REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć podatek naliczony od kosztów inwestycji służącej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej

REKLAMA

Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą w 2005 r. (podatnik VAT, sprzedaż tylko opodatkowana). Zakupił grunt wraz z budynkiem do rozbiórki. Na zakupionym gruncie wybuduje budynek usługowo-mieszkalny na wynajem (działalność opodatkowana i zwolniona). Jak odliczać VAT od zakupów inwestycyjnych? Podatnik nie posiada jeszcze projektu. Czy odliczać VAT w całości, a po wprowadzeniu do użytkowania dokonywać korekty VAT przez 10 lat?
RADA
Odliczenia częściowego podatku naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych firma powinna dokonywać na podstawie proporcji wyliczonej szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
UZASADNIENIE
W przedstawionej w pytaniu sytuacji, odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych, związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną (w przyszłości), należy dokonywać na podstawie proporcji wyliczonej szacunkowo. W tym przypadku należy zastosować odrębne zasady odliczenia podatku, zgodnie z zasadą określoną w art. 90 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten ma zastosowanie do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, w związku z którym przysługiwało prawo do odliczenia podatku, jak i obrotu, w związku z którym takie prawo nie przysługiwało, albo u których obrót ten był niższy niż 30 000 zł.
Firma rozpoczęła wykonywanie czynności podlegających VAT w 2005 r., zatem w ubiegłym roku nie wykonywała sprzedaży, w oparciu o którą można byłoby ustalić wskaźnik struktury do odliczenia proporcjonalnego podatku naliczonego. Ponadto, poniesione wydatki będą związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, która nastąpi po zakończeniu wydatków inwestycyjnych. Z tego też powodu, firma może dokonywać odliczenia wyłącznie w oparciu o proporcję wyliczoną szacunkowo (według prognozy), którą należy ustalić z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Najprościej byłoby ustalić tę prognozę na podstawie projektu budynku, który w części usługowej będzie inwestycją podlegającą odliczeniu podatku naliczonego. Wówczas można byłoby przyjąć taki wskaźnik odliczenia, jaki stanowi procentowy udział powierzchni usługowej w całej powierzchni budynku.
Należy przy tym zauważyć, że ze zwolnienia z VAT korzystają tylko lokale mieszkalne wynajmowane na cele mieszkaniowe. Jeżeli natomiast firma zamierza je wynajmować na inne cele (niemieszkalne) – np. na biuro dla firm prowadzących działalność gospodarczą – musi to również uwzględnić w powierzchni budynku związanej z działalnością opodatkowaną, czyli takiej, od której przysługuje odliczenie VAT.
Przykład
Zgodnie z projektem budynku usługowo-mieszkalnego, który będzie budowany przez firmę w ramach prowadzonej działalności, część usługowa stanowi 30% powierzchni całej powierzchni budynku. Pozostała część budynku to powierzchnia mieszkalna, którą firma zamierza przeznaczyć na najem w celach mieszkaniowych. Firma może zatem uznać, że odliczenia podatku od inwestycji może dokonywać w 30%.
Ponieważ firma nie będzie wykonywała sprzedaży zwolnionej z opodatkowania do chwili zakończenia inwestycji, to przez cały czas jej trwania odliczenie podatku będzie następowało na podstawie ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego prognozy. W przypadku nieruchomości należy jej dokonywać przez okres kolejnych 10 lat, licząc od roku, w którym została oddana do użytkowania. Roczna korekta podatku naliczonego będzie stanowiła 1/10 kwoty podatku naliczonego od kosztów wytworzenia, czyli kosztów poniesionej inwestycji. Pierwszej korekty firma dokona w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym budynek zaczęła użytkować do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania.
• art. 90 ust. 8 i 9, art. 91 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA