REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak tworzyć rezerwy na zobowiązania

REKLAMA

Chcielibyśmy uzyskać informację, czy tworząc rezerwy na zobowiązania inne niż świadczenia emerytalne i z tytułu podatku odroczonego możemy się posiłkować rozwiązaniami zawartymi w MSR nr 37? Jak w związku z tym tworzyć takie rezerwy?
RADA
Tworząc rezerwy na wymienione zobowiązania można korzystać z rozwiązań zawartych w MSR nr 37. Określone są tam m.in. warunki ich tworzenia i rozwiązywania oraz poszczególne tytuły stające się przyczyną utworzenia tych rezerw. Stan rezerw jest weryfikowany na każdy dzień bilansowy i korygowany w celu odzwierciedlenia bieżącego, najbardziej właściwego szacunku.

UZASADNIENIE
Rezerwa to zobowiązanie, którego kwota lub termin zapłaty są niepewne. Tworzy się ją wówczas, gdy jednocześnie spełnione są następujące warunki:
a) na jednostce gospodarczej ciąży obecny obowiązek (prawny lub zwyczajowo oczekiwany) wynikający ze zdarzeń przeszłych,
b) prawdopodobne jest, że wypełnienie obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne,
c) można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego obowiązku.
Obowiązek prawny może wynikać z:
• umowy (na mocy warunków sformułowanych wprost lub pośrednio),
• ustawodawstwa,
• innego działania prawa.
Obowiązek zwyczajowo oczekiwany jest wynikiem działalności gospodarczej jednostki, jeśli:
• poprzez ustalony sposób postępowania lub wystarczająco konkretne, aktualne oświadczenie jednostka gospodarcza przekazała stronom trzecim, że przyjmie na siebie określoną powinność,
• w wyniku powyższego jednostka gospodarcza wzbudziła u tych stron trzecich uzasadnione oczekiwanie, że powinność tę wypełni.
UWAGA!
Kwota, na którą jest tworzona rezerwa, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów niezbędnych do wypełnienia obecnego obowiązku na dzień bilansowy.
Szacunki są wynikiem osądu kierownictwa jednostki, wspomaganego dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi podobnych transakcji oraz – w niektórych przypadkach – raportami niezależnych ekspertów.
Szacunek może być dokonany różnymi metodami. W przypadkach gdy wyceniana rezerwa odnosi się do zbioru wielu pozycji, przy jej ustalaniu uwzględnia się wszystkie możliwe wyniki oraz odpowiadające im prawdopodobieństwa, czyli stosuje metodę statystyczną – wartość oczekiwana. Jeżeli wycenia się pojedynczy obowiązek, wynik najbardziej prawdopodobny może stanowić najbardziej właściwy szacunek zobowiązania. Również w takim przypadku należy przeprowadzić analizę innych możliwych wyników.
Przy wycenie kwoty rezerwy jednostka powinna także:
• uwzględnić wszelkie znane jej ryzyka i niepewności,
• ustalić bieżącą wartość kwoty szacunku (dyskontowanie), jeżeli skutek tego działania jest istotny,
• odzwierciedlić w kwocie tworzonej rezerwy skutki zdarzeń przyszłych, jeżeli istnieją wystarczające i obiektywne dowody na to, że zdarzenie to nastąpi,
• nie uwzględniać zysków z oczekiwanego zbycia aktywów.
Przykładami zdarzeń, które mogą spowodować obowiązek tworzenia rezerw przez jednostki gospodarcze, są:
• szkody wyrządzone środowisku naturalnemu niezgodnie z porządkiem prawnym, które powodują obowiązek zapłacenia kary lub poniesienia wydatków na ich likwidację,
• sprzedaż towarów z gwarancją, z której wynika, że odbiorcy nie ponoszą kosztów napraw wszelkich usterek fabrycznych, które wyjdą na jaw w ciągu określonego czasu od dnia zakupu,
• zwrot pieniędzy w punktach sprzedaży za zakupy niezadowolonym klientom, mimo braku obowiązku prawnego takiego postępowania, a taka polityka jednostki gospodarczej jest ogólnie znana,
restrukturyzacja, czyli zaplanowany i kontrolowany przez kierownictwo program, który zmienia w sposób istotny:
– zakres działalności prowadzonej przez jednostkę gospodarczą lub
– sposób, w jaki działalność ta jest prowadzona.
Za zdarzenia zaliczane do restrukturyzacji uznaje się:
• sprzedaż lub zakończenie prowadzenia jednej z dziedzin działalności,
• likwidację działalności gospodarczej prowadzonej w jakimś kraju lub regionie lub przeniesienie prowadzenia działalności gospodarczej z jednego kraju lub regionu do drugiego,
• zmiany w strukturze zarządzania (np. usunięcie jednego szczebla zarządzania),
• zasadnicza reorganizacja, która ma istotny wpływ na charakter i cel działalności jednostki gospodarczej.
Przy ujmowaniu rezerw na koszty restrukturyzacji należy pamiętać, że zwyczajowo oczekiwany obowiązek przeprowadzenia restrukturyzacji powstaje tylko wówczas, gdy jednostka:
1) posiada szczegółowy, formalny plan określający co najmniej:
• działalność lub część działalności, której ten plan dotyczy,
• podstawowe lokalizacje, które zostaną nim objęte,
• miejsca zatrudnienia, funkcje i przybliżoną liczbę pracowników, którzy mają uzyskać odszkodowania w zamian za zakończenie stosunku pracy,
• kwotę nakładów, które będą poniesione,
• termin, w jakim plan zostanie wdrożony,
2) wzbudziła uzasadnione oczekiwania stron, których plan dotyczy, że przeprowadzi działania restrukturyzacyjne – przez rozpoczęcie wdrażania planu lub ogłoszenie tym stronom głównych elementów planu.
Kwota rezerwy obejmuje tylko nakłady powstające w wyniku restrukturyzacji, które jednocześnie:
• w sposób nieodzowny wynikają z restrukturyzacji,
• nie są związane z bieżącą działalnością jednostki gospodarczej.
Stan rezerw jest weryfikowany na każdy dzień bilansowy i korygowany w celu odzwierciedlenia bieżącego, najbardziej właściwego szacunku. Jeśli przestało być prawdopodobne, że wystąpienie wypływu środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne będzie niezbędne do wypełnienia obowiązku, to należy rozwiązać rezerwę.
UWAGA!
Rezerwę wykorzystuje się tylko na nakłady o takim przeznaczeniu, na jakie była pierwotnie utworzona.
W odniesieniu do każdego rodzaju rezerw jednostka gospodarcza ujawnia:
a) wartość bilansową na początku i na końcu okresu,
b) dodatkowe rezerwy utworzone w ciągu okresu, łącznie ze zwiększeniami dotychczasowych rezerw,
c) kwoty wykorzystane (czyli poniesione i rozliczone z rezerwami), kwoty niewykorzystane, rozwiązane w ciągu okresu,
d) wzrost w ciągu okresu kwoty zdyskontowanej, wynikającej z upływu czasu oraz skutków wszelkich zmian stopy dyskontowej,
e) krótki opis charakteru obowiązku (zobowiązania) oraz oczekiwanych terminów wynikających z niego wypływów korzyści ekonomicznych,
f) wskazania świadczące o wszelkich istotnych niepewnościach co do kwoty i terminu wystąpienia tych wypływów.
UWAGA!
Rezerwy należy odróżnić od rozliczeń międzyokresowych biernych, będących – zgodnie z postanowieniami MSR nr 37 – zobowiązaniami przypadającymi do zapłaty za towary lub usługi, które zostały otrzymane/wykonane, ale nie zostały opłacone, zafakturowane lub formalnie uzgodnione z dostawcą, łącznie z kwotami należnymi pracownikom (np. naliczenie wynagrodzenia za urlop). Stopień niepewności w przypadku ustalania rozliczeń międzyokresowych biernych jest znacznie mniejszy niż w przypadku rezerw.

Teresa Fołta
biegły rewident

• art. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA