REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?
Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy świadczący usługi turystyczne goszczą czasem w swych hotelach, czy pensjonatach również swoich pracowników. Powstaje wątpliwość, czy pracodawcy przysługuje częściowe zwolnienie z VAT-u za wczasy pracowników w ośrodku stanowiącym jego własność?

Problem podatkowy dotyczy przede wszystkim sytuacji, kiedy pracodawca posiada własny ośrodek, w którym świadczone są usługi krótkotrwałego zakwaterowania i służy jednocześnie działalności socjalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca oczywiście płaci VAT od świadczonych usług, a koszty utrzymania ośrodka stanowią koszty podatkowe.

REKLAMA

Pracownicy, którzy korzystają z usług świadczonych w ośrodku, ponoszą tylko częściowe opłaty (a za wykonane usługi wystawiana jest faktura VAT). Pozostałe należności pokrywane są z  Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dalej ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym pojawia się rozróżnienie na opodatkowanie świadczeń odpłatnych, za które pracownicy indywidualnie ponoszą koszty a świadczeń nieodpłatnych, finansowanych z ZFŚS.

Taką możliwość przewiduje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracodawcy finansują na rzecz pracowników  różnego rodzaju usługi związane z  wypoczynkiem, działalnością kulturalno-oświatową, sportowo-rekreacyjną, udzielaniem pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Odbiorcami wymienionych usług mogą być także rodziny pracowników, emeryci i renciści jako byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał takie prawo.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zmianami), dalej ustawa o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1)   przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

  2)   zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

  3)   świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług.

Wracając do dokonanego rozróżnienia, z powyższych regulacji wynika, że usługi, za które pracownicy ponoszą odpłaty (świadczenia odpłatne) podlegają opodatkowaniu.

Opodatkowanie świadczeń nieodpłatnych

Niekiedy, w określonych wypadkach również świadczenia nieodpłatne mogą być opodatkowane. Uznaje się je wtedy za świadczenia odpłatne. Następuje to, gdy łącznie zostaną zrealizowane dwa warunki:

1)usługi są świadczone nieodpłatnie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika;

2)podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (art. 8 ustawy o VAT).

Jeżeli nie wystąpi jeden z tych warunków, czynność jest traktowana jako nieodpłatna.

Decydujące znaczenie ma tutaj cecha odpłatności. W pierwszym wypadku usługi były odpłatne, co nie budziło wątpliwości co do obowiązku odprowadzenia VAT-u. Odpłatność czynności oznacza to, że jej wykonanie wiąże się z powstaniem obowiązku wynagrodzenia, zapłaty. Związek ten jest bezpośredni, ponieważ wykonana czynność jest przyczyną, powodem do zapłaty.

Zapłata może mieć bardzo różny charakter, dlatego należy rozumieć ją szeroko. Może nastąpić w pieniądzu ale i w towarze, w rzeczy. Oznacza to, że ma ona rzeczywisty wymiar. Nie jest także wymagane, aby przekroczyła pewną wysokość- wraz z jej wręczeniem po stronie nabywcy nie musi powstać zysk. Wystarczy, że będzie zgodna z wcześniejszymi ustaleniami.     

Podstawą, od której pracodawca odprowadza podatek VAT od wykonywanej działalności jest obrót (art. 29 ustawy o VAT). Obrotem jest kwota należna (całość świadczenia pochodzącego od nabywcy, zapłata) z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Dotacje, subwencje, opłaty o  podobnym charakterze- jeśli mają wpływ na cenę usługi lub towaru- zwiększają obrót. Są także pomniejszone o kwotę podatku.

Jak zatem potraktować dofinansowanie pochodzące z ZFŚS?

Zapłata za wypoczynek pracowników pochodząca ze środków zgromadzonych w ZFŚS stanowi czynność, która podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Usługi świadczone przez pracodawcę związane z prowadzeniem ośrodka są tylko częściowo odpłatne. Podatek VAT zostanie odprowadzony tylko w tej części, w jakiej został naliczony od zapłaty pochodzącej bezpośrednio od pracowników- kwoty należnej.

Pozostała kwota stanowi dofinansowanie pochodzące ze środków ZFŚS. Ta część zapłaty za wczasy pracowników nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest ona pomniejszona o podatek.

W przypadku, gdy dane świadczenie jest częściowo odpłatne, dana czynność podlega opodatkowaniu z zachowaniem pewnej różnicy. Wartość podatku będzie obliczana od wartości świadczenia wnoszonego przez pracownika a nie od wartości rynkowej tej czynności.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2011 r. (nr ILPP2/443-650/08/11-S/MR).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA