REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program odchudzający i usługi prozdrowotne zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Program odchudzający i usługi prozdrowotne zwolnione z VAT
Program odchudzający i usługi prozdrowotne zwolnione z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się niedawno w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do usług o charakterze prozdrowotnym (program odchudzający). W opinii sądu, można w tym zakresie stosować zwolnienie podatkowe. W sprawie duże znaczenie miała kwestia możliwości bezpośredniego zastosowania Dyrektywy w sytuacji, gdy prawo krajowe w sposób korzystniejszy dla podatnika reguluje daną kwestię.

Świadczenie usług z zakresu poprawy kondycji zdrowotnej może korzystać ze zwolnienia podatkowego jako usługa z zakresu ochrony zdrowia. Rozbieżności w terminach związane z implementacją dyrektywy unijnej mogą stanowić podstawę do zastosowania zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

To teza zaczerpnięta z ustnego uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2012 r. (sygn. I FSK 838/11).

Czy program odchudzający służy zdrowiu?

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność w branży sportowo-rekreacyjnej. W jej ramach spółka świadczyła usługi siłowni i aerobiku, a także realizowała program odchudzający.

REKLAMA

W stosunku do tego ostatniego spółka dokonała kwalifikacji jako zwolnionych z opodatkowania usług o charakterze prozdrowotnym, świadczonych przez fizjoterapeutów i personel paramedyczny, z włączeniem usług homeopatycznych i podobnych i z wyłączeniem usług świadczonych przez lekarzy medycyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy zakwestionował powyższą kwalifikację. W opinii organu, zwolnienie z podatku nie może mieć zastosowania.

Organ podatkowy podniósł, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, wśród których pod pozycją 9 wymieniono usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 85 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych /PKWiU 85.2/", a powyższe zwolnienie stanowi implementację przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.

W postępowaniu dowodowym wykazano, że personel pracujący w spółce nie miał odpowiednich uprawnień do świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia, lecz do prowadzenia zajęć fitness, a jedyny pracownik o wymaganych uprawnieniach fizjoterapeutycznych był na bezpłatnym stażu.

Powyższe okoliczności uzasadniały, w opinii Dyrektora Izby Skarbowej, opodatkowanie usług spółki 22% stawką VAT. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA w Lublinie.

Po rozpoznaniu sprawy, WSA uchylił zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu powołano się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, z którego wynika, że organy państwa członkowskiego nie mogą powoływać się na bezpośrednią skuteczność Dyrektywy wobec osób fizycznych i prawnych i nakładać na nie - przez stosowanie wykładni zgodnej z celami Dyrektywy - obowiązków, które nie zostały lub zostały niewłaściwie określone w przepisach krajowych.

Organ podatkowy złożył skargę kasacyjną, jednak NSA oddalił ją.

Uzasadniając wyrok, sąd kasacyjny podzielił stanowisko sądu I instancji oraz podkreślił, że zakres zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT jest szerszy niż ten wskazany w Dyrektywie. Dodatkowo NSA nie stwierdził, żeby forma zatrudnienia pracownika miała wpływ na to, jak zakwalifikować daną działalność.

Które usługi medyczne są zwolnione z VAT?

Zwolnienie z VAT usług medycznych – vademecum

Kiedy Dyrektywa jest bezpośrednio skuteczna?

Tok rozumowania zaprezentowany przez Dyrektora IS w skarżonej decyzji zakłada bezpośrednią skuteczność dyrektyw w państwach członkowskich UE.

Stanowisko to nie jest prawidłowe. Dyrektywy wskazują jedynie pożądany stan prawny, do państw członkowskich zaś należy implementowanie ich do porządku krajowego. Znajdują one zastosowanie w zakresie, w jakim zostały implementowane do porządku krajowego.

Obowiązujące do końca 2010 r. przepisy dotyczące zwolnienia z VAT usług w zakresie ochrony zdrowia były niezgodne z regulacjami UE. Zakres zwolnienia tych czynności z VAT był szerszy, niż zezwalała na to Dyrektywa 2006/112/WE.

Jest to dozwolone, o ile przepisy krajowe będą korzystniejsze niż zapisy dyrektywy. Usługi w zakresie ochrony zdrowia, to usługi świadczone przez fizykoterapeutów i inne osoby zajmujące się usługami paramedycznymi, łącznie z usługami homeopatycznymi i podobnymi.

W obowiązującym stanie prawnym nie było określenia podmiotów wykonujących powyższe usługi. Podatnik sam ustala, jakie usługi chce świadczyć i zakwalifikował program odchudzający do usług o charakterze prozdrowotnym. Przedstawił też opinię GUS dotyczącą klasyfikacji świadczonych w tym zakresie usług. Organy podatkowe zaś nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług PKWiU do właściwego grupowania.

Niezasadnym wydaje się powoływanie się Dyrektora IS, że działalność powyższa nie mogła być zwolniona ze względu na brak osób o odpowiednich kwalifikacjach do realizacji programu odchudzającego.

NSA prawidłowo stwierdził, że świadczenie przez podatnika usług wymienionych powyżej podlegało zwolnieniu z VAT.

W obecnym stanie prawnym do zastosowania zwolnienia konieczne jest, by podmioty wykonujące powyższe usługi były podmiotami leczniczymi.

Agnieszka Jaremenko jest konsultantem w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Aleksandra Brzezińska jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA