REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System Dwustronnej Wymiany Informacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 sierpnia br. płatnicy składek przesyłający swoje dokumenty do ZUS przez Internet powinni przejść na System Dwustronnej Wymiany Informacji. Ośrodek wrocławski, ostatni przyjmujący dokumenty w kanale tradycyjnym, miał zostać wyłączony, a wszystkie przesyłki dostarczane w nowym systemie kierowane będą do ośrodków w Warszawie i Gdańsku.

SPIS TREŚCI




Cztery aktualne wersje
Niestety, problemy z wysyłką automatyczną dokumentów z programu „Płatnik” spowodowały, że w chwili obecnej mamy cztery równolegle funkcjonujące i aktualne wersje programu:
1) Wersja 6.03.001 – ze stycznia br., bez aktywnych bibliotek SDWI. Do końca lipca za pomocą tej wersji można było wysyłać swoje dokumenty na serwery wrocławskie. Ta wersja pozwala również na wydruk dokumentów w celu złożenia w formie papierowej w terenowych jednostkach ZUS. Płatnicy składek, którzy korzystają właśnie z papierowej formy składania dokumentów, nie muszą od 1 sierpnia instalować pakietów aktywujących SDWI. Dokumenty drukowane i składane w wersji 6.03.001 będą przyjmowane na stanowiskach obsługi klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
2) Wersja 6.03.001B – z kwietnia br., powstała po zainstalowaniu pakietu oznaczonego literką „B”, aktywującego SDWI. Ta wersja pozwala już przekazywać dokumenty w Systemie Dwustronnej Wymiany Informacji do ośrodków: gdańskiego i warszawskiego. W związku ze stwierdzeniem problemów z wysyłką większych zestawów (pojawiający się komunikat o przekroczonym limicie czasu nawiązania połączenia z serwerem) przygotowano kolejne wersje pakietów aktywujących. Jednak użytkownicy, którzy nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości podczas wysyłki swoich dokumentów, mogą spokojnie korzystać z wersji „B”, nie instalując kolejnych pakietów.
3) Wersja 6.03.001D – z lipca br., powstała po zainstalowaniu na wersję 6.03.001B pakietu poprawek oznaczonych literką „D”. Instalacja poprawek miała na celu wyeliminowanie błędów przy wysyłce automatycznej większych zestawów dokumentów.
4) Wersja 6.03.001E – z lipca br., powstała po zainstalowaniu na wersje: 6.03.001, 6.03.001B lub 6.03.001D pakietu aktywującego SDWI oznaczonego literką „E”. Instalacja poprawek miała na celu, podobnie jak w przypadku wersji „D”, wyeliminowanie błędów przy wysyłce automatycznej większych zestawów dokumentów.
Instalacja pakietu
Instalacja pakietu jest rzeczą bardzo prostą i nie wymaga większych umiejętności. Należy ściągnąć interesujący nas pakiet ze stron internetowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) i uruchomić, klikając dwukrotnie na ściągnięty uprzednio plik. Sama instalacja przebiegnie praktycznie bez naszego udziału.
 
Uwaga, jeśli posługiwaliśmy się do tej pory wersją „Płatnika” 6.03.001, nie należy ściągać i instalować jeszcze raz całego programu!
 
Rys. 1. Wystarczy wcisnąć „Dalej”, by zainstalować pakiet aktualizujący.


Po zainstalowaniu pakietu należy uruchomić program, w menu „Przekaz” – „Ustawienia przekazu elektronicznego” – „Metoda przekazu” zaznaczyć checkbox „System Dwustronnej Wymiany Informacji” i wybrać sposób przekazywania dokumentów.

Wysyłka samodzielna
W sytuacji gdy zachodzi obawa o skuteczne wysyłanie dokumentów w sposób automatyczny, należy przyjrzeć się najskuteczniejszej metodzie dostarczania elektronicznych dokumentów do ZUS, czyli tzw. metodzie samodzielnej.
Jest to niewątpliwie metoda niezawodna, ale wymagająca większej znajomości środowiska Windows niż w przypadku wysyłki automatycznej.
Na wszelki wypadek przypomnę więc, jak krok po kroku wygląda wysyłka samodzielna dokumentów do ZUS. W Systemie Dwustronnej Wymiany Informacji pierwszy krok to odpowiednie skonfigurowanie przeglądarki internetowej.
 
Aby skonfigurować przeglądarkę Internet Explorer, wykonaj następujące czynności:
1. Sprawdź siłę szyfrowania przeglądarki internetowej (możesz to zrobić w oknie głównym swojej przeglądarki internetowej, wybierając menu górne „Pomoc” i „IE – informacje”). Siła szyfrowania przeglądarki musi być 128 KB. W razie potrzeby zainstaluj nowszą wersję Internet Explorera.
2. Uruchom „Płatnika” i w widoku „Przekaz elektroniczny” – „Ceryfikaty” zaznacz certyfikat płatnika i z menu górnego „Narzędzia” wybierz „Eksportuj parę kluczy do pliku” (rys. 2). Ustalając hasło do pary kluczy, najlepiej użyć tego samego hasła, które chroni nasz klucz prywatny.
 
Rys. 2. Dysponując parą kluczy, możesz skonfigurować później przeglądarkę internetową.


3. Wyeksportuj do pliku także aktualne certyfikaty nadrzędne o numerach seryjnych 13, 19 oraz aktualne certyfikaty zewnętrzne Centrum Certyfikacji o numerach seryjnych 17, 21 (należy zaznaczyć odpowiedni certyfikat i z menu wybranego prawym klawiszem myszy kliknąć „Zapisz do pliku”).
4. Kliknij prawy klawisz myszy na ikonie uruchomiającej przeglądarkę Internet Exporer i wybierz „Właściwości”.
5. Przejdź na zakładkę „Zawartość” i kliknij przycisk „Certyfikaty” (rys. 3).
 
Rys. 3. Kliknij przycisk „Certyfikaty”.


6. Kliknij przycisk „Importuj” i za pomocą kreatora wybierz plik zapisanego wcześniej certyfikatu nadrzędnego o numerze seryjnym 13.
7. Zakończ procedurę dodania certyfikatu do magazynu głównego przeglądarki internetowej (rys. 4).
 
Rys. 4. Dodaj wskazany certyfikat do magazynu głównego.


8. Powtórz te same czynności dla pozostałych certyfikatów, dodając na końcu do magazynu certyfikatów w przeglądarce internetowej wyeksportowanej wcześniej z „Płatnika” parę kluczy. Przy rejestrowaniu pary kluczy w przeglądarce możesz sobie ustalić, aby przy każdorazowym użyciu w przeglądarce pary kluczy aplikacja prosiła nas o podanie hasła.
 
UWAGA!
Konfiguracja przeglądarki jest czynnością jednorazową i nie wymaga powtarzania przed każdorazowym wysyłaniem dokumentów.
 
Kolej na sam proces wysyłania:
1. Teraz w programie „Płatnik” przygotuj właściwe dokumenty i stwórz z nich zestaw.
2. W menu „Przekaz” – „Ustawienia przekazu elektronicznego” – „Metoda przekazu” zaznacz jako sposób dostarczania dokumentów: „Wysyłkę samodzielną”.
3. Wróć do swojego nowo wprowadzonego zestawu i wciśnij przycisk „Wyślij”.
4. Na polecenie programu włóż do stacji dyskietkę z kluczem prywatnym i podaj do niego hasło.
5. Program nakaże Ci teraz zapisać zaszyfrowany plik z dokumentami. Zwróć uwagę na to, jak się ten plik nazywa i w jakim katalogu zostanie zapisany. Odnalezienie tego pliku będzie później niezbędne przed właściwym wysłaniem dokumentów. Zestaw dokumentów zmieni w tym momencie status na Wysłany.
6. Zminimalizuj „Płatnika” i uruchom okno przeglądarki internetowej. W pasku adresu wybierz lub wpisz:  
https://www.sdwi.gdansk.zus.pl lub https://www.sdwi.warszawa.zus.pl.
Przed wejściem na tę stronę przeglądarka poprosi Cię o potwierdzenie zgodności certyfikatu użytkownika. Po wybraniu certyfikatu znajdziesz się w tzw. swojej skrytce, do której dostęp będą mieć wyłącznie osoby korzystające z przeglądarki internetowej z zarejestrowanym certyfikatem użytkownika (naszą parą kluczy). Pamiętaj, że wygląd i zawartość Twojej skrytki zawsze będzie taka sama, niezależnie czy wybierzesz serwer SDWI Gdańsk, Warszawa czy Wrocław. Wygląd strony powitalnej skrytki przedstawia rys. 5.
 
Rys. 5. Tak wygląda skrytka każdego płatnika, który przystąpi do SDWI.


7. Kliknij w odnośnik „Strona umożliwiająca wysyłanie dokumentów elektronicznych do ZUS”.
8. Na stronie wysyłania dokumentów znajdź przycisk „Wybierz”, wciśnij go i w oknach systemu operacyjnego znajdź i zaznacz wcześniej zapisany zaszyfrowany plik z dokumentami.
9. Po wybraniu pliku do wysłania nie pozostaje nic innego jak wciśnięcie przycisku „Wyślij” (rys. 6).
 
Rys. 6. Wybieramy plik do wysłania i wciskamy przycisk „Wyślij”.


10. Po przekazaniu na serwer ZUS pliku z dokumentami wyświetli się identyfikator potwierdzenia, czyli unikalny, niepowtarzalny numer powiązany z określoną przesyłką.
11. Zaznacz całość identyfikatora i skopiuj go.
12. Przejdź do „Płatnika”, otwórz wysłany przed chwilą zestaw dokumentów i w tym zestawie z menu „Narzędzia” wybierz „Wprowadź identyfikator przesyłki”. Następnie wklej w wyświetlone pole skopiowany wcześniej identyfikator.
13. Za jakiś czas (potwierdzenie przyjęcia dokumentów do przetworzenia może być dostępne w czasie od kilku minut do nawet kilkunastu godzin) wróć do swojej skrytki, kliknij w odnośnik „Strona umożliwiająca odbieranie dokumentów elektronicznych z ZUS”.
14. Znajdziesz tu listę przygotowanych przez ZUS przesyłek dla Ciebie. Zaznacz tę przesyłkę, przy której znajdziesz znany Ci identyfikator. Kliknij przycisk „Pobierz przesyłkę” i zapisz ją w wybranej przez Ciebie lokalizacji na dysku twardym.
15. Następnie wróć do „Płatnika” i otwórz wysłany przez Ciebie zestaw dokumentów. Z menu „Narzędzia” wybierz polecenie „Rejestruj potwierdzenie z pliku” i w oknach środowiska Windows wskaż zapisany przed chwilą plik potwierdzenia. Jeszcze tylko program poprosi o dyskietkę z kluczem i podpis elektroniczny i cały proces mamy za sobą.
 
Jak widać, wysyłka samodzielna jest bardziej skomplikowana od automatycznej, ale tak jak pisałem wcześniej – wykonana prawidłowo – jest niezawodna i może okazać się jedynym ratunkiem w momencie, gdy inne sposoby zawiodą, a termin dostarczenia dokumentów do ZUS w Systemie Dwustronnej Wymiany Informacji zacznie zbliżać się nieubłaganie.
 
KOMUNIKAT ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych uprzejmie informuje, że ze względu na intensywne wykorzystywanie przez płatników składek serwisu przyjmowania elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych, dostępnego pod adresem: http://www.dokumenty.wroclaw.zus.pl, przedłuża jego funkcjonowanie po 1 sierpnia 2005 r. Zamknięcie tego serwisu odbędzie się w późniejszym terminie, który będzie uzależniony od dynamiki przechodzenia jego użytkowników na nowy sposób przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych poprzez System Dwustronnej Wymiany Informacji (SDWI).
 
Komunikat ten oznacza, że ZUS wciąż pozostawia furtkę w postaci sprawdzonego kanału i serwerów wrocławskich. Czyli jeszcze przez jakiś czas, w razie problemów z SDWI opisanych w artykule, będzie można z tej furtki skorzystać.

Łukasz Kowalczyk
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA