REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dostawy "łańcuchowej"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma B kupiła na Słowacji towar od firmy A. Towar ten został sprzedany firmie niemieckiej C. Firma niemiecka wystawiła fakturę firmie austriackiej D, przy czym towar był transportowany bezpośrednio z firmy A do firmy D, transport organizowała firma D. Wszystkie firmy są zarejestrowanymi podatnikami VAT-UE w swoich krajach. Jak powinno wyglądać rozliczenie VAT przez polską firmę (B)? Czy konieczna jest rejestracja polskiej firmy B na potrzeby rozliczenia podatku na Słowacji? Czy firma B może rozliczyć nabycie towaru od firmy słowackiej A jako WNT? Czy dostawa przez firmę B do firmy niemieckiej (C) jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (WDT)?
W omawianym przypadku nie znajdą zastosowania przepisy polskiej ustawy o VAT (dostawa towarów ma miejsce na terytorium Słowacji). W związku z tym polska firma B musi się zarejestrować dla celów VAT również na Słowacji.
Pośrednio można odwołać się do przepisów dyrektyw unijnych dotyczących podatku od wartości dodanej. Uwzględniając fakt, że w transakcji bierze udział czterech podatników, nie można zastosować mechanizmu właściwego dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej. Prawidłowe rozliczenie VAT (podatku od wartości dodanej) przez podmiot polski powinno wyglądać następująco: rejestracja dla celów VAT na terytorium Słowacji, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej rozliczenia VAT z tytułu nabycia i dostawy towarów na Słowacji.
Zamiast się rejestrować dla celów VAT na Słowacji, mogą Państwo także ustanowić przedstawiciela podatkowego, jeżeli taka instytucja wynika ze słowackich przepisów podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 8 VI Dyrektywy VAT w przypadku dostawy towarów uznaje się, że miejscem dostawy (jak również powstania obowiązku podatkowego) jest terytorium kraju, w którym towar znajduje się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu (w omawianym przypadku – Słowacja).
Spółka polska (B) nie może zaliczyć nabycia towarów od firmy słowackiej jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Przez WNT rozumie się nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz. W przypadku polskiej firmy B nie występuje ostatnia z tych przesłanek. Transport nie jest dokonywany przez spółkę polską ani przez słowacką (ani w ich imieniu). Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że transport jest dokonywany przez podmiot trzeci. W przedstawionym przez Państwa przypadku należy zastosować stawkę właściwą dla dostawy danego towaru na Słowacji. Miejscem dostawy (a również i miejscem powstania obowiązku podatkowego w VAT) jest terytorium Słowacji. Wynika to z art. 8 pkt 1 lit. a VI Dyrektywy VAT, gdzie miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu lub wysyłki.
Transakcji z podmiotem austriackim nie można uznać za WDT. Przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju (Słowacji) w wykonaniu przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Dodatkowym warunkiem jest wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że towar został bezpośrednio wywieziony ze Słowacji (jednakże przez podmiot trzeci i nie w wyniku bezpośrednio dokonanej dostawy). Oznacza to, że nie można w tym przypadku stosować stawki 0 proc., ale właściwą dla dostawy towaru na Słowacji. Kontrahent może jednak odzyskać zapłacony podatek. Należy złożyć wniosek do właściwego organu podatkowego na Słowacji wraz z certyfikatem rezydencji podatkowej dla celów VAT w innym państwie członkowskim oraz oryginałami faktur. Ogólne zasady są uregulowane w VIII Dyrektywie Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich w zakresie podatków obrotowych – zasady zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom nieposiadającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EEC). Natomiast szczegółowe zasady są określone w słowackich przepisach podatkowych.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 8, 21 i 28a VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA