REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeniesienie własności skradzionego samochodu na ubezpieczyciela a podatek VAT

Przeniesienie własności skradzionego samochodu na ubezpieczyciela a podatek VAT
Przeniesienie własności skradzionego samochodu na ubezpieczyciela a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przeniesienie prawa własności skradzionego samochodu na rzecz ubezpieczyciela, będące warunkiem wypłaty odszkodowania, nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 5 grudnia 2017 r.

Przedsiębiorca nabył samochód dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Transakcja tego zakupu została udokumentowana fakturą VAT marża, zatem nie miał on możliwości odliczenia naliczonego podatku. Samochód ten został następnie skradziony, a na mocy umowy ubezpieczenia właścicielowi zostało wypłacone odszkodowanie, w zamian jednak za przeniesienie prawa własności do pojazdu na ubezpieczyciela. Umowa przewiduje ponadto, że jeśli samochód zostanie odzyskany, to ubezpieczyciel może z powrotem przenieść jego własność na wnioskodawcę za zwrotem odszkodowania.

REKLAMA

Autopromocja

W tej sytuacji powstało pytanie, czy istnieje obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług od dokonanej przez wnioskodawcę transakcji? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że przeniesienie prawa własności skradzionego pojazdu na rzecz ubezpieczyciela nie rodzi w tym przypadku obowiązku zapłaty podatku VAT.

Dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT

Przepis art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) stanowi, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawa wskazuje, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności na cele samego podatnika, jego pracowników, rodziny, członków stowarzyszenia czy udziałowców, oraz wszelkie inne darowizny.

Przede wszystkim jednak istotą dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT jest jej skutek, czyli możliwość rozporządzenia towarem jak właściciel. Aby można było zaklasyfikować dane zjawisko jako dostawę, odbiorca musi uzyskać faktyczną możliwość korzystania z rzeczy tak, jak właściciel. Nie chodzi zatem o możliwość dysponowania rzeczą w sensie prawnym, ale o praktyczną kontrolę nad nią i możliwość dysponowania w sensie faktycznym. Kwestią o mniejszym znaczeniu jest przeniesienie samego prawa własności czy też przeniesienie posiadania.

W omawianym stanie faktycznym ubezpieczyciel nie nabył faktycznej kontroli nad skradzionym pojazdem i nie uzyskał możliwości korzystania z niego bądź rozporządzania nim. W związku z tym nie powstaje obowiązek opodatkowania takiej transakcji podatkiem od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

Korekta odliczonego podatku w związku z kradzieżą

REKLAMA

Samo wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie również nie podlega opodatkowaniu VAT. Jego otrzymanie przez wnioskodawcę nie wiązało się bowiem z żadnym świadczeniem ekwiwalentnym z jego strony. Istotą odszkodowania jest rekompensata za szkodę, a nie zapłata za spełnione świadczenie.

We wniosku o wydanie interpretacji padło również pytanie, czy jeśli podatnik – będąc jeszcze w posiadaniu skradzionego samochodu – odliczył 50% naliczonego podatku od wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu, paliwa oraz części składowych, takich jak opony czy akumulator, po przeniesieniu prawa własności pojazdu na ubezpieczyciela będzie zobowiązany do korekty odliczonego podatku. Do takiej sytuacji odnosi się art. 185 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28.11.2006 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym przepisem korekta nie musi być dokonywana, jeśli zgubienie, zniszczenie lub kradzież własności została należycie udokumentowana lub potwierdzona. Sam ustawodawca polski nie wymienia w ustawie o VAT utraty towaru jako przesłanki generującej obowiązek dokonania korekty naliczonego podatku. W konsekwencji, taka korekta nie jest konieczna.

Ernestyna Pachała

Opracowane na podstawie: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 5.12.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.770.2017.1.AD

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA