REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT rekompensat z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Opodatkowanie VAT rekompensat z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej
Opodatkowanie VAT rekompensat z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec sierpnia 2023 r. Prezydent podpisał ustawę utrzymującą wprowadzone w 2022 r. szczególne rozwiązania służące ochronie odbiorców energii elektrycznej. Dla konsumentów oznacza to utrzymanie stabilnych cen energii, natomiast dla producentów prawo do rekompensaty, której sposób opodatkowania wzbudza kontrowersje.

Z czego wynika rekompensata? 

Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r. (dalej: ustawa o cenach maksymalnych) określa ceny maksymalne ceny energii elektrycznej, które mogą stosować podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną. W związku z przyjęciem nierynkowych cen, uprawnionym podmiotom przysługuje rekompensata, której zasady określa art. 8 ustawy o cenach maksymalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Wątpliwości w zakresie opodatkowania VAT

Wątpliwości przedsiębiorstw energetycznych wzbudziła kwestia opodatkowania otrzymywanej rekompensaty, co wynika z brzmienia art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie tym przepisem do podstawy opodatkowania zalicza się otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych przez podatnika.

Kwestiami wymagającymi zatem rozstrzygnięcia w celu ustalenia, czy rekompensaty będą opodatkowanie VAT są więc:

  • po pierwsze, czy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT mógłby mieć w ogóle zastosowanie do omawianych świadczeń pieniężnych z uwagi na wyłączenie jego stosowania wskazane wprost w ustawie o cenach maksymalnych?
  • po drugie, czy otrzymywana rekompensata ma bezpośredni wpływ na cenę energii elektrycznej dostarczanej przez podatników?

Dopiero pozytywna odpowiedź na obydwa powyższe pytania powoduje, że rekompensata będzie opodatkowana VAT. W przypadku natomiast jeżeli już na pierwsze pytanie odpowiedź będzie negatywna, to odpowiedź na drugie nie będzie już potrzebna.

Odpowiedź na pierwsze pytanie, wydaje się na pozór najłatwiejsza. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 2 ustawy cenach maksymalnych, kwoty rekompensat uzyskiwane przez przedsiębiorstwa energetyczne nie stanowią dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Nie jest to jednak sprawa tak pewna dla organów podatkowych i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych

W opinii części organów podatkowych oraz Dyrektora KIS wskazanie wprost w ustawie o cenach maksymalnych, że wypłacane przedsiębiorstwom energetycznym rekompensaty nie stanowią dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, czyli de facto wyłączenie stosowania tego przepisu nie może być stosowane ze względu na autonomię prawa podatkowego i ścisłą harmonizację na poziomie UE przepisów dotyczących VAT (por. interpretacje indywidualne nr 0111-KDIB3-1.4012.898.2022.1.IK oraz 0112 KDIL3.4012.269.2023.2.EW, analogiczne stanowisko Dyrektor KIS prezentuje również w odniesieniu do takiego samego mechanizmu rekompensat z tytułu stosowania maksymalnej ceny gazu m.in. interpretacje indywidualne nr 0114-KDIP1-1.4012.299.2023.1.MŻ oraz 0111-KDIB3-3.4012.622.2022.1.MAZ). Podstawą do takiego podejścia ma być art. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług. Jest to jednak przepis rangi ustawowej podobnie jak powołany przepis ustawy o maksymalnych cenach energii, co budzi wątpliwości odnośnie zakresu obowiązywania?

Z uwagi na to, że mamy do czynienia z przepisami obowiązującymi niecały rok, dotychczas tylko jeden sąd administracyjny miał okazję wypowiedzieć się w sprawie stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe. 

WSA w Warszawie w wyroku z 17 lutego 2023 r. (sygn. akt III SA/Wa 2440/22) odniósł się do opodatkowania VAT rekompensaty otrzymanej przez firmę zajmującą się obrotem paliwami gazowymi, w przypadku którego ma zastosowanie ten sam mechanizm wyłączający stosowanie at. 29a ust. 1 ustawy o VAT. W ocenie sądu, art. 4 ustawy o VAT nie zamyka możliwości wprowadzenia zwolnień, czy też ulg w podatku VAT. 

Mając więc na uwadze, że ustawodawca wprost wyłączył stosowanie art. 29a ustawy o VAT w odniesieniu do wypłacanych firmom energetycznym rekompensat z tytułu stosowania maksymalnych cen energii oraz fakt, że stosowanie tego przepisu nie może zostać wyłączone przez organy podatkowe czy przepisy równoważne oraz z uwagi stanowisko prezentowane w wyroku WSA w Warszawie, na pierwsze z zdanych pytań należy odpowiedzieć negatywnie. W konsekwencji nie ma potrzeby opowiadać na drugie z zadanych powyżej pytań aby uznać, że omawiany rodzaj rekompensat nie podlegał VAT. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie VAT-em rekompensat - co dalej?

Wyrok WSA w Warszawie jest pierwszym (nieprawomocnym) rozstrzygnięciem w podobnych sprawach wydanym w związku z negatywną interpretacją podatkową wydaną przez Dyrektora KIS jeszcze w 2022 r. Kolejne negatywne interpretacje wydawane były już w 2023 r. dlatego też na przełomie 2023 i 2024 r. należy się spodziewać kolejnych rozstrzygnięć w podobnych sprawach.

Wobec jednolitego negatywnego stanowiska w sprawie prezentowanego w interpretacjach wydawanych przez różne delegatury Krajowej Informacji Skarbowej, w tym już po wskazanym powyżej wyroku WSA, na dodatkowe potwierdzenie stanowiska o braku opodatkowania VAT uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa energetyczne rekompensat będziemy musieli jeszcze zaczekać. 

 

Piotr Popiel, manager w dziale podatkowym Advicero Nexia, doradca podatkowy.
Specjalizuje się m.in. w przygotowaniu i wdrażaniu strategii podatkowych oraz procedur podatkowych, a także sporządzaniu informacji z realizacji strategii podatkowych. Posiada również bogate doświadczenie w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi w ramach kontroli podatkowych i celno-skarbowych, a także w postępowaniach sądowo-administracyjnych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA