REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy imporcie usług

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek przy imporcie usług? Czy przy jego ustalaniu ma znaczenie termin wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego czy może faktury wewnętrznej, którą wystawiam ja jako nabywca?
Do powstania obowiązku podatkowego w imporcie usług odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące powstawania obowiązku przy usługach świadczonych przez polskich podatników (art. 19 ust. 19 ustawy o VAT). Oznacza to, że zastosowanie ma również zasada, że w przypadkach gdy dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Do powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące powstawania obowiązku przy usługach świadczonych przez polskich podatników (art. 19 ust. 19 ustawy o VAT). Oznacza to, że zastosowanie ma również zasada, że w przypadkach gdy dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Według powszechnej opinii przez chwilę wystawienia faktury należy rozumieć przy imporcie usług wystawienie faktury przez zagranicznego kontrahenta. Po gruntownej analizie skutków przyjęcia powyższego stanowiska należy je jednak odrzucić.
Po pierwsze, przepisy regulujące terminy wystawiania faktur nie są ujednolicone. Każde państwo ustala własne terminy ich wystawiania, często dopuszczając możliwość wystawiania faktur przed wykonaniem usługi lub przewidując termin wystawienia faktury dłuższy niż „polskie” 7 dni. Przyjęcie zasady, że o momencie powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług decyduje moment wystawienia faktury zagranicznej, oznaczałoby uznanie, że obowiązek podatkowy powstaje przed wykonaniem usługi.
Należy przypomnieć, że art. 19 ust. 19 ustawy stanowi o odpowiednim stosowaniu przepisów w przypadku importu usług. Odpowiednim, a więc przede wszystkim prowadzącym do podobnych skutków podatkowych dla podatników nabywających usługi od podatników polskich, jak i zagranicznych. Tym samym należy odrzucić taką interpretację przepisów, która skutkowałaby przyjęciem rozstrzygnięcia niekorzystnego dla podatników (a za taką należy uznać interpretację powodującą wcześniejsze, w niektórych przypadkach o wiele miesięcy, powstanie obowiązku podatkowego).
Po drugie, przy interpretacji omawianych przepisów należy mieć na uwadze charakter importu usług. W ramach tej instytucji następuje szczególnego rodzaju przeniesienie obowiązków związanych z rozliczeniem podatku VAT przez świadczącego usługę na nabywcę tej usługi. Dlatego faktura wewnętrzna w tym przypadku ma nieco inny charakter niż np. faktura wewnętrzna dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W przypadku importu usług polski podatnik wystawia fakturę wewnętrzną niejako za podatnika zagranicznego. Z powyższego wynika również kierunek interpretacji ewentualnych niejasności – przepisy należy interpretować tak, aby sytuacja podatnika wystawiającego fakturę wewnętrzną była analogiczna do sytuacji, w której znajdowałby się ten podatnik, gdyby zagraniczny kontrahent był zarejestrowany w Polsce i samodzielnie rozliczał podatek.
Po trzecie, należy wskazać przepisy art. 20 ustawy, w którym ustawodawca reguluje powstanie obowiązku, między innymi, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów. Jednym z nich jest przepis wiążący powstanie obowiązku z wystawieniem faktury przez unijnego kontrahenta. W przypadku importu usług brakuje takiego przepisu, co stanowi kolejny argument przemawiający za przyjęciem, że do powstania obowiązku podatkowego przy imporcie usług należy przyjąć wystawienie faktury wewnętrznej przez polskiego podatnika (a nie wystawienie faktury przez podatnika zagranicznego).
Reasumując, żaden przepis ustawy nie wskazuje jednoznacznie, że o momencie powstania obowiązku podatkowego decydować ma wystawienie faktury przez podatnika zagranicznego. Mając na uwadze, że przyjęcie takiego właśnie stanowiska prowadzi do niekorzystnej sytuacji podatników importujących usługi (w porównaniu do podatników nabywających usługi od podatników krajowych) oraz budzi wiele wątpliwości natury praktycznej, należy dojść do wniosku, że odpowiednie stosowanie art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku importu usług oznacza, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury wewnętrznej, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
• art. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA