REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć podatek naliczony od kosztów inwestycji służącej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej

REKLAMA

Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą w 2005 r. (podatnik VAT, sprzedaż tylko opodatkowana). Zakupił grunt wraz z budynkiem do rozbiórki. Na zakupionym gruncie wybuduje budynek usługowo-mieszkalny na wynajem (działalność opodatkowana i zwolniona). Jak odliczać VAT od zakupów inwestycyjnych? Podatnik nie posiada jeszcze projektu. Czy odliczać VAT w całości, a po wprowadzeniu do użytkowania dokonywać korekty VAT przez 10 lat?
RADA
Odliczenia częściowego podatku naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych firma powinna dokonywać na podstawie proporcji wyliczonej szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
UZASADNIENIE
W przedstawionej w pytaniu sytuacji, odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych, związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną (w przyszłości), należy dokonywać na podstawie proporcji wyliczonej szacunkowo. W tym przypadku należy zastosować odrębne zasady odliczenia podatku, zgodnie z zasadą określoną w art. 90 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten ma zastosowanie do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, w związku z którym przysługiwało prawo do odliczenia podatku, jak i obrotu, w związku z którym takie prawo nie przysługiwało, albo u których obrót ten był niższy niż 30 000 zł.
Firma rozpoczęła wykonywanie czynności podlegających VAT w 2005 r., zatem w ubiegłym roku nie wykonywała sprzedaży, w oparciu o którą można byłoby ustalić wskaźnik struktury do odliczenia proporcjonalnego podatku naliczonego. Ponadto, poniesione wydatki będą związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, która nastąpi po zakończeniu wydatków inwestycyjnych. Z tego też powodu, firma może dokonywać odliczenia wyłącznie w oparciu o proporcję wyliczoną szacunkowo (według prognozy), którą należy ustalić z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Najprościej byłoby ustalić tę prognozę na podstawie projektu budynku, który w części usługowej będzie inwestycją podlegającą odliczeniu podatku naliczonego. Wówczas można byłoby przyjąć taki wskaźnik odliczenia, jaki stanowi procentowy udział powierzchni usługowej w całej powierzchni budynku.
Należy przy tym zauważyć, że ze zwolnienia z VAT korzystają tylko lokale mieszkalne wynajmowane na cele mieszkaniowe. Jeżeli natomiast firma zamierza je wynajmować na inne cele (niemieszkalne) – np. na biuro dla firm prowadzących działalność gospodarczą – musi to również uwzględnić w powierzchni budynku związanej z działalnością opodatkowaną, czyli takiej, od której przysługuje odliczenie VAT.
Przykład
Zgodnie z projektem budynku usługowo-mieszkalnego, który będzie budowany przez firmę w ramach prowadzonej działalności, część usługowa stanowi 30% powierzchni całej powierzchni budynku. Pozostała część budynku to powierzchnia mieszkalna, którą firma zamierza przeznaczyć na najem w celach mieszkaniowych. Firma może zatem uznać, że odliczenia podatku od inwestycji może dokonywać w 30%.
Ponieważ firma nie będzie wykonywała sprzedaży zwolnionej z opodatkowania do chwili zakończenia inwestycji, to przez cały czas jej trwania odliczenie podatku będzie następowało na podstawie ustalonej z naczelnikiem urzędu skarbowego prognozy. W przypadku nieruchomości należy jej dokonywać przez okres kolejnych 10 lat, licząc od roku, w którym została oddana do użytkowania. Roczna korekta podatku naliczonego będzie stanowiła 1/10 kwoty podatku naliczonego od kosztów wytworzenia, czyli kosztów poniesionej inwestycji. Pierwszej korekty firma dokona w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym budynek zaczęła użytkować do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania.
• art. 90 ust. 8 i 9, art. 91 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA