REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi dodatkowe świadczone przy usługach kształcenia zawodowego kierowców -opodatkowane, czy zwolnione z VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Usługi dodatkowe świadczone przy usługach kształcenia zawodowego kierowców
Usługi dodatkowe świadczone przy usługach kształcenia zawodowego kierowców

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady usługi kształcenia zawodowego kierowców korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Istotne przy tym jest to by usługi te realizowane były w formie i na zasadach przewidzianych w przepisach. Regulacje dotyczące tej materii pozwalają nie tylko na objęcie zwolnieniem podstawowej usługi. Zwolnione są bowiem też ściśle z usługami kształcenia związane dostawa towarów i świadczenie usług. Kwalifikację usług dodatkowych pod kątem zwolnienia z opodatkowania podlega jednakże ograniczeniom. Muszą być niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Ze zwolnienia nie korzystają też usługi dodatkowe jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu.

Przykładem, który zilustrowałby rodzaj usług dodatkowych opodatkowanych stawką podstawową, pomimo że związanych z usługami kształcenia zawodowego kierowców jest usługa wynajmu autobusu przystosowanego do praktycznej nauki jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot gospodarczy, który prowadzi ośrodek szkolenia w kategoriach C, C+E i D w zakresie usług kształcenia zawodowego kierowców korzysta ze zwolnienia w podatku VAT.

Podstawę prawną w tym zakresie stanowi art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku między innymi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Kształcenie zawodowe kierowców, jako forma prowadzonej działalności, regulowane jest przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. W konsekwencji spełniony jest warunek określony przywołanym przepisem.

POLECAMY: Kiedy usługi kształcenia zawodowego nie będą zwolnione z VAT?

REKLAMA

Wspomniany podmiot, by realizować przedmiotową usługę powinien być dysponentem odpowiedniego zaplecza. Na takie z pewnością składa się tabor pojazdów służących szkoleniu kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli podatnik samodzielnie realizuje usługę z wykorzystaniem swojego sprzętu – skutek podatkowy jest oczywisty – zastosowanie będzie miał przywołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29.

Sytuacja ulega skomplikowaniu, jeśli podmiot taki zdecyduje się na wynajem pojazdu/pojazdów na rzecz innego podmiotu świadczącego identyczne usługi. Jak wówczas należy potraktować usługę? Uznając nawet, ze czynność ta ma ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą powstaje wątpliwość co do możliwości skorzystania ze zwolnienia.

By odpowiedzieć na powyższe pytanie należy przywołać regulację art. 43 ust. 17 ustawy o VAT.

Zgodnie z nią między innymi przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, lub

2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

POLECAMY: Zwolnienie podmiotowe w VAT 2012 - kiedy przedsiębiorca może znów skorzystać?

W świetle przywołanych regulacji przedmiotowa usługa choć zrealizowana przez podmiot dokonujący kształcenia zawodowego kierowców na rzecz innego podmiotu prowadzącego identyczny zakres działalności, pomimo że służyć ma praktycznej nauce jazdy nie będzie podlegała zwolnieniu.

Świadczenie usług, jak wynika to z powyższego przepisu, jest wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli nie jest bezpośrednio związane z dokonaniem transakcji podlegających zwolnieniu. Dokonując pod tym kątem oceny świadczonej usługi wynajmu pojazdów dojdziemy do oczywistej konkluzji, iż czynność wynajmu nie jest konieczna do kształcenia zawodowego kierowców. Stanowi ona bowiem raczej rozszerzenie wachlarza prowadzonej działalności.

Rzeczą godną rozważenia jest kwestia, czy omawiana usługa może być opodatkowana stawką preferencyjną. Kwalifikacja usług podlegających 8 % VAT zawarta została w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W pozycjach 155 – 157 przywołanego załącznika zostały wymienione:

- poz. 155 – Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31),

- poz. 156 – Usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32),

- poz. 157 – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej nie sklasyfikowany (PKWiU 49.39).

POLECAMY: Kasowa metoda rozliczeń podatku VAT

Od 1 stycznia 2011 r. na potrzeby VAT stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 2008 r. Zgodnie z tą klasyfikacją do wynajmu autobusów zastosowanie mają następujące grupowania:

- Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą (PKWiU 49.39.31),

- Transport drogowy autobusami, pozarozkładowy, lokalny, włączając wynajem tego typu autobusów (PKWiU 49.39.33),

- Transport drogowy autobusami, pozarozkładowy, dalekobieżny, włączając wynajem tego typu autobusów (PKWiU 49.39.34).

Wobec faktu, iż żadne z grupowań nie obejmuje usługi będącej przedmiotem rozważań, usługa wynajmu pojazdu do kształcenia kierowców nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT – w konsekwencji ma do niej zastosowanie stawka podstawowa – 23 %.

Źródło: interpretacja indywidualna z 30 sierpnia 2011 r. - nr IPTPP1/443-305/11-2/MW.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA