REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy imporcie usług

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek przy imporcie usług? Czy przy jego ustalaniu ma znaczenie termin wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego czy może faktury wewnętrznej, którą wystawiam ja jako nabywca?
Do powstania obowiązku podatkowego w imporcie usług odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące powstawania obowiązku przy usługach świadczonych przez polskich podatników (art. 19 ust. 19 ustawy o VAT). Oznacza to, że zastosowanie ma również zasada, że w przypadkach gdy dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Do powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące powstawania obowiązku przy usługach świadczonych przez polskich podatników (art. 19 ust. 19 ustawy o VAT). Oznacza to, że zastosowanie ma również zasada, że w przypadkach gdy dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Według powszechnej opinii przez chwilę wystawienia faktury należy rozumieć przy imporcie usług wystawienie faktury przez zagranicznego kontrahenta. Po gruntownej analizie skutków przyjęcia powyższego stanowiska należy je jednak odrzucić.
Po pierwsze, przepisy regulujące terminy wystawiania faktur nie są ujednolicone. Każde państwo ustala własne terminy ich wystawiania, często dopuszczając możliwość wystawiania faktur przed wykonaniem usługi lub przewidując termin wystawienia faktury dłuższy niż „polskie” 7 dni. Przyjęcie zasady, że o momencie powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług decyduje moment wystawienia faktury zagranicznej, oznaczałoby uznanie, że obowiązek podatkowy powstaje przed wykonaniem usługi.
Należy przypomnieć, że art. 19 ust. 19 ustawy stanowi o odpowiednim stosowaniu przepisów w przypadku importu usług. Odpowiednim, a więc przede wszystkim prowadzącym do podobnych skutków podatkowych dla podatników nabywających usługi od podatników polskich, jak i zagranicznych. Tym samym należy odrzucić taką interpretację przepisów, która skutkowałaby przyjęciem rozstrzygnięcia niekorzystnego dla podatników (a za taką należy uznać interpretację powodującą wcześniejsze, w niektórych przypadkach o wiele miesięcy, powstanie obowiązku podatkowego).
Po drugie, przy interpretacji omawianych przepisów należy mieć na uwadze charakter importu usług. W ramach tej instytucji następuje szczególnego rodzaju przeniesienie obowiązków związanych z rozliczeniem podatku VAT przez świadczącego usługę na nabywcę tej usługi. Dlatego faktura wewnętrzna w tym przypadku ma nieco inny charakter niż np. faktura wewnętrzna dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W przypadku importu usług polski podatnik wystawia fakturę wewnętrzną niejako za podatnika zagranicznego. Z powyższego wynika również kierunek interpretacji ewentualnych niejasności – przepisy należy interpretować tak, aby sytuacja podatnika wystawiającego fakturę wewnętrzną była analogiczna do sytuacji, w której znajdowałby się ten podatnik, gdyby zagraniczny kontrahent był zarejestrowany w Polsce i samodzielnie rozliczał podatek.
Po trzecie, należy wskazać przepisy art. 20 ustawy, w którym ustawodawca reguluje powstanie obowiązku, między innymi, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów. Jednym z nich jest przepis wiążący powstanie obowiązku z wystawieniem faktury przez unijnego kontrahenta. W przypadku importu usług brakuje takiego przepisu, co stanowi kolejny argument przemawiający za przyjęciem, że do powstania obowiązku podatkowego przy imporcie usług należy przyjąć wystawienie faktury wewnętrznej przez polskiego podatnika (a nie wystawienie faktury przez podatnika zagranicznego).
Reasumując, żaden przepis ustawy nie wskazuje jednoznacznie, że o momencie powstania obowiązku podatkowego decydować ma wystawienie faktury przez podatnika zagranicznego. Mając na uwadze, że przyjęcie takiego właśnie stanowiska prowadzi do niekorzystnej sytuacji podatników importujących usługi (w porównaniu do podatników nabywających usługi od podatników krajowych) oraz budzi wiele wątpliwości natury praktycznej, należy dojść do wniosku, że odpowiednie stosowanie art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku importu usług oznacza, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury wewnętrznej, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
• art. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA