REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować dzieło sztuki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak zaewidencjonować obrazy - dzieła sztuki w księgach rachunkowych?

Ewidencja w księgach rachunkowych jest uzależniona od intencji, z jaką Państwo nabyli wspomniane dzieło sztuki (obraz). Zazwyczaj zakup dzieła sztuki jest utożsamiony z chęcią posiadania przez jednostkę gospodarczą przedmiotu (środka trwałego) zdolnego wywołać przeżycie estetyczne. Równie często nabycie dzieła sztuki może się wiązać z dokonywaniem inwestycji długo- lub krótkoterminowej. Znacznie rzadziej występują sytuacje zakupu dzieła sztuki jako zwykłego towaru przeznaczonego do sprzedaży. Szczegóły ujmowania w księgach poszczególnych rozwiązań przedstawiamy w uzasadnieniu.
Czym jest dzieło sztuki? Najszerszą i chyba najbardziej istotną definicję zawiera ustawa o podatku od towarów i usług, wskazując (art. 120 ustawy o VAT), że przez dzieła sztuki rozumie się:
– obrazy, kolaże i podobne tablice, malowidła oraz rysunki wykonane w całości przez artystę, inne niż plany oraz rysunki dla celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, handlowych, topograficznych i im podobnych, ręcznie zdobione artykuły wyprodukowane, scenografię teatralną, tkaniny do wystroju pracowni artystycznych lub im podobne wykonane z malowanego płótna (PCN 9701), (CN 9701), (PKWiU 92.31.10-00.1),
– oryginalne sztychy, druki i litografie sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (PCN 9702 00 00 0), (CN 9702 00 00), (PKWiU ex 92.31.10-00.90),
– oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (PCN 9703 00 000), (CN 9703 00 00), (PKWiU 92.31.10-00.2),
– gobeliny (PCN 5805 00 00 0), (CN 5805 00 00), (PKWiU 17.40.16-30.00) oraz tkaniny ścienne (PCN 6304), (CN 6304), (PKWiU ex 17.40.16-59.00 i 17.40.16-53.00) wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona do 8 egzem- plarzy,
– fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.
Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości dzieło sztuki może być:
– środkiem trwałym,
– inwestycją,
– towarem.
Dzieło sztuki jako środek trwały
Zakupione dzieło sztuki przeznaczone do używania przez okres dłuższy niż rok, jeśli stanowi własność lub współwłasność jednostki gospodarującej, a także jeśli jest kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, należy zaliczyć do środków trwałych. Na decyzję o zakwalifikowaniu lub nie danego dzieła do środków trwałych nie powinna mieć wpływu wysokość ceny nabycia. Nawet nabycie dzieła sztuki za kwotę mniejszą niż 3500 zł nie powinno dawać prawa do traktowania dzieła sztuki jako materiału. Dzieło sztuki wprowadza się do ewidencji analogicznie jak każdy inny środek trwały, a więc w cenie nabycia obejmującej również koszty związane z jego zakupem (transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze i innych wydatków naliczonych do dnia przekazania dzieła sztuki do używania). Dzieła sztuki zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) są zaliczane do grupy 8 obejmującej narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie (a dokładniej do rodzaju 808).
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wartość początkową środków trwałych – z wyjątkiem gruntów niesłużących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową – zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W obowiązującym do 31 grudnia 2001 r. brzmieniu art. 31 ust. 2 wskazywało się wyraźnie, że obok gruntów nie podlegały amortyzacji również dzieła sztuki i eksponaty muzealne. Czyżby zatem należało w myśl ustawy o rachunkowości dokonywać odpisów amortyzacyjnych dzieł sztuki? Odpowiedź może być tylko jedna: nie. Nie ma potrzeby dokonywać odpisów amortyzacyjnych dzieł sztuki, gdyż jako takie nie tracą na wartości, a wręcz przeciwnie – zazwyczaj ich wartość z upływem czasu w sposób naturalny rośnie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprost nakazuje, by nie dokonywać amortyzacji od dzieł sztuki i eksponatów muzealnych (art. 16c pkt 3 updop, art. 22c pkt 3 updof).
To, że dzieła sztuki zazwyczaj nie tracą na wartości, nie oznacza, że nie może zdarzyć się sytuacja trwałej utraty wartości. Ustawa o rachunkowości w art. 32 ust. 4 nakazuje w takim przypadku dokonywać odpowiedniego odpisu aktualizującego wartość. Niestety, przepisy ustawy nie wskazują, co dokładnie należy rozumieć przez trwałą utratę wartości, pozostawiając otwarty katalog ich przyczyn. Z tego powodu jednostka gospodarująca może się posiłkować uregulowaniami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, a dokładniej MSR nr 36 „Utrata wartości aktywów”, w którym są wskazane przesłanki (pochodzące zarówno z wewnętrznych, jak i zewnętrznych źródeł informacji) utraty przydatności danego składnika aktywów.
Nabycie dzieła sztuki będzie zatem w ewidencji księgowej przedstawiało się następująco:
•  Zaewidencjonowanie ceny zakupu dzieła sztuki
Wn konto 083 „Inne środki trwałe w budowie”
Ma konto 304 „Rozliczenie zakupu niefinansowych aktywów trwałych”
•  Ewentualne koszty zwiększające wartość początkową dzieła sztuki
Wn konto 083 „Inne środki trwałe w budowie”
Ma konto 304 „Rozliczenie zakupu niefinansowych aktywów trwałych”
•  Wprowadzenie dzieła sztuki do ewidencji środków trwałych
Wn konto 015 „Inne środki trwałe”, w analityce „Inne środki trwałe – obraz X”
Ma konto 083 „Inne środki trwałe w budowie”
•  Ewidencja (ewentualnej) trwałej utraty wartości dzieła sztuki
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 015 „Inne środki trwałe”, w analityce „Inne środki trwałe – obraz X”
Należy pamiętać, by tworząc kartę tak specyficznego środka trwałego, jakim jest dzieło sztuki, opisać je bardzo szczegółowo i dołączyć fotografię. W ten sposób uniknie się ewentualnych problemów przy identyfikacji dzieła sztuki (chociażby przy później dokonywanej inwentaryzacji).
Dzieło sztuki jako inwestycja
Jednostki gospodarcze mogą dokonywać zakupu dzieł sztuki, traktując to jako lokatę lub inwestycję mającą przynosić korzyści ekonomiczne wynikające z przyrostu wartości aktywu, czyli dochód. Jeżeli dzieło sztuki spełnia warunki definicyjne inwestycji (art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o rachunkowości), to następnym krokiem jest zakwalifikowanie zakupionego dzieła sztuki do kategorii inwestycji długo- lub krótkoterminowych.
Gdy jednostka gospodarcza nabyła dzieło sztuki z zamiarem pozostawienia w firmie przez czas dłuższy niż 12 miesięcy od dnia bilansowego, do wyceny tego aktywu stosuje się cenę nabycia pomniejszoną o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości lub wartość godziwą. Ustawa zezwala, by wartość w cenie nabycia takiej inwestycji przeszacować do wartości w cenie rynkowej, a więc do wartości godziwej (art. 28 ust. 3). Skutki przeszacowania inwestycji zaliczanych do aktywów trwałych, powodujące wzrost ich wartości do poziomu cen rynkowych, zwiększają kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. W przypadku obniżenia wartości inwestycji uprzednio przeszacowanej do wysokości kwoty, o którą podwyższono z tego tytułu kapitał z aktualizacji wyceny, zmniejsza ten kapitał.
Ewidencja dzieła sztuki jako inwestycji długoterminowej będzie przedstawiać się następująco:
•  Wprowadzenie dzieła sztuki jako inwestycji długoterminowej
Wn konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Ma konto 305 „Rozliczenie zakupu inwestycji długoterminowych”
•  Wzrost wartości inwestycji długoterminowej (wycena w wartości godziwej)
Wn konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Ma konto 807 „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny”
•  Spadek wartości inwestycji długoterminowej (w przypadku gdy uprzednio inwestycję przeszacowano „w górę”)
Wn konto 807 „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny”
Ma konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
•  Spadek wartości inwestycji długoterminowej poniżej wartości uprzednio zaewidencjonowanej na koncie „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny”
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Gdyby wcześniej jednostka nie dokonywała przeszacowania wartości dzieła sztuki „w górę”, to ewentualny trwały spadek wartości byłby księgowany od razu bezpośrednio w koszty:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Gdy jednostka nabywa dzieło sztuki jako inwestycję z zamiarem pozostawienia w firmie na okres krótszy niż 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego lub od daty ich nabycia, to taką inwestycję traktuje się jako krótkoterminową. Inwestycje krótkoterminowe wycenia się według ceny (wartości) rynkowej albo według ceny nabycia lub ceny (wartości) rynkowej, zależnie od tego, która z nich jest niższa, a krótkoterminowe inwestycje, dla których nie istnieje aktywny rynek – według w inny sposób określonej wartości godziwej.
•  Wprowadzenie dzieła sztuki jako inwestycji krótkoterminowej
Wn konto 160 „Inne inwestycje krótkoterminowe”
Ma konto 306 „Rozliczenie zakupu inwestycji krótkoterminowych”
Dzieło sztuki jako towar
Dzieło sztuki może być również traktowane jako rzeczowy składnik aktywów obrotowych, a więc w tym przypadku towar. Ustawa o rachunkowości nakazuje wyceniać takie aktywa według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy. Ewidencyjnie zakup takiego dzieła sztuki nie będzie odbiegał od zakupu innego „zwykłego” towaru przeznaczonego do sprzedaży.
•  art. 3 ust. 1 pkt 17, art. 28 ust. 3, art. 31 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
•  art. 16c pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
•  art. 22c pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
•  art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA