REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak tworzyć rezerwy na zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Chcielibyśmy uzyskać informację, czy tworząc rezerwy na zobowiązania inne niż świadczenia emerytalne i z tytułu podatku odroczonego możemy się posiłkować rozwiązaniami zawartymi w MSR nr 37? Jak w związku z tym tworzyć takie rezerwy?
RADA
Tworząc rezerwy na wymienione zobowiązania można korzystać z rozwiązań zawartych w MSR nr 37. Określone są tam m.in. warunki ich tworzenia i rozwiązywania oraz poszczególne tytuły stające się przyczyną utworzenia tych rezerw. Stan rezerw jest weryfikowany na każdy dzień bilansowy i korygowany w celu odzwierciedlenia bieżącego, najbardziej właściwego szacunku.

UZASADNIENIE
Rezerwa to zobowiązanie, którego kwota lub termin zapłaty są niepewne. Tworzy się ją wówczas, gdy jednocześnie spełnione są następujące warunki:
a) na jednostce gospodarczej ciąży obecny obowiązek (prawny lub zwyczajowo oczekiwany) wynikający ze zdarzeń przeszłych,
b) prawdopodobne jest, że wypełnienie obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne,
c) można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego obowiązku.
Obowiązek prawny może wynikać z:
• umowy (na mocy warunków sformułowanych wprost lub pośrednio),
• ustawodawstwa,
• innego działania prawa.
Obowiązek zwyczajowo oczekiwany jest wynikiem działalności gospodarczej jednostki, jeśli:
• poprzez ustalony sposób postępowania lub wystarczająco konkretne, aktualne oświadczenie jednostka gospodarcza przekazała stronom trzecim, że przyjmie na siebie określoną powinność,
• w wyniku powyższego jednostka gospodarcza wzbudziła u tych stron trzecich uzasadnione oczekiwanie, że powinność tę wypełni.
UWAGA!
Kwota, na którą jest tworzona rezerwa, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów niezbędnych do wypełnienia obecnego obowiązku na dzień bilansowy.
Szacunki są wynikiem osądu kierownictwa jednostki, wspomaganego dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi podobnych transakcji oraz – w niektórych przypadkach – raportami niezależnych ekspertów.
Szacunek może być dokonany różnymi metodami. W przypadkach gdy wyceniana rezerwa odnosi się do zbioru wielu pozycji, przy jej ustalaniu uwzględnia się wszystkie możliwe wyniki oraz odpowiadające im prawdopodobieństwa, czyli stosuje metodę statystyczną – wartość oczekiwana. Jeżeli wycenia się pojedynczy obowiązek, wynik najbardziej prawdopodobny może stanowić najbardziej właściwy szacunek zobowiązania. Również w takim przypadku należy przeprowadzić analizę innych możliwych wyników.
Przy wycenie kwoty rezerwy jednostka powinna także:
• uwzględnić wszelkie znane jej ryzyka i niepewności,
• ustalić bieżącą wartość kwoty szacunku (dyskontowanie), jeżeli skutek tego działania jest istotny,
• odzwierciedlić w kwocie tworzonej rezerwy skutki zdarzeń przyszłych, jeżeli istnieją wystarczające i obiektywne dowody na to, że zdarzenie to nastąpi,
• nie uwzględniać zysków z oczekiwanego zbycia aktywów.
Przykładami zdarzeń, które mogą spowodować obowiązek tworzenia rezerw przez jednostki gospodarcze, są:
• szkody wyrządzone środowisku naturalnemu niezgodnie z porządkiem prawnym, które powodują obowiązek zapłacenia kary lub poniesienia wydatków na ich likwidację,
• sprzedaż towarów z gwarancją, z której wynika, że odbiorcy nie ponoszą kosztów napraw wszelkich usterek fabrycznych, które wyjdą na jaw w ciągu określonego czasu od dnia zakupu,
• zwrot pieniędzy w punktach sprzedaży za zakupy niezadowolonym klientom, mimo braku obowiązku prawnego takiego postępowania, a taka polityka jednostki gospodarczej jest ogólnie znana,
restrukturyzacja, czyli zaplanowany i kontrolowany przez kierownictwo program, który zmienia w sposób istotny:
– zakres działalności prowadzonej przez jednostkę gospodarczą lub
– sposób, w jaki działalność ta jest prowadzona.
Za zdarzenia zaliczane do restrukturyzacji uznaje się:
• sprzedaż lub zakończenie prowadzenia jednej z dziedzin działalności,
• likwidację działalności gospodarczej prowadzonej w jakimś kraju lub regionie lub przeniesienie prowadzenia działalności gospodarczej z jednego kraju lub regionu do drugiego,
• zmiany w strukturze zarządzania (np. usunięcie jednego szczebla zarządzania),
• zasadnicza reorganizacja, która ma istotny wpływ na charakter i cel działalności jednostki gospodarczej.
Przy ujmowaniu rezerw na koszty restrukturyzacji należy pamiętać, że zwyczajowo oczekiwany obowiązek przeprowadzenia restrukturyzacji powstaje tylko wówczas, gdy jednostka:
1) posiada szczegółowy, formalny plan określający co najmniej:
• działalność lub część działalności, której ten plan dotyczy,
• podstawowe lokalizacje, które zostaną nim objęte,
• miejsca zatrudnienia, funkcje i przybliżoną liczbę pracowników, którzy mają uzyskać odszkodowania w zamian za zakończenie stosunku pracy,
• kwotę nakładów, które będą poniesione,
• termin, w jakim plan zostanie wdrożony,
2) wzbudziła uzasadnione oczekiwania stron, których plan dotyczy, że przeprowadzi działania restrukturyzacyjne – przez rozpoczęcie wdrażania planu lub ogłoszenie tym stronom głównych elementów planu.
Kwota rezerwy obejmuje tylko nakłady powstające w wyniku restrukturyzacji, które jednocześnie:
• w sposób nieodzowny wynikają z restrukturyzacji,
• nie są związane z bieżącą działalnością jednostki gospodarczej.
Stan rezerw jest weryfikowany na każdy dzień bilansowy i korygowany w celu odzwierciedlenia bieżącego, najbardziej właściwego szacunku. Jeśli przestało być prawdopodobne, że wystąpienie wypływu środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne będzie niezbędne do wypełnienia obowiązku, to należy rozwiązać rezerwę.
UWAGA!
Rezerwę wykorzystuje się tylko na nakłady o takim przeznaczeniu, na jakie była pierwotnie utworzona.
W odniesieniu do każdego rodzaju rezerw jednostka gospodarcza ujawnia:
a) wartość bilansową na początku i na końcu okresu,
b) dodatkowe rezerwy utworzone w ciągu okresu, łącznie ze zwiększeniami dotychczasowych rezerw,
c) kwoty wykorzystane (czyli poniesione i rozliczone z rezerwami), kwoty niewykorzystane, rozwiązane w ciągu okresu,
d) wzrost w ciągu okresu kwoty zdyskontowanej, wynikającej z upływu czasu oraz skutków wszelkich zmian stopy dyskontowej,
e) krótki opis charakteru obowiązku (zobowiązania) oraz oczekiwanych terminów wynikających z niego wypływów korzyści ekonomicznych,
f) wskazania świadczące o wszelkich istotnych niepewnościach co do kwoty i terminu wystąpienia tych wypływów.
UWAGA!
Rezerwy należy odróżnić od rozliczeń międzyokresowych biernych, będących – zgodnie z postanowieniami MSR nr 37 – zobowiązaniami przypadającymi do zapłaty za towary lub usługi, które zostały otrzymane/wykonane, ale nie zostały opłacone, zafakturowane lub formalnie uzgodnione z dostawcą, łącznie z kwotami należnymi pracownikom (np. naliczenie wynagrodzenia za urlop). Stopień niepewności w przypadku ustalania rozliczeń międzyokresowych biernych jest znacznie mniejszy niż w przypadku rezerw.

Teresa Fołta
biegły rewident

• art. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA