REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?
Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy świadczący usługi turystyczne goszczą czasem w swych hotelach, czy pensjonatach również swoich pracowników. Powstaje wątpliwość, czy pracodawcy przysługuje częściowe zwolnienie z VAT-u za wczasy pracowników w ośrodku stanowiącym jego własność?

Problem podatkowy dotyczy przede wszystkim sytuacji, kiedy pracodawca posiada własny ośrodek, w którym świadczone są usługi krótkotrwałego zakwaterowania i służy jednocześnie działalności socjalnej.

REKLAMA

Pracodawca oczywiście płaci VAT od świadczonych usług, a koszty utrzymania ośrodka stanowią koszty podatkowe.

Pracownicy, którzy korzystają z usług świadczonych w ośrodku, ponoszą tylko częściowe opłaty (a za wykonane usługi wystawiana jest faktura VAT). Pozostałe należności pokrywane są z  Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dalej ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym pojawia się rozróżnienie na opodatkowanie świadczeń odpłatnych, za które pracownicy indywidualnie ponoszą koszty a świadczeń nieodpłatnych, finansowanych z ZFŚS.

Taką możliwość przewiduje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracodawcy finansują na rzecz pracowników  różnego rodzaju usługi związane z  wypoczynkiem, działalnością kulturalno-oświatową, sportowo-rekreacyjną, udzielaniem pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Odbiorcami wymienionych usług mogą być także rodziny pracowników, emeryci i renciści jako byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał takie prawo.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zmianami), dalej ustawa o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1)   przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

  2)   zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

  3)   świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług.

Wracając do dokonanego rozróżnienia, z powyższych regulacji wynika, że usługi, za które pracownicy ponoszą odpłaty (świadczenia odpłatne) podlegają opodatkowaniu.

Opodatkowanie świadczeń nieodpłatnych

Niekiedy, w określonych wypadkach również świadczenia nieodpłatne mogą być opodatkowane. Uznaje się je wtedy za świadczenia odpłatne. Następuje to, gdy łącznie zostaną zrealizowane dwa warunki:

1)usługi są świadczone nieodpłatnie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika;

2)podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (art. 8 ustawy o VAT).

Jeżeli nie wystąpi jeden z tych warunków, czynność jest traktowana jako nieodpłatna.

Decydujące znaczenie ma tutaj cecha odpłatności. W pierwszym wypadku usługi były odpłatne, co nie budziło wątpliwości co do obowiązku odprowadzenia VAT-u. Odpłatność czynności oznacza to, że jej wykonanie wiąże się z powstaniem obowiązku wynagrodzenia, zapłaty. Związek ten jest bezpośredni, ponieważ wykonana czynność jest przyczyną, powodem do zapłaty.

Zapłata może mieć bardzo różny charakter, dlatego należy rozumieć ją szeroko. Może nastąpić w pieniądzu ale i w towarze, w rzeczy. Oznacza to, że ma ona rzeczywisty wymiar. Nie jest także wymagane, aby przekroczyła pewną wysokość- wraz z jej wręczeniem po stronie nabywcy nie musi powstać zysk. Wystarczy, że będzie zgodna z wcześniejszymi ustaleniami.     

Podstawą, od której pracodawca odprowadza podatek VAT od wykonywanej działalności jest obrót (art. 29 ustawy o VAT). Obrotem jest kwota należna (całość świadczenia pochodzącego od nabywcy, zapłata) z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Dotacje, subwencje, opłaty o  podobnym charakterze- jeśli mają wpływ na cenę usługi lub towaru- zwiększają obrót. Są także pomniejszone o kwotę podatku.

Jak zatem potraktować dofinansowanie pochodzące z ZFŚS?

Zapłata za wypoczynek pracowników pochodząca ze środków zgromadzonych w ZFŚS stanowi czynność, która podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Usługi świadczone przez pracodawcę związane z prowadzeniem ośrodka są tylko częściowo odpłatne. Podatek VAT zostanie odprowadzony tylko w tej części, w jakiej został naliczony od zapłaty pochodzącej bezpośrednio od pracowników- kwoty należnej.

Pozostała kwota stanowi dofinansowanie pochodzące ze środków ZFŚS. Ta część zapłaty za wczasy pracowników nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest ona pomniejszona o podatek.

W przypadku, gdy dane świadczenie jest częściowo odpłatne, dana czynność podlega opodatkowaniu z zachowaniem pewnej różnicy. Wartość podatku będzie obliczana od wartości świadczenia wnoszonego przez pracownika a nie od wartości rynkowej tej czynności.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2011 r. (nr ILPP2/443-650/08/11-S/MR).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA