REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy samo złożenie VAT-R uprawnia do odliczenia podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mam zamiar zarejestrować się jako podatnik VAT. Proszę o potwierdzenie, czy złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R i wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 152 zł powoduje, że od następnego dnia mogę odliczać podatek z faktur zakupu oraz wystawiać faktury jak podatnik podatku od towarów i usług. Proszę o potwierdzenie mojego stanowiska, ponieważ słyszałem też odmienne poglądy.
Decyzja VAT-5: Samo złożenie we właściwym urzędzie skarbowym formularza VAT-R i wniesienie opłaty rejestracyjnej na konto urzędu gminy nie daje prawa do odliczania podatku VAT naliczonego ani też nie zmienia statusu zwykłego podmiotu prowadzącego działalność na czynnego podatnika podatku VAT. Podmiot, który zarejestrował się jako podatnik VAT, musi poczekać na otrzymanie decyzji VAT-5 potwierdzającej rejestrację i dopiero od tego momentu wstępuje on we wszystkie prawa i obowiązki podatnika VAT. Od tego momentu ma także prawo wystawiać faktury i odliczać podatek VAT naliczony.
Pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym dopuszczano możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od następnego dnia po dniu, w którym podatnik dokonał rejestracji w zakresie podatku VAT, składając zgłoszenie rejestracyjne w urzędzie skarbowym i wnosząc opłatę rejestracyjną. Przez okres oczekiwania na decyzję potwierdzającą rejestrację posługiwał się on numerem REGON jako tymczasowym numerem NIP, ponieważ zezwalały na to przepisy. Na wystawianych fakturach również posługiwał się w tym czasie numerem REGON i takie faktury stanowiły dokument uprawniający do odliczenia.
Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług ewidentnie wskazują, że prawo wystawiania faktur i odliczania podatku naliczonego mają tylko ci podatnicy, którzy legitymują się prawidłowo nadanym przez właściwy urząd skarbowy numerem NIP. Wynika on z decyzji VAT-5, stanowiącej potwierdzenie dokonania rejestracji na potrzeby podatku VAT.
Faktura VAT z numerem REGON, niezawierająca numeru NIP, nie stanowi dokumentu, na podstawie którego można dokonać odliczenia podatku VAT.
Na gruncie podatku od towarów i usług funkcjonowały dotąd dwa poglądy dotyczące momentu nabycia prawa do odliczania VAT przez podmioty, które dokonały rejestracji w tym zakresie. Zostały one potwierdzone również przez organy podatkowe, w wydawanych przez nie interpretacjach podatkowych.
Pierwszy z nich, na który powołuje się również Czytelnik, wskazuje, że podmiot dokonujący zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R, staje się podatnikiem podatku VAT od następnego dnia po złożeniu tego wniosku do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W konsekwencji ma on również pełne prawo do odliczania podatku VAT naliczonego i wystawiania faktur od momentu, kiedy stał się tym podatnikiem.
Stanowisko takie potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w postanowieniu z 13 kwietnia 2005 r. (nr US40/VAT/I/772/2005/ /ADB) oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławcu w piśmie z 29 listopada 2004 r. (nr US-VII-443/69/04), w którym czytamy, że datę rejestracji podmiotu na potrzeby podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. Potwierdzenie takie nie ma charakteru konstytutywnego dla nabycia statusu podatnika podatku VAT. Od momentu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem VAT: czynnym lub zwolnionym.
Podatnik VAT czynny od dnia rejestracji ma prawo do pomniejszenia podatku należnego ze sprzedaży towarów i usług o podatek naliczony od dokonanych zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.
Podmioty posiadające status czynnego podatnika VAT mają prawo odliczania podatku VAT związanego z wykonywaną przez nie działalnością gospodarczą.
Natomiast zgodnie z drugim stanowiskiem podatnikiem podatku VAT dany podmiot staje się dopiero w momencie otrzymania decyzji potwierdzającej dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-5. W decyzji tej naczelnik urzędu skarbowego nadaje również numer identyfikacji podatkowej NIP, bez którego wystawiane faktury VAT nie stanowią podstawy do odliczenia.
Zaprezentowane stanowisko potwierdził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 5 maja 2005 r. (nr 1471/NUR2/443-118/05/PD). W uzasadnieniu czytamy, że uprawnienie do obniżenia podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje stronie stosownie do art. 88 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 4 tej ustawy od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego (na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego na podstawie złożonego przez nią zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R).
Przykład
3 października 2005 r. spółka z o.o. złożyła do urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w zakresie podatku VAT. Tego samego dnia wniosła również w kasie urzędu gminy opłatę skarbową w wysokości 152 zł. Naczelnik urzędu skarbowego wydał decyzję potwierdzającą rejestrację 10 października. Spółce została ona doręczona 12 października. Od 12 października spółka nabyła zatem pełne prawa i obowiązki przewidziane przez przepisy prawa dla czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Oczywiście od tego dnia ma też prawo wystawiać faktury z nadanym w decyzji numerem NIP i odliczać podatek VAT naliczony.
Podsumowując, należy stwierdzić, że podatnik, który dokonał rejestracji w zakresie podatku VAT na druku VAT-R, ma prawo do odliczania i naliczania podatku VAT dopiero od momentu uzyskania potwierdzenia dokonanej rejestracji w decyzji VAT-5.
Każdy podatnik, który dokonuje jakichkolwiek zakupów, które następnie będą związane z wykonywaną przez niego opodatkowaną działalnością gospodarczą, powinien mieć na uwadze fakt, że aby odliczać podatek naliczony, musi posiadać potwierdzenie rejestracji w decyzji VAT-5. Jest to o tyle istotne, że na takie potwierdzenie podatnicy muszą czasami czekać około miesiąca. Należy więc tak zaplanować sobie działania w tym zakresie, aby nie narazić się na jakiekolwiek negatywne konsekwencje.
Również aby wystawiać faktury VAT, podmiot musi posiadać status czynnego podatnika VAT. Brak potwierdzenia i numeru NIP nie uprawnia do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez takiego sprzedawcę. W takiej sytuacji kontrahent – nabywca, który tego dokona, naraża się na poważne konsekwencje ze strony organów podatkowych.
Ewa Michalak
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA