REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy samo złożenie VAT-R uprawnia do odliczenia podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mam zamiar zarejestrować się jako podatnik VAT. Proszę o potwierdzenie, czy złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R i wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 152 zł powoduje, że od następnego dnia mogę odliczać podatek z faktur zakupu oraz wystawiać faktury jak podatnik podatku od towarów i usług. Proszę o potwierdzenie mojego stanowiska, ponieważ słyszałem też odmienne poglądy.
Decyzja VAT-5: Samo złożenie we właściwym urzędzie skarbowym formularza VAT-R i wniesienie opłaty rejestracyjnej na konto urzędu gminy nie daje prawa do odliczania podatku VAT naliczonego ani też nie zmienia statusu zwykłego podmiotu prowadzącego działalność na czynnego podatnika podatku VAT. Podmiot, który zarejestrował się jako podatnik VAT, musi poczekać na otrzymanie decyzji VAT-5 potwierdzającej rejestrację i dopiero od tego momentu wstępuje on we wszystkie prawa i obowiązki podatnika VAT. Od tego momentu ma także prawo wystawiać faktury i odliczać podatek VAT naliczony.
Pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym dopuszczano możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od następnego dnia po dniu, w którym podatnik dokonał rejestracji w zakresie podatku VAT, składając zgłoszenie rejestracyjne w urzędzie skarbowym i wnosząc opłatę rejestracyjną. Przez okres oczekiwania na decyzję potwierdzającą rejestrację posługiwał się on numerem REGON jako tymczasowym numerem NIP, ponieważ zezwalały na to przepisy. Na wystawianych fakturach również posługiwał się w tym czasie numerem REGON i takie faktury stanowiły dokument uprawniający do odliczenia.
Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług ewidentnie wskazują, że prawo wystawiania faktur i odliczania podatku naliczonego mają tylko ci podatnicy, którzy legitymują się prawidłowo nadanym przez właściwy urząd skarbowy numerem NIP. Wynika on z decyzji VAT-5, stanowiącej potwierdzenie dokonania rejestracji na potrzeby podatku VAT.
Faktura VAT z numerem REGON, niezawierająca numeru NIP, nie stanowi dokumentu, na podstawie którego można dokonać odliczenia podatku VAT.
Na gruncie podatku od towarów i usług funkcjonowały dotąd dwa poglądy dotyczące momentu nabycia prawa do odliczania VAT przez podmioty, które dokonały rejestracji w tym zakresie. Zostały one potwierdzone również przez organy podatkowe, w wydawanych przez nie interpretacjach podatkowych.
Pierwszy z nich, na który powołuje się również Czytelnik, wskazuje, że podmiot dokonujący zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R, staje się podatnikiem podatku VAT od następnego dnia po złożeniu tego wniosku do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W konsekwencji ma on również pełne prawo do odliczania podatku VAT naliczonego i wystawiania faktur od momentu, kiedy stał się tym podatnikiem.
Stanowisko takie potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w postanowieniu z 13 kwietnia 2005 r. (nr US40/VAT/I/772/2005/ /ADB) oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławcu w piśmie z 29 listopada 2004 r. (nr US-VII-443/69/04), w którym czytamy, że datę rejestracji podmiotu na potrzeby podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. Potwierdzenie takie nie ma charakteru konstytutywnego dla nabycia statusu podatnika podatku VAT. Od momentu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem VAT: czynnym lub zwolnionym.
Podatnik VAT czynny od dnia rejestracji ma prawo do pomniejszenia podatku należnego ze sprzedaży towarów i usług o podatek naliczony od dokonanych zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.
Podmioty posiadające status czynnego podatnika VAT mają prawo odliczania podatku VAT związanego z wykonywaną przez nie działalnością gospodarczą.
Natomiast zgodnie z drugim stanowiskiem podatnikiem podatku VAT dany podmiot staje się dopiero w momencie otrzymania decyzji potwierdzającej dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-5. W decyzji tej naczelnik urzędu skarbowego nadaje również numer identyfikacji podatkowej NIP, bez którego wystawiane faktury VAT nie stanowią podstawy do odliczenia.
Zaprezentowane stanowisko potwierdził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 5 maja 2005 r. (nr 1471/NUR2/443-118/05/PD). W uzasadnieniu czytamy, że uprawnienie do obniżenia podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje stronie stosownie do art. 88 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 4 tej ustawy od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego (na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego na podstawie złożonego przez nią zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R).
Przykład
3 października 2005 r. spółka z o.o. złożyła do urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w zakresie podatku VAT. Tego samego dnia wniosła również w kasie urzędu gminy opłatę skarbową w wysokości 152 zł. Naczelnik urzędu skarbowego wydał decyzję potwierdzającą rejestrację 10 października. Spółce została ona doręczona 12 października. Od 12 października spółka nabyła zatem pełne prawa i obowiązki przewidziane przez przepisy prawa dla czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Oczywiście od tego dnia ma też prawo wystawiać faktury z nadanym w decyzji numerem NIP i odliczać podatek VAT naliczony.
Podsumowując, należy stwierdzić, że podatnik, który dokonał rejestracji w zakresie podatku VAT na druku VAT-R, ma prawo do odliczania i naliczania podatku VAT dopiero od momentu uzyskania potwierdzenia dokonanej rejestracji w decyzji VAT-5.
Każdy podatnik, który dokonuje jakichkolwiek zakupów, które następnie będą związane z wykonywaną przez niego opodatkowaną działalnością gospodarczą, powinien mieć na uwadze fakt, że aby odliczać podatek naliczony, musi posiadać potwierdzenie rejestracji w decyzji VAT-5. Jest to o tyle istotne, że na takie potwierdzenie podatnicy muszą czasami czekać około miesiąca. Należy więc tak zaplanować sobie działania w tym zakresie, aby nie narazić się na jakiekolwiek negatywne konsekwencje.
Również aby wystawiać faktury VAT, podmiot musi posiadać status czynnego podatnika VAT. Brak potwierdzenia i numeru NIP nie uprawnia do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez takiego sprzedawcę. W takiej sytuacji kontrahent – nabywca, który tego dokona, naraża się na poważne konsekwencje ze strony organów podatkowych.
Ewa Michalak
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA