REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od przekazanych kontrahentom prezentów świątecznych

REKLAMA

Zakupiłem towary, które zamierzamy przekazać naszym kontrahentom z okazji świąt. Towary mają różną wartość. Część z nich można zaliczyć do prezentów o małej wartości, np. kalendarze. Natomiast pozostałe mają znaczną wartość, przekraczającą 100 zł. Czy od ich zakupu przysługuje nam prawo do odliczenia VAT? Wykonujemy wyłącznie czynności opodatkowane VAT.
RADA
Co do zasady, będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zakupu towarów podlegających nieodpłatnemu przekazaniu. Szczegóły w uzasadnianiu.

UZASADNIENIE
Podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z prawa obniżenia podatku należnego o naliczony jest istnienie związku ponoszonych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (art. 86 ust. 1 ustawy). Ponoszone przez Pana wydatki niewątpliwie związane są w sposób pośredni z prowadzoną działalnością, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istnieje zatem związek ponoszonych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Musimy rozważyć dwa przypadki, tj.:
• gdy nabyte towary i usługi dotyczą czynności przekazania prezentów o małej wartości, a ich przekazanie (wręczenie) wiąże się bezpośrednio z prowadzoną działalnością.
Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
– o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
– których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pierwszym punkcie, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Organy podatkowe przyjmują, że przekazanie prezentów o małej wartości nie podlega VAT, gdy jest związane z prowadzoną działalnością. Mimo że czynność ta nie podlega opodatkowaniu, to przysługuje prawo do odliczenia VAT, gdyż w art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy przewidziano od zasady ogólnej wyjątek. Według tych regulacji podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą między innymi przekazania prezentów o małej wartości. Potwierdzają to również organy podatkowe, jak w piśmie z 28 lipca 2005 r. Urzędu Skarbowego Warszawa–Targówek nr 1437/ZI/443/315/KO/05: nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przekazanie prezentów o małej wartości, jeżeli ich przekazanie wiązać się będzie bezpośrednio z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, natomiast podatek naliczony z tytułu zakupu przedmiotowych prezentów (futerałów) podlega odliczeniu.
• Gdy nabyte towary i usługi dotyczą czynności nieodpłatnego przekazania towarów, które nie stanowią prezentów o małej wartości, a ich przekazanie (wręczenie) wiąże się bezpośrednio z prowadzoną działalnością.
Organy podatkowe, mimo że nie wynika to z przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, uznają, że nieodpłatne przekazanie towarów, które nie stanowią prezentów o małej wartości, na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega VAT. Wydatki na zakup towarów, które podlegają nieodpłatnemu przekazaniu, są kosztem uzyskania przychodów jako koszty reprezentacji i reklamy. Natomiast obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zali- czone do kosztów uzyskania przychodu. Przepisy podatku dochodowego nie pozwalają na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowa-dzona jest w środkach masowego przekazu.
Zatem, przekroczenie limitu wydatków na tzw. reprezentację i reklamę niepubliczną skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego. Jednak w tym przypadku, mimo że wydatków nie można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje. Aby z tego prawa skorzystać, należy spełnić określony warunek. Nieodpłatne przekazanie tych towarów musi podlegać opodatkowaniu. W takim przypadku podatek należny może być obniżony o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, bez względu na to, czy wydatki na nabycie towarów i usług mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

WAŻNE
W praktyce przyjmuje się, że to od podatnika zależy, jaką opcję wybierze. To znaczy, czy odliczy podatek – a tym samym będzie zobowiązany do naliczenia VAT – czy nie odliczy podatku i nie naliczy podatku.
• art. 7 ust. 2, art. 86 ust. 8 pkt 2, art. 88 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Agnieszka Jasiorowska
specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA