REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dostawy "łańcuchowej"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma B kupiła na Słowacji towar od firmy A. Towar ten został sprzedany firmie niemieckiej C. Firma niemiecka wystawiła fakturę firmie austriackiej D, przy czym towar był transportowany bezpośrednio z firmy A do firmy D, transport organizowała firma D. Wszystkie firmy są zarejestrowanymi podatnikami VAT-UE w swoich krajach. Jak powinno wyglądać rozliczenie VAT przez polską firmę (B)? Czy konieczna jest rejestracja polskiej firmy B na potrzeby rozliczenia podatku na Słowacji? Czy firma B może rozliczyć nabycie towaru od firmy słowackiej A jako WNT? Czy dostawa przez firmę B do firmy niemieckiej (C) jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (WDT)?
W omawianym przypadku nie znajdą zastosowania przepisy polskiej ustawy o VAT (dostawa towarów ma miejsce na terytorium Słowacji). W związku z tym polska firma B musi się zarejestrować dla celów VAT również na Słowacji.
Pośrednio można odwołać się do przepisów dyrektyw unijnych dotyczących podatku od wartości dodanej. Uwzględniając fakt, że w transakcji bierze udział czterech podatników, nie można zastosować mechanizmu właściwego dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej. Prawidłowe rozliczenie VAT (podatku od wartości dodanej) przez podmiot polski powinno wyglądać następująco: rejestracja dla celów VAT na terytorium Słowacji, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej rozliczenia VAT z tytułu nabycia i dostawy towarów na Słowacji.
Zamiast się rejestrować dla celów VAT na Słowacji, mogą Państwo także ustanowić przedstawiciela podatkowego, jeżeli taka instytucja wynika ze słowackich przepisów podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 8 VI Dyrektywy VAT w przypadku dostawy towarów uznaje się, że miejscem dostawy (jak również powstania obowiązku podatkowego) jest terytorium kraju, w którym towar znajduje się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu (w omawianym przypadku – Słowacja).
Spółka polska (B) nie może zaliczyć nabycia towarów od firmy słowackiej jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Przez WNT rozumie się nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz. W przypadku polskiej firmy B nie występuje ostatnia z tych przesłanek. Transport nie jest dokonywany przez spółkę polską ani przez słowacką (ani w ich imieniu). Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że transport jest dokonywany przez podmiot trzeci. W przedstawionym przez Państwa przypadku należy zastosować stawkę właściwą dla dostawy danego towaru na Słowacji. Miejscem dostawy (a również i miejscem powstania obowiązku podatkowego w VAT) jest terytorium Słowacji. Wynika to z art. 8 pkt 1 lit. a VI Dyrektywy VAT, gdzie miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu lub wysyłki.
Transakcji z podmiotem austriackim nie można uznać za WDT. Przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju (Słowacji) w wykonaniu przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Dodatkowym warunkiem jest wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że towar został bezpośrednio wywieziony ze Słowacji (jednakże przez podmiot trzeci i nie w wyniku bezpośrednio dokonanej dostawy). Oznacza to, że nie można w tym przypadku stosować stawki 0 proc., ale właściwą dla dostawy towaru na Słowacji. Kontrahent może jednak odzyskać zapłacony podatek. Należy złożyć wniosek do właściwego organu podatkowego na Słowacji wraz z certyfikatem rezydencji podatkowej dla celów VAT w innym państwie członkowskim oraz oryginałami faktur. Ogólne zasady są uregulowane w VIII Dyrektywie Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich w zakresie podatków obrotowych – zasady zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom nieposiadającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EEC). Natomiast szczegółowe zasady są określone w słowackich przepisach podatkowych.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 8, 21 i 28a VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA