REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatny transport uczniów na zajęcia dodatkowe. Czy gmina płaci VAT?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odpłatny transport uczniów na zajęcia dodatkowe. Czy gmina płaci VAT?
Odpłatny transport uczniów na zajęcia dodatkowe. Czy gmina płaci VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, realizując odpłatnie usługi polegające na transporcie uczniów na dodatkowe zajęcia sportowe, może działać jako organ władzy publicznej, wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 24 marca 2022 r. (sygn. I SA/Go 60/22).

Gmina organizuje odpłatny transport uczniów na pozalekcyjne zajęcia sportowe - co z VAT

Sprawa dotyczy gminy, która wraz z ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Gmina, realizując zadania własne z zakresu edukacji publicznej, wprowadziła Program Nauki Pływania dla uczniów klas drugich szkół podstawowych.
Zajęcia w ramach Programu są organizowane nieodpłatnie, jako dobrowolne zajęcia pozalekcyjne, prowadzone przez instruktorów spoza szkoły przez jeden rok szkolny, tj. od września do czerwca. Warunkami uczestnictwa w Programie jest złożenie przez rodziców „Deklaracji przystąpienia do Programu Nauki Pływania” do dyrektora szkoły oraz wniesienie opłaty za transport dzieci na basen i z powrotem, który zorganizowany zostanie przez daną placówkę. 

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość wymaganej opłaty szacowana jest przez pomnożenie prognozowanej ceny usługi świadczonej przez zewnętrznego przewoźnika, liczby środków transportu potrzebnych do przewozu chętnych dzieci oraz przewidywanej liczby wyjazdów w danym semestrze szkolnym. Kwota wydatków na usługę transportową jest następnie dzielona przez liczbę dzieci zgłoszonych w danej szkole do Programu. Opłata wyliczona w powyższy sposób jest przekazywana przez rodziców na rachunek bankowy szkoły w dwóch transzach do 10 września i do 10 lutego. 

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina zwróciła się z pytaniem do organu, czy sprzedaż usługi transportowej uczniom zgłoszonym do udziału w Programie Nauki Pływania jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, czy też stanowi ona czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Gminy, sprzedaż uczniom opisanej usługi transportowej nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Fiskus: Gmina powinna zapłacić VAT

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się ze stanowiskiem Gminy, wskazując, że w danej sytuacji dowóz dzieci uznać należy za świadczenie usługi w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Jego zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym występują dwie skonkretyzowane strony transakcji, a pomiędzy dokonywanymi płatnościami a świadczonymi usługami istnieje bezpośredni związek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, zdaniem organu, w danej sytuacji Gmina świadczy odpłatną usługę w reżimie cywilnoprawnym, która powinna zostać opodatkowana VAT.

Gmina wniosła skargę na powyższą interpretację do WSA w Gorzowie Wielkopolskim.

WSA w Gorzowie Wielkopolskim: Gmina jako podmiot prawa publicznego nie świadczy usług komercyjnych

W ocenie WSA stanowisko Gminy należy uznać za prawidłowe. Zdaniem Sądu Gmina działa jako organ władzy publicznej, a nie podmiot oferujący świadczenie w zamian za określoną cenę. Opłaty nie mają bowiem charakteru ekwiwalentnego i nie są ponoszone w celach komercyjnych. Koszty poniesione na dowóz dzieci na zajęcia mają za zadanie jedynie kompensować wydatki w związku z realizacją zadania z zakresu edukacji publicznej i nie są obliczone na zysk. Co więcej, działania te nie naruszają zasad konkurencji, gdyż są skierowane do wąskiego grona odbiorców, jakim są uczniowie. 

W związku z tym, nie sposób zgodzić się z organem, jakoby świadczenia te wykonywane były w reżimie cywilnoprawnym. Zważając na powyższe, Sąd stanął na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym Gmina działa jako podmiot prawa publicznego, co oznacza, że sprzedaż uczniom usługi transportowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla opodatkowania VAT realizowanej czynności nie wystarczy, by gmina otrzymywała w związku z nią jakąkolwiek płatność - komentarz PwC

REKLAMA

Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o VAT, organy władzy publicznej wykonując zadania własne, do których realizacji zostały prawnie zobowiązane, co do zasady są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Kontrowersje pojawiają się, gdy działania te wykonywane są na podstawie stosunków umownych. Te same regulacje wskazują bowiem, że brak opodatkowania nie ma zastosowania w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z wykładnią przepisów wspólnotowych dokonaną przez TSUE, działania organów władzy publicznej, które mogą zakłócać konkurencję rynkową, powinny być opodatkowane VAT

Zagadnienia dotyczące występowania przez organy władzy publicznej w roli podatników VAT są od lat przedmiotem licznych orzeczeń sądów administracyjnych. Mimo, że sądy często uchylają decyzje niekorzystne dla jednostek, praktyka organów w tym zakresie jest wciąż niejednolita.

Opisywany wyrok niewątpliwie może stanowić wskazówkę, jakie czynniki należy brać pod uwagę dla ustalenia statusu gminy jako podatnika VAT. Jak bowiem wskazuje sąd, dla opodatkowania VAT realizowanej czynności nie wystarczy, by gmina otrzymywała w związku z nią jakąkolwiek płatność. Rozważyć należy również cel i sposób realizacji działań, zasady ustalenia wysokości świadczenia pieniężnego, jak również to, czy czynności realizowane są przez gminę w warunkach rynkowych. Tym samym każdy przypadek powinien być traktowany indywidualnie i podlegać precyzyjnej analizie.

Wojciech Gede, Senior Manager

Katarzyna Dobosz, Senior Associate

Aleksandra Fiedeń, Associate

PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA