REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przychody z umowy o dzieło osiągane przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą należy opodatkować VAT

REKLAMA

1. Osoba fizyczna zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę na pełnym etacie. Jednocześnie (nie prowadząc działalności gospodarczej) uzyskuje przychody z tytułu najmu lokali użytkowych. Podatki z tego tytułu rozliczane są co miesiąc na podstawie składanych deklaracji PIT-5 oraz z racji przekroczonych obrotów (10 000 euro) również VAT-7. Równolegle z tymi dochodami osoba fizyczna świadczy usługi na podstawie umów o dzieło. Usługi te wykonywane są z podmiotami innymi niż pracodawca, ale spełnione są kryteria, że odpowiedzialność za ich skutek jest po stronie zlecającego. Mam następujące pytania: czy przychody z tytułu wykonanego dzieła należy opodatkować VAT i czy zamiast rachunków powinny być wystawiane faktury VAT?
Nie. Jeżeli odpowiedzialność za efekt wykonania dzieła spoczywa na zamawiającym, to osoba wykonująca umowę o dzieło nie jest z tego tytułu podatnikiem VAT.
Podatnikami VAT są osoby wykonujące działalność gospodarczą, która jest bardzo szeroko rozumiana na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług. Ustawodawca wyłączył z pojęcia „samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej” między innymi taki przypadek, gdy osoba uzyskująca przychód z tytułu wykonywania działalności osobistej na podstawie umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 updof) jest związana ze zlecającym wykonanie czynności takimi więzami prawnymi, które określają:
• warunki ich wykonania,
• odpowiedzialność zlecającego za ich wykonanie.
Nie wystarczy zatem zakwalifikowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu umowy o dzieło do przychodów ze źródła – działalność osobista, ale muszą być spełnione dodatkowe warunki. Należy stwierdzić, że osiąganie przychodów z działalności osobistej polegającej na wykonywaniu umowy o dzieło, która nie spełnia tych warunków, wiąże się z obowiązkiem podatkowym w VAT. Tym bardziej dotyczy to osoby, która już z innego tytułu posiada status czynnego podatnika VAT. Nie ma ona bowiem możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku ze względu na wysokość obrotów.
Jeżeli jednak z umowy o dzieło wynika, że odpowiedzialność za skutek wykonania umowy ponosi zlecający (a dokładniej, zamawiający dzieło) oraz spełnione są dwa pozostałe warunki (a więc treść umowy określa wynagrodzenie i warunki wykonania umowy), to wykonawca nie jest z tego tytułu podatnikiem VAT. W konsekwencji nie ma obowiązku (ani prawa) wystawiania faktur VAT.
2. Jeżeli przychody uzyskiwane z umowy o dzieło będą opodatkowane VAT, to czy podatek dochodowy w dalszym ciągu rozliczany jest przez zlecającego?
Tak. Niezależnie od tego, czy wykonawca umowy o dzieło jest, czy nie jest podatnikiem VAT, na płatniku ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy, jeśli umowa ta nie jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej.
Dotyczy to takiej sytuacji, w której podatnik nie zawarł umowy o dzieło jako przedsiębiorca i w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Należy pamiętać o tym, że pojęcie działalności gospodarczej doczekało się nie tylko w prawie w ogóle, ale w samych ustawach podatkowych wielu definicji i, niestety, nie zawsze są one ze sobą zbieżne. Z tego właśnie wynika owo „zamieszanie” i trudność w zrozumieniu. Wykonując umowę o dzieło, można być podatnikiem VAT (np. gdy odpowiedzialność za wykonanie dzieła spoczywa na wykonawcy dzieła), a jednocześnie być zwolnionym z obowiązku odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczki na podatek odprowadza bowiem płatnik, ponieważ wykonawca zlecenia nie wykonuje tej umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wynika to z tego, że wraz ze zmianą przepisów o podatku od towarów i usług nie zmieniły się w tym zakresie przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3. Zakładając, że podatek VAT powinien być naliczany – co zrobić w sytuacji, gdy już wystawiono kilka rachunków (od marca br.)?
W opisanym przypadku nie wystąpił obowiązek naliczania podatku VAT od należności otrzymywanych w ramach umowy o dzieło. Rachunki są nadal prawidłową formą dokumentacji.
4. Czy powinna być prowadzona ewidencja sprzedaży VAT (być może powinienem wykorzystać już prowadzoną ewidencję na potrzeby najmu)?
Niezależnie od tego, ile rodzajów czynności opodatkowanych VAT wykonuje podatnik, może dla wszystkich prowadzić jedną ewidencję sprzedaży. Wynika to z tego, że VAT jest rozliczany globalnie, a nie osobno, dla każdego z rodzajów działalności prowadzonej przez podatnika.
5. Co z podatkiem naliczonym, czy są jakieś możliwości jego wystąpienia?
Oczywiście jest możliwe odliczenie podatku naliczonego, w przypadku gdy wykonawca umowy o dzieło ma status podatnika VAT. Podatek naliczony może pojawić się w związku z ponoszeniem kosztów w celu wykonania umowy, jak na przykład zakup materiałów potrzebnych do wykonania dzieła. Niezbędne jest jednak w takim przypadku uznanie, iż prowadzona umowa o dzieło jest umową wykonywaną w ramach działalności opodatkowanej VAT.
• art. 15 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 13 pkt 8, art. 41 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, właściciel kancelarii


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA