REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata adiacencka jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o informację, czy opłata adiacencka podwyższa wartość początkową gruntu oraz czy odsetki ustawowe należne za nieterminowe zapłacenie tej opłaty mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?
Opłata adiacencka uiszczana jest na podstawie ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn.zm.) w przypadku wzrostu wartości nieruchomości wynikającego z:
• budowy urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, albo
• scalenia i podziału nieruchomości1.
Opłata ta obciąża właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego nieruchomości. Wydatki na zakup gruntów czy prawa wieczystego użytkowania nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. W kosztach wydatki te mogą być rozliczone dopiero w momencie sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania. Grunty spełniają wymogi do zaliczenia ich do środków trwałych, a prawo wieczystego użytkowania można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych, jednak oba te składniki nie podlegają amortyzacji na podstawie wyraźnego wyłączenia przewidzianego w art. 16c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wartość początkową w przypadku odpłatnego nabycia składnika stanowi „cena nabycia”, za którą uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty, związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania. Dalej przepis wymienia przykładowe koszty związane z nabyciem składnika, np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze itd.
Katalog kosztów związanych z nabyciem jest otwarty, ale opłaty adiacenckiej nie można łączyć z wydatkami na nabycie gruntów czy prawa wieczystego użytkowania gruntu. Opłata ta nie jest uiszczana w związku z nabyciem gruntu (prawa jego wieczystego użytkowania), ale z całkiem innych wymienionych powyżej tytułów. Także opłata ta nie powiększy wartości początkowej gruntu czy prawa wieczystego użytkowania. Ma to zasadnicze znaczenie dla klasyfikacji podatkowej tej opłaty.
Wychodząc od tego, że opłata adiacencka nie należy do wydatków na nabycie gruntów (prawa ich wieczystego użytkowania), należy uznać, że o jej zaliczeniu do kosztów będzie decydować wyłącznie to, czy wykazuje ona związek z przychodem osiąganym z prowadzonej działalności. Nie znajdzie do niej zastosowanie wyłączenie z kosztów, które przewiduje dla wydatków na nabycie gruntów (prawa ich wieczystego użytkowania) art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a u.p.d.o.p.
Jeżeli grunt, którego wzrost wartości powoduje uiszczenie opłaty adiacenckiej, jest użytkowany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, to nie powinno być kwestionowane zaliczenie uiszczonej opłaty adiacenckiej do kosztów uzyskania przychodów. Z zaliczeniem tej opłaty do kosztów nie należy czekać do momentu sprzedaży gruntu (prawa wieczystego użytkowania). Opłatę można zaliczyć do kosztów w momencie jej uiszczenia.
W przypadku nieuiszczenia opłaty adiacenckiej w terminie, należy zapłacić odsetki ustawowe, jakie naliczane są na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Artykuł 148 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami mówi wyraźnie – do skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie opłaty adiacenckiej stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego. Stosownie do art. 481 § 1 kodeksu cywilnego – jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
Odsetek ustawowych nie można w żaden sposób utożsamiać z odsetkami za zwłokę, jakie płaci się od zaległych należności budżetowych na podstawie przepisów ordynacji podatkowej. Odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ordynacji podatkowej, są wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. Natomiast odsetki ustawowe należne na podstawie kodeksu cywilnego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Warunek jest taki, aby zobowiązanie, którego nieterminowa zapłata spowodowała konieczność uiszczenia odsetek, było związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i mogło stanowić koszt uzyskania przychodu. Jeżeli więc opłata adiacencka będzie mogła być zaliczona do kosztów, to również odsetki ustawowe od niej naliczone będą mogły być zaliczone do kosztów. Odsetki te zostaną zaliczone do kosztów w momencie ich faktycznego zapłacenia.
Edward Żurański
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16c pkt 1, art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
1 Szerzej na ten temat A. Karolak, Opłata adiacencka związana z budową urządzeń infrastruktury technicznej, „Prawo Przedsiębiorcy” nr 11 z 2005 r.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA