REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy usługi SWIFT są zwolnione z VAT?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy usługi SWIFT są zwolnione z VAT?
Czy usługi SWIFT są zwolnione z VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zwolnienie z podatku od wartości dodanej przewidziane w art. 13b VI Dyrektywy nie obejmuje usług elektronicznego przesyłania wiadomości świadczonych instytucjom finansowym (swift).

Trybunał wypowiedział się w sprawie (wyrok z  28 lipca 2011 r. – sygn. C-350/10) zainicjowanej przez sąd fiński, który zwrócił się do niego z pytaniem prejudycjalnym:

REKLAMA

REKLAMA

Czy art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy  należy interpretować w ten sposób, że usługi swift, wykorzystywane w obrocie płatniczym i do realizacji transakcji na papierach wartościowych pomiędzy instytucjami finansowymi, są zwolnione z podatku VAT?”

Przypomnijmy, że SWIFT stanowi ogólnoświatową usługę elektronicznego przesyłania wiadomości na rzecz instytucji finansowych, która umożliwia ponad dziewięciu tysiącom banków, instytucji finansowych i instytucji zarządzających papierami wartościowymi itp., przesyłanie między sobą komunikatów finansowych w ujednoliconym standardzie przy pomocy specjalnego oprogramowania i zabezpieczonej międzynarodowej sieci wymiany danych.

Dzięki stworzonej i utrzymywanej przez siebie sieci SWIFT zapewnia między innymi przetwarzanie komunikatów dotyczących rozliczeń międzybankowych i transakcji na papierach wartościowych

REKLAMA

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2011 - wszystkie zmiany od 1 stycznia

Rozpatrując sprawę, Trybunał uznał, że nic nie stoi na przeszkodzie temu, by usługi zlecane zewnętrznym operatorom spoza instytucji finansowych (swift), niemającym tym samym bezpośredniego związku z klientami tych instytucji, były zwolnione z VAT, o ile usługi te stanowią oddzielną całość, której skutkiem – jeśli ją oceniać globalnie – jest spełnienie specyficznych i istotnych funkcji transakcji finansowych określonych w art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy.

TSUE wyjaśnił, że aby ocenić, czy usługi swift mogą zostać zwolnione, należy zbadać dwa czynniki.

Po pierwsze, czy ich świadczenie może powodować prawne i finansowe zmiany podobne do zmian wywołanych rozliczeniami międzybankowymi lub transakcjami dotyczącymi samych papierów wartościowych.

Po drugie, czy odpowiedzialność SWIFT wobec jej klientów ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy omawianych operacji finansowych.

Co do pierwszego aspektu, TSUE stwierdził, że skoro usługi swift są usługami elektronicznego przesyłania wiadomości, których wyłącznym przedmiotem jest przekazywanie danych, to nie spełniają one jako takie żadnej z funkcji którejkolwiek z transakcji finansowych, o których mowa w art. 13 cześć B lit d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, tj. nie skutkują przeniesieniem środków lub papierów wartościowych i nie posiadają zatem ich cech.

W kwestii drugiej, zdaniem TSUE, odpowiedzialność umowna SWIFT wobec banku dotyczy jedynie obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i czytelności przesyłanych danych, a także obowiązku naprawienia ewentualnych szkód spowodowanych przesłaniem danych w sposób wadliwy lub z opóźnieniem. W konsekwencji odpowiedzialność SWIFT ogranicza się do aspektów technicznych i nie obejmuje specyficznych i istotnych elementów operacji finansowych.

Kontrowersyjny problem

Omawiane orzeczenie TSUE może doprowadzić do zmiany obecnej, korzystnej dla instytucji finansowych, praktyki organów skarbowych w zakresie opodatkowania VAT nabywanych przez polskich podatników usług SWIFT.

Historycznie, instytucje finansowe traktowały nabywane usługi SWIFT, jako podlegające opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

Doradcy podatkowi zidentyfikowali w tym zakresie możliwość optymalizacji i pomogli swoim klientom uzyskać pozytywne opinie klasyfikacyjne organów statystycznych, jak również interpretacje Ministra Finansów, potwierdzające możliwość objęcia usług świadczonych przez SWIFT zakresem zwolnienia od VAT.

Podejście to z czasem stało się powszechne wśród instytucji finansowych. W świetle omawianego orzeczenia TSUE pojawia się pytanie o prawidłowość uznania usług SWIFT za zwolnione od VAT. Choć z orzeczeniami najwyższej instancji sądowej w sprawach podatkowych z natury trudno polemizować, wyrok TSUE jest kontrowersyjny.

W pierwszej kolejności należy rozróżnić dwa stany faktyczne – do końca roku 2010, oraz od 1 stycznia 2011 r. Podział taki jest oczywiście podyktowany zmianą regulacji VAT, która weszła w życie właśnie z początkiem roku 2011.

Analizując kwestię objęcia usług SWIFT zakresem zwolnienia, na gruncie regulacji sprzed nowelizacji, pamiętać należy o innej niż obecnej podstawie prawnej zwolnienia dla usług finansowych (tj. załączniku do Ustawy o VAT, który opierał się na regulacjach z zakresu statystyki publicznej - PKWiU). Usługi SWIFT zostały wielokrotnie sklasyfikowane przez organy statystyczne, jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym. Również wielokrotnie klasyfikację tę dla celów VAT potwierdzał Minister Finansów w drodze indywidualnych interpretacji. Nie było to wynikiem błędu, a korzystnej dla podatników niezgodności przepisów polskiej regulacji VAT z prawodawstwem unijnym. Omawiany wyrok powinien pozostać więc bez znaczenia dla prawidłowości rozliczeń VAT instytucji finansowych, za rok 2010 i wcześniejsze.

Odnosząc się do regulacji obowiązującej od 1 stycznia 2011 r., wyrok w sprawie Nordea zapadł w momencie, kiedy pojawiły się pierwsze korzystne, tj. potwierdzające prawo do stosowania zwolnienia od VAT, interpretacje MF. W chwili obecnej trudno jednoznacznie rozstrzygnąć wpływ orzeczenia na linię interpretacyjną organów skarbowych. Niemniej jednak, trzeba się liczyć z możliwością odwrócenia się korzystnego dla podatników trendu.

Wybór przepisów                                                                                                                                                                                                                                                                          VI   Dyrektywa                                                                                                                                                                                                                                                                                  Art. 13B

„Nie naruszając innych przepisów Wspólnoty, państwa członkowskie zwalniają, na warunkach, które ustalają w celu zapewnienia właściwego i prostego zastosowania zwolnień od podatku i zapobieżenia oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania lub nadużyciom:

[...]

d)      następujące transakcje:

[...]

3.      transakcje, łącznie z negocjacjami, dotyczące depozytu i bieżących rachunków, płatności, transferów [przelewów], długów, czeków i papierów wartościowych, z wyjątkiem jednakże odzyskiwania długów i faktoringu;

[...]

5.      transakcje, łącznie z negocjacjami, z wyjątkiem zarządzania i przechowywania, dotyczące akcji, udziałów w spółkach lub stowarzyszeniach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem:

–         dokumentów ustanawiających własność towarów,

–        praw lub papierów wartościowych, określonych w art. 5 ust. 3.

Omawiany wyrok pozostaje aktualny na gruncie nowej, aktualnej dyrektywy nr 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE. L Nr 347.

Piotr Bańdura - starszy konsultant w Zespole Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA