REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i w ramach działalności zakupiliśmy środki trwałe. Czy do tych zakupów środków trwałych muszę zastosować korektę? Jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić? Proszę o przykładowe wyliczenie.
RADA
Firma nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego od nabytych środków trwałych oraz innych towarów, na podstawie przepisu art. 91 ust. 2 ustawy, ze względu na fakt, że wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Regulacja ta ma zastosowanie do przedsiębiorców wykonujących zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania, którzy odliczają podatek naliczony od nabytych towarów na podstawie struktury sprzedaży.

UZASADNIENIE
Obowiązek korekty odliczonego podatku naliczonego od nabytych towarów i usług na podstawie wstępnej proporcji udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, firmie, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.
Inne zasady obowiązują w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli czynności podlegających opodatkowaniu, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu.
W takiej sytuacji powstaje obowiązek przyporządkowania podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Jeżeli natomiast przyporządkowanie to nie jest możliwe, to kwotę podatku należnego można pomniejszyć o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli tzw. odliczenia proporcjonalnego, gdzie część podatku podlegającego odliczeniu ustalana jest za pomocą proporcji opartej na strukturze sprzedaży. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. W trakcie roku, w którym nastąpiło nabycie towaru, proporcję odliczenia ustala się na podstawie struktury sprzedaży z poprzedniego roku. Odliczenie podatku o tak ustaloną proporcję jest odliczeniem wstępnym, który podlega korekcie po zakończeniu roku na podstawie struktury sprzedaży z roku, w którym miało miejsce nabycie towarów i usług. Obowiązek ten nakłada właśnie regulacja zawarta w przepisie art. 91. Odliczoną kwotę podatku naliczonego w oparciu o strukturę roku poprzedniego należy następnie urealnić, czyli skorygować o różnicę wynikającą ze struktury roku, w którym dokonano zakupu towarów. W zależności od rodzaju nabytych towarów, korekty dokonuje się jednorazowo lub przez okres kilku kolejnych lat.
W stosunku do środków obrotowych, różnego rodzaju usług, które nie podlegają amortyzacji, korekty dokonuje się jednorazowo po zakończeniu roku, w którym dokonano ich nabycia. W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, korekty należy dokonywać przez 5 kolejnych lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, na podstawie struktury sprzedaży dla zakończonego roku. Korekcie tej nie podlegają środki trwałe, których wartość nie przekracza 15 000 zł (dotyczy to jednak środków trwałych nabytych po 1 czerwca 2005 r.). Podlegają one korekcie jednorazowej, tak jak środki obrotowe. W przypadku natomiast nieruchomości, korekty dokonuje się przez kolejnych 10 lat. Roczna korekta w powyższych przypadkach stanowi odpowiednio 1/5 wartości podatku naliczonego, a w przypadku nieruchomości – 1/10.

Przykład
Firma w 2005 r. dokonuje zakupu środka trwałego, od którego kwota podatku naliczonego wynosi 20 000 zł, czyli jest to 100 jednostek. W roku podatkowym (2005), w którym zakup ma miejsce, na podstawie obrotów od maja do grudnia 2004 r. ustalono proporcję w wysokości 50%. W deklaracji za rok, w którym zakup miał miejsce, firma wykaże kwotę podatku naliczonego w wysokości 20 000 x 50% = 10 000 zł.
Po zakończeniu roku podatkowego firma wyliczyła proporcję w oparciu o 2005 r. w wysokości 80%, wobec czego w deklaracji za styczeń 2006 r. dokonuje korekty podatku naliczonego poprzez następujące wyliczenie:
20 000 x 80% = 16 000 zł
16 000 – 10 000 = 6000 zł
Ponieważ podatek naliczony musi być korygowany przez 5 lat, firma może dokonać korekty w 2006 r. o 1/5 tej kwoty, czyli o 6000 : 5 = 1200 zł.
W deklaracji za styczeń 2006 r. firma zwiększy podatek naliczony o kwotę 1200 zł.
Za 2006 r. proporcja wynosiła odpowiednio 40%.
Wyliczenie korekty będzie następujące:
20 000 x 40% = 8000 zł
10 000 – 8 000 = 2000 : 5 = 400 zł
W styczniu 2007 r. firma będzie musiała zmniejszyć kwotę podatku naliczonego o kwotę korekty w wysokości 400 zł.
Za 2007 r. proporcja wynosiła 50%.
Oznacza to, że w styczniu 2008 r. firma nie będzie musiała korygować podatku naliczonego, gdyż proporcja ta jest taka sama jak w roku nabycia środka trwałego.
W taki sam sposób należy dokonać korekty za kolejne 2 lata, w sumie przez 5 lat.
Kwota podatku naliczonego (na „+” lub „-”) nie będzie miała wpływu na zmianę wartości początkowej środka trwałego, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne. Spowoduje natomiast dodatkowy przychód lub dodatkowy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano korekty dla potrzeb rozliczeń VAT.
Przedstawiony sposób korekty podatku na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy nie będzie miał w Państwa firmie zastosowania ze względu na fakt, że firma wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu. Nie ma obowiązku wyodrębniania kwoty podatku naliczonego, który służy czynnościom opodatkowanym oraz zwolnionym z opodatkowania – bo czynności zwolnionych nie wykonuje. Tym bardziej nie ma obowiązku stosowania struktury sprzedaży do wyliczenia kwoty tego podatku, przysługującej do odliczenia.

• art. 86, art. 90, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA