REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy rekompensata pieniężna z tytułu wcześniejszego zwrotu kaucji jest opodatkowana VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka  Kietlińska
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wyrażenie przez spółkę zgody na odstąpienie od warunków umowy i przyspieszony zwrot kaucji w zamian za świadczenie pieniężne, stanowi odpłatne świadczenie usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) i podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji spółka obowiązana jest do wystawienia faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 września 2010 r. (IPPP1-443-619/10-4/AS).

REKLAMA

Autopromocja

Spółka świadczy usługi budowlane. W ramach swojej działalności zawarła umowę z podwykonawcą na realizację określonego zakresu prac. Zgodnie z jej postanowieniami, spółka zatrzymała 10% należnego podwykonawcy wynagrodzenia jako kaucję gwarancyjną tytułem zabezpieczenia należytego wykonania robót.

Połowa tej kwoty została podwykonawcy wypłacona po odbiorze inwestorskim, natomiast termin zapłaty drugiej połowy kaucji przewidziano na 2015 r. Podwykonawca zwrócił się do spółki z prośbą o wcześniejszą wypłatę drugiej części kaucji (ok. 5 lat przed upływem terminu wymagalności).

Zwrot kaucji w zamian za rekompensatę pieniężną

Spółka stwierdziła jednak, wcześniejszy zwrot kaucji będzie dla niej niekorzystny, ponieważ obrót zatrzymaną kwotą przez okres kolejnych pięciu lat przyniesie jej wymierne korzyści finansowe, np. w postaci odsetek z lokaty długoterminowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, przyjmując kompromisowe rozwiązanie, strony postanowiły, że druga część kaucji zostanie wcześniej zwrócona podwykonawcy w zamian za odpowiednią rekompensatę pieniężną (odszkodowanie). W związku z powyższym, spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym zapytała, czy wypłata przedmiotowej rekompensaty powinna być opodatkowana VAT?

Zdaniem spółki, otrzymana kwota nie powinna podlegać opodatkowaniu, ponieważ nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi. Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe.

Podkreślił, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawy o VAT zalicza do grona usług każde świadczenie. Usługą będzie jednak tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Kwestia ta ma szczególnie istotne znaczenie przy takich świadczeniach, których istotą jest zaniechanie, powstrzymywanie się od określonych czynności.

Zdaniem organu, wyrażenie przez kontrahenta zgody na wcześniejszą wypłatę kaucji spełnia przesłanki art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem na skutek zawartego porozumienia określone zachowanie kontrahenta należy traktować jako świadczenie usługi.

Spełniony jest też warunek odpłatności – za określone zachowanie wypłacona jest określona kwota pieniężna. Wyrażenie zgody na odstąpienie od warunków umowy i przyspieszony zwrot kaucji w zamian za świadczenie pieniężne, stanowi tym samym odpłatne świadczenie usługi i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji spółka obowiązana jest do wystawienia faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja niekorzystna, ale zgodna z prawem

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.

Powyższe wskazuje, że ustawy o VAT zawiera tzw. szeroką definicję świadczenia usług. takie sformułowanie definicji usług jest wyrazem jednej z naczelnych zasad systemu VAT – powszechności opodatkowania. Zasada ta, w wymiarze przedmiotowym, odnosi się do opodatkowania VAT wszystkich dostaw towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem, niezależnie od etapu obrotu, na jakim są realizowane.

W powyższym kontekście, pomimo, że omawiana interpretacja jest niekorzystna dla podatnika trudno jest zarzucić jej niezgodność z przepisami o VAT.

Przede wszystkim, Dyrektor Izby Skarbowej słusznie zauważył, że w przypadku świadczenia usług za wynagrodzeniem konieczne jest istnienie po jednej stronie podmiotu świadczącego usługę (w tym wypadku wnioskodawca) i otrzymującego z tego tytułu wynagrodzenie (tj. określona kwota pieniężna wypłacona przez podwykonawcę usługi)., a po drugiej podmiotu będącego beneficjentem danej usługi.

W tym przypadku beneficjentem jest podwykonawca, który otrzymując do dyspozycji określone środki pieniężne (wcześniejszy zwrot kaucji) może nimi dysponować i odnosić z nich korzyści.

W świetle powyższego, warto zwrócić uwagę na cel jakiemu przyświeca omówiona powyżej zasada powszechności opodatkowania. Zasada ta ma zapewniać przede wszystkim zachowanie równych warunków konkurencji, a więc zapewniać, że takie samej w swej istocie transakcje będą traktowane w ten sam sposób przez wszystkich podatników VAT (wszelkie odstępstwa od tej zasady są wyjątkami i muszą znaleźć wyraźne uregulowanie w przepisach).

W omawianej sprawie, można bowiem wyobrazić sobie sytuację, gdy podwykonawca potrzebując środków pieniężnych zwraca się w tej sprawie do podmiotu z sektora finansowego, a z tytułu ich udostępnienia jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia, np. w postaci odsetek.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Tym samym, odmienna kwalifikacja świadczenia będącego przedmiotem interpretacji prowadziłaby do skutku, że udostępnienie środków pieniężnych w zależności od źródła ich pochodzenia podlegałoby różnemu traktowaniu na gruncie VAT. W omawianej sprawie wnioskodawca skoncentrował się bowiem na tym, że środki które udostępni podwykonawcy będą pochodziły z zatrzymanej kaucji, pomijając szerszy kontekst świadczenia.

Źródło: www.taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 2026 r. nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Nowelizacja ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA