REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gospodarstwo Rolne spółka z o.o. zakupi grunty rolne oraz budynki gospodarskie od ANRol. Czy koszty wyceny tej nieruchomości, koszty poniesione na załatwienie kredytów bankowych, opinie prawne oraz opłaty notarialne z tym związane stanowią koszt uzyskania przychodu? Co w tym wypadku z VAT?
RADA
Koszty związane z nabyciem nieruchomości, w tym gruntów, nie będą, co do zasady, mogły zostać podatkowo rozliczone w momencie nabycia tych nieruchomości. Będą one podlegały amortyzacji. Szczegóły i odpowiedzi na pozostałe pytania – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnik posiada możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów wówczas, gdy wydatek ten ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Koszty ponoszone przez Czytelnika należy więc ocenić pod kątem ich celowości i dążenia do uzyskania przychodów. Nie jest natomiast wymagane, aby koszty te w rzeczywistości doprowadziły do uzyskania konkretnych przychodów. Dlatego też możliwe jest uznanie, że koszty wyceny nieruchomości, koszty poniesione na załatwienie kredytów bankowych, opinie prawne oraz opłaty notarialne są związane z uzyskaniem przychodów. Zwłaszcza że Czytelnik na zakupionej nieruchomości zamierza prowadzić działalność gospodarczą.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje jednak pewne wyjątki, które albo uniemożliwiają podatkowe rozliczanie kosztów pomimo ich związku z przychodami, albo nakazują ich rozliczanie w określony sposób.
Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na nabycie gruntów, z tym że wydatki takie, po pomniejszeniu o wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych, stanowią koszty w momencie zbycia gruntu (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) updop).
A więc wydatki bezpośrednio związane z nabyciem gruntów nie mogą zostać z chwilą ich poniesienia uznane za koszty uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD
Podatnik nabył grunt za kwotę 100 000 zł. W celu nabycia tego gruntu poniósł wydatki na uzyskanie kredytu (1500 zł), na koszty wyceny nieruchomości (5000 zł) oraz opłatę notarialną (2000 zł) – łącznie 8500 zł.
Na dzień nabycia gruntu kosztu uzyskania przychodów nie będą, co do zasady, mogły stanowić wydatki na nabycie tego gruntu oraz wydatki z nabyciem tym związane.
Rozliczenie podatkowe nastąpi natomiast w momencie sprzedaży gruntu. Jeżeli cena sprzedaży wyniesie 150 000 zł, podatnik rozliczy:
 jako przychód 150 000 zł, a
 jako koszty uzyskania przychodu (w momencie zbycia): 100 000 zł (cena nabycia gruntu), 8500 zł (koszty nabycia gruntu) – razem 108 500 zł.
W odniesieniu natomiast do nieruchomości innych niż grunty trzeba zauważyć, że nieruchomości te (zakładając zamiar ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej przez okres co najmniej roku) stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji. W przypadku nabycia środków trwałych (w tym np. budynków) w drodze kupna ich wartość początkową stanowi cena ich nabycia, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, a w szczególności:
•  koszty transportu, załadunku i wyładunku,
•  koszty ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,
•  opłat notarialnych, skarbowych i innych,
•  odsetek, prowizji (art. 16g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 updop).
Wartość początkowa podlega natomiast z reguły pomniejszeniu o VAT. Wyjątek stanowią tu przypadki, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie trzeba zaakcentować, że bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów spółka Czytelnika będzie mogła rozliczyć odsetki od kredytu bankowego naliczone po oddaniu środków trwałych do używania.
W odniesieniu do kwestii związanej z możliwością odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że jeśli nabycie związane będzie ze sprzedażą opodatkowaną VAT, podatnikowi przysługiwało będzie prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Nie zmieni tego fakt, że koszty związane z nabyciem przedmiotowych nieruchomości będą musiały zostać rozliczone w czasie.
Możliwe jednak, że Czytelnik będzie zobowiązany do dokonywania korekt odliczonego VAT, zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, przez 10 kolejnych lat używania nieruchomości.

•  art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA