REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć podatek naliczony od kosztów inwestycji służącej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą w 2005 r. (podatnik VAT, sprzedaż tylko opodatkowana). Zakupił grunt wraz z budynkiem do rozbiórki. Na zakupionym gruncie wybuduje budynek usługowo-mieszkalny na wynajem (działalność opodatkowana i zwolniona). Jak odliczać VAT od zakupów inwestycyjnych? Podatnik nie posiada jeszcze projektu. Czy odliczać VAT w całości, a po wprowadzeniu do użytkowania dokonywać korekty VAT przez 10 lat?
RADA
Odliczenia częściowego podatku naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych firma powinna dokonywać na podstawie proporcji wyliczonej szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
UZASADNIENIE
W przedstawionej w pytaniu sytuacji, odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych, związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną (w przyszłości), należy dokonywać na podstawie proporcji wyliczonej szacunkowo. W tym przypadku należy zastosować odrębne zasady odliczenia podatku, zgodnie z zasadą określoną w art. 90 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten ma zastosowanie do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, w związku z którym przysługiwało prawo do odliczenia podatku, jak i obrotu, w związku z którym takie prawo nie przysługiwało, albo u których obrót ten był niższy niż 30 000 zł.
Firma rozpoczęła wykonywanie czynności podlegających VAT w 2005 r., zatem w ubiegłym roku nie wykonywała sprzedaży, w oparciu o którą można byłoby ustalić wskaźnik struktury do odliczenia proporcjonalnego podatku naliczonego. Ponadto, poniesione wydatki będą związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, która nastąpi po zakończeniu wydatków inwestycyjnych. Z tego też powodu, firma może dokonywać odliczenia wyłącznie w oparciu o proporcję wyliczoną szacunkowo (według prognozy), którą należy ustalić z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Najprościej byłoby ustalić tę prognozę na podstawie projektu budynku, który w części usługowej będzie inwestycją podlegającą odliczeniu podatku naliczonego. Wówczas można byłoby przyjąć taki wskaźnik odliczenia, jaki stanowi procentowy udział powierzchni usługowej w całej powierzchni budynku.
Należy przy tym zauważyć, że ze zwolnienia z VAT korzystają tylko lokale mieszkalne wynajmowane na cele mieszkaniowe. Jeżeli natomiast firma zamierza je wynajmować na inne cele (niemieszkalne) – np. na biuro dla firm prowadzących działalność gospodarczą – musi to również uwzględnić w powierzchni budynku związanej z działalnością opodatkowaną, czyli takiej, od której przysługuje odliczenie VAT.
Przykład
Zgodnie z projektem budynku usługowo-mieszkalnego, który będzie budowany przez firmę w ramach prowadzonej działalności, część usługowa stanowi 30% powierzchni całej powierzchni budynku. Pozostała część budynku to powierzchnia mieszkalna, którą firma zamierza przeznaczyć na najem w celach mieszkaniowych. Firma może zatem uznać, że odliczenia podatku od inwestycji może dokonywać w 30%.
Ponieważ firma nie będzie wykonywała sprzedaży zwolnionej z opodatkowania do chwili zakończenia inwestycji, to przez cały czas jej trwania odliczenie podatku będzie następowało na podstawie ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego prognozy. W przypadku nieruchomości należy jej dokonywać przez okres kolejnych 10 lat, licząc od roku, w którym została oddana do użytkowania. Roczna korekta podatku naliczonego będzie stanowiła 1/10 kwoty podatku naliczonego od kosztów wytworzenia, czyli kosztów poniesionej inwestycji. Pierwszej korekty firma dokona w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym budynek zaczęła użytkować do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania.
• art. 90 ust. 8 i 9, art. 91 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA