REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dostawy "łańcuchowej"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma B kupiła na Słowacji towar od firmy A. Towar ten został sprzedany firmie niemieckiej C. Firma niemiecka wystawiła fakturę firmie austriackiej D, przy czym towar był transportowany bezpośrednio z firmy A do firmy D, transport organizowała firma D. Wszystkie firmy są zarejestrowanymi podatnikami VAT-UE w swoich krajach. Jak powinno wyglądać rozliczenie VAT przez polską firmę (B)? Czy konieczna jest rejestracja polskiej firmy B na potrzeby rozliczenia podatku na Słowacji? Czy firma B może rozliczyć nabycie towaru od firmy słowackiej A jako WNT? Czy dostawa przez firmę B do firmy niemieckiej (C) jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (WDT)?
W omawianym przypadku nie znajdą zastosowania przepisy polskiej ustawy o VAT (dostawa towarów ma miejsce na terytorium Słowacji). W związku z tym polska firma B musi się zarejestrować dla celów VAT również na Słowacji.
Pośrednio można odwołać się do przepisów dyrektyw unijnych dotyczących podatku od wartości dodanej. Uwzględniając fakt, że w transakcji bierze udział czterech podatników, nie można zastosować mechanizmu właściwego dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej. Prawidłowe rozliczenie VAT (podatku od wartości dodanej) przez podmiot polski powinno wyglądać następująco: rejestracja dla celów VAT na terytorium Słowacji, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej rozliczenia VAT z tytułu nabycia i dostawy towarów na Słowacji.
Zamiast się rejestrować dla celów VAT na Słowacji, mogą Państwo także ustanowić przedstawiciela podatkowego, jeżeli taka instytucja wynika ze słowackich przepisów podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 8 VI Dyrektywy VAT w przypadku dostawy towarów uznaje się, że miejscem dostawy (jak również powstania obowiązku podatkowego) jest terytorium kraju, w którym towar znajduje się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu (w omawianym przypadku – Słowacja).
Spółka polska (B) nie może zaliczyć nabycia towarów od firmy słowackiej jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Przez WNT rozumie się nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz. W przypadku polskiej firmy B nie występuje ostatnia z tych przesłanek. Transport nie jest dokonywany przez spółkę polską ani przez słowacką (ani w ich imieniu). Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że transport jest dokonywany przez podmiot trzeci. W przedstawionym przez Państwa przypadku należy zastosować stawkę właściwą dla dostawy danego towaru na Słowacji. Miejscem dostawy (a również i miejscem powstania obowiązku podatkowego w VAT) jest terytorium Słowacji. Wynika to z art. 8 pkt 1 lit. a VI Dyrektywy VAT, gdzie miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu lub wysyłki.
Transakcji z podmiotem austriackim nie można uznać za WDT. Przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju (Słowacji) w wykonaniu przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Dodatkowym warunkiem jest wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że towar został bezpośrednio wywieziony ze Słowacji (jednakże przez podmiot trzeci i nie w wyniku bezpośrednio dokonanej dostawy). Oznacza to, że nie można w tym przypadku stosować stawki 0 proc., ale właściwą dla dostawy towaru na Słowacji. Kontrahent może jednak odzyskać zapłacony podatek. Należy złożyć wniosek do właściwego organu podatkowego na Słowacji wraz z certyfikatem rezydencji podatkowej dla celów VAT w innym państwie członkowskim oraz oryginałami faktur. Ogólne zasady są uregulowane w VIII Dyrektywie Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich w zakresie podatków obrotowych – zasady zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom nieposiadającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EEC). Natomiast szczegółowe zasady są określone w słowackich przepisach podatkowych.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 8, 21 i 28a VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA