REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać różnice kursowe od środków własnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie, jak rozliczać powstałe różnice kursowe od środków własnych. Wypłaciłam środki w euro z rachunku dewizowego na delegację. Wydatki w trakcie delegacji realizowałam gotówkowo. Czy w tym przypadku powstaną koszty czy przychody z tytułu różnic kursowych od środków własnych?
RADA
W tym przypadku nie powstaną różnice kursowe, ponieważ zapłata za towary, jak też ponoszenie pozostałych kosztów podczas delegacji odbywa się gotówkowo, bez pośrednictwa banku. O rozliczaniu różnic kursowych od środków własnych – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Korzystanie ze środków pieniężnych w walutach obcych zgromadzonych na rachunku bankowym w celu regulowania zobowiązań może prowadzić do powstawania różnic kursowych zaliczanych odpowiednio do przychodów albo kosztów uzyskania przychodów. Dzieje się tak, gdy kurs danej waluty z dnia nabycia lub otrzymania środków pieniężnych jest inny niż kurs z dnia uregulowania zobowiązania. W zależności od tego, jaka jest relacja tych kursów, podatnik „zyskuje” lub „traci”, operując określoną kwotą pieniędzy. Ta sama ilość środków pieniężnych wyrażonych w walutach obcych w dniu ich nabycia lub otrzymania oraz w dniu rozchodu może mieć bowiem inną wartość w przeliczeniu na walutę krajową.
Ustawodawca wymaga, aby do ustalania tych różnic stosować określone kursy.
WAŻNE!
Do celów podatkowych środki pieniężne w walutach obcych wpływające na rachunek bankowy należy wyceniać – w zależności od sposobu wejścia w ich posiadanie:
– według kursu kupna ogłaszanego przez bank, z którego usług korzysta podatnik, z dnia ich otrzymania, np. w wyniku zapłaty przez zagranicznego kontrahenta,
– według kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, np. w przypadku zakupu walut przez podatnika od banku.
Rozchód tych środków pieniężnych spowodowany regulowaniem zobowiązań wobec kontrahentów należy wyceniać według kursu sprzedaży z dnia zapłaty. Taki sposób wyceny wynika z przepisów podatkowych oraz został wskazany jako właściwy przez Ministerstwo Finansów w piśmie z 10.02.1997 r., nr PO 4/AK-722-43/97. Wprawdzie pismo to dotyczy podatników podatku dochodowego od osób prawnych, ale mając na względzie to, że przepisy dotyczące ustalania kosztów i przychodów powstających z tytułu różnic kursowych są identyczne na gruncie obu ustaw o podatkach dochodowych, należy uznać, iż wskazane tam zasady mogą być stosowane również przez osoby fizyczne uzyskujące dochody ze źródła – pozarolnicza działalność gospodarcza.
Do powstania ujemnych różnic kursowych (stanowiących koszty uzyskania przychodów) z tytułu zapłaty za określone zobowiązanie w walucie obcej dojdzie, gdy wartość tego zobowiązania przeliczona według jednego z wymienionych kursów właściwych dla wyceny wpływów będzie wyższa niż wartość przeliczona według kursu sprzedaży z dnia dokonania zapłaty. Podatnik posiadając bowiem tę samą ilość pieniędzy w walucie obcej, w dniu zapłaty będzie dysponował środkami o niższej wartości w przeliczeniu na złotówki.
Z kolei do powstania dodatnich różnic kursowych (stanowiących przychody podlegające opodatkowaniu) z tytułu zapłaty za określone zobowiązanie w walucie obcej dojdzie wtedy, gdy wartość tego zobowiązania przeliczona według jednego z wymienionych kursów właściwych dla wyceny wpływów będzie niższa niż wartość przeliczona według kursu sprzedaży z dnia zapłaty.
Przykład
30 czerwca br. na rachunek firmy X wpłynęła kwota 5000 euro tytułem zapłaty za towar sprzedany kontrahentowi z Niemiec. Kurs kupna euro na dzień wpływu tych środków wynosił 3,9102 zł. 6 lipca br. firma X posiadanymi na koncie dewizowym środkami zapłaciła za usługi wykonane przez kontrahenta z Francji w kwocie 2000 euro. Kurs sprzedaży euro na dzień uregulowania tego zobowiązania wynosił 3,8003 zł. Ustalono wartość różnic kursowych od własnych środków pieniężnych w walutach obcych stanowiących w tym przypadku koszty uzyskania przychodu:
(2000 euro × 3,8003 zł) – (2000 euro × 3,9102 zł) = – 219,80 zł.
12 lipca br. firma X zapłaciła za towar otrzymany od kontrahenta z Belgii w kwocie 3000 euro, wykorzystując pozostałe na koncie dewizowym środki pieniężne. Kurs sprzedaży euro na dzień uregulowania tego zobowiązania wynosił 4,1234 zł. Ustalono wartość różnic kursowych od własnych środków pieniężnych w walutach obcych stanowiących tym razem przychody podlegające opodatkowaniu:
(3000 euro × 4,1234 zł) – (3000 euro × 3,9102 zł) = 639,60 zł.
Wszystkie wymienione kursy dotyczą kursów stosowanych przez bank, z którego usług, w zakresie tych transakcji, korzystał podatnik. Właściwy powinien być ten kurs, który został indywidualnie wynegocjowany przez podatnika z bankiem, oczywiście będąc odpowiednio kursem kupna albo sprzedaży.
Powstaje jednak wątpliwość, czy w przypadku gdy podatnik nie korzysta z usług banku do regulowania zobowiązań, tylko wypłaca środki i wszystkie transakcje realizuje w formie gotówkowej, dochodzi do powstania różnic kursowych w myśl przepisów podatkowych. Ustawodawca wymaga bowiem, aby kursy były kursami banku, „z którego usług korzystał podatnik”. To sugeruje, iż transakcje (np. uregulowanie zobowiązania wobec zagranicznego kontrahenta), do których należy stosować odpowiednie kursy, powinny odbywać się za pośrednictwem banku. Na podobnej zasadzie organy skarbowe odmawiają podatnikom prawa do ustalania różnic kursowych w przypadku nabywania środków pieniężnych w walutach obcych w kantorach.
Wobec tego nie należy ustalać różnic kursowych od własnych środków pieniężnych, gdy koszty ponoszone w trakcie delegacji służbowej, w tym także dotyczące zakupu towarów, są opłacane w formie gotówkowej środkami pieniężnymi uprzednio podjętymi z rachunku dewizowego. Wynika to z tego, że zapłata jest dokonywana bez pośrednictwa banku, wobec czego do wyceny rozchodu walut obcych nie można zastosować kursu sprzedaży banku, z którego usług w zakresie zapłaty nie skorzystano.
• art. 14 ust. 1b, art. 22 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA