REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program odchudzający i usługi prozdrowotne zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Program odchudzający i usługi prozdrowotne zwolnione z VAT
Program odchudzający i usługi prozdrowotne zwolnione z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się niedawno w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do usług o charakterze prozdrowotnym (program odchudzający). W opinii sądu, można w tym zakresie stosować zwolnienie podatkowe. W sprawie duże znaczenie miała kwestia możliwości bezpośredniego zastosowania Dyrektywy w sytuacji, gdy prawo krajowe w sposób korzystniejszy dla podatnika reguluje daną kwestię.

Świadczenie usług z zakresu poprawy kondycji zdrowotnej może korzystać ze zwolnienia podatkowego jako usługa z zakresu ochrony zdrowia. Rozbieżności w terminach związane z implementacją dyrektywy unijnej mogą stanowić podstawę do zastosowania zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

To teza zaczerpnięta z ustnego uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2012 r. (sygn. I FSK 838/11).

Czy program odchudzający służy zdrowiu?

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność w branży sportowo-rekreacyjnej. W jej ramach spółka świadczyła usługi siłowni i aerobiku, a także realizowała program odchudzający.

W stosunku do tego ostatniego spółka dokonała kwalifikacji jako zwolnionych z opodatkowania usług o charakterze prozdrowotnym, świadczonych przez fizjoterapeutów i personel paramedyczny, z włączeniem usług homeopatycznych i podobnych i z wyłączeniem usług świadczonych przez lekarzy medycyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy zakwestionował powyższą kwalifikację. W opinii organu, zwolnienie z podatku nie może mieć zastosowania.

REKLAMA

Organ podatkowy podniósł, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, wśród których pod pozycją 9 wymieniono usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 85 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych /PKWiU 85.2/", a powyższe zwolnienie stanowi implementację przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.

W postępowaniu dowodowym wykazano, że personel pracujący w spółce nie miał odpowiednich uprawnień do świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia, lecz do prowadzenia zajęć fitness, a jedyny pracownik o wymaganych uprawnieniach fizjoterapeutycznych był na bezpłatnym stażu.

Powyższe okoliczności uzasadniały, w opinii Dyrektora Izby Skarbowej, opodatkowanie usług spółki 22% stawką VAT. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA w Lublinie.

Po rozpoznaniu sprawy, WSA uchylił zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu powołano się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, z którego wynika, że organy państwa członkowskiego nie mogą powoływać się na bezpośrednią skuteczność Dyrektywy wobec osób fizycznych i prawnych i nakładać na nie - przez stosowanie wykładni zgodnej z celami Dyrektywy - obowiązków, które nie zostały lub zostały niewłaściwie określone w przepisach krajowych.

Organ podatkowy złożył skargę kasacyjną, jednak NSA oddalił ją.

Uzasadniając wyrok, sąd kasacyjny podzielił stanowisko sądu I instancji oraz podkreślił, że zakres zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT jest szerszy niż ten wskazany w Dyrektywie. Dodatkowo NSA nie stwierdził, żeby forma zatrudnienia pracownika miała wpływ na to, jak zakwalifikować daną działalność.

Które usługi medyczne są zwolnione z VAT?

Zwolnienie z VAT usług medycznych – vademecum

Kiedy Dyrektywa jest bezpośrednio skuteczna?

Tok rozumowania zaprezentowany przez Dyrektora IS w skarżonej decyzji zakłada bezpośrednią skuteczność dyrektyw w państwach członkowskich UE.

REKLAMA

Stanowisko to nie jest prawidłowe. Dyrektywy wskazują jedynie pożądany stan prawny, do państw członkowskich zaś należy implementowanie ich do porządku krajowego. Znajdują one zastosowanie w zakresie, w jakim zostały implementowane do porządku krajowego.

Obowiązujące do końca 2010 r. przepisy dotyczące zwolnienia z VAT usług w zakresie ochrony zdrowia były niezgodne z regulacjami UE. Zakres zwolnienia tych czynności z VAT był szerszy, niż zezwalała na to Dyrektywa 2006/112/WE.

Jest to dozwolone, o ile przepisy krajowe będą korzystniejsze niż zapisy dyrektywy. Usługi w zakresie ochrony zdrowia, to usługi świadczone przez fizykoterapeutów i inne osoby zajmujące się usługami paramedycznymi, łącznie z usługami homeopatycznymi i podobnymi.

W obowiązującym stanie prawnym nie było określenia podmiotów wykonujących powyższe usługi. Podatnik sam ustala, jakie usługi chce świadczyć i zakwalifikował program odchudzający do usług o charakterze prozdrowotnym. Przedstawił też opinię GUS dotyczącą klasyfikacji świadczonych w tym zakresie usług. Organy podatkowe zaś nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług PKWiU do właściwego grupowania.

Niezasadnym wydaje się powoływanie się Dyrektora IS, że działalność powyższa nie mogła być zwolniona ze względu na brak osób o odpowiednich kwalifikacjach do realizacji programu odchudzającego.

NSA prawidłowo stwierdził, że świadczenie przez podatnika usług wymienionych powyżej podlegało zwolnieniu z VAT.

W obecnym stanie prawnym do zastosowania zwolnienia konieczne jest, by podmioty wykonujące powyższe usługi były podmiotami leczniczymi.

Agnieszka Jaremenko jest konsultantem w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Aleksandra Brzezińska jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA