REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługę uszlachetniania wykonaną dla kontrahenta unijnego, który podał NIP UE

REKLAMA

Jak rozliczyć usługę wykonywaną na ruchomym majątku rzeczowym dla kontrahenta unijnego w przypadku, gdy podał on swój NIP UE? Czy faktura wystawiona za tę usługę powinna zawierać stawkę VAT 0%, czy może nie powinna zawierać podatku? Jeśli te usługi są wyłączone z opodatkowania VAT, to czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, które są związane z wykonywaniem tej usługi?

RADA
Usługi uszlachetniania dokonywane na towarach sprowadzonych z innego kraju Wspólnoty albo podlegają opodatkowaniu stawką 22%, albo nie podlegają opodatkowaniu. Jest to uzależnione od statusu kontrahenta, na rzecz którego usługa jest świadczona.
UZASADNIENIE
Miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Oznacza to, że skoro usługa świadczona jest na terytorium Polski, podlega ona opodatkowaniu stawką 22%.
Zasada ta podlega jednak wyłączeniu, na podstawie art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o VAT, w taki sposób, iż pod pewnymi warunkami usługę może opodatkować nabywca takich usług w kraju Wspólnoty. Dotyczy to sytuacji, gdy usługi zostały wykonane na rzecz nabywcy z innego kraju członkowskiego, który podał wykonawcy usługi, czyli polskiej firmie dokonującej uszlachetniania, numer NIP, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i który został mu nadany przez państwo członkowskie inne niż to, na którym została wykonana usługa – np. w Niemczech. Wówczas uznaje się, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które nadało nabywcy usługi ten numer, czyli usługa będzie opodatkowana w Niemczech przez nabywcę tej usługi.
 
Przykład
Polska firma sprowadziła z Niemiec na zlecenie niemieckiego usługodawcy towar w celu dokonania jego uszlachetnienia. Po wykonaniu usługi towar został z powrotem wywieziony na teren Niemiec. Nabywca usługi podał polskiej firmie NIP UE. Usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu u polskiego usługodawcy. Obowiązek rozliczenia podatku od usługi będzie spoczywał na usługobiorcy, czyli na niemieckim kontrahencie.
Drugim warunkiem uprawniającym do zastosowania takiej formy opodatkowania jest wywiezienie towaru z Polski po wykonaniu usług uszlachetniania w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia wykonania tej usługi. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to zostanie uznane, że miejscem świadczenia tych usług jest Polska. Natomiast od 1 września br. obrót niepodlegający opodatkowaniu należy wykazać w deklaracji podatkowej i ewidencji prowadzonej na potrzeby VAT. W fakturze dla niemieckiego kontrahenta firma, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz należności wraz z podatkiem, zobowiązana jest podać numer NIP UE kontrahenta oraz informację, że podatek rozlicza nabywca. Stanowi o tym przepis § 9 ust. 15 obecnego rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur.
 
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących m.in. usługi uszlachetniania, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.
Na firmie będzie ciążył również obowiązek szczególnego ewidencjonowania i dokumentowania tych czynności.
Przede wszystkim należy prowadzić ewidencję otrzymanych towarów, zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na ich identyfikację oraz datę wydania towarów po wykonaniu usług uszlachetniania. Stanowi o tym przepis art. 109 ust. 9 ustawy. Przepisy nie określają w tym zakresie wymaganej formy ewidencji. Może ona być dowolna, istotne jest jednak, aby zawierała wymagane informacje.
Mimo że obrót z tytułu wykonanej usługi nie podlega opodatkowaniu, to firma jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich wykonaniem, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w kraju, które posłużyły do wykonania czynności za granicą, jeżeli kwoty mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
 

• art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 6–8, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 106, art. 109 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 ust. 15, § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 kwietnia 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT



 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA