REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można refakturować częściowe pokrycie przez urząd gminy kosztów zakupu środka trwałego

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym. Czy możemy wystawić urzędowi gminy refakturę na częściowe pokrycie kosztów zakupu środka trwałego? Jesteśmy podatnikiem VAT. Czy wystawioną refakturę należy ująć w ewidencji sprzedaży i należny podatek VAT odprowadzić do urzędu skarbowego? Urząd gminy chce częściowo pokryć koszt zakupu środka trwałego.
RADA
Niestety, wystawienie refaktury na częściowe pokrycie kosztów zakupu środka trwałego nie jest możliwe.
UZASADNIENIE
Przepisy obowiązującej ustawy o VAT nie regulują kwestii refakturowania dostawy towarów lub świadczenia usług jako formy przenoszenia kosztów, tak jak zostało to uregulowane w przepisach VI Dyrektywy. Zarówno pod rządami poprzedniej ustawy, jak i obecnej forma refakturowania funkcjonuje jedynie w stosunku do świadczonych usług na podstawie interpretacji Ministerstwa Finansów i orzeczeń sądów administracyjnych. W tym przypadku konieczne jest, aby usługa miała niezmieniony charakter i aby kwoty zostały przeniesione w niezmienionej wysokości.
WAŻNE
W przypadku towarów mamy do czynienia wyłącznie z ich odsprzedażą, a zatem należy je rozliczyć na zasadach właściwych dla sprzedaży towarów. Uznaje się, że podatnik dokonuje ich zakupu, a następnie odsprzedaży.
Taki sposób przenoszenia kosztów nie jest możliwy, gdyż zakład budżetowy nie odsprzedaje środka trwałego.
W przedstawionej sytuacji, częściowe pokrycie kosztów zakupu środka trwałego przez zakład budżetowy należy rozważyć w zakresie dotacji (subwencji lub dopłaty o podobnym charakterze).
Otrzymane dotacje i subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania VAT, jeżeli są związane z obrotem, czyli jeżeli udzielane są w celu zmniejszenia ceny wykonywanych przez firmę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, w podatku od towarów i usług będą miały znaczenie tylko takie dotacje i subwencje, które będą wpływały bezpośrednio na obniżenie ceny towarów lub usługi i tylko one będą wpływały na podwyższenie obrotu, czyli podstawy opodatkowania VAT. Obowiązek podatkowy powstaje wówczas z chwilą uznania rachunku bankowego. Otrzymana dotacja opodatkowana jest taką samą stawką VAT, jaką opodatkowane są dotowane towary lub usługi.
Obowiązek podatkowy w VAT od otrzymanej dotacji powstanie tylko wówczas, gdy ma ona charakter przedmiotowy i celowy, czyli wpływa bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Jeżeli natomiast dotacja przyznana zostanie na inny cel, np. zakup środka trwałego i zakup ten nie ma wpływu na cenę towarów lub usług, to nie będzie ona podlegała obowiązkowi jej opodatkowania VAT. Jeżeli zatem otrzymane dofinansowanie do zakupu środka trwałego nie ma związku z obrotem, czyli sprzedażą, tylko z nabyciem, czyli kosztami firmy, to nie wywołuje żadnych skutków w VAT.

• art. 19 ust. 21, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA