REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy samo złożenie VAT-R uprawnia do odliczenia podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mam zamiar zarejestrować się jako podatnik VAT. Proszę o potwierdzenie, czy złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R i wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 152 zł powoduje, że od następnego dnia mogę odliczać podatek z faktur zakupu oraz wystawiać faktury jak podatnik podatku od towarów i usług. Proszę o potwierdzenie mojego stanowiska, ponieważ słyszałem też odmienne poglądy.
Decyzja VAT-5: Samo złożenie we właściwym urzędzie skarbowym formularza VAT-R i wniesienie opłaty rejestracyjnej na konto urzędu gminy nie daje prawa do odliczania podatku VAT naliczonego ani też nie zmienia statusu zwykłego podmiotu prowadzącego działalność na czynnego podatnika podatku VAT. Podmiot, który zarejestrował się jako podatnik VAT, musi poczekać na otrzymanie decyzji VAT-5 potwierdzającej rejestrację i dopiero od tego momentu wstępuje on we wszystkie prawa i obowiązki podatnika VAT. Od tego momentu ma także prawo wystawiać faktury i odliczać podatek VAT naliczony.
Pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym dopuszczano możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od następnego dnia po dniu, w którym podatnik dokonał rejestracji w zakresie podatku VAT, składając zgłoszenie rejestracyjne w urzędzie skarbowym i wnosząc opłatę rejestracyjną. Przez okres oczekiwania na decyzję potwierdzającą rejestrację posługiwał się on numerem REGON jako tymczasowym numerem NIP, ponieważ zezwalały na to przepisy. Na wystawianych fakturach również posługiwał się w tym czasie numerem REGON i takie faktury stanowiły dokument uprawniający do odliczenia.
Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług ewidentnie wskazują, że prawo wystawiania faktur i odliczania podatku naliczonego mają tylko ci podatnicy, którzy legitymują się prawidłowo nadanym przez właściwy urząd skarbowy numerem NIP. Wynika on z decyzji VAT-5, stanowiącej potwierdzenie dokonania rejestracji na potrzeby podatku VAT.
Faktura VAT z numerem REGON, niezawierająca numeru NIP, nie stanowi dokumentu, na podstawie którego można dokonać odliczenia podatku VAT.
Na gruncie podatku od towarów i usług funkcjonowały dotąd dwa poglądy dotyczące momentu nabycia prawa do odliczania VAT przez podmioty, które dokonały rejestracji w tym zakresie. Zostały one potwierdzone również przez organy podatkowe, w wydawanych przez nie interpretacjach podatkowych.
Pierwszy z nich, na który powołuje się również Czytelnik, wskazuje, że podmiot dokonujący zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R, staje się podatnikiem podatku VAT od następnego dnia po złożeniu tego wniosku do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W konsekwencji ma on również pełne prawo do odliczania podatku VAT naliczonego i wystawiania faktur od momentu, kiedy stał się tym podatnikiem.
Stanowisko takie potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w postanowieniu z 13 kwietnia 2005 r. (nr US40/VAT/I/772/2005/ /ADB) oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławcu w piśmie z 29 listopada 2004 r. (nr US-VII-443/69/04), w którym czytamy, że datę rejestracji podmiotu na potrzeby podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. Potwierdzenie takie nie ma charakteru konstytutywnego dla nabycia statusu podatnika podatku VAT. Od momentu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem VAT: czynnym lub zwolnionym.
Podatnik VAT czynny od dnia rejestracji ma prawo do pomniejszenia podatku należnego ze sprzedaży towarów i usług o podatek naliczony od dokonanych zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.
Podmioty posiadające status czynnego podatnika VAT mają prawo odliczania podatku VAT związanego z wykonywaną przez nie działalnością gospodarczą.
Natomiast zgodnie z drugim stanowiskiem podatnikiem podatku VAT dany podmiot staje się dopiero w momencie otrzymania decyzji potwierdzającej dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-5. W decyzji tej naczelnik urzędu skarbowego nadaje również numer identyfikacji podatkowej NIP, bez którego wystawiane faktury VAT nie stanowią podstawy do odliczenia.
Zaprezentowane stanowisko potwierdził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 5 maja 2005 r. (nr 1471/NUR2/443-118/05/PD). W uzasadnieniu czytamy, że uprawnienie do obniżenia podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje stronie stosownie do art. 88 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 4 tej ustawy od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego (na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego na podstawie złożonego przez nią zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R).
Przykład
3 października 2005 r. spółka z o.o. złożyła do urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w zakresie podatku VAT. Tego samego dnia wniosła również w kasie urzędu gminy opłatę skarbową w wysokości 152 zł. Naczelnik urzędu skarbowego wydał decyzję potwierdzającą rejestrację 10 października. Spółce została ona doręczona 12 października. Od 12 października spółka nabyła zatem pełne prawa i obowiązki przewidziane przez przepisy prawa dla czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Oczywiście od tego dnia ma też prawo wystawiać faktury z nadanym w decyzji numerem NIP i odliczać podatek VAT naliczony.
Podsumowując, należy stwierdzić, że podatnik, który dokonał rejestracji w zakresie podatku VAT na druku VAT-R, ma prawo do odliczania i naliczania podatku VAT dopiero od momentu uzyskania potwierdzenia dokonanej rejestracji w decyzji VAT-5.
Każdy podatnik, który dokonuje jakichkolwiek zakupów, które następnie będą związane z wykonywaną przez niego opodatkowaną działalnością gospodarczą, powinien mieć na uwadze fakt, że aby odliczać podatek naliczony, musi posiadać potwierdzenie rejestracji w decyzji VAT-5. Jest to o tyle istotne, że na takie potwierdzenie podatnicy muszą czasami czekać około miesiąca. Należy więc tak zaplanować sobie działania w tym zakresie, aby nie narazić się na jakiekolwiek negatywne konsekwencje.
Również aby wystawiać faktury VAT, podmiot musi posiadać status czynnego podatnika VAT. Brak potwierdzenia i numeru NIP nie uprawnia do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez takiego sprzedawcę. W takiej sytuacji kontrahent – nabywca, który tego dokona, naraża się na poważne konsekwencje ze strony organów podatkowych.
Ewa Michalak
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA