REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przychody z umowy o dzieło osiągane przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą należy opodatkować VAT

REKLAMA

1. Osoba fizyczna zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę na pełnym etacie. Jednocześnie (nie prowadząc działalności gospodarczej) uzyskuje przychody z tytułu najmu lokali użytkowych. Podatki z tego tytułu rozliczane są co miesiąc na podstawie składanych deklaracji PIT-5 oraz z racji przekroczonych obrotów (10 000 euro) również VAT-7. Równolegle z tymi dochodami osoba fizyczna świadczy usługi na podstawie umów o dzieło. Usługi te wykonywane są z podmiotami innymi niż pracodawca, ale spełnione są kryteria, że odpowiedzialność za ich skutek jest po stronie zlecającego. Mam następujące pytania: czy przychody z tytułu wykonanego dzieła należy opodatkować VAT i czy zamiast rachunków powinny być wystawiane faktury VAT?
Nie. Jeżeli odpowiedzialność za efekt wykonania dzieła spoczywa na zamawiającym, to osoba wykonująca umowę o dzieło nie jest z tego tytułu podatnikiem VAT.
Podatnikami VAT są osoby wykonujące działalność gospodarczą, która jest bardzo szeroko rozumiana na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług. Ustawodawca wyłączył z pojęcia „samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej” między innymi taki przypadek, gdy osoba uzyskująca przychód z tytułu wykonywania działalności osobistej na podstawie umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 updof) jest związana ze zlecającym wykonanie czynności takimi więzami prawnymi, które określają:
• warunki ich wykonania,
• odpowiedzialność zlecającego za ich wykonanie.
Nie wystarczy zatem zakwalifikowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu umowy o dzieło do przychodów ze źródła – działalność osobista, ale muszą być spełnione dodatkowe warunki. Należy stwierdzić, że osiąganie przychodów z działalności osobistej polegającej na wykonywaniu umowy o dzieło, która nie spełnia tych warunków, wiąże się z obowiązkiem podatkowym w VAT. Tym bardziej dotyczy to osoby, która już z innego tytułu posiada status czynnego podatnika VAT. Nie ma ona bowiem możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku ze względu na wysokość obrotów.
Jeżeli jednak z umowy o dzieło wynika, że odpowiedzialność za skutek wykonania umowy ponosi zlecający (a dokładniej, zamawiający dzieło) oraz spełnione są dwa pozostałe warunki (a więc treść umowy określa wynagrodzenie i warunki wykonania umowy), to wykonawca nie jest z tego tytułu podatnikiem VAT. W konsekwencji nie ma obowiązku (ani prawa) wystawiania faktur VAT.
2. Jeżeli przychody uzyskiwane z umowy o dzieło będą opodatkowane VAT, to czy podatek dochodowy w dalszym ciągu rozliczany jest przez zlecającego?
Tak. Niezależnie od tego, czy wykonawca umowy o dzieło jest, czy nie jest podatnikiem VAT, na płatniku ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy, jeśli umowa ta nie jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej.
Dotyczy to takiej sytuacji, w której podatnik nie zawarł umowy o dzieło jako przedsiębiorca i w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Należy pamiętać o tym, że pojęcie działalności gospodarczej doczekało się nie tylko w prawie w ogóle, ale w samych ustawach podatkowych wielu definicji i, niestety, nie zawsze są one ze sobą zbieżne. Z tego właśnie wynika owo „zamieszanie” i trudność w zrozumieniu. Wykonując umowę o dzieło, można być podatnikiem VAT (np. gdy odpowiedzialność za wykonanie dzieła spoczywa na wykonawcy dzieła), a jednocześnie być zwolnionym z obowiązku odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczki na podatek odprowadza bowiem płatnik, ponieważ wykonawca zlecenia nie wykonuje tej umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wynika to z tego, że wraz ze zmianą przepisów o podatku od towarów i usług nie zmieniły się w tym zakresie przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3. Zakładając, że podatek VAT powinien być naliczany – co zrobić w sytuacji, gdy już wystawiono kilka rachunków (od marca br.)?
W opisanym przypadku nie wystąpił obowiązek naliczania podatku VAT od należności otrzymywanych w ramach umowy o dzieło. Rachunki są nadal prawidłową formą dokumentacji.
4. Czy powinna być prowadzona ewidencja sprzedaży VAT (być może powinienem wykorzystać już prowadzoną ewidencję na potrzeby najmu)?
Niezależnie od tego, ile rodzajów czynności opodatkowanych VAT wykonuje podatnik, może dla wszystkich prowadzić jedną ewidencję sprzedaży. Wynika to z tego, że VAT jest rozliczany globalnie, a nie osobno, dla każdego z rodzajów działalności prowadzonej przez podatnika.
5. Co z podatkiem naliczonym, czy są jakieś możliwości jego wystąpienia?
Oczywiście jest możliwe odliczenie podatku naliczonego, w przypadku gdy wykonawca umowy o dzieło ma status podatnika VAT. Podatek naliczony może pojawić się w związku z ponoszeniem kosztów w celu wykonania umowy, jak na przykład zakup materiałów potrzebnych do wykonania dzieła. Niezbędne jest jednak w takim przypadku uznanie, iż prowadzona umowa o dzieło jest umową wykonywaną w ramach działalności opodatkowanej VAT.
• art. 15 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 13 pkt 8, art. 41 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, właściciel kancelarii


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA