REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można wystawić faktury zbiorcze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy nie określają wprost możliwości wystawiania faktur zbiorczych i nie posługują się taką nazwą. Jednak w praktyce można wystawić faktury zbiorcze dotyczące udzielonych rabatów lub opustów odnoszące się do większej ilości faktur pierwotnych.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE




Kiedy można wystawić faktury zbiorcze
 
Przepisy nie określają wprost możliwości wystawiania faktur zbiorczych i nie posługują się taką nazwą. Jednak w praktyce można wystawić faktury zbiorcze dotyczące udzielonych rabatów lub opustów odnoszące się do większej ilości faktur pierwotnych.
 
Wystawianie faktur zbiorczych
 
W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont), podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Najczęściej występującym przypadkiem, przy którym mamy do czynienia z wystawianiem tzw. faktur zbiorczych, jest udzielanie rabatów i opustów. Na początku trzeba zaznaczyć, że przepisy podatkowe nie posługują się taką nazwą, ale praktyka związana z wystawianiem faktur VAT dopuszcza wystawianie faktur zbiorczych.
 
Faktury korygujące
 
Wystawianie faktur zbiorczych nierozerwalnie kojarzy się z wystawianiem faktur korygujących. Zasady wystawiania faktur korygujących zostały uregulowane w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT. Natomiast zarówno przepisy tego rozporządzenia, jak i przepisy ustawy o VAT nie regulują kwestii wystawiania zbiorczych korekt faktur dotyczących więcej niż jednej faktury sprzedaży do tego samego odbiorcy. Nie oznacza to jednak, że faktury zbiorcze są niedopuszczalne. O ile takie faktury dokumentują prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawierają wszystkie wymagane elementy, nie powinny być kwestionowane przez organy podatkowe. Co więcej, bez względu na to, czy faktura zbiorcza dotyczy korekt dokonanych tylko w jednym miesiącu, czy też w kilku miesiącach może być wystawiana przez podatnika VAT. Brak jest bowiem przepisu ograniczającego możliwość wystawienia faktury korygującej tylko w odniesieniu do faktur dotyczących jednego miesiąca.
 
Duplikaty faktur
 
 
Wpływ na rozliczenie
 
Wystawienie jednej zbiorczej faktury korygującej nie wpłynie na rozliczenie VAT w danym miesiącu pod tym względem, że będzie to powodowało takie same skutki, jak wystawienie kilku faktur korygujących. Trzeba pamiętać, że wpływ dokonanej korekty na obrót i wysokość zobowiązania następuje nie w miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, lecz dopiero w miesiącu potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wystawienie korekt faktur w związku z zastosowaniem przez sprzedawcę rabatów i ich rozliczenie w miesiącu potwierdzenia odbioru faktur korygujących nie spowoduje zaniżenia zobowiązania podatkowego. Nie jest więc istotne, z jakich miesięcy dokonuje się korekt faktur (i czy jest to na oddzielnych fakturach, czy na jednej - oczywiście musi dotyczyć tego samego podmiotu), bo i tak najważniejsze jest potwierdzenie odbioru faktury.
 
Potwierdzenie odbioru faktury
 
Istotne jest też, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali. Podobnie, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.
 

Wymogi faktury
 
Zbiorcza faktura powinna spełniać wymogi określone w przepisach wspomnianego rozporządzenia, odnoszące się do faktur korygujących. W szczególności faktura zbiorcza powinna posiadać numer kolejny oraz datę jej wystawienia, numery faktur, których dotyczy korekta, ich łączne wartości netto, brutto, a także VAT w rozbiciu na poszczególne stawki, nazwę towaru lub usługi objętej rabatem, kwoty i rodzaje udzielonego rabatu oraz kwoty pomniejszenia podatku należnego. Ponadto zbiorcza faktura korygująca powinna zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.
 
 

Bogdan Świąder
 

Gazeta Prawna Nr 235/2006 [Dodatek: Tygodnik Podatkowy]
z dnia 2006-12-04

Tak. Wystawienie dokumentu, jakim jest zbiorcza faktura korygująca, o ile obrazuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane elementy, jest dopuszczalne. Zbiorcza faktura korygująca powinna więc zawierać wszystkie elementy, które zawiera zwykła faktura korygująca. Oznacza to, że w fakturze zbiorczej uwzględnić należy: numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury pierwotnej, nazwę towaru lub usługi objętej rabatem), kwotę i rodzaj udzielonego rabatu, kwotę zmniejszenia podatku należnego, wyraz korekta albo wyrazy faktura korygujĄca .

Tak. Generalnie obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przy wystawianiu faktury zbiorczej istotne jest, aby faktura ta była wystawiona na jednego podatnika z możliwością wykazania w niej korekty większej ilości faktur VAT. Przepisy nie ograniczają tych korygowanych faktur tylko do jednego miesiąca lub okresu rozliczeniowego (kwartału). Oznacza to, że jest możliwe wykazanie w fakturze zbiorczej VAT kilku lub kilkunastu korygowanych faktur z kilku miesięcy, pod warunkiem że dotyczą one tego samego podmiotu.

Tak. Faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. W przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie faktury korygującej oraz duplikatów faktur, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej. Oznacza to, że istnieje możliwość wystawiania faktury zbiorczej w postaci elektronicznej, pod warunkiem że odbiorca udzielił zgody na wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej faktur VAT.
 


- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

- rozporządzenie ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.)
 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA