REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi wykonywane przez członków zarządu spółek w świetle ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Usługi wykonywane przez członków zarządu spółek w świetle ustawy o VAT /Fot. Fotolia
Usługi wykonywane przez członków zarządu spółek w świetle ustawy o VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak w kontekście ustawy o VAT należy rozpatrywać usługi wykonywane przez członków zarządu spółek na podstawie umów cywilnoprawnych? Zdaniem Ministerstwa Finansów w przypadku gdy analiza umowy pomiędzy zarządzającym a spółką wykaże, że spełnione są trzy ściśle określone warunki, to zarządzającego nie można uznać za podatnika VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów 6 października 2017 r. wydał interpretację ogólną o nr PT3.8101.11.2017 dotyczącą usług wykonywanych przez członków zarządu spółek na podstawie umów cywilnoprawnych i ich kwalifikacji w świetle ustawy o VAT, gdy :

  • przychody są zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, czyli przychody otrzymywane są przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (nie dotyczy to umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich realizowanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, bo do nich odnosi się art. 13 pkt 9 ustawy o PIT) oraz
  • zostały zawarte w związku z regulacjami ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami.

W interpretacji zwrócono uwagę na wykładnię wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej, która ma istotny wpływ na uznanie podmiotu świadczącego usługi za podatnika podatku VAT. Artykuł 15 ust. 3 ustawy o VAT przewiduje, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności:

  • z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy o PIT (np. umowa o pracę);
  • z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonywanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do:
       a) warunków wykonywania tych czynności,
       b) wynagrodzenia i
       c) odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Spełnienie wszystkich warunków (a-c) będzie oznaczać, że wykonujący czynności nie będzie uznany za podatnika VAT. Natomiast, brak wypełnienia dowolnej przesłanki będzie przesądzał o kwalifikacji jako podatnika VAT.

Właśnie te trzy warunki zostały przeanalizowane przez Ministra Finansów w w/w interpretacji ogólnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A.

W kontekście warunków wykonywania zleconych czynności MF wskazuje, że wykorzystanie infrastruktury i organizacji wewnętrznej danej spółki będzie wskazywać na brak samodzielności w świetle art. 15 ust. 3 ustawy o VAT. Ponadto, wykorzystanie majątku spółki będzie przemawiać za brakiem ponoszenia ryzyka ekonomicznego przez zarządzającego, niezależnie od tego jak szerokie posiada on kompetencje w organizowaniu swojej pracy.

B.

Zdaniem Ministra Finansów, w sytuacji, gdy zarządzający otrzymuje stałe wynagrodzenie (także wtedy, gdy otrzymuje dodatkowe zmienne wynagrodzenie, np. zależne od realizacji celów), to nie można uznać, że ponosi on ryzyko ekonomiczne. Na kwalifikację otrzymywanego wynagrodzenia nie ma wpływu fakt, że może być ono zmniejszane z powodu braku wykonywania zadań. W konsekwencji, trudno uznać, aby zarządzający wykonywał samodzielnie działalność gospodarczą.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

C.

Najbardziej kontrowersyjny może wydać się trzeci warunek dotyczący ponoszenia odpowiedzialności wobec osób trzecich. Zgodnie z ustawą, nie można uznać za podatnika VAT tego, kto nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich. Oznacza to, że w sytuacji, gdy ponosi ją zlecający, zarządzający nie będzie mógł być uznany za wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, ergo, nie będzie podatnikiem VAT. Zdaniem MF, nie jest tutaj istotna odpowiedzialność zarządzającego wynikająca z przepisów kodeksu spółek handlowych. Oznaczałoby to, że tylko wskazanie w umowie expressis verbis ponoszenia odpowiedzialności przez zarządzającego wobec spółki i osób trzecich umożliwia działanie w charakterze podatnika VAT.

Autor: Katarzyna Berej-Bartoszczyk, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA