REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatny transport uczniów na zajęcia dodatkowe. Czy gmina płaci VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odpłatny transport uczniów na zajęcia dodatkowe. Czy gmina płaci VAT?
Odpłatny transport uczniów na zajęcia dodatkowe. Czy gmina płaci VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, realizując odpłatnie usługi polegające na transporcie uczniów na dodatkowe zajęcia sportowe, może działać jako organ władzy publicznej, wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 24 marca 2022 r. (sygn. I SA/Go 60/22).

Gmina organizuje odpłatny transport uczniów na pozalekcyjne zajęcia sportowe - co z VAT

Sprawa dotyczy gminy, która wraz z ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Gmina, realizując zadania własne z zakresu edukacji publicznej, wprowadziła Program Nauki Pływania dla uczniów klas drugich szkół podstawowych.
Zajęcia w ramach Programu są organizowane nieodpłatnie, jako dobrowolne zajęcia pozalekcyjne, prowadzone przez instruktorów spoza szkoły przez jeden rok szkolny, tj. od września do czerwca. Warunkami uczestnictwa w Programie jest złożenie przez rodziców „Deklaracji przystąpienia do Programu Nauki Pływania” do dyrektora szkoły oraz wniesienie opłaty za transport dzieci na basen i z powrotem, który zorganizowany zostanie przez daną placówkę. 

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość wymaganej opłaty szacowana jest przez pomnożenie prognozowanej ceny usługi świadczonej przez zewnętrznego przewoźnika, liczby środków transportu potrzebnych do przewozu chętnych dzieci oraz przewidywanej liczby wyjazdów w danym semestrze szkolnym. Kwota wydatków na usługę transportową jest następnie dzielona przez liczbę dzieci zgłoszonych w danej szkole do Programu. Opłata wyliczona w powyższy sposób jest przekazywana przez rodziców na rachunek bankowy szkoły w dwóch transzach do 10 września i do 10 lutego. 

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina zwróciła się z pytaniem do organu, czy sprzedaż usługi transportowej uczniom zgłoszonym do udziału w Programie Nauki Pływania jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, czy też stanowi ona czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Gminy, sprzedaż uczniom opisanej usługi transportowej nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

Fiskus: Gmina powinna zapłacić VAT

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się ze stanowiskiem Gminy, wskazując, że w danej sytuacji dowóz dzieci uznać należy za świadczenie usługi w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Jego zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym występują dwie skonkretyzowane strony transakcji, a pomiędzy dokonywanymi płatnościami a świadczonymi usługami istnieje bezpośredni związek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, zdaniem organu, w danej sytuacji Gmina świadczy odpłatną usługę w reżimie cywilnoprawnym, która powinna zostać opodatkowana VAT.

Gmina wniosła skargę na powyższą interpretację do WSA w Gorzowie Wielkopolskim.

WSA w Gorzowie Wielkopolskim: Gmina jako podmiot prawa publicznego nie świadczy usług komercyjnych

W ocenie WSA stanowisko Gminy należy uznać za prawidłowe. Zdaniem Sądu Gmina działa jako organ władzy publicznej, a nie podmiot oferujący świadczenie w zamian za określoną cenę. Opłaty nie mają bowiem charakteru ekwiwalentnego i nie są ponoszone w celach komercyjnych. Koszty poniesione na dowóz dzieci na zajęcia mają za zadanie jedynie kompensować wydatki w związku z realizacją zadania z zakresu edukacji publicznej i nie są obliczone na zysk. Co więcej, działania te nie naruszają zasad konkurencji, gdyż są skierowane do wąskiego grona odbiorców, jakim są uczniowie

W związku z tym, nie sposób zgodzić się z organem, jakoby świadczenia te wykonywane były w reżimie cywilnoprawnym. Zważając na powyższe, Sąd stanął na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym Gmina działa jako podmiot prawa publicznego, co oznacza, że sprzedaż uczniom usługi transportowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla opodatkowania VAT realizowanej czynności nie wystarczy, by gmina otrzymywała w związku z nią jakąkolwiek płatność - komentarz PwC

Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o VAT, organy władzy publicznej wykonując zadania własne, do których realizacji zostały prawnie zobowiązane, co do zasady są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Kontrowersje pojawiają się, gdy działania te wykonywane są na podstawie stosunków umownych. Te same regulacje wskazują bowiem, że brak opodatkowania nie ma zastosowania w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z wykładnią przepisów wspólnotowych dokonaną przez TSUE, działania organów władzy publicznej, które mogą zakłócać konkurencję rynkową, powinny być opodatkowane VAT

Zagadnienia dotyczące występowania przez organy władzy publicznej w roli podatników VAT są od lat przedmiotem licznych orzeczeń sądów administracyjnych. Mimo, że sądy często uchylają decyzje niekorzystne dla jednostek, praktyka organów w tym zakresie jest wciąż niejednolita.

Opisywany wyrok niewątpliwie może stanowić wskazówkę, jakie czynniki należy brać pod uwagę dla ustalenia statusu gminy jako podatnika VAT. Jak bowiem wskazuje sąd, dla opodatkowania VAT realizowanej czynności nie wystarczy, by gmina otrzymywała w związku z nią jakąkolwiek płatność. Rozważyć należy również cel i sposób realizacji działań, zasady ustalenia wysokości świadczenia pieniężnego, jak również to, czy czynności realizowane są przez gminę w warunkach rynkowych. Tym samym każdy przypadek powinien być traktowany indywidualnie i podlegać precyzyjnej analizie.

Wojciech Gede, Senior Manager

Katarzyna Dobosz, Senior Associate

Aleksandra Fiedeń, Associate

PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA