obrotów uzyskanych w ciągu roku z prowadzonej działalności głównej tj. sprzedaży samochodów wykonane czynności miały charakter czynności pobocznych, incydentalnych. Tych obrotów zatem podatnik nie musi uwzględniać przy ustalaniu proporcji.

Zobacz także: Błędna stawka podatku a nierzetelność ewidencji VAT

Podatnik prowadząc działalność polegającą na sprzedaży pojazdów tak nowych jak i używanych w okresie roku sprzedał 150 samochodów. W 40 przypadkach świadczył usługi pośrednictwa finansowego.

W takiej sytuacji należałoby uznać, że czynności pośrednictwa finansowego nie mają charakteru sporadycznego. Obroty bowiem uzyskane w ciągu roku z tytułu świadczenia tych usług są znaczące i bezpośrednio wpływają na zwiększenie obrotów z działalności głównej tj. sprzedaży samochodów. Należy je zatem uwzględnić przy ustalaniu proporcji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA