REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z akcyzy od węgla i koksu od 2 stycznia 2012 r.

REKLAMA

1 stycznia 2012 roku kończy się ogólne zwolnienie od akcyzy dla węgla i koksu, przeznaczonych do celów opałowych.

SPIS TREŚCI




Zwolnienia przedmiotowe od akcyzy

Przewidziano jednak szereg zwolnień przedmiotowych od akcyzy.

REKLAMA

Zwolnienie od akcyzy dla węgla i koksu zużywanych przez:

• gospodarstwa domowe,

• organy administracji publicznej,

• jednostki Sił Zbrojnych RP,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podmioty systemu oświaty,

• żłobki i kluby dziecięce,

• podmioty lecznicze,

• jednostki organizacyjne pomocy społecznej,

• organizacje, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Zamów praktyczny e-book: Jak uniknąć akcyzy od węgla


WAŻNE!

Należy pamiętać, aby każdorazowo potwierdzić dostawcy odbiór dostarczonego węgla lub koksu na dokumencie dostawy.

Zwolnienie od akcyzy obejmuje również węgiel i koks zużywane:

• w procesie produkcji energii elektrycznej,

• w procesie produkcji wyrobów energetycznych,

• do przewozu towarów i pasażerów koleją,

• do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej,

• w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie,

• w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej,

• przez zakłady energochłonne do celów opałowych,

• przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

WAŻNE!

Korzystanie z powyższych zwolnień będzie wymagało prowadzenia przez podmiot zużywający ewidencji tych wyrobów. Ewidencja węgla lub koksu powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat.

Warunki uprawniające podmioty do obrotu węglem i koksem podlegającym zwolnieniu od akcyzy

Do dokonywania obrotu węglem i koksem podlegającym zwolnieniu od akcyzy, między innymi do sprzedaży tych wyrobów podmiotom zużywającym korzystającym z tego zwolnienia, będą uprawnione podmioty zwane pośredniczącymi podmiotami węglowymi, pod warunkiem:

• pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako tzw. pośredniczący podmiot węglowy,

• posiadania potwierdzenia złożenia tego powiadomienia,

• dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy sporządzonego zgodnie z wzorem określonym przez Ministra Finansów, a także uzyskania na nim potwierdzenia dostarczenia tych wyrobów odbiorcy. Dokument dostawy powinien być przechowywany do celów kontroli przez okres 5 lat.

WAŻNE!

Sprzedaż węgla i koksu pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi z zachowaniem warunków określonych w ustawie o podatku akcyzowym będzie również podlegała zwolnieniu od akcyzy.

Opodatkowanie ubytków węgla i koksu

Należy pamiętać, że opodatkowaniu akcyzą podlegają również ponadnormatywne ubytki, czyli wszelkie straty węgla i koksu przemieszczanych lub magazynowanych przez pośredniczący podmiot węglowy. Normy dopuszczalnych ubytków węgla i koksu ustala właściwy naczelnik urzędu celnego na wniosek zainteresowanych podmiotów albo z urzędu.


Obowiązki podmiotów dokonujących obrotu węglem i koksem niepodlegającym zwolnieniu z akcyzy

Podmioty, które dokonują obrotu węglem lub koksem nieobjętymi zwolnieniem od akcyzy, będą podlegać obowiązkowi:

• składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru,

• obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwej izby celnej w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Do celów poboru akcyzy są ustalone wartości opałowe, które wynoszą:

• dla węgla (kod CN 2701) – 23,8 GJ/1000 kg,

• dla węgla brunatnego (kod CN 2702) – 8,6 GJ/1000 kg,

• dla koksu (kod CN 2704) – 27,5 GJ/1000 kg.

Dane kontaktowe

Szczegółowe informacje o opodatkowaniu akcyzą węgla i koksu są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mg.gov.pl, zakładki: Podatki/System Podatkowy/Podatek akcyzowy/Aktualności

Informacje można również uzyskać w:

• Centrum Informacji Służby Celnej – infolinia 801 470 477, faks 33 857 63 83, e-mail info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl,

• Krajowej Informacji Podatkowej – infolinia z tel. stac. 801 055 055, z tel. kom. 22 330 0330,

• urzędach celnych na terenie całego kraju.


Zamów praktyczny e-book:
Jak uniknąć akcyzy od węgla


"Sprzedaż węgla prowadzona jest normalnie, natomiast wstrzymane zostało wydawanie deputatów. Staramy się jak najszybciej wyjaśnić sytuację, która ich dotyczy" - powiedział w rzecznik KHW Wojciech Jaros.

Największa górnicza firma - Kompania Węglowa (KW) - nie zawiesiła wydawania należnych górnikom deputatów, choć jej przedstawiciele przyznają, że jest to obecnie bardziej skomplikowane niż wcześniej. Podobnie jest w przypadku sprzedaży węgla indywidualnym odbiorcom. W obu przypadkach taki węgiel powinien być zwolniony z akcyzy.

Akcyza, wyliczana według wartości opałowej węgla, wynosi średnio ok. 30 zł na tonie. Nie ma problemów, aby kupić węgiel z akcyzą. Formalności pojawiają się wówczas, gdy nabywca chce skorzystać z przysługującego mu zwolnienia z tego podatku. Z akcyzy zwolniony jest bowiem węgiel m.in. dla gospodarstw domowych, dla działalności rolniczej, dla niektórych instytucji itp.


Zamów praktyczny e-book: Jak uniknąć akcyzy od węgla


"Klient, chcący skorzystać ze zwolnienia, musi dopełnić określonych formalności. Chodzi przede wszystkim o spełniające ustawowe wymogi oświadczenie o prawie do zwolnienia oraz potwierdzenie odbioru węgla przez daną osobą. Są przypadki, gdy konieczne są poświadczenia notarialne" - wyjaśnił rzecznik Kompanii Węglowej Zbigniew Madej.

Nie ma problemu, gdy węgiel kupuje w kopalni (lub odbiera deputat) końcowy nabywca. Jeżeli natomiast robi to za niego pośrednik (także np. znajomy dysponujący ciężarówką), wówczas sprzedaż jest obciążona akcyzą. Aby jej uniknąć, musi być oświadczenie nabywcy i potwierdzenie, że węgiel faktycznie do niego dotarł. To wymaga spełnienia wielu formalności. Sprzedawcy przyznają, że zapanowało zamieszanie.

"Pierwsze dni obowiązywania nowych przepisów to czas przystosowania się do tych wymogów. Do wielu klientów informacje na ten temat nie dotarły na czas, dlatego rozpoczęliśmy akcję informacyjną. M.in. uruchomiliśmy infolinie, gdzie udzielamy wszystkich informacji; numery telefonów dostępne są na naszej stronie internetowej" - powiedział Madej.

Mimo tego wielu przedsiębiorców wciąż ma problemy z interpretacją przepisów akcyzowych. Niektóre składy opałowe wolały czasowo zawiesić sprzedaż węgla osobom indywidualnym, niż narażać się na kary skarbowe. Sprzedawcy narzekają, że choć sprzedaż węgla bez akcyzy wymaga oświadczenia o tym, że nabywca nie jest jej płatnikiem, nie ma odpowiednich formularzy, na których można to zrobić. Brakuje też wzoru dokumentu transportu towaru.

Wcześniej eksperci podatkowi zwracali również uwagę, że akcyzę powinni zapłacić także ci użytkownicy węgla, którzy nie są z niej zwolnieni, kupili węgiel jeszcze w zeszłym roku, zanim podatek zaczął obowiązywać, a używają go obecnie. Tymczasem wielu odbiorców - np. niewielkie zakłady rzemieślnicze czy firmy - w ogóle o tym nie wie.

Problemu nie ma w Jastrzębskiej Spółce Węglowej, która specjalizuje się w węglu koksowym dla odbiorców przemysłowych, a nie indywidualnych. Sprzedaż węgla do celów energetycznych prowadzona bywa w bardzo niewielkim zakresie. Natomiast deputat węglowy od tego roku wydawany jest górnikom nie w naturze, a wyłącznie w formie ekwiwalentu pieniężnego.



Zamów praktyczny e-book: Jak uniknąć akcyzy od węgla


Dlatego zaistniała konieczność zmiany deklaracji i wprowadzenia nowych dokumentów.

Przedstawiamy je poniżej:

 

Lp.

Rodzaj deklaracji

Czego dotyczy

Od kiedy stosujemy nowe wzory

1

2

3

4

1.

AKC-U(5)

Wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej

Od 2 stycznia 2012 r.

Gdy obowiązek podatkowy powstał przed
2 stycznia br., stosujemy wzór AKC-U(4).

2.

Formularz główny
AKC-4/AKC-4zo(2)

Formularze
szczegółowe:

AKC-4/A(3),
AKC-4/B(3),
AKC-4/C(3),
AKC-4/D(3),
AKC-4/E(3),
AKC-4/F(3),
AKC-4/H(3),
AKC-4/I(3),
AKC-4/J(3),
AKC-4/K(3)

Czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe, z wyjątkiem wyrobów węglowych

Od rozliczenia za styczeń 2012 r. Jednak do wyczerpania nakładów, nie później niż do 31 grudnia 2012 r., można stosować poprzednie wzory (z wyjątkiem AKC-4/D(2)):

AKC-4/A(2), AKC-4/B(2),
AKC-4/C(2), AKC-4/E(2),
AKC-4/F(2), AKC-4/H(2),
AKC-4/I(2), AKC-4/J(2),
AKC-4/K(2).

3.

AKC-WW(1)

Czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe

Od rozliczeń za styczeń 2012 r.

4.

AKC-EN(3)

Nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej

Od rozliczenia za styczeń 2012 r. Jednak do wyczerpania nakładów, nie później niż do 31 grudnia 2012 r., można stosować poprzedni wzór.

5.

AKC-PA(3)

Przedpłat akcyzy

Od rozliczenia za styczeń 2012 r. Jednak do wyczerpania nakładów, nie później niż do 31 grudnia 2012 r., można stosować poprzedni wzór.

6.

INF-A–INF-D,
INF-F,
INF-I–INF-K(3)

Informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, składanych przez podmiot prowadzący skład podatkowy

Od rozliczenia za styczeń 2012 r. Jednak do wyczerpania nakładów, nie później niż do 31 grudnia 2012 r., można stosować poprzednie wzory.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA