REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Czechami - najważniejsze zmiany

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany zakresu przedmiotowego umowy, nowa koncepcja zakładu usługowego, zmiana stawek podatku u źródła, nowa definicja „należności licencyjnych” – to tylko część zmian w nowej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Czechami. Zmiany zawarte w nowej umowie wpływają na realizację transparentnej polityki podatkowej oraz służą wsparciu konkurencyjności podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w relacjach polsko-czeskich.

SPIS TREŚCI




Zakres przedmiotowy umowy

Nowa
umowa nie obejmie swoim zakresem podatków od posiadania majątku oraz podatku od przyrostu majątku. W szczególności usunięte zostały zapisy dotyczące polskiego podatku rolnego oraz czeskiego podatku od nieruchomości, które do tej pory były objęte postanowieniami starej umowy.
Wyłączenie podatków od posiadania majątku z zakresu przedmiotowego nowej umowy stwarza teoretyczną możliwość podwójnego opodatkowania posiadanego majątku. Jest to jedynie zagadnienie teoretyczne, bowiem posiadany majątek (w szczególności nieruchomości) jest co do zasady opodatkowany w miejscu jego położenia. Nowa umowa dopuszcza natomiast podwójne opodatkowanie przyrostu majątku. Dotyczyć to będzie w szczególności możliwości podwójnego opodatkowania otrzymanych spadków i darowizn.
Zgodnie z nową umową do istniejących podatków objętych jej zakresem należą w szczególności zarówno polski jak i czeski podatek dochodowy od osób fizycznych oraz osób prawnych. Zgodnie z intencją stron lista ta ma mieć jedynie charakter przykładowy. W związku z tym jej zakresem mogą zostać objęte również inne podatki zarówno te istniejące, jak i mogące powstać w przyszłości.

Nowa koncepcja zakładu usługowego

Zmiana stawek podatku u źródła

Nowa umowa przewiduje jednolitą stawkę podatku u źródła od wypłacanych dywidend w wysokości 5%. Według zasad starej umowy 5% stawka występuje wówczas, gdy odbiorcą dywidendy jest spółka, której udział w kapitale
spółki wypłacającej dywidendę wynosi, co najmniej 20%. W pozostałych przypadkach – 10%. Kolejną zmianą jest zmniejszenie maksymalnej stawki podatku u źródła od wypłacanych odsetek do wysokości 5% (stara umowa przewiduje stawkę w wysokości 10%). Zgodnie z nową umową nastąpi natomiast zwiększenie stawki podatku u źródła od wypłacanych należności licencyjnych do wysokości 10%, podczas gdy stara umowa przewiduje stawkę w wysokości 5%.

Nowa definicja „należności licencyjnych”

Nowa umowa zmienia definicję „należności licencyjnych”. Zakresem definicji objęte będą należności uzyskiwane w związku z korzystaniem lub prawem do korzystania z praw autorskich, filmów lub taśm transmitowanych w radiu lub telewizji, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego, a także urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego oraz za informacje związane z doświadczeniem zawodowym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.
Na tle obowiązywania poprzedniej umowy pojawiły się wątpliwości co do objęcia definicją należności licencyjnych programu komputerowego. Nowe brzmienie przepisu zostało wprowadzone w celu rozwiania tych wątpliwości. Poprzednia definicja wzorowana była na art. 12 Modelowej Konwencji OECD. Zgodnie z nią należności licencyjne oznaczały należności uzyskiwane „z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego (…)”.
Problem stanowiło uznanie programu komputerowego za dzieło literackie, artystyczne lub naukowe. Strony umowy zrezygnowały z tego wyliczenia, poprzestając na określeniu, iż należności licencyjne obejmują należności uzyskiwane w związku z korzystaniem lub prawem do korzystania z praw autorskich. Pozwoli to na objęcie zakresem definicji również należności z tytułu korzystania z programu komputerowego jako szczególnego rodzaju dzieła objętego ochroną praw autorskich.


Podatek u źródła od odsetek od pożyczek i kredytów bankowych

Nowa umowa wprowadza zwolnienie z podatku u źródła dla odsetek wypłacanych z tytułu pożyczek lub kredytów udzielonych przez bank. Zwolnienie to w odniesieniu do odsetek jest zgodne ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, przyczynia się bowiem do likwidacji transgranicznych przeszkód w przepływie kapitału i wpływa na pobudzenie rynku. Wprowadzenie zwolnienia ułatwi dostęp do pożyczek lub kredytów udzielanych przez czeskie banki spółkom polskim oraz przez polskie banki spółkom czeskim.

Korekta zysku przedsiębiorstw powiązanych (tzw. korekta wtórna)

Stara umowa przewiduje jedynie, że jedno z umawiających się państw może opodatkować „teoretyczne” zyski, których przedsiębiorstwo w tym państwie nie osiągnęło z powodu ustalenia pomiędzy podmiotami powiązanymi warunków innych, niż ustaliłyby między sobą podmioty niezależne. Nowa umowa wprowadza zasadę, zgodnie z którą w przypadku opodatkowania „teoretycznego” zysku przez jedno państwo, drugie państwo powinno dokonać korekty podatku nałożonego w tym drugim państwie, jeżeli uzna, że suma skorygowanych zysków odpowiada zyskom, jakie by osiągnięto w przypadku transakcji dokonanych na warunkach rynkowych.
Stara umowa nie przewidywała procedury korekty wtórnej. A zatem dokonanie w umawiającym się państwie korekty podstawy opodatkowania, w związku z przebiegiem transakcji w grupie kapitałowej, prowadziło do ekonomicznego podwójnego opodatkowania. Wprowadzone zmiany powinny zatem umożliwić uniknięcie podwójnego opodatkowania dochodów grup kapitałowych.

Likwidacja tzw. klauzuli tax sparing

Klauzula tax sparing w swoim zamierzeniu stanowi podatkową zachętę dla inwestycji zagranicznych. Klauzula ta zezwala na zaliczenie na poczet podatku należnego w Polsce kwoty daniny, która faktycznie nigdy nie została zapłacona w Czechach.
Celem usunięcia tej klauzuli jest likwidacja ryzyka związanego z możliwymi nadużyciami ze strony podatników. Zgodnie ze stanowiskiem rządu klauzula ta nie jest skutecznym narzędziem promowania rozwoju gospodarczego w państwie źródła. Zachęca ona do inwestycji krótkoterminowych i zniechęca do inwestycji długoterminowych. Stosowanie klauzuli tax sparing zmniejsza wpływy budżetowe. Dlatego, polski rząd dąży do usunięcia klauzul tax sparing z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zostały one już usunięte z umów z Niemcami, Szwecją i Finlandią.
W swoim stanowisku przekazanym sejmowi rząd argumentował również, iż „zagraniczne systemy odliczania podatku są zazwyczaj pomyślane w sposób, który pozwala zagranicznemu inwestorowi przy obliczaniu jego fikcyjnego podatku, który podlega odliczeniu, na skompensowanie, w pewnym stopniu, obniżki podatku wynikającej z określonej zachęty podatkowej podatkiem wyższym zapłaconym w tym lub innym państwie w taki sposób, że ostatecznie państwo zamieszkania lub siedziby nie pobiera żadnego dodatkowego podatku”.
Likwidacja klauzuli tax sparing spowoduje brak możliwości obniżenia realnego opodatkowania dywidend wypłacanych przez czeską spółkę wspólnikowi z Polski (tzw. agresywne planowanie podatkowe).

Nowa klauzula wymiany informacji

Nowa umowa wprowadza tzw. klauzulę pełnej wymiany informacji. Zgodnie z brzmieniem nowych przepisów każda ze stron umowy może wystąpić do drugiego państwa o informacje, które mogą mieć istotne znaczenie dla stosowania umowy, albo dla wykonywania lub wdrażania wewnętrznego opodatkowania dotyczącego podatków. Każda ze stron zobowiązana jest do użycia wszelkich środków w celu udzielania tych informacji, nawet jeżeli druga strona nie potrzebuje tych informacji dla własnych celów podatkowych. Żadna ze stron nie może stosować ograniczeń w tym zakresie tylko dlatego, że druga strona nie ma wewnętrznego interesu w odniesieniu do takiej informacji lub dlatego, że taka informacja jest w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, przedstawiciela, agenta lub powiernika, albo dotyczy relacji właścicielskich w danym podmiocie. Wprowadzona klauzula umożliwi, a jednocześnie zobowiąże oba państwa do ścisłej współpracy w zakresie wymiany informacji.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA