Dodatkowe opłaty pobierane przez hotel - opodatkowanie VAT
REKLAMA
REKLAMA
Tak wynika z wyroku WSA we Wrocławiu z 24 sierpnia 2017 r. (sygn. I SA/Wr 138/17).
REKLAMA
Sprawa dotyczyła spółki, która działa w branży hotelarskiej i prowadzi sieć hoteli na terenie Polski. Spółce zdarza się pobierać opłaty od gości hotelowych i wystawiać potem noty księgowe (obciążeniowe) w następujących przypadkach:
1) z tytułu wszelkich zniszczeń, które gość hotelowy uczynił na terenie hotelu, w pokoju hotelowym, na sali konferencyjnej czy też restauracyjnej, korzystając z usług oferowanych przez spółkę;
2) z tytułu ponadnormatywnego sprzątania w pokoju po pobycie, lub w trakcie pobytu gościa hotelowego3) z tytułu uszkodzenia, zniszczenia bądź zagubienia przez gościa hotelowego roweru, który wypożyczony został przez niego w ramach usług oferowanych przez spółkę.
Opłaty którymi obciążany jest w tym przypadku gość hotelowy, korzystający z usług oferowanych przez spółkę, stanowią rekompensatę za poniesione przez spółkę koszty. Czasami opłata taka stanowić też będzie odszkodowanie za utracone korzyści.
W związku z tym spółka zadała następujące pytania:
1) Czy opłaty, które pobiera spółka od gości hotelowych w przypadku zniszczeń, ponadnormatywnego sprzątania, zniszczenia bądź zagubienia sprzętu wypożyczonego od spółki, powinny być opodatkowane podatkiem VAT?
2) Czy spółka postępuje słusznie wystawiając z tytułu pobrania tych opłat noty księgowe (obciążeniowe)?
Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia
Polecamy: Biuletyn VAT
Prezentując własne stanowisko spółka wskazała, że pobierane opłaty nie stanowią wynagrodzenia za jakąkolwiek usługę, którą świadczyłaby spółka. W związku z tym, że opłaty te nie są związane z żadną czynnością, która podlegałaby opodatkowaniu VAT, czy to sprzedażą towarów, czy usług, spółka nie wystawia z tego tytułu żadnych faktur, a pobieranie tych opłat od gości hotelowych, dokumentuje wystawiając stosowne noty księgowe.
Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu wskazał, że wszystkie opłaty pobierane przez spółkę od gości hotelowych stanowią zapłatę za świadczenie przez nią usług na rzecz konkretnego beneficjenta – gościa hotelowego, który dokonał zniszczeń/zabrudzeń/zagubił sprzęt hotelowy (rower). Gość hotelowy uiszczając na rzecz spółki dodatkową opłatę zwalnia się w istocie od wszelkich dalszych konsekwencji i roszczeń ze strony spółki w związku z nienależytym wykonaniem umowy. Organ podkreślił, że kara umowna, czy opłata, powinna mieć charakter jednostronny, nie może wiązać się z otrzymaniem jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego i ma mieć na celu naprawienie szkody. Natomiast w przypadku przedmiotowych opłat występuje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem.
WSA we Wrocławiu przyznał jednak rację spółce.
W opinii sądu te relacje między stronami nie wskazują na to, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług. Nie ma ekwiwalentności, wzajemności, a więc tej istoty, która musi wystąpić w przypadku świadczenia usług. Zdaniem sądu, nie można przyjąć, że w momencie kiedy hotel przyjmuje od klienta opłatę za dokonane przez tego klienta uszkodzenia lub zniszczenia rzeczy należących do hotelu, to świadczy na rzecz tego klienta jakąkolwiek usługę. W opinii sądu, pobierana od klienta hotelu opłata jest czynnością jednostronną ze strony klienta, który poczynił w majątku hotelu pewne szkody. Zatem, hotel pobierając opisane opłaty niczego nie świadczy w zamian na rzecz klienta.
Patrycja Łukasiewicz
Źródło: taxonline.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat