REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?
Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy świadczący usługi turystyczne goszczą czasem w swych hotelach, czy pensjonatach również swoich pracowników. Powstaje wątpliwość, czy pracodawcy przysługuje częściowe zwolnienie z VAT-u za wczasy pracowników w ośrodku stanowiącym jego własność?

Problem podatkowy dotyczy przede wszystkim sytuacji, kiedy pracodawca posiada własny ośrodek, w którym świadczone są usługi krótkotrwałego zakwaterowania i służy jednocześnie działalności socjalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca oczywiście płaci VAT od świadczonych usług, a koszty utrzymania ośrodka stanowią koszty podatkowe.

REKLAMA

Pracownicy, którzy korzystają z usług świadczonych w ośrodku, ponoszą tylko częściowe opłaty (a za wykonane usługi wystawiana jest faktura VAT). Pozostałe należności pokrywane są z  Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dalej ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym pojawia się rozróżnienie na opodatkowanie świadczeń odpłatnych, za które pracownicy indywidualnie ponoszą koszty a świadczeń nieodpłatnych, finansowanych z ZFŚS.

Taką możliwość przewiduje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracodawcy finansują na rzecz pracowników  różnego rodzaju usługi związane z  wypoczynkiem, działalnością kulturalno-oświatową, sportowo-rekreacyjną, udzielaniem pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Odbiorcami wymienionych usług mogą być także rodziny pracowników, emeryci i renciści jako byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał takie prawo.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zmianami), dalej ustawa o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1)   przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

  2)   zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

  3)   świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług.

Wracając do dokonanego rozróżnienia, z powyższych regulacji wynika, że usługi, za które pracownicy ponoszą odpłaty (świadczenia odpłatne) podlegają opodatkowaniu.

Opodatkowanie świadczeń nieodpłatnych

Niekiedy, w określonych wypadkach również świadczenia nieodpłatne mogą być opodatkowane. Uznaje się je wtedy za świadczenia odpłatne. Następuje to, gdy łącznie zostaną zrealizowane dwa warunki:

1)usługi są świadczone nieodpłatnie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika;

2)podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (art. 8 ustawy o VAT).

Jeżeli nie wystąpi jeden z tych warunków, czynność jest traktowana jako nieodpłatna.

Decydujące znaczenie ma tutaj cecha odpłatności. W pierwszym wypadku usługi były odpłatne, co nie budziło wątpliwości co do obowiązku odprowadzenia VAT-u. Odpłatność czynności oznacza to, że jej wykonanie wiąże się z powstaniem obowiązku wynagrodzenia, zapłaty. Związek ten jest bezpośredni, ponieważ wykonana czynność jest przyczyną, powodem do zapłaty.

Zapłata może mieć bardzo różny charakter, dlatego należy rozumieć ją szeroko. Może nastąpić w pieniądzu ale i w towarze, w rzeczy. Oznacza to, że ma ona rzeczywisty wymiar. Nie jest także wymagane, aby przekroczyła pewną wysokość- wraz z jej wręczeniem po stronie nabywcy nie musi powstać zysk. Wystarczy, że będzie zgodna z wcześniejszymi ustaleniami.     

Podstawą, od której pracodawca odprowadza podatek VAT od wykonywanej działalności jest obrót (art. 29 ustawy o VAT). Obrotem jest kwota należna (całość świadczenia pochodzącego od nabywcy, zapłata) z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Dotacje, subwencje, opłaty o  podobnym charakterze- jeśli mają wpływ na cenę usługi lub towaru- zwiększają obrót. Są także pomniejszone o kwotę podatku.

Jak zatem potraktować dofinansowanie pochodzące z ZFŚS?

Zapłata za wypoczynek pracowników pochodząca ze środków zgromadzonych w ZFŚS stanowi czynność, która podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Usługi świadczone przez pracodawcę związane z prowadzeniem ośrodka są tylko częściowo odpłatne. Podatek VAT zostanie odprowadzony tylko w tej części, w jakiej został naliczony od zapłaty pochodzącej bezpośrednio od pracowników- kwoty należnej.

Pozostała kwota stanowi dofinansowanie pochodzące ze środków ZFŚS. Ta część zapłaty za wczasy pracowników nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest ona pomniejszona o podatek.

W przypadku, gdy dane świadczenie jest częściowo odpłatne, dana czynność podlega opodatkowaniu z zachowaniem pewnej różnicy. Wartość podatku będzie obliczana od wartości świadczenia wnoszonego przez pracownika a nie od wartości rynkowej tej czynności.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2011 r. (nr ILPP2/443-650/08/11-S/MR).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA