REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać różnice kursowe od środków własnych

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie, jak rozliczać powstałe różnice kursowe od środków własnych. Wypłaciłam środki w euro z rachunku dewizowego na delegację. Wydatki w trakcie delegacji realizowałam gotówkowo. Czy w tym przypadku powstaną koszty czy przychody z tytułu różnic kursowych od środków własnych?
RADA
W tym przypadku nie powstaną różnice kursowe, ponieważ zapłata za towary, jak też ponoszenie pozostałych kosztów podczas delegacji odbywa się gotówkowo, bez pośrednictwa banku. O rozliczaniu różnic kursowych od środków własnych – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Korzystanie ze środków pieniężnych w walutach obcych zgromadzonych na rachunku bankowym w celu regulowania zobowiązań może prowadzić do powstawania różnic kursowych zaliczanych odpowiednio do przychodów albo kosztów uzyskania przychodów. Dzieje się tak, gdy kurs danej waluty z dnia nabycia lub otrzymania środków pieniężnych jest inny niż kurs z dnia uregulowania zobowiązania. W zależności od tego, jaka jest relacja tych kursów, podatnik „zyskuje” lub „traci”, operując określoną kwotą pieniędzy. Ta sama ilość środków pieniężnych wyrażonych w walutach obcych w dniu ich nabycia lub otrzymania oraz w dniu rozchodu może mieć bowiem inną wartość w przeliczeniu na walutę krajową.
Ustawodawca wymaga, aby do ustalania tych różnic stosować określone kursy.
WAŻNE!
Do celów podatkowych środki pieniężne w walutach obcych wpływające na rachunek bankowy należy wyceniać – w zależności od sposobu wejścia w ich posiadanie:
– według kursu kupna ogłaszanego przez bank, z którego usług korzysta podatnik, z dnia ich otrzymania, np. w wyniku zapłaty przez zagranicznego kontrahenta,
– według kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, np. w przypadku zakupu walut przez podatnika od banku.
Rozchód tych środków pieniężnych spowodowany regulowaniem zobowiązań wobec kontrahentów należy wyceniać według kursu sprzedaży z dnia zapłaty. Taki sposób wyceny wynika z przepisów podatkowych oraz został wskazany jako właściwy przez Ministerstwo Finansów w piśmie z 10.02.1997 r., nr PO 4/AK-722-43/97. Wprawdzie pismo to dotyczy podatników podatku dochodowego od osób prawnych, ale mając na względzie to, że przepisy dotyczące ustalania kosztów i przychodów powstających z tytułu różnic kursowych są identyczne na gruncie obu ustaw o podatkach dochodowych, należy uznać, iż wskazane tam zasady mogą być stosowane również przez osoby fizyczne uzyskujące dochody ze źródła – pozarolnicza działalność gospodarcza.
Do powstania ujemnych różnic kursowych (stanowiących koszty uzyskania przychodów) z tytułu zapłaty za określone zobowiązanie w walucie obcej dojdzie, gdy wartość tego zobowiązania przeliczona według jednego z wymienionych kursów właściwych dla wyceny wpływów będzie wyższa niż wartość przeliczona według kursu sprzedaży z dnia dokonania zapłaty. Podatnik posiadając bowiem tę samą ilość pieniędzy w walucie obcej, w dniu zapłaty będzie dysponował środkami o niższej wartości w przeliczeniu na złotówki.
Z kolei do powstania dodatnich różnic kursowych (stanowiących przychody podlegające opodatkowaniu) z tytułu zapłaty za określone zobowiązanie w walucie obcej dojdzie wtedy, gdy wartość tego zobowiązania przeliczona według jednego z wymienionych kursów właściwych dla wyceny wpływów będzie niższa niż wartość przeliczona według kursu sprzedaży z dnia zapłaty.
Przykład
30 czerwca br. na rachunek firmy X wpłynęła kwota 5000 euro tytułem zapłaty za towar sprzedany kontrahentowi z Niemiec. Kurs kupna euro na dzień wpływu tych środków wynosił 3,9102 zł. 6 lipca br. firma X posiadanymi na koncie dewizowym środkami zapłaciła za usługi wykonane przez kontrahenta z Francji w kwocie 2000 euro. Kurs sprzedaży euro na dzień uregulowania tego zobowiązania wynosił 3,8003 zł. Ustalono wartość różnic kursowych od własnych środków pieniężnych w walutach obcych stanowiących w tym przypadku koszty uzyskania przychodu:
(2000 euro × 3,8003 zł) – (2000 euro × 3,9102 zł) = – 219,80 zł.
12 lipca br. firma X zapłaciła za towar otrzymany od kontrahenta z Belgii w kwocie 3000 euro, wykorzystując pozostałe na koncie dewizowym środki pieniężne. Kurs sprzedaży euro na dzień uregulowania tego zobowiązania wynosił 4,1234 zł. Ustalono wartość różnic kursowych od własnych środków pieniężnych w walutach obcych stanowiących tym razem przychody podlegające opodatkowaniu:
(3000 euro × 4,1234 zł) – (3000 euro × 3,9102 zł) = 639,60 zł.
Wszystkie wymienione kursy dotyczą kursów stosowanych przez bank, z którego usług, w zakresie tych transakcji, korzystał podatnik. Właściwy powinien być ten kurs, który został indywidualnie wynegocjowany przez podatnika z bankiem, oczywiście będąc odpowiednio kursem kupna albo sprzedaży.
Powstaje jednak wątpliwość, czy w przypadku gdy podatnik nie korzysta z usług banku do regulowania zobowiązań, tylko wypłaca środki i wszystkie transakcje realizuje w formie gotówkowej, dochodzi do powstania różnic kursowych w myśl przepisów podatkowych. Ustawodawca wymaga bowiem, aby kursy były kursami banku, „z którego usług korzystał podatnik”. To sugeruje, iż transakcje (np. uregulowanie zobowiązania wobec zagranicznego kontrahenta), do których należy stosować odpowiednie kursy, powinny odbywać się za pośrednictwem banku. Na podobnej zasadzie organy skarbowe odmawiają podatnikom prawa do ustalania różnic kursowych w przypadku nabywania środków pieniężnych w walutach obcych w kantorach.
Wobec tego nie należy ustalać różnic kursowych od własnych środków pieniężnych, gdy koszty ponoszone w trakcie delegacji służbowej, w tym także dotyczące zakupu towarów, są opłacane w formie gotówkowej środkami pieniężnymi uprzednio podjętymi z rachunku dewizowego. Wynika to z tego, że zapłata jest dokonywana bez pośrednictwa banku, wobec czego do wyceny rozchodu walut obcych nie można zastosować kursu sprzedaży banku, z którego usług w zakresie zapłaty nie skorzystano.
• art. 14 ust. 1b, art. 22 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA