REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować dzieło sztuki

REKLAMA

Jak zaewidencjonować obrazy - dzieła sztuki w księgach rachunkowych?Ewidencja w księgach rachunkowych jest uzależniona od intencji, z jaką Państwo nabyli wspomniane dzieło sztuki (obraz). Zazwyczaj zakup dzieła sztuki jest utożsamiony z chęcią posiadania przez jednostkę gospodarczą przedmiotu (środka trwałego) zdolnego wywołać przeżycie estetyczne. Równie często nabycie dzieła sztuki może się wiązać z dokonywaniem inwestycji długo- lub krótkoterminowej. Znacznie rzadziej występują sytuacje zakupu dzieła sztuki jako zwykłego towaru przeznaczonego do sprzedaży. Szczegóły ujmowania w księgach poszczególnych rozwiązań przedstawiamy w uzasadnieniu.
Czym jest dzieło sztuki? Najszerszą i chyba najbardziej istotną definicję zawiera ustawa o podatku od towarów i usług, wskazując (art. 120 ustawy o VAT), że przez dzieła sztuki rozumie się:
– obrazy, kolaże i podobne tablice, malowidła oraz rysunki wykonane w całości przez artystę, inne niż plany oraz rysunki dla celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, handlowych, topograficznych i im podobnych, ręcznie zdobione artykuły wyprodukowane, scenografię teatralną, tkaniny do wystroju pracowni artystycznych lub im podobne wykonane z malowanego płótna (PCN 9701), (CN 9701), (PKWiU 92.31.10-00.1),
– oryginalne sztychy, druki i litografie sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (PCN 9702 00 00 0), (CN 9702 00 00), (PKWiU ex 92.31.10-00.90),
– oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (PCN 9703 00 000), (CN 9703 00 00), (PKWiU 92.31.10-00.2),
– gobeliny (PCN 5805 00 00 0), (CN 5805 00 00), (PKWiU 17.40.16-30.00) oraz tkaniny ścienne (PCN 6304), (CN 6304), (PKWiU ex 17.40.16-59.00 i 17.40.16-53.00) wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona do 8 egzem- plarzy,
– fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.
Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości dzieło sztuki może być:
– środkiem trwałym,
– inwestycją,
– towarem.
Dzieło sztuki jako środek trwały
Zakupione dzieło sztuki przeznaczone do używania przez okres dłuższy niż rok, jeśli stanowi własność lub współwłasność jednostki gospodarującej, a także jeśli jest kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, należy zaliczyć do środków trwałych. Na decyzję o zakwalifikowaniu lub nie danego dzieła do środków trwałych nie powinna mieć wpływu wysokość ceny nabycia. Nawet nabycie dzieła sztuki za kwotę mniejszą niż 3500 zł nie powinno dawać prawa do traktowania dzieła sztuki jako materiału. Dzieło sztuki wprowadza się do ewidencji analogicznie jak każdy inny środek trwały, a więc w cenie nabycia obejmującej również koszty związane z jego zakupem (transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze i innych wydatków naliczonych do dnia przekazania dzieła sztuki do używania). Dzieła sztuki zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) są zaliczane do grupy 8 obejmującej narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie (a dokładniej do rodzaju 808).
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wartość początkową środków trwałych – z wyjątkiem gruntów niesłużących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową – zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W obowiązującym do 31 grudnia 2001 r. brzmieniu art. 31 ust. 2 wskazywało się wyraźnie, że obok gruntów nie podlegały amortyzacji również dzieła sztuki i eksponaty muzealne. Czyżby zatem należało w myśl ustawy o rachunkowości dokonywać odpisów amortyzacyjnych dzieł sztuki? Odpowiedź może być tylko jedna: nie. Nie ma potrzeby dokonywać odpisów amortyzacyjnych dzieł sztuki, gdyż jako takie nie tracą na wartości, a wręcz przeciwnie – zazwyczaj ich wartość z upływem czasu w sposób naturalny rośnie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprost nakazuje, by nie dokonywać amortyzacji od dzieł sztuki i eksponatów muzealnych (art. 16c pkt 3 updop, art. 22c pkt 3 updof).
To, że dzieła sztuki zazwyczaj nie tracą na wartości, nie oznacza, że nie może zdarzyć się sytuacja trwałej utraty wartości. Ustawa o rachunkowości w art. 32 ust. 4 nakazuje w takim przypadku dokonywać odpowiedniego odpisu aktualizującego wartość. Niestety, przepisy ustawy nie wskazują, co dokładnie należy rozumieć przez trwałą utratę wartości, pozostawiając otwarty katalog ich przyczyn. Z tego powodu jednostka gospodarująca może się posiłkować uregulowaniami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, a dokładniej MSR nr 36 „Utrata wartości aktywów”, w którym są wskazane przesłanki (pochodzące zarówno z wewnętrznych, jak i zewnętrznych źródeł informacji) utraty przydatności danego składnika aktywów.
Nabycie dzieła sztuki będzie zatem w ewidencji księgowej przedstawiało się następująco:
•  Zaewidencjonowanie ceny zakupu dzieła sztuki
Wn konto 083 „Inne środki trwałe w budowie”
Ma konto 304 „Rozliczenie zakupu niefinansowych aktywów trwałych”
•  Ewentualne koszty zwiększające wartość początkową dzieła sztuki
Wn konto 083 „Inne środki trwałe w budowie”
Ma konto 304 „Rozliczenie zakupu niefinansowych aktywów trwałych”
•  Wprowadzenie dzieła sztuki do ewidencji środków trwałych
Wn konto 015 „Inne środki trwałe”, w analityce „Inne środki trwałe – obraz X”
Ma konto 083 „Inne środki trwałe w budowie”
•  Ewidencja (ewentualnej) trwałej utraty wartości dzieła sztuki
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 015 „Inne środki trwałe”, w analityce „Inne środki trwałe – obraz X”
Należy pamiętać, by tworząc kartę tak specyficznego środka trwałego, jakim jest dzieło sztuki, opisać je bardzo szczegółowo i dołączyć fotografię. W ten sposób uniknie się ewentualnych problemów przy identyfikacji dzieła sztuki (chociażby przy później dokonywanej inwentaryzacji).
Dzieło sztuki jako inwestycja
Jednostki gospodarcze mogą dokonywać zakupu dzieł sztuki, traktując to jako lokatę lub inwestycję mającą przynosić korzyści ekonomiczne wynikające z przyrostu wartości aktywu, czyli dochód. Jeżeli dzieło sztuki spełnia warunki definicyjne inwestycji (art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o rachunkowości), to następnym krokiem jest zakwalifikowanie zakupionego dzieła sztuki do kategorii inwestycji długo- lub krótkoterminowych.
Gdy jednostka gospodarcza nabyła dzieło sztuki z zamiarem pozostawienia w firmie przez czas dłuższy niż 12 miesięcy od dnia bilansowego, do wyceny tego aktywu stosuje się cenę nabycia pomniejszoną o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości lub wartość godziwą. Ustawa zezwala, by wartość w cenie nabycia takiej inwestycji przeszacować do wartości w cenie rynkowej, a więc do wartości godziwej (art. 28 ust. 3). Skutki przeszacowania inwestycji zaliczanych do aktywów trwałych, powodujące wzrost ich wartości do poziomu cen rynkowych, zwiększają kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. W przypadku obniżenia wartości inwestycji uprzednio przeszacowanej do wysokości kwoty, o którą podwyższono z tego tytułu kapitał z aktualizacji wyceny, zmniejsza ten kapitał.
Ewidencja dzieła sztuki jako inwestycji długoterminowej będzie przedstawiać się następująco:
•  Wprowadzenie dzieła sztuki jako inwestycji długoterminowej
Wn konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Ma konto 305 „Rozliczenie zakupu inwestycji długoterminowych”
•  Wzrost wartości inwestycji długoterminowej (wycena w wartości godziwej)
Wn konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Ma konto 807 „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny”
•  Spadek wartości inwestycji długoterminowej (w przypadku gdy uprzednio inwestycję przeszacowano „w górę”)
Wn konto 807 „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny”
Ma konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
•  Spadek wartości inwestycji długoterminowej poniżej wartości uprzednio zaewidencjonowanej na koncie „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny”
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Gdyby wcześniej jednostka nie dokonywała przeszacowania wartości dzieła sztuki „w górę”, to ewentualny trwały spadek wartości byłby księgowany od razu bezpośrednio w koszty:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 039 „Inne inwestycje długoterminowe”
Gdy jednostka nabywa dzieło sztuki jako inwestycję z zamiarem pozostawienia w firmie na okres krótszy niż 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego lub od daty ich nabycia, to taką inwestycję traktuje się jako krótkoterminową. Inwestycje krótkoterminowe wycenia się według ceny (wartości) rynkowej albo według ceny nabycia lub ceny (wartości) rynkowej, zależnie od tego, która z nich jest niższa, a krótkoterminowe inwestycje, dla których nie istnieje aktywny rynek – według w inny sposób określonej wartości godziwej.
•  Wprowadzenie dzieła sztuki jako inwestycji krótkoterminowej
Wn konto 160 „Inne inwestycje krótkoterminowe”
Ma konto 306 „Rozliczenie zakupu inwestycji krótkoterminowych”
Dzieło sztuki jako towar
Dzieło sztuki może być również traktowane jako rzeczowy składnik aktywów obrotowych, a więc w tym przypadku towar. Ustawa o rachunkowości nakazuje wyceniać takie aktywa według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy. Ewidencyjnie zakup takiego dzieła sztuki nie będzie odbiegał od zakupu innego „zwykłego” towaru przeznaczonego do sprzedaży.
•  art. 3 ust. 1 pkt 17, art. 28 ust. 3, art. 31 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
•  art. 16c pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
•  art. 22c pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
•  art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA