REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i w ramach działalności zakupiliśmy środki trwałe. Czy do tych zakupów środków trwałych muszę zastosować korektę? Jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić? Proszę o przykładowe wyliczenie.
RADA
Firma nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego od nabytych środków trwałych oraz innych towarów, na podstawie przepisu art. 91 ust. 2 ustawy, ze względu na fakt, że wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Regulacja ta ma zastosowanie do przedsiębiorców wykonujących zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania, którzy odliczają podatek naliczony od nabytych towarów na podstawie struktury sprzedaży.

UZASADNIENIE
Obowiązek korekty odliczonego podatku naliczonego od nabytych towarów i usług na podstawie wstępnej proporcji udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, firmie, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.
Inne zasady obowiązują w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli czynności podlegających opodatkowaniu, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu.
W takiej sytuacji powstaje obowiązek przyporządkowania podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Jeżeli natomiast przyporządkowanie to nie jest możliwe, to kwotę podatku należnego można pomniejszyć o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli tzw. odliczenia proporcjonalnego, gdzie część podatku podlegającego odliczeniu ustalana jest za pomocą proporcji opartej na strukturze sprzedaży. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. W trakcie roku, w którym nastąpiło nabycie towaru, proporcję odliczenia ustala się na podstawie struktury sprzedaży z poprzedniego roku. Odliczenie podatku o tak ustaloną proporcję jest odliczeniem wstępnym, który podlega korekcie po zakończeniu roku na podstawie struktury sprzedaży z roku, w którym miało miejsce nabycie towarów i usług. Obowiązek ten nakłada właśnie regulacja zawarta w przepisie art. 91. Odliczoną kwotę podatku naliczonego w oparciu o strukturę roku poprzedniego należy następnie urealnić, czyli skorygować o różnicę wynikającą ze struktury roku, w którym dokonano zakupu towarów. W zależności od rodzaju nabytych towarów, korekty dokonuje się jednorazowo lub przez okres kilku kolejnych lat.
W stosunku do środków obrotowych, różnego rodzaju usług, które nie podlegają amortyzacji, korekty dokonuje się jednorazowo po zakończeniu roku, w którym dokonano ich nabycia. W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, korekty należy dokonywać przez 5 kolejnych lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, na podstawie struktury sprzedaży dla zakończonego roku. Korekcie tej nie podlegają środki trwałe, których wartość nie przekracza 15 000 zł (dotyczy to jednak środków trwałych nabytych po 1 czerwca 2005 r.). Podlegają one korekcie jednorazowej, tak jak środki obrotowe. W przypadku natomiast nieruchomości, korekty dokonuje się przez kolejnych 10 lat. Roczna korekta w powyższych przypadkach stanowi odpowiednio 1/5 wartości podatku naliczonego, a w przypadku nieruchomości – 1/10.

Przykład
Firma w 2005 r. dokonuje zakupu środka trwałego, od którego kwota podatku naliczonego wynosi 20 000 zł, czyli jest to 100 jednostek. W roku podatkowym (2005), w którym zakup ma miejsce, na podstawie obrotów od maja do grudnia 2004 r. ustalono proporcję w wysokości 50%. W deklaracji za rok, w którym zakup miał miejsce, firma wykaże kwotę podatku naliczonego w wysokości 20 000 x 50% = 10 000 zł.
Po zakończeniu roku podatkowego firma wyliczyła proporcję w oparciu o 2005 r. w wysokości 80%, wobec czego w deklaracji za styczeń 2006 r. dokonuje korekty podatku naliczonego poprzez następujące wyliczenie:
20 000 x 80% = 16 000 zł
16 000 – 10 000 = 6000 zł
Ponieważ podatek naliczony musi być korygowany przez 5 lat, firma może dokonać korekty w 2006 r. o 1/5 tej kwoty, czyli o 6000 : 5 = 1200 zł.
W deklaracji za styczeń 2006 r. firma zwiększy podatek naliczony o kwotę 1200 zł.
Za 2006 r. proporcja wynosiła odpowiednio 40%.
Wyliczenie korekty będzie następujące:
20 000 x 40% = 8000 zł
10 000 – 8 000 = 2000 : 5 = 400 zł
W styczniu 2007 r. firma będzie musiała zmniejszyć kwotę podatku naliczonego o kwotę korekty w wysokości 400 zł.
Za 2007 r. proporcja wynosiła 50%.
Oznacza to, że w styczniu 2008 r. firma nie będzie musiała korygować podatku naliczonego, gdyż proporcja ta jest taka sama jak w roku nabycia środka trwałego.
W taki sam sposób należy dokonać korekty za kolejne 2 lata, w sumie przez 5 lat.
Kwota podatku naliczonego (na „+” lub „-”) nie będzie miała wpływu na zmianę wartości początkowej środka trwałego, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne. Spowoduje natomiast dodatkowy przychód lub dodatkowy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano korekty dla potrzeb rozliczeń VAT.
Przedstawiony sposób korekty podatku na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy nie będzie miał w Państwa firmie zastosowania ze względu na fakt, że firma wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu. Nie ma obowiązku wyodrębniania kwoty podatku naliczonego, który służy czynnościom opodatkowanym oraz zwolnionym z opodatkowania – bo czynności zwolnionych nie wykonuje. Tym bardziej nie ma obowiązku stosowania struktury sprzedaży do wyliczenia kwoty tego podatku, przysługującej do odliczenia.

• art. 86, art. 90, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA