REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeniesienie własności skradzionego samochodu na ubezpieczyciela a podatek VAT

Przeniesienie własności skradzionego samochodu na ubezpieczyciela a podatek VAT
Przeniesienie własności skradzionego samochodu na ubezpieczyciela a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przeniesienie prawa własności skradzionego samochodu na rzecz ubezpieczyciela, będące warunkiem wypłaty odszkodowania, nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 5 grudnia 2017 r.

Przedsiębiorca nabył samochód dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Transakcja tego zakupu została udokumentowana fakturą VAT marża, zatem nie miał on możliwości odliczenia naliczonego podatku. Samochód ten został następnie skradziony, a na mocy umowy ubezpieczenia właścicielowi zostało wypłacone odszkodowanie, w zamian jednak za przeniesienie prawa własności do pojazdu na ubezpieczyciela. Umowa przewiduje ponadto, że jeśli samochód zostanie odzyskany, to ubezpieczyciel może z powrotem przenieść jego własność na wnioskodawcę za zwrotem odszkodowania.

REKLAMA

REKLAMA

W tej sytuacji powstało pytanie, czy istnieje obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług od dokonanej przez wnioskodawcę transakcji? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że przeniesienie prawa własności skradzionego pojazdu na rzecz ubezpieczyciela nie rodzi w tym przypadku obowiązku zapłaty podatku VAT.

Dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT

Przepis art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) stanowi, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawa wskazuje, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności na cele samego podatnika, jego pracowników, rodziny, członków stowarzyszenia czy udziałowców, oraz wszelkie inne darowizny.

Przede wszystkim jednak istotą dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT jest jej skutek, czyli możliwość rozporządzenia towarem jak właściciel. Aby można było zaklasyfikować dane zjawisko jako dostawę, odbiorca musi uzyskać faktyczną możliwość korzystania z rzeczy tak, jak właściciel. Nie chodzi zatem o możliwość dysponowania rzeczą w sensie prawnym, ale o praktyczną kontrolę nad nią i możliwość dysponowania w sensie faktycznym. Kwestią o mniejszym znaczeniu jest przeniesienie samego prawa własności czy też przeniesienie posiadania.

REKLAMA

W omawianym stanie faktycznym ubezpieczyciel nie nabył faktycznej kontroli nad skradzionym pojazdem i nie uzyskał możliwości korzystania z niego bądź rozporządzania nim. W związku z tym nie powstaje obowiązek opodatkowania takiej transakcji podatkiem od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

Korekta odliczonego podatku w związku z kradzieżą

Samo wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie również nie podlega opodatkowaniu VAT. Jego otrzymanie przez wnioskodawcę nie wiązało się bowiem z żadnym świadczeniem ekwiwalentnym z jego strony. Istotą odszkodowania jest rekompensata za szkodę, a nie zapłata za spełnione świadczenie.

We wniosku o wydanie interpretacji padło również pytanie, czy jeśli podatnik – będąc jeszcze w posiadaniu skradzionego samochodu – odliczył 50% naliczonego podatku od wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu, paliwa oraz części składowych, takich jak opony czy akumulator, po przeniesieniu prawa własności pojazdu na ubezpieczyciela będzie zobowiązany do korekty odliczonego podatku. Do takiej sytuacji odnosi się art. 185 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28.11.2006 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym przepisem korekta nie musi być dokonywana, jeśli zgubienie, zniszczenie lub kradzież własności została należycie udokumentowana lub potwierdzona. Sam ustawodawca polski nie wymienia w ustawie o VAT utraty towaru jako przesłanki generującej obowiązek dokonania korekty naliczonego podatku. W konsekwencji, taka korekta nie jest konieczna.

Ernestyna Pachała

Opracowane na podstawie: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 5.12.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.770.2017.1.AD

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA