REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT rekompensat z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Opodatkowanie VAT rekompensat z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej
Opodatkowanie VAT rekompensat z tytułu obniżenia cen energii elektrycznej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec sierpnia 2023 r. Prezydent podpisał ustawę utrzymującą wprowadzone w 2022 r. szczególne rozwiązania służące ochronie odbiorców energii elektrycznej. Dla konsumentów oznacza to utrzymanie stabilnych cen energii, natomiast dla producentów prawo do rekompensaty, której sposób opodatkowania wzbudza kontrowersje.

Z czego wynika rekompensata? 

Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r. (dalej: ustawa o cenach maksymalnych) określa ceny maksymalne ceny energii elektrycznej, które mogą stosować podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną. W związku z przyjęciem nierynkowych cen, uprawnionym podmiotom przysługuje rekompensata, której zasady określa art. 8 ustawy o cenach maksymalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Wątpliwości w zakresie opodatkowania VAT

Wątpliwości przedsiębiorstw energetycznych wzbudziła kwestia opodatkowania otrzymywanej rekompensaty, co wynika z brzmienia art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie tym przepisem do podstawy opodatkowania zalicza się otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych przez podatnika.

Kwestiami wymagającymi zatem rozstrzygnięcia w celu ustalenia, czy rekompensaty będą opodatkowanie VAT są więc:

  • po pierwsze, czy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT mógłby mieć w ogóle zastosowanie do omawianych świadczeń pieniężnych z uwagi na wyłączenie jego stosowania wskazane wprost w ustawie o cenach maksymalnych?
  • po drugie, czy otrzymywana rekompensata ma bezpośredni wpływ na cenę energii elektrycznej dostarczanej przez podatników?

Dopiero pozytywna odpowiedź na obydwa powyższe pytania powoduje, że rekompensata będzie opodatkowana VAT. W przypadku natomiast jeżeli już na pierwsze pytanie odpowiedź będzie negatywna, to odpowiedź na drugie nie będzie już potrzebna.

Odpowiedź na pierwsze pytanie, wydaje się na pozór najłatwiejsza. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 2 ustawy cenach maksymalnych, kwoty rekompensat uzyskiwane przez przedsiębiorstwa energetyczne nie stanowią dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Nie jest to jednak sprawa tak pewna dla organów podatkowych i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych

W opinii części organów podatkowych oraz Dyrektora KIS wskazanie wprost w ustawie o cenach maksymalnych, że wypłacane przedsiębiorstwom energetycznym rekompensaty nie stanowią dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, czyli de facto wyłączenie stosowania tego przepisu nie może być stosowane ze względu na autonomię prawa podatkowego i ścisłą harmonizację na poziomie UE przepisów dotyczących VAT (por. interpretacje indywidualne nr 0111-KDIB3-1.4012.898.2022.1.IK oraz 0112 KDIL3.4012.269.2023.2.EW, analogiczne stanowisko Dyrektor KIS prezentuje również w odniesieniu do takiego samego mechanizmu rekompensat z tytułu stosowania maksymalnej ceny gazu m.in. interpretacje indywidualne nr 0114-KDIP1-1.4012.299.2023.1.MŻ oraz 0111-KDIB3-3.4012.622.2022.1.MAZ). Podstawą do takiego podejścia ma być art. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług. Jest to jednak przepis rangi ustawowej podobnie jak powołany przepis ustawy o maksymalnych cenach energii, co budzi wątpliwości odnośnie zakresu obowiązywania?

Z uwagi na to, że mamy do czynienia z przepisami obowiązującymi niecały rok, dotychczas tylko jeden sąd administracyjny miał okazję wypowiedzieć się w sprawie stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe. 

WSA w Warszawie w wyroku z 17 lutego 2023 r. (sygn. akt III SA/Wa 2440/22) odniósł się do opodatkowania VAT rekompensaty otrzymanej przez firmę zajmującą się obrotem paliwami gazowymi, w przypadku którego ma zastosowanie ten sam mechanizm wyłączający stosowanie at. 29a ust. 1 ustawy o VAT. W ocenie sądu, art. 4 ustawy o VAT nie zamyka możliwości wprowadzenia zwolnień, czy też ulg w podatku VAT. 

Mając więc na uwadze, że ustawodawca wprost wyłączył stosowanie art. 29a ustawy o VAT w odniesieniu do wypłacanych firmom energetycznym rekompensat z tytułu stosowania maksymalnych cen energii oraz fakt, że stosowanie tego przepisu nie może zostać wyłączone przez organy podatkowe czy przepisy równoważne oraz z uwagi stanowisko prezentowane w wyroku WSA w Warszawie, na pierwsze z zdanych pytań należy odpowiedzieć negatywnie. W konsekwencji nie ma potrzeby opowiadać na drugie z zadanych powyżej pytań aby uznać, że omawiany rodzaj rekompensat nie podlegał VAT. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie VAT-em rekompensat - co dalej?

Wyrok WSA w Warszawie jest pierwszym (nieprawomocnym) rozstrzygnięciem w podobnych sprawach wydanym w związku z negatywną interpretacją podatkową wydaną przez Dyrektora KIS jeszcze w 2022 r. Kolejne negatywne interpretacje wydawane były już w 2023 r. dlatego też na przełomie 2023 i 2024 r. należy się spodziewać kolejnych rozstrzygnięć w podobnych sprawach.

Wobec jednolitego negatywnego stanowiska w sprawie prezentowanego w interpretacjach wydawanych przez różne delegatury Krajowej Informacji Skarbowej, w tym już po wskazanym powyżej wyroku WSA, na dodatkowe potwierdzenie stanowiska o braku opodatkowania VAT uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa energetyczne rekompensat będziemy musieli jeszcze zaczekać. 

 

Piotr Popiel, manager w dziale podatkowym Advicero Nexia, doradca podatkowy.
Specjalizuje się m.in. w przygotowaniu i wdrażaniu strategii podatkowych oraz procedur podatkowych, a także sporządzaniu informacji z realizacji strategii podatkowych. Posiada również bogate doświadczenie w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi w ramach kontroli podatkowych i celno-skarbowych, a także w postępowaniach sądowo-administracyjnych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA