REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja aktywów i pasywów nabytych przez fundację w drodze spadku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy fundacją prowadzącą działalność gospodarczą. Otrzymaliśmy spadek w postaci przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną. Fundator zmarł, wcześniej zapisawszy w testamencie cały swój majątek fundacji. Na czas trwania postępowania spadkowego sąd powołał zarządcę. Zarządca przejął wszelkie nieruchomości, pieniądze i majątek ruchomy w oparciu o spis inwentarza sporządzony przez wyznaczonego decyzją sądu komornika sądowego.
Pragnę dodać, iż na dzień śmierci właściciela zarządca sporządził bilans zamknięcia przedsiębiorstwa i przejął aktywa i pasywa według wartości rynkowej pod tymczasowy zarząd. W trakcie trwania postępowania spadkowego fundacja przejęła warunkowo towary wchodzące w skład masy spadkowej i rozpoczęła działalność handlową. Warunek polegał na tym, że gdyby spadek został nabyty przez osobę trzecią, fundacja zapłaci za towary zarządcy. Na dzień uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu spadku zarządca sporządził bilans zamknięcia i przekazał majątek na rzecz fundacji. Fundacja wprowadziła aktywa i pasywa wynikające z bilansu zamknięcia sporządzonego przez zarządcę do swoich ksiąg, kompensując zobowiązanie za towary z należnością wykazaną w bilansie zamknięcia.
Czy prawidłowo wprowadziliśmy do ewidencji aktywa i pasywa?
Czy niezależnie od dochodu ze sprzedaży towarów powinniśmy opodatkować podatkiem dochodowym wartość zakupionych towarów?
Czy odpisy amortyzacyjne od przejętych w drodze spadku środków trwałych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
 
Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości nieodpłatnie przyjęte składniki aktywów należało wycenić w księgach fundacji według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu. Z pytania wynika, że fundacja wprowadziła do ksiąg aktywa i pasywa w wartości wynikającej z bilansu zamknięcia sporządzonego przez zarządcę.
Sporządzając bilans zamknięcia zarządca powinien również wycenić aktywa po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania. Obowiązek taki wynika z art. 29 ustawy o rachunkowości. Obowiązek przejęcia zobowiązań (pasywów) przekazanego przedsiębiorstwa jest konsekwencją wynikającą z prawa spadkowego. Tak więc fundacja prawidłowo wyceniła w swoich księgach aktywa i pasywa wchodzące w skład przedsiębiorstwa. W aktywach przekazywanego przedsiębiorstwa powinna się znaleźć należność od fundacji za przekazane wcześniej towary. Wartość towarów powinna zwiększyć masę spadkową.
W księgach fundacji przed wprowadzeniem masy spadkowej występowało zobowiązanie wobec fundatora. Dopiero po wprowadzeniu masy spadkowej w księgach fundacji należało dokonać kompensaty zobowiązania z należnością. Jeśli tak postąpiono, wartość masy spadkowej nie uległa zmianie, bo zmieniły się tylko składniki przejętych aktywów (z towarów na należności). W efekcie wartość towarów weszła w skład masy spadkowej i nie ma potrzeby ich dodatkowego opodatkowania.
Na zakończenie można wskazać, że warunki zaliczenia odpisów amortyzacyjnych od przejętych w drodze spadku środków trwałych do kosztów uzyskania przychodów określone zostały w art. 16g ust. 11 oraz w art. 16 ust. 1 pkt 63 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Patrycja Nowak
Podstawy prawne
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66)
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA