REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i w ramach działalności zakupiliśmy środki trwałe. Czy do tych zakupów środków trwałych muszę zastosować korektę? Jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić? Proszę o przykładowe wyliczenie.
RADA
Firma nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego od nabytych środków trwałych oraz innych towarów, na podstawie przepisu art. 91 ust. 2 ustawy, ze względu na fakt, że wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Regulacja ta ma zastosowanie do przedsiębiorców wykonujących zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania, którzy odliczają podatek naliczony od nabytych towarów na podstawie struktury sprzedaży.

UZASADNIENIE
Obowiązek korekty odliczonego podatku naliczonego od nabytych towarów i usług na podstawie wstępnej proporcji udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, firmie, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.
Inne zasady obowiązują w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli czynności podlegających opodatkowaniu, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, czyli czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu.
W takiej sytuacji powstaje obowiązek przyporządkowania podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Jeżeli natomiast przyporządkowanie to nie jest możliwe, to kwotę podatku należnego można pomniejszyć o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli tzw. odliczenia proporcjonalnego, gdzie część podatku podlegającego odliczeniu ustalana jest za pomocą proporcji opartej na strukturze sprzedaży. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. W trakcie roku, w którym nastąpiło nabycie towaru, proporcję odliczenia ustala się na podstawie struktury sprzedaży z poprzedniego roku. Odliczenie podatku o tak ustaloną proporcję jest odliczeniem wstępnym, który podlega korekcie po zakończeniu roku na podstawie struktury sprzedaży z roku, w którym miało miejsce nabycie towarów i usług. Obowiązek ten nakłada właśnie regulacja zawarta w przepisie art. 91. Odliczoną kwotę podatku naliczonego w oparciu o strukturę roku poprzedniego należy następnie urealnić, czyli skorygować o różnicę wynikającą ze struktury roku, w którym dokonano zakupu towarów. W zależności od rodzaju nabytych towarów, korekty dokonuje się jednorazowo lub przez okres kilku kolejnych lat.
W stosunku do środków obrotowych, różnego rodzaju usług, które nie podlegają amortyzacji, korekty dokonuje się jednorazowo po zakończeniu roku, w którym dokonano ich nabycia. W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, korekty należy dokonywać przez 5 kolejnych lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, na podstawie struktury sprzedaży dla zakończonego roku. Korekcie tej nie podlegają środki trwałe, których wartość nie przekracza 15 000 zł (dotyczy to jednak środków trwałych nabytych po 1 czerwca 2005 r.). Podlegają one korekcie jednorazowej, tak jak środki obrotowe. W przypadku natomiast nieruchomości, korekty dokonuje się przez kolejnych 10 lat. Roczna korekta w powyższych przypadkach stanowi odpowiednio 1/5 wartości podatku naliczonego, a w przypadku nieruchomości – 1/10.

Przykład
Firma w 2005 r. dokonuje zakupu środka trwałego, od którego kwota podatku naliczonego wynosi 20 000 zł, czyli jest to 100 jednostek. W roku podatkowym (2005), w którym zakup ma miejsce, na podstawie obrotów od maja do grudnia 2004 r. ustalono proporcję w wysokości 50%. W deklaracji za rok, w którym zakup miał miejsce, firma wykaże kwotę podatku naliczonego w wysokości 20 000 x 50% = 10 000 zł.
Po zakończeniu roku podatkowego firma wyliczyła proporcję w oparciu o 2005 r. w wysokości 80%, wobec czego w deklaracji za styczeń 2006 r. dokonuje korekty podatku naliczonego poprzez następujące wyliczenie:
20 000 x 80% = 16 000 zł
16 000 – 10 000 = 6000 zł
Ponieważ podatek naliczony musi być korygowany przez 5 lat, firma może dokonać korekty w 2006 r. o 1/5 tej kwoty, czyli o 6000 : 5 = 1200 zł.
W deklaracji za styczeń 2006 r. firma zwiększy podatek naliczony o kwotę 1200 zł.
Za 2006 r. proporcja wynosiła odpowiednio 40%.
Wyliczenie korekty będzie następujące:
20 000 x 40% = 8000 zł
10 000 – 8 000 = 2000 : 5 = 400 zł
W styczniu 2007 r. firma będzie musiała zmniejszyć kwotę podatku naliczonego o kwotę korekty w wysokości 400 zł.
Za 2007 r. proporcja wynosiła 50%.
Oznacza to, że w styczniu 2008 r. firma nie będzie musiała korygować podatku naliczonego, gdyż proporcja ta jest taka sama jak w roku nabycia środka trwałego.
W taki sam sposób należy dokonać korekty za kolejne 2 lata, w sumie przez 5 lat.
Kwota podatku naliczonego (na „+” lub „-”) nie będzie miała wpływu na zmianę wartości początkowej środka trwałego, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne. Spowoduje natomiast dodatkowy przychód lub dodatkowy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano korekty dla potrzeb rozliczeń VAT.
Przedstawiony sposób korekty podatku na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy nie będzie miał w Państwa firmie zastosowania ze względu na fakt, że firma wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu. Nie ma obowiązku wyodrębniania kwoty podatku naliczonego, który służy czynnościom opodatkowanym oraz zwolnionym z opodatkowania – bo czynności zwolnionych nie wykonuje. Tym bardziej nie ma obowiązku stosowania struktury sprzedaży do wyliczenia kwoty tego podatku, przysługującej do odliczenia.

• art. 86, art. 90, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA